Tuesday, June 29, 2021

Η ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΩΣ ΔΙΑΘΡΗΣΚΕΙΑΚΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ

Η ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΩΣ ΔΙΑΘΡΗΣΚΕΙΑΚΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ


Άρθρο της κ. Ελένης Παπασταματάκη
Αρθρογραφεί για
katanixi.gr

=====


Η πρωτοπόρα και νεωτερίζουσα, εκμοντερνισμένη και κουλτουροπαθιασμένη Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ι. Μητρόπολης Δημητριάδος, συμμετέχει από το 2020 σε ένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα με την ονομασία Edu8, που -όπως υποστηρίζει- έχει σκοπό να αποτρέψει την πόλωση, τις προκαταλήψεις και τους διαχωρισμούς μεταξύ 

ανθρώπων διαφορετικών 

θρησκειών και 

ομολογιών.

Το Πρόγραμμα αφορά μαθητές Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επιδιώκει να τους φέρει σε επαφή με διάφορα θρησκεύματα και ομολογίες, δηλαδή την Ορθοδοξία, τον Ιουδαϊσμό, τον Ρωμαιοκαθολικισμό, τον Προτεσταντισμό, το σουνιτικό Ισλάμ. Συμμετέχουν σε αυτό επιλεγμένα γυμνάσια ευρωπαϊκών χωρών, όπου συνυπάρχουν μαθητές από διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις, αλλά και σχολεία φυλακών ανηλίκων. Οι υπεύθυνοι του προγράμματος Edu8 αναφέρουν ότι οι συμμετέχοντες μαθητές θα διδάσκονται για τις προαναφερθείσες θρησκείες και ομολογίες, ώστε να τις γνωρίσουν και αυτές. Ταυτόχρονα, θα επικοινωνούν διαπροσωπικά μεταξύ τους με σκοπό να καταφέρουν να οικοδομήσουν γέφυρες γνωριμίας, αντί 

για τα τείχη άγνοιας, 

μίσους και προκαταλήψεων.


Στο δεύτερο μέρος θεολόγοι από κάθε θρησκευτική παράδοση θα διδάξουν μέσω χαρακτηριστικών κειμένων τέσσερεις διδακτικές ενότητες: «Συνάντηση με τον “άλλον”», «Βία στα ιερά κείμενα», «Συνάντηση με το περιβάλλον» και «Όταν η συνάντηση καταλήγει σε σύγκρουση» στους μαθητές της ίδιας τους της θρησκείας, δηλαδή Ορθόδοξοι σε Ορθόδοξους. Μουσουλμάνοι σε μουσουλμάνους κ.ο.κ. Ενδεικτικά στο υλικό για τους Ορθοδόξους θα υπάρχουν κείμενα του Αρχιεπισκόπου Αναστασίου Γιαννουλάτου, 
του Μητροπολίτη Ιωάννη 
Ζηζιούλα κ.α.

Είναι γνωστό τοις πάσι ότι η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών ήδη από την ίδρυσή της έδωσε ξεκάθαρα το στίγμα της και το ρόλο που ήρθε να διαδραματίσει στη σύγχρονη εποχή. Είναι αυτή η Ακαδημία στην οποία θεολόγοι που εμφορούνται από το πνεύμα της Δύσης, από το ανθρωποκεντρικό Βαρλααμίτικο πνεύμα, έρχονται φιλοσοφώντας την κενή φιλοσοφία της έπαρσης του ανθρώπινου πνεύματος, του απογυμνωμένου από τη Δόξα και την Αλήθεια του Αγίου Τριαδικού Θεού, να μας παρουσιάσουν το ψεύδος ως Αλήθεια. Αρκεί μόνο να θυμηθούμε μερικές από τις κακοδοξίες και πλάνες τις οποίες εισήγαγε και προώθησε με επιμέλεια και αριστοτεχνικά και ας ήταν 

ολοκάθαρα πόλεμος κατά 

της Ορθόδοξης πίστης μας.

Είναι λοιπόν αυτή η Ακαδημία η οποία εισήγαγε τον όρο μεταπατερική θεολογία, και υποστήριξε μέσα από το συνέδριο που έκανε, ότι οι Άγιοι Θεοφόροι Πατέρες είναι αναχρονιστικοί. Είναι αυτοί οι θεολόγοι οι οποίοι μίλησαν για τη μετάφραση των λειτουργικών κειμένων, όπως και για τη χειροτονία των γυναικών και άλλων καινοφανών δοξασιών, τις οποίες συμμερίζονται και αποδέχονται ανεξάρτητα με το αν αποτελούν αποκλίσεις από την Ορθόδοξη πίστης μας. Πώς τώρα οι εκπρόσωποι της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών του Βόλου θα μπορέσουν να μεταφέρουν το Ορθόδοξο μήνυμα της Αληθείας, την καλή είδηση, ότι μόνο μέσα στην Ορθοδοξία υπάρχει σωτηρία; Δε χρειάζεται απάντηση, καθώς γνωρίζουμε ότι κάθε άλλο παρά αυτό θα μεταδώσουν στους μικρούς 

μαθητές μέσω αυτού 

του Προγράμματος.

Για μια ακόμη φορά οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί θα συνομιλήσουν με τους εκπροσώπους των αιρέσεων επί ίσοις όροις. Αυτό το πνεύμα δυστυχώς, θα μεταφερθεί στους νέους μαθητές. Είναι όμως αυτό το επιθυμητό και ευλογημένο;


Το ποια πρέπει να είναι η στάση και θέση των Ορθοδόξων ιερέων ή θεολόγων μας, το εκθέτει σε ανάρτησή της η Ιερά Μονή Αγίας Τριάδας Γατζέας-Βόλου «…Έχει τονιστεί κατ’ επανάληψιν και διαχρονικά τόσο από τους Αγίους Πατέρες, όσο και από τους χαρισματούχους γεροντάδες του καιρού μας, πως δεν είμεθα αρνητικοί στους διαλόγους μετά των ετεροδόξων, αρκεί να τηρούνται κάποιες βασικές προϋποθέσεις. Και ποιες είναι αυτές οι προϋποθέσεις; 


Εν πρώτοις, πως οι Ορθόδοξοι δεν κάνουμε ποτέ διάλογο «επί ίσοις όροις» με τους ετερόδοξους συνανθρώπους μας, σα να επρόκειται για πολιτική ή φιλοσοφική συζήτηση, 

αλλά πρόσκληση 

σε μαθητεία.

Οφείλουμε λοιπόν οι κατέχοντες την σωτηριώδη Αλήθεια του Χριστού να την μοιραζόμαστε με τους πεπλανημένους μας αδελφούς, εις τρόπον ώστε να τους «τραβήξουμε» στο Φώς, και όχι αυτή την Αλήθεια να την αναμιγνύουμε με το Ψεύδος του Διαβόλου –κατά τον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό- που εκπροσωπούν οι αιρετικοί, οι εμμένοντες στην πλάνη και στο πνευματικό Σκότος. Επιπλέον, έχουμε χρέος να αποκαλύπτουμε στον εκάστοτε ετερόδοξο ή ετερόθρησκο συνομιλητή, την «αρρωστημένη» κατάσταση στην οποία βρίσκεται, όπως ακριβώς ο ιατρός ανακοινώνει στον ασθενή από τι πάσχει, και κατόπιν του υποδεικνύει τη θεραπεία που πρέπει να ακολουθήσει.


[1] Εκ της Ιεράς Μονής Αγίας Τριάδας Γατζέας-Βόλου «Περί της “Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών” της Ι. Μ. Δημητριάδος» https://www.impantokratoros.gr/


No comments:

Post a Comment