Monday, September 28, 2020

π. ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΥ ΤΑΤΑΡΩΦ, ΠΩΣ ΑΠΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙΣ ΜΑΝΙΧΑΙΟΣ. ΙΔΟΥ Ο ΤΡΟΠΟΣ…


       ΠΩΣ ΑΠΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙΣ ΜΑΝΙΧΑΙΟΣ. 

                              ΙΔΟΥ Ο ΤΡΟΠΟΣ…


Του π. Αμφιλόχιου Τατάρωφ

=====


Πως από χριστιανός να γίνεις μανιχαίος. Ιδού ο τρόπος...


-Ζηλωτής χριστιανός: Μέσα στο ναό κανένα κακό δεν μπορεί να υφίσταται, και καμία ίωση δεν μπορεί να μας προσβάλει. 


-Χριστιανός: Τότε πως μαρτυρούνται θάνατοι, λιποθυμίες, καρδιακά, εμφράγματα, ασθένειες κ.α; 


-Ζηλωτής χριστιανός: Σε ρωτάω, είναι δυνατόν να πηγαίνεις στο σπίτι του Κυρίου και να πάρεις μολυσμό ή τι ακάθαρτο;


-Χριστιανός: Όταν λες μολυσμό και ακάθαρτο τι ακριβώς εννοείς; 


-Ζηλωτής χριστιανός: Να κολλήσεις κάποια ίωση μέσα στο ναό. 


-Χριστιανός: Αν χαρακτηρίζεις τις ιώσεις μόλυσμα και ακαθαρσία, ο θάνατος, τα καρδιακά, τα εμφράγματα, οι λιποθυμίες κτλ τι είναι; 


-Ζηλωτής χριστιανός: Ευλογία! Υπάρχει κάτι πιο ευλογημένο να πεθάνεις μέσα σε ναό; Υπάρχει τι πιο ευλογημένο να λιποθυμήσεις σε ναό, αντί σε κάνα σπίτι που δεν θα σε πάρει χαμπάρι κανείς; Τι πιο όμορφο από ένα καρδιακό μέσα σε ναό; Πόσα ευλογημένα φράγματα ανοίγουν με ένα έμφραγμα μέσα σε ναό; 


-Χριστιανός: Για να πω την αλήθεια, δεν μπορώ να διαφωνήσω πάνω σε αυτά, ίσα ίσα και να συμφωνήσω! Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω, είναι γιατί το ίδιο να μην ισχύει και για τις ιώσεις; 


-Ζηλωτής χριστιανός: Όχι!!! Βλασφημίες!!! Μέσα στο ναό τίποτα το ακάθαρτο, κανένα μόλυσμα δεν υπάρχει! 


-Χριστιανός: Κάτσε ευλογημένε, η φθορά που λέγεται ασθένεια την αποκαλείς μόλυσμα και ακαθαρσία, και τις άλλες μορφές φθοράς όπως ο θάνατος, καρδιακά, λιποθυμίες, εμφράγματα ευλογία; 


-Ζηλωτής χριστιανός: Βεβαίως! Τι είδους συσχετίσεις είναι αυτές, είναι δυνατόν να συγκρίνουμε τέτοια πράγματα; 


-Χριστιανός: Κάτσε γιατί πάω να τρελαθώ. Η ασθένεια μόλυσμα, και ο θάνατος στον οποίο σε κατευθύνει κάποια ασθένεια ευλογία;


-Ζηλωτής χριστιανός: Ναι! Βεβαίως!!


-Χριστιανός: Και γιατί να μην ισχύει το αντίστροφό ή έστω το ίδιο;


-Ζηλωτής χριστιανός: Βλάσφημε του αγίου Πνεύματος! 


-Χριστιανός: Να ρωτήσω, η μόλυνση της καρδίας από πονηρούς και αισχρούς λογισμούς υφίσταται μέσα στο ναό;


-Ζηλωτής χριστιανός: ......................... Ε.... ναι, αλλά ο διάβολος σε βάζει.


-Χριστιανός: Ναι, αλλά εσύ πας στο σπίτι του Κυρίου να πάρεις ευλογία όχι μολυσμό. Πώς τότε υφίσταται μολυσμός της καρδίας; 


-Ζηλωτής χριστιανός: Ο διάβολος φταίει όχι εσύ. 


-Χριστιανός: Γιατί αν ασθενήσω μέσα στο ναό ποιος φταίει εγώ; Δηλαδή κριτήριο αν υφίσταται κάποια φθορά μέσα στο ναό είναι αν φταίει ο διάβολος ή εγώ; 


-Ζηλωτής χριστιανός: Αγόρι μου είναι δυνατόν να συγκρίνεις ανόμοια πράγματα; 


-Χριστιανός: Εσύ ισχυρίζεσαι ότι ασθένεια μέσα σε ναό δεν υφίσταται η οποία στην τελική (ακόμα και αν ασθενήσεις) δεν σε επηρεάζει στην σωτηρία, και από την άλλη αποδέχεσαι την υφιστάμενη μόλυνση της καρδίας μέσα σε ναό που αυτή από μόνη της δύναται να σου ακυρώσει την σωτηρία, και μου λες τι συγκρίνω; 


-Ζηλωτής χριστιανός: Καλά λέει ο Απόστολος, με βλάσφημους του αγίου Πνεύματος δεν κάνει να μιλάς! Κοίτα να μετανοήσεις με τις ανοησίες που λες...


-Χριστιανός: Τι να μετανοήσω ευλογημένε! Από την μια με χαρακτηρίζεις βλάσφημο του αγίου Πνεύματος, από την άλλη μου λες να μετανοήσω; 


-Ζηλωτής χριστιανός: Είσαι ανάξιος για τις αλήθειες του Ευαγγελίου. Δεν είναι τυχαίος ο λόγος του Κυρίου: Μην ρίχνεται τα μαργαριτάρια στους σκύλους και τους χοίρους. 


ΥΓ. Ο παραπάνω διάλογος αν και επινοημένος, οι θέσεις και οι ισχυρισμοί που διατυπώνονται είναι υπαρκτοί. Προφανώς κάποιες διατυπώσεις έχουν μια δόση υπερβολής, που ως διατυπώσεις μεν δεν ακούγονται έτσι ακριβώς, αλλά ως θέσεις εννοούνται ακριβώς όπως το διατυπώσαμε. 


ΥΓ. Η ασθένεια χαρακτηρίζεται «κακό» ή «μόλυσμα» μόνο με την φυσική και βιολογική (ή ανθρώπινη) έννοια. Με την θεολογική έννοια η μόνη μόλυνση που υφίσταται ο άνθρωπος είναι της καρδίας, τα άλλα είναι ουδέτερα. Ούτε κακά, ούτε καλά. Οπότε όταν θεολογούμε και χαρακτηρίζουμε «μόλυνση» την ασθένεια, μάλλον μπαρουφολογούμε παρά θεολογούμε. 

1 comment:

  1. Ευλογημένε άν και επιπόλαιε πάτερ , σας διαφεύγει οτι το μέτρο της εκκλησίας είναι ο θεάνθρωπος Χριστός ? ( μπορεί νά κάνω κάποιο λάθος στην διατύπωση , άς μέ διορθώσει ο κ. Τελεβάντος ως γνώστης της θεολογίας ) Ελάτε τώρα μέ καταλαβαίνετε τί εννοώ ! Εννοώ οτι το μέτρο της εκκλησίας είναι το ιδανικό ! Άν αυτό είναι μανιχαισμός κατα την γνώμη σας , τότε μας αλλάζετε τά αυγά και τα πασχάλια . Αλλάζετε την στοχοθέτηση της εκκλησίας ! Μού αρέσει που ο κ. Τελεβάντος ασχολείτε κατα κόρον μέ τους νεοορθοδόξους . Καί αυτοί για μανιχαισμό μιλάνε . Επειδή η άσκηση είναι δοσμένη απο το Ευαγγέλιο και την ζωή των αγίων , κάποιοι εννοούν οτι πρέπει νά το δέσουν φιόγκο ! Sorry αγαπητέ μου σέρ, που το ξέρω δεν αγαπάς τις χυδαιότητες ! Λέει κάτι τέτοιο το ιδανικό ασκητικό φρόνημα της εκκλησίας ; Απο πού ως πού πρέπει νά αποτελέσει μέτρο της ευστάθειας της εκκλησίας , το ότι λαικός τις ή παπάς τις πηγαίνει στην εκκλησία ή ιερουργεί αντιστοίχως για νά ιδεί τουρλωτούς κ....και πάλιν sorry ! Ναί ! Σε περίπτωση σεισμού απο το νά παραχωθώ στο υπόγειο κάποιου παλιομάγαζου στην οδός Αιόλου , αναπαύομαι νά μέ παραχώσει ο θόλος της Χρυσοσπηλιωτίσσης της αυτής οδού , θα το θεωρούσα μία αγκαλιά . Γιατί ? Δεν υπάρχει ερμηνεία ! Γιατί έτσι ! Εάν βγάλουμε το ιδανικό ως μέτρο γιατί το βλέπετε μανιχαισμό , τότε πείτε μου ποιό είναι το μέτρο . Πού σταματά ο μανιχαισμός και πού αρχίζει η ορθοφροσύνη . Μήπως στην αποχή απο την προσκύνηση του Ευαγγελίου , το οποίο κρύπτεται μέσα στο Ιερό ως μεταδίδον μολυσμό , μήπως στο πέρασμα της μικρής και Μεγάλης Εισόδου μέ την συντομότερη δυνατή
    πορεία μέσα στο εκκλησίασμα ίσια ίσια στον σολέα ( μήν την βγάζετε και καθόλου! ) για νά μεταδώσει την λιγότερη δυνατή μόλυνση , μήπως την μετάδοση την Θείας Κοινωνίας μέ κουταλάκια ? Πείτε μου σας παρακαλώ ποιός είναι ο πάτος του ορθού λόγου στερημένος του Θείου Λόγου !

    ReplyDelete