Thursday, January 23, 2014

ΕΙΝΑΙ ΑΚΡΙΒΕΙΣ ΟΙ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΙ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΚΑΝΑΔΑ κ. ΣΩΤΗΡΙΟΥ;




ΕΙΝΑΙ ΑΚΡΙΒΕΙΣ ΟΙ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΙ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΚΑΝΑΔΑ κ. ΣΩΤΗΡΙΟΥ;

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=============

Στο παραδοσιακό ιστολόγιο “Κατάνυξις” υπάρχει βίντεο του Σεβ. Μητροπολίτη Καναδά κ. Σωτήριου για την "Εβδομάδα συμπροσευχής με τους αιρετικούς”.

Ομολογώ ότι μου έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση επειδή ο τρόπος που ο Σεβασμιότατος παρουσίασε το θέμα των συπροσευχών με τους αιρετικούς και του αλλόθρησκους διαφοροποιεί πλήρως τα δεδομένα που γνώριζα μέχρι στιγμής.

Οι αναγνώστες του ιστολογίου γνωρίζουν πόσο εξανίσταμαι όταν διαπιστώνω ότι ορθόδοξοι κληρικοί και διακεκριμένοι θεολόγοι συμπροσεύχονται με αιρετικούς και αλλόθρησκους επειδή γνωρίζω τις αυστηρές διατάξεις των Ιερών Κανόνων αλλά και την πράξη των Αγίων της Εκκλησίας μας γι’ αυτό το θέμα.

Ο Σεβ. Καναδά όμως ισχυρίζεται ότι η εντύπωση που έχουμε είναι λανθασμένη.

Ισχυρίζεται συγκεκριμένα ότι, όσοι συμπροσεύχονται με τους αιρετικούς και τους αλλόθρησκους, κάνουν ορθόδοξες προσευχές το περιεχόμενο των οποίων είναι να φωτίσει ο Θεός τους πεπλανημένους αδελφούς μας να γίνουν ορθόδοξοι!

Αλλά, αν αυτό όντως είναι το περιεχόμενο των προσευχών, ποιος στην ευχή έχει δικαίωμα να έχει αντίρρηση γι’ αυτού του είδους τις προσευχές ή τις συμπροσευχές;

Αν δηλαδή ένας Παπικός συμμετέχει στη Θεία Λειτουργία και λέγει στην προσευχή του “Φώτισε με Κύριε να απολακτίσω την παπική αίρεση και να γίνω ορθόδοξος χριστιανός”, ποιος θα μπορούσε ποτέ να έχει αντίρρηση γι’ αυτού του είδους την προσευχή ή την συμπροσευχή της ευλογημένης αυτής ψυχής;

Σε τελευταία ανάλυση τι διαφορετικό κάνουμε στη Θεία Λειτουργία από το να παρακαλούμε τον Χριστό να φωτίσει τους πεπλανημένους να επιστρέψουν στην Ορθοδοξία;

Είναι βέβαιο ότι ο Σεβ. Καναδά είναι ακριβής όταν αναφέρεται στο θέμα;

Θα φέρω ένα παράδειγμα.

Ο Αγιος Νεκτάριος στα Πόκονος είναι ένα από τα μοναστήρια του Γέροντα Εφραίμ στην Αμερική.

Μια φορά που εκκλησιάστηκα εκεί αιρετικοί -συγκεκριμένα μονοφυσίτες- ήταν παρόντες στη Θεία Λειτουργία.

Ουδείς τους ζήτησε να απέλθουν από το ναό ακόμη και μετά τις ευχές των Κατηχουμένων.

Μόνον την ώρα του Κοινωνικού μοναχός της Μονής τους είπε -εις επήκοον πάντων- ότι ΜΟΝΟΝ ορθόδοξοι μπορούν να κοινωνήσουν.

Ουδείς θεώρησε ότι κάναμε συμπροσευχή με αιρετικούς σ’ εκείνη τη Θεία Λειτουργία.

Αλλά μόνον στον Αγιο Νεκτάριο στα Πόκονος γίνεται αυτό; 

Ετερόδοξοι και αλλόθρησκοι δεν παρίστανται στις Ακολουθίες και στις θείες λειτουργίες που τελούνται στα μοναστήρια του Αγίου Ορους;

Πριν χρόνια πήγα να προσκυνήσω στην Ιερά Μονή Κεχαριτωμένης Τροιζηνίας του μακαριστού Γέροντα Επιφάνιου Θεοδωρόπουλου, ο οποίος  γνώριζε και εφάρμοζε με ακρίβεια τους Ιερούς Κανόνες. 

Ορθόδοξος μεταπτυχιακός φοιτητής στην Οξφόρδη -ο σημερινός αρχιδιάκονος του Οικουμενικού Πατριαρχείου Ιωάννης Χρυσαυγής- έφερε μαζί του στο μοναστήρι συμφοιτητή του -αγγλικανό ή πρεσβυτεριανό δεν θυμούμαι ακριβώς- και ο π. Επιφάνιος τον φιλοξένησε με πολλή αγάπη και τον άφησε να συμμετάσχει στην τράπεζα της μονής όπου βεβαίως έγινε προσευχή μετά το πέρας της οποίας ακούσαμε ένα ορθόδοξο ρεσιτάλ απολογητικής από τον σοφό και Αγιο Γέροντα για τις κακοδοξίες του Προτεσταντισμού.

Είναι δυνατόν κάποιος να έχει αντίρρηση γι’ αυτού του είδους τις προσευχές-συμπροσευχές;

Αλλά και εδώ στη Νέα Υόρκη όποτε τελείται ορθόδοξη λειτουργία ή ορθόδοξη προσευχή  παρίστανται και μη ορθόδοξοι από περιέργεια, είτε επειδή αναζητούν την αλήθεια, είτε επειδή είναι μέλη μικτών γάμων.

Αλλά το ίδιο συμβαίνει σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της υφηλίου. Μη ορθόδοξοι παρίστανται σε ορθόδοξες ακολουθίες και θείες λειτουργίες στις οποίες σταθερά η Εκκλησία προσεύχεται για την επαναγωγή των πεπλανημένων στην Ορθοδοξία. 

Θα ήταν παρανοικό -και οπωσδήποτε έξω από το πνεύμα των Ιερών Κανόνων- να ισχυριστούμε ότι αυτές είναι προσευχές ή συμπροσευχές που καταπατούν τις διατάξεις των Ιερών Κανόνων.

Ο λόγος που έχουμε αντίρρηση, Σεβασμιότατε, για τις συμπροσευχές είναι επειδή είναι εντελώς διαφορετική η εικόνα -ορθή ή λανθασμένη ουκ οίδαμεν- που έχουμε γι’ αυτές.

Γι’ αυτό σας ρωτούμε: Οι ορθόδοξοι αντιπρόσωποι, όταν πηγαίνουν στο ΠΣΕ ή σε διάλογο με τους αιρετικούς και με τους αλλόθρησκους, τελούν τη Θεία Λειτουργία ή κάποια ορθόδοξη Ακολουθία και προσεύχονται εις επήκοον των αιρετικών να τους φωτίσει ο Θεός να γίνουν Ορθόδοξοι;

Αν αυτό γίνεται έχετε δίκαιο. Αυτό δεν είναι συμπροσευχή με αιρετικούς. Αυτό είναι ομολογία της πίστεως και ευαγγελισμός του κόσμου.

Αλλά έτσι γίνεται;

Βλέπουμε τον Σεβ. Σύρου λ.χ. να πηγαίνει σε παπικούς ναούς και να συμπροσεύχεται κατά τη διάρκεια της παπικής λειτουργίας μαζί τους. Κάνει μαζί τους κοινές ποιμαντικές παραστάσεις λες και οι παπικοί “επίσκοποι” είναι επίσκοποι της Ορθοδόξου Εκκλησίας.

Ετσι αμβλύνει την ορθόδοξη συνείδηση των πιστών και δίνει την λανθασμένη εντύπωση στους Παπικούς ότι η Εκκλησία είναι “διηρημένη” και ότι οι Παπικοί επίσκοποι ουσιαστικά είναι κανονικοί επίσκοποι με υποστατή χειροτονία.

Η πρώτη προσευχή-συμπροσευχή στην οποία αναφέρεστε είναι ομολογία πίστεως και η δεύτερη άρνηση της αλήθειας του Ευαγγελίου.

Ενθυμούμαι επίσης ότι σε κάποιο βιβλίο του κ. Γιανναρά -δεν θυμούμαι τώρα σε ποιο- που διάβασα πριν δεκαετίες ότι ανέφερε ότι οι ορθόδοξοι αντιπρόσωποι κάθονται και ακούν αδιαμαρτύρητα δογματικά ασπόνδυλες και παιδαριώδεις ως προς το περιεχόμενο αυτοσχέδιες Προτεσταντικές Προσευχές.

Επομένως η απορία μας είναι: Ποιος δίνει την ακριβή εικόνα των πραγμάτων;

Εσείς που λέτε ότι οι προσευχές που κάνετε είναι για να φωτίσει ο Χριστός τους αιρετικούς να γίνουν ορθόδοξοι ή όσοι ακολουθούν την πρακτική του Σεβ. Σύρου που συμπροσεύχεται με τους αιρετικούς και τους δίνει την εντύπωση ότι είναι ήδη ορθόδοξοι και επομένως δεν χρειάζεται να μετακινηθούν από την πλάνη που βρίσκονται; 

1 comment: