Saturday, October 12, 2019

ΤΟ ΕΠΙΣΗΜΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

Θα επανέλθουμε -συν Θεώ- μόλις γνωσθούν λεπτομέρειες του τι διημείφθη και πόσοι Ιεράρχες μειοψήφησαν στην απόφαση της Ιεραρχίας να αναγνωριστεί η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας.

Για την ώρα η πληροφόρηση είναι πολύ ελλειπής και η εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων πρόωρη, εκτός φυσικά από το οριστικό γεγονός της αναγνώρισης της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας από την Εκκλησία της Ελλάδος.


ΤΟ ΕΠΙΣΗΜΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
=====

Συνήλθε σήμερα, Σάββατο, 12 Οκτωβρίου 2019, εκτάκτως, η Ιερά Συνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, στην Αίθουσα Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.

Στον Πρόλογο της Εισηγήσεως, ο Μακαριώτατος ανέφερε ότι η Δ.Ι.Σ. ασχολήθηκε εντατικά σε αρκετές Συνεδρίες της με το θέμα αυτό, το οποίο και παρέπεμψε στις αρμόδιες Συνοδικές Επιτροπές, επί των Δογματικών και Νομοκανονικών Ζητημάτων και επί των Διορθοδόξων και των Διαχριστιανικών Σχέσεων, ώστε από κοινού να εισηγηθούν δεόντως προς την Ιερά Σύνοδο.

Την 13η Αυγούστου ε.έ. οι εν λόγω Επιτροπές κατέθεσαν στην Αρχιγραμματεία το Κοινό Πόρισμα και το Εισηγητικό Σημείωμα υπό τον τίτλο: «Το ζήτημα της κανονικής δικαιοδοσίας στην Ιερά Μητρόπολη Κιέβου». Το Πόρισμα των Επιτροπών, κατόπιν αναφοράς πέντε βασικών θέσεων εξ επόψεως νομοκανονικής, κατέληξε στο εξής: «Κατόπιν των ανωτέρω θεωρήσαντες το θέμα της αυτοκεφαλίας της Εκκλησίας της Ουκρανίας εξ επόψεως κανονικής, ου μην αλλά και νομικής, ευσεβάστως εισηγούμεθα ότι ουδέν το κωλύον την αναγνώρισιν του αυτοκεφάλου της Εκκλησίας της Ουκρανίας και την απόλυτον εναρμόνισιν και συμπόρευσιν της Εκκλησίας της Ελλάδος μετά του Οικουμενικού Πατριαρχείου».

Ακολούθως, ο Μακαριώτατος έκανε σύντομη αναφορά στον συνοδικό θεσμό και την διοικητική οργάνωση της Εκκλησίας, καθώς και στον θεσμό της Αυτοκεφαλίας. Σημείωσε δε ότι η Εκκλησία της Ουκρανίας παρέμενε πάντοτε στην κανονική εκκλησιαστική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το οποίο παραιτήθηκε εκ της κανονικής του δικαιοδοσίας, για να ενταχθεί στην κοινωνία των αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, πράξη την οποία το Πατριαρχείο Μόσχας αποδοκιμάζει ως αντικανονική, σαν να ανήκε κανονικώς σε αυτό.

Τέλος, αφού χαρακτήρισε την ανακήρυξη της εκκλησιαστικής Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας ιδιαιτέρως επωφελή για την Ορθόδοξη Εκκλησία και πολύτιμη για την ενίσχυση των σχέσεων των δύο αδελφών αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, της Μεγάλης Ρωσίας και της Ουκρανίας, εισηγήθηκε «την αναγνώρισιν υπό της ημετέρας Εκκλησίας της Αυτοκεφαλίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας της ανεξαρτήτου Δημοκρατίας της Ουκρανίας».

Επηκολούθησε εποικοδομητικός διάλογος και τοποθετήσεις πολλών Σεβασμιωτάτων Ιεραρχών και η Ιεραρχία απεφάσισε όπως αποδεχθεί την απόφαση της παρελθούσης Διαρκούς Ιεράς Συνόδου και την εισήγηση του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, ήτοι αναγνωρίζει «το κανονικό δικαίωμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου για την παραχώρηση του Αυτοκεφάλου, καθώς και το προνόμιο του Προκαθημένου της Εκκλησίας της Ελλάδος να χειρισθή περαιτέρω το ζήτημα της αναγνωρίσεως της Εκκλησίας της Ουκρανίας», ενώ επτά Μητροπολίτες εζήτησαν την αναβολή λήψης Αποφάσεως.

3 comments:

  1. Και από εδώ αλλά και από την εισήγηση του αρχιεπισκόπου (έχει ήδη δημοσιευθεί) γίνονται σαφή, για όσους δεν ήθελαν να αποδεχθούν την πραγματικότητα, δύο πράγματα:
    1ον) η Ουκρανία ήταν πάντοτε κανονικό έδαφος του οικουμενικού Πατριαρχείου. Τελεία και παύλα.
    2ον) ο οικουμενικός Πατριάρχης έχει το κανονικό προνόμια να δέχεται εκκλητους προσφυγάς από αρχιερείς από οποιαδήποτε τοπική εκκλησία. Τελεία και παύλα.
    Μόνον 6 αρχιερείς μειοψήφισαν. Η εκκλησία μίλησε και οι αμαθείς και εμπαθείς σχολιαστές ας το βουλωσουν επιτέλους και να κάνουν υπακοή στην εκκλησία. Τα στοιχεία είναι συντριπτικά και η πλειοψηφία επίσης συντριπτική για να συνεχίζει ο καθένας να επιμένει ότι αυτός ξέρει καλλίτερα.

    ReplyDelete
  2. Κε Τσομπο, ασφαλώς και θα θυμάστε ποιός είχε την αριθμητική πλειοψηφία στην σύνοδο της Φλωρεντίας. Για να βοηθήσω την μνήμη σας ο Μάρκος ο Ευγενικός ήταν η συντριπτική μειοψηφία.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Πάτερ μου, ευλογείτε! Δεν προσφέρουμε στο διάλογο όταν πάντα βρίσκουμε μια στατιστική υποεξαίρεση για να αρνηθούμε μια πραγματικότητα. Νομίζω είναι σαφές αυτό που έγραψα. Μίλησα για υπακοή στις συνοδικές αποφάσεις και ότι δεν μπορούμε να στεκόμαστε υπεράνω πατριαρχών, συνόδων κλπ. Εάν υπάρχει πλάνη ο Θεός θα φωτίσει όπως σήμερα φώτισε την εκκλησία της Ελλάδος να πάρει την συγκεκριμένη απόφαση και μάλιστα με τρόπο εκκωφαντικό. Την ευχή σας!

      Delete