Thursday, July 26, 2018

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ, ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΝΗΠΤΙΚΩΝ, ΤΟΜΟΣ Η΄


ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ
_______

Φιλοκαλία των ιερών Νηπτικών, Τόμος η΄, Έκδ. Ιεράς Μονής Κοιμήσεως της Θεοτόκου Μπούρα, Αρκαδία 2017, σσ. 652.

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====

Δύο προσωπικότητες κολοσσιαίων διαστάσεων παρουσιάζει ο παρών τόμος της Φιλοκαλίας. Μιλάμε για τον Άγιο Γρηγόριο τον Σιναΐτη και τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, Αρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης. Οι αδελφές του ιερού Κοινοβίου της Κοιμήσεως της Θεοτόκου συνεχίζουν απτόητες κι ακούραστες το αξιέπαινο κι αξιάγαστο έργο που ανέλαβαν. Τοιουτοτρόπως μας παραδίδουν τον όγδοο τόμο της Φιλοκαλίας, ο οποίος, ως γνωστόν, περιλαμβάνει το πρωτότυπο κείμενο αλλά και γλαφυρή νεοελληνική μετάφραση. Η επίβλεψη της όλης εργασίας από το διαπρεπή ομότιμο Καθηγητή του ΑΠΘ κ. Δημήτριο Τσελεγγίδη αποτελεί αναντιλέκτως εγγύηση της ποιότητος του επιτελουμένου έργου. 

Παραθέτουμε αρχικώς ένα απόσπασμα από το κείμενο του Αγ. Γρηγορίου του Σιναΐτη: «Εκείνος ο οποίος ζητεί [να εμβαθύνει εις τους λόγους των εντολών] χωρίς να [εργάζεται] τις εντολές και επιθυμεί να επιτύχη με τη μάθηση ή την ανάγνωση είναι όμοιος με εκείνον που φαντάζεται αντί την αλήθεια την σκιά της. Επειδή οι λόγοι της αληθείας γίνονται μεθεκτοί [μόνον] από τους μετόχους της αληθείας» (Κεφάλαια πάνυ ωφέλιμα). 

Δεν αποτελούν τα πιο πάνω κανονικό μαστίγωμα της ακαδημαϊκής θεολογίας και των μετόχων της, οι οποίοι, επειδή μάζεψαν κάμποσα χαρτιά παρά τους πόδας κακοδόξων δασκάλων και νομίζουν ότι κατέχουν το πλήρωμα της αληθείας ενώ είναι, τη αληθεία, «τυφλοί οδηγοί τυφλών»; 

Τι να πει κανείς για «τα ζωηρά λόγια» του εν αγίοις Γρηγορίου αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης; Παραθέτουμε μικρό απόσπασμα: 
«Αν, σύμφωνα με τις φλυαρίες των αντιθέτων και των ομοφρόνων τους, δεν διαφέρει καθόλου η θεία ενέργεια από τη θεία ουσία [τότε] και το δημιουργείν, που είναι [ιδιότης] της ενεργείας, δεν θα διαφέρη σε τίποτε από το γεννάν και το εκπορεύειν, τα οποία ανήκουν στην ουσίαν» (Κεφάλαια φυσικά, θεολογικά, ηθικά τε και πρακτικά ρν΄). 

Ιδού το μέγα χάσμα μεταξύ ορθοδόξου θεολογίας και Παπισμού το οποίο «κάλυψαν» οι συνελθόντες προ διετίας στο Κολυμβάριο με το κακόφρον κείμενο περί «ετεροδόξων Εκκλησιών και Ομολογιών»!!! Όμως οι Άγιοι της Εκκλησίας άλλως φρονούν. Ποιους να πιστέψουμε; Τους Κολυμβαριστές ή εκείνους; Ευχαριστούμε τις φιλόπονες αδελφές του καλού Κοινοβίου και ευχόμαστε καλή δύναμη. Το όντι κοπιώδες, αλλά  συνάμα θεοφιλές, το έργο που ανέλαβαν.

No comments:

Post a Comment