Wednesday, August 21, 2019

ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΕΣ ΤΩΝ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ


ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΕΣ ΤΩΝ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Του Σεβ. Ναυπάκτου Ιεροθέου
=====

‘Ο ΣΤ´ Κανόνας τῆς Β´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου χαρακτηρίζει τούς ὀρθοδόξους Ἐπισκόπους ὡς «οἰκονομοῦντας τάς ἐκκλησίας». Ἡ φράση «οἰκονομοῦντας τάς ἐκκλησίας» εἶναι σημαντική, διότι μᾶς παραπέμπει στό μυστήριο τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Υἰοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ πού εἶναι μυστήριο θείας οἰκονομίας, δηλαδή δείχνει πῶς οἰκονόμησε ὁ Θεός μέ τήν ἄπειρη ἀγάπη Του καί φιλανθρωπία Του τίς ἐπιπτώσεις τῆς ἁμαρτίας τοῦ Ἀδάμ καί τῆς Εὔας.

Ἡ βάση τοῦ θέματος εἶναι ὅτι κατ’ ἀκρίβεια δέν ὑπάρχουν Μυστήρια ἔξω ἀπό τήν Μία, Ἁγία, Καθολική καί Ἀποστολική Ἐκκλησία, ὅμως ἡ Ἐκκλησία ἀποδέχεται τούς προσερχομένους σέ αὐτήν σχισματικούς ἤ αἱρετικούς, ἄλλοτε μέ ἀκρίβεια καί ἄλλοτε μέ οἰκονομία, ἀνάλογα μέ κάθε περίπτωση, μέ σαφεῖς ὅρους καί προϋποθέσεις. 

Ὁ ἀείμνηστος Μητροπολίτης Ἐφέσου Χρυσόστομος Κωνσταντινίδης στό θέμα αὐτό ἔκανε τήν διάκριση μεταξύ ἀκρίβειας καί οἰκονομίας (Χρυσοστόμου Κωνσταντινίδου, Μητροπολίτου Ἐφέσου, Καθηγητοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Δογματικῆς Θεολογίας, Ἡ ἀναγνώριση τῶν Μυστηρίων τῶν Ἑτεροδόξων στίς διαχρονικές σχέσεις Ὀρθοδοξίας καί Ρωμαιοκαθολικισμοῦ, ἐκδ. Ἐπέκταση 1995). 

Ἡ Ἐκκλησία δέν εἶναι εἰσαγγελία γιά νά ἐκδίδη καταδικαστικές ἤ ἀθωωτικές ἀποφάσεις, ἀλλά πνευματικό νοσοκομεῖο πού θεραπεύει.

Ἑπομένως, ἡ ἀκρίβεια καί ἠ οἰκονομία εἶναι τά «δύω εἴδη κυβερνήσεως καί διορθώσεως», οἱ ὁποῖες «φυλάττονται εἰς τήν τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίαν», κατά τήν εὔστοχη παρατήρηση τοῦ ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου σέ ἑρμηνεία ἄλλου ἀποστολικοῦ Κανόνος (Νικοδήμου Ἁγιορείτου, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 53-54, σημ.). Καί πρέπει νά τονισθῆ ὅτι, τόσο γιά τήν ἀκρίβεια ὅσο καί γιά τήν οἰκονομία ἤ συγκατάβαση στήν ἐπίλυση διαφόρων προβλημάτων, προϋποτίθεται ἡ συνοδική διαγνώμη θεουμένων Ἐπισκόπων, οἱ ὁποῖοι ἐνεργοῦν καί ἀποφασίζουν μέ τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Καί ὅταν μιά Σύνοδος κάνη κάποιο λάθος, τότε αὐτό διορθώνεται ἀπό ἄλλη ὀρθόδοξη Σύνοδο. Γενικά ἡ Ἐκκλησία ὅταν προκύπτουν τέτοια ζητήματα ὅπως στήν Οὐκρανία στίς ἡμέρες μας, πρέπει νά τά ἀντιμετωπίζει μέσα ἀπό τήν ἀκρίβεια καί τήν οἰκονομία, κατά περίπτωση.

Μοῦ ἔκανε ἐντύπωση τά ὅσα εἶπε ὁ ἅγιος Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης σέ μοναχό πού τόν ρώτησε γιά κάποιο θέμα, κατά τήν αὐθεντική μαρτυρία ἑνός ἀπό τούς πιό στενούς ὑποτακτικούς του, δηλαδή τοῦ Ἱερομονάχου Παϊσίου. 

Γράφει ὁ Ἱερομόναχος π. Παΐσιος:
 «Γνωστός μου μοναχός ἐρώτησε τόν Γέροντα γιά τό θέμα τῶν μεταμοσχεύσεων καί ὁ Γέροντας ἀπάντησε ὅτι γιά τό θέμα αὐτό θά μιλήση ἡ Ἐκκλησία. Ἀκόμη καί γιά σοβαρότερα θέματα, πού ὁ Γέροντας εἶχε ἐκφράσει γνώμη, ἔλεγε ὅτι, ἄν ἡ Ἐκκλησία πάρη διαφορετική θέση, θά πρέπη νά ἀκολουθήσουμε τήν Ἐκκλησία. Μόνο γιά μή σοβαρά θέματα, πού δέν ἔχει πάρει θέση ἡ Ἐκκλησία, μπορεῖ νά ἐκφράζεται κάποιος» (Ἱερομονάχου Παϊσίου, Μύρον ἐκκενωθέν, ἑλκυόμενοι ἀπό τό ἄρωμα τοῦ ἁγίου Παϊσίου, ἐκδ. Ἱ.Μ. Ἁγίου Ἱλαρίωνος, Πρόμαχοι Ἀριδαίας, Α' ἔκδοση 2019, σελ. 41-42). 

Αὐτό εἶναι γνήσιο ἐκκλησιαστικό φρόνημα.

Στό ἑπόμενο ἄρθρο μου θά τολμήσω νά ὑποβάλω μιά πρόταση γιά τήν ἐνδεχόμενη λύση τοῦ σοβαροῦ ζητήματος πού ἀνέκυψε στήν Οὐκρανία, ὥστε νά μή μονιμοποιηθῆ αὐτή ἡ κατάσταση καί ἐξελιχθῆ σέ σοβαρό σχίσμα μεταξύ τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν.

Νομίζω σήμερα, πέρα ἀπό τίς ἱστορικές, κανονικές καί θεολογικές ἀναλύσεις, πρέπει νά κατατεθοῦν σοβαρές προτάσεις γιά τήν ἐπίλυση τοῦ θέματος, οἱ ὁποῖες θά τύχουν περαιτέρω ἐπεξεργασίας ἀπό τούς ὑπευθύνους ἐκκλησιαστικούς ἡγέτες.–

3 comments:

  1. Ο σεβασμιώτατος  συνεχώς  στριφογυρίζει  γύρω  απο  το  θέμα  περί  ού  ο  λόγος  ,  αλλά    για  την  ταμπακιέρα  τίποτα  .  Τα  χέρια  του  δεν  τα  ακουμπά    στη  φωτιά  της  αλήθειας  .  Για  το  ένα  θέμα  μας  λέει  νά  ρωτήσουμε  τον  πατριάρχη  ,  για  το  άλλο  μιλά  περί  Τρίτης  Ρώμης  --   εκτός  θέματος  --   για  το  άλλο  οτι  ο  πατριάρχης  της  Μόσχας  είναι  οικουμενιστής  .     Δηλαδή  αν  κάποιος  είναι  πόρνος  θα  δικαστεί  και  για  φόνο  ;  Αυτές  τις  υπερβάσεις  της  λογικής   το  " άκτιστον  φώς  "  του  τις  δίδαξε  ;   Το  λέει  ο  ίδιος  ξεκάθαρα   οτι  όσα  λέει  επι  του  Ουκρανικού  είναι  μια  αντίδραση  στην  ιδέα  της  Τρίτης  Ρώμης  .  Και  αυτό  μας  το  παρουσιάζει  για  εκκλησιολογία  !  Μεραρρυθμίσεις  και  αντιμεταρρυθμίσεις  έχουν  γίνει  πάρα  πολλές  ,  αλλά  όλες   παρήγαγαν  την  ίδια  πλάνη  που  πήγαιναν  νά  διορθώσουν  βλ.  Παππισμός  -  Λουθηρανισμός  ,  μονοφυσιτισμός  μέ  τις  δύο  μορφές  ,  εικονολατρεία  και  εικονομαχία  .  Μήπως  μπορεί  ο  σεβασμιώτατος  νά  γίνει  σαφέστερος  και  επι  του  θέματος  ;  



    Όμως  τι  νά  πεί  !   Το  ξέρει  πολύ  καλά  οτι  η  οικονομία  στο  θέμα  της  εισδοχής  των  αιρετικών  και  σχισματικών  αφορά  την  εισδοχή  των  στην  ήδη  υπάρχουσα  εκκλησία  και  όχι  στην  ανακήρυξή  των  σε  αυτοτελή  εκκλησία  .  Αυτό  δεν  είναι  επιστροφή   και   εισδοχή   στην  εκκλησία  ,  αλλά   κοινωνία  μέ  αιρετικούς  και  σχισματικούς  ,  για  το  οποίο  επισύρεται  το  "  ο  κοινωνών  ακοινωνήτω  ακοινώνητος  έστω  "   .  Αυτά  τα  εξήγησε  πολύ  καλά  ο  Αλβανίας  .   Μήν  μας  πεί  ο  σεβασμιώτατος  Ναυπάκτου  πάλι  οτι  ο  Αλβανίας  είναι  οικουμενιστής  !  Έ !  Καί  ?   Ο  Αλβανίας  τα  κατοχύρωσε  πολύ  καλά  στους  θείους  Ιερούς  Κανόνες  .  Ο  σεβασμιότατος  πού  τα  στηρίζει  αυτά  που  λέει  ;   Στον  οικουμενιστικό  αγαπισμό  ,  οτι  η  εκκλησία  δεν  είναι  "  εισαγγελία  "  ;   Και  ο  πατριάρχης  Σέργιος  ήταν  μονοθελητής  και  επετέλεσε   θαύμα  !



     Η  σχεδόν  αντανακλαστική  αποστροφή  όλων  οικουμενιστών  και   αντιοικουμενιστών  πρός  τόν   αποτρόπαιη Ουκρανική  παρωδία     σεβασμιώτατε  μήπως  σας  λέει  κάτι  ;   Μήπως  μπορείτε   νά  φανείτε  πιό  γενναίος   ,  νά  αφήσετε  τις  περιστροφές  και  νά  μιλήσετε  μέ  καθαρή  εκκλησιαστική  γλώσσα   και  ευθύτητα  ενώπιον  της  εκκλησίας  και  του  Θεού  μέ  οποιοδήποτε  κόστος  επισύρει  αυτό  ;  Φαίνεται  η  "  Μία  νύχτα  στο  Αγιον  Όρος"  δεν  ήταν  αρκετή  !     Τό  είπε  και  ο  Δοχειαρίτης  ! 

    ReplyDelete
  2. Δεν ξέρω τι λέει επί του θέματος της ακρίβειας και της οικονομίας ο μακαριστός Εφέσου Χρυσόστομος , εκείνο που ξέρω είναι οτι ήταν οικουμενιστής στηρίζων την αιρετική Ακαδημία του Δημητριάδος . Αυτό δεν σημαίνει οτι οπωσδήποτε όσα λέει είναι απο μία οικουμενιστική σκοπιά , αλλά και νά ήταν δεν θα μέ εξέπληττε .

    Γιατί ο σεβασμιότατος βγάζει τόση πικρία για τους επικριτές του που τυχαίνει νά κινούνται στον ίδιο αντιοικουμενιστικό χώρο , που και ο ίδιος μέχρι τώρα εκινείτο ; Προκειμένου νά τοποθετηθεί σε ένα τόσο σοβαρό θέμα πώς δεν " συμπνευματίστηκε " μέ τους πρώην συνοδοιπόρους του ; Ας μήν τον εκπλήσσει η κριτική που δέχεται και ας μήν την χαρακτηρίζει ως σπουδή στο " μίσος " , και ως πισώπλατες μαχαιριές πρώην συνοδοιπόρων . Η συνείδηση της εκκλησίας είναι σπαθί και καμμία περγαμηνή απο αυτές που αναφέρει ο σεβασμιότατος δεν τον κατοχυρώνει στο απυρόβλητο !

    ReplyDelete
  3. O Σεβασμιώτατος κ. Ιερόθεος γράφει ότι μία Ορθόδοξη Σύνοδος που έχει θεούμενους Αρχιερείς μπορεί να προχωρήσει σε Εκκλησιαστικές Οικονομίες, όσον αφορά την αποδοχή στην Ορθόδοξη Εκκλησία Αιρετικών ή Σχισματικών. Όλα βέβαια αυτά γράφονται με αφορμη το Ουκρανικό θέμα. Το λάθος του κ. Ιεροθέου, όσον αφορά το Ουκρανικό θέμα, είναι ότι στην Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ως πρωτεργάτες δεν μετέχουν θεούμενοι Αρχιερείς π.χ. Πατριαρχης Βαρθολομαίος και άλλοι, διότι οι ίδιοι αυτοί άνθρωποι το 2016 πρωτοστατούσαν στην Ψευδοσύνοδο του Κολυμπαρίου, που τόσα προβλήματα δημιούργησε στην Εκκλησία. Οπότε μπορούμε , σύμφωνα με το κριτήριο του Μητροπολίτη Ναυπάκτου, να αμφιβάλουμε για το αποτέλεσμα της Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου για το Ουκρανικό θέμα.( Πολυμενόπουλος Διονύσιος Πάτρα )

    ReplyDelete