Wednesday, December 19, 2018

ΚΙΝΗΣΗ ΜΑΤ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΠΟΥ ΑΧΡΗΣΤΕΥΣΕ ΕΞ ΥΠΑΡΧΗΣ ΤΗΝ ΚΑΘΑΙΡΕΣΗ ΔΥΟ ΟΥΚΡΑΝΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ


ΚΙΝΗΣΗ ΜΑΤ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΠΟΥ ΑΧΡΗΣΤΕΥΣΕ ΕΞ ΥΠΑΡΧΗΣ ΤΗΝ ΚΑΘΑΙΡΕΣΗ ΔΥΟ ΟΥΚΡΑΝΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Την προηγουμένη της Ενωτικής Συνόδου του Κιέβου, το Οικουμενικό Πατριαρχείο τράβησε το χαλί κάτω από τα πόδια της Αυτόνομης, υπό τον Μητροπολίτη Ονούφριο Εκκλησίας, στην Ουκρανία, αλλά και του Πατριαρχείου Ρωσσίας.

Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος γνώριζε ότι οι επίσκοποι της Αυτόνομης υπό τον Μητροπολίτη Ονούφριο Εκκλησίας στην Ουκρανία ή και το Πατριαρχείο Ρωσσίας θα καθαιρούσαν ή θα επέβαλλαν άλλες σκληρές ποινές στους επισκόπους που θα συμμετείχαν στην Ενωτική Σύνοδο. 

Γι’ αυτό έστειλε γράμμα στους δύο επισκόπους που θα παρίσταντο στην Ενωτική Σύνοδο, με το οποίο τους πληροφορούσε ότι τους ενέταξε μαζί με το ποίμνιό τους στα Δίπτυχα του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Έτσι κάθε συνοδική καταδικαστική απόφαση της Αυτόνομης Εκκλησίας της Ουκρανίας ή του Πατριαρχείου Ρωσσίας σε βάρος των δύο επισκόπων κατέστη εκ προοιμίου άκυρη, αφού οι δύο επίσκοποι ανήκουν στο κλίμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η Σύνοδος του οποίου είναι η μόνη αρμόδια να τους δικάσει για οποιονδήποτε τυχόν παράπτωμα.

Ο Ουκρανός Προκαθήμενος, Μακαριώτατος Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιος, μνημονεύθηκε ήδη στα Δίπτυχα στην Κωνσταντινούπολη στον ναό που λειτούργησε ο Παναγιώτατος. 

Το ίδιο συνέβηκε στην Ζάκυνθο σε συλλείτουργο 6 αρχιερέων του κλίματος της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, που πραγματοποιήθηκε για την εορτή του Αγίου Διονυσίου της Ζακύνθου.

Είναι πολύ νωρίς, όμως, για να γνωρίζουμε με βεβαιότητα ποιες και πόσες Αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες θα αποδεχτούν τις αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου για την Ουκρανία και πόσες θα αρνηθούν μέχρι τέλους να έχουν εκκλησιαστική κοινωνία άμεση ή έμμεση -υπογραμμίζω το έμμεση- με την Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.

Ακόμα δεν παρελήφθη ο Τόμος Αυτοκεφαλίας από τον Ουκρανό Προκαθήμενο και έτσι δεν έχουν αποσταλεί ειρηνικές επιστολές του Μακαριώτατου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιου στις Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες. 

Γι’ αυτό δεν γνωρίζουμε ακόμη αν και πόσες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες θα τις απαντήσουν.

Όσες απαντήσουν στις ειρηνικές επιστολές σημαίνει ότι αναγνωρίζουν άμεσα την Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. 

Το μεγαλύτερο, όμως, όπλο στα χέρια του Οικουμενικού Πατριαρχείου για να πετύχει την αναγνώριση της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας θα είναι το συλλείτουργο του Μακαριώτατου Κιέβου κ. Επιφάνιου με αρχηγούς ή άλλους επισκόπους των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών.

Αν λ.χ. στην Θρονική εορτή του Οικουμενικού Θρόνου ή στα ονοματήρια του Οικουμενικού Πατριάρχη ή την Κυριακή της Ορθοδοξίας κτλ. πάει στο Φανάρι ο Ουκρανός Προκαθήμενος και συλλειτουργήσει, όχι μόνον με τον Παναγιώτατο, αλλά και με αρχηγούς ή εκπροσώπους άλλων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, τότε η Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας θα αναγνωριστεί έμμεσα από όλους όσους συλλειτουργήσουν με τον Ουκρανό Προκαθήμενο, έστω και αν δεν απαντήσουν τις ειρηνικές επιστολές που θα στείλει ο Ουκρανός Προκαθήμενος.

Παρακολουθούμε πολύ στενά και με μεγάλη αγωνία τις εξελίξεις και προσευχόμαστε εκτενώς  προς τον Κύριο να αποφευχθούν τα χειρότερα για την ενότητα της Εκκλησίας.

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει στην διάθεσή του, ισχυρό οπλοστάσιο και ηγήτορα με αλύγιστη αποφασιστικότητα. 

H πανίσχυρη πολιτική και εκκλησιαστική ηγεσία της Ρωσσίας, όμως, δεν χωρατεύει, όπως απέδειξε περίτρανα με την επαίσχυντη Σύνοδο του Μίνσκ, η οποία αφόρισε, όχι μόνον τον Οικουμενικό Πατριάρχη και την Ιεραρχία του Οικουμενικού Θρόνου, αλλά την μισή Ελλάδα και την Ομογένεια της Διασποράς σε τέσσερις ηπείρους, του Αγίου Όρους, ως σύνολον, μη εξαιρουμένου. 

Ποιές είναι οι δυνατότητες πίεσης του Πατριαρχείου της Ρωσσίας εκθέσαμε χθες στο άρθρο με το οποίο απαντήσαμε σχετικό σχόλιο της κ. Ελένης Λωρίτου. 

Όσοι εν Φαναρίω -όπως λ.χ. ο κουλτουριάρης Μητροπολίτης Χαλκηδόνος Αθανάσιος- αφελώς υποτιμούν τα πλήγματα που μπορεί να δεχτεί η ενότητα της Εκκλησίας, από την πολιτική και εκκλησιαστική ηγεσία της Ρωσσίας, απατώνται πλάνην οικτράν και προξενούν ανείπωτο κακό στην Εκκλησία.

Ελπίζω να επανέλθω σύντομα για να σχολιάσω το άθλιο -κυριολεκτικά αισχρό- άρθρο του Σεβ. Χαλκηδόνος.

No comments:

Post a Comment