Tuesday, October 23, 2012

ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΣΤΟ ΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ




ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΣΤΟ ΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου

=============

Μια πρώτη ανάγνωση της ομιλίας του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομου - δημοσιεύθηκε στον Πυλώνα Εκκλησιαστικών Ειδήσεων ΑΜΗΝ - μας άφησε μια γεύση στυφή. 

Σε κανένα σημείο της ομιλίας του Σεβασμιότατου δεν γευθήκαμε "το πνεύμα της δρόσου διασυρίζον". 

Θα συνοψίσουμε τις εντυπώσεις μας με δύο ρητά του Σαίξπηρ: 

“Much adoe about nothing” (ομώνυμος τίτλος κωμωδίας του Σαίξπηρ)

“Words, words, words” (Αμλετ).

Ερώτηση προς τον σεβαστό μας Αρχιμανδρίτη π. Γεράσιμο Φραγκουλάκη.

Γέροντά μου! Η ομιλία του Σεβασμιότατου λέγει πολλά (με τα πλείστα από τα οποία συμφωνώ), αλλά πόσα από αυτά που είπε είναι κάτι το ουσιαστικό; 

Πόσα από αυτά που είπε δεν είναι κοινοτοπίες που ακούμε από όλους όσους ασχολούνται με το θέμα;

Δεύτερη ερώτηση: 

Την αντιθετική διάκριση Εκκλησίας και θρησκείας ποιος Πατέρας της Εκκλησίας την διδάσκει;

Προσοχή Πανοσιολογιότατε.! 

Δεν σας ερωτώ ποιος σύγχρονος θεολόγος μετά τον Καρλ Μπαρθ την διδάσκει, αλλά ποιος Πατέρας της Εκκλησίας μιλά για τη θρησκεία και την Εκκλησία με τρόπο που αντιδιαστέλλει νοηματικά τους όρους;

Αναγνωρίζω πάντως ότι δεν είναι μόνον ο Σεβασμιότατος Μεσσηνίας που κάνει αυτή τη διάκριση. Πολλοί άλλοι δυστυχώς - και μάλιστα πολλοί από τους οποίους δεν θα το περίμενες - υιοθετούν αυτήν πλάνη.

Τρίτη ερώτηση:

Πόσα από αυτά που ανέφερε ο Σεβασμιότατος στην ομιλία του πραγματώνει στη δική του Μητροπολιτική περιφέρεια;

Εννοώ αυτό το "ευχαριστιακό", "συνοδικό" πνεύμα στο οποίο αναφέρθηκε ο Σεβασμιότατος πόσο το ένιωσαν οι μοναχοί, οι ιερείς, οι μοναχές και οι λαικοί της Μητροπόλεώς του;

Τέταρτο ερώτημα.

Η “αναγέννηση της Εκκλησίας” - εξ ορισμού αδόκιμος ορθοδόξως όρος - επιτυγχάνεται άραγε με την ενίσχυση του ρόλου των λαικών στην Εκκλησία ή με την μετατροπή της επισκοπής και της ενορίας σε κέντρα ασκητισμού και αγιότητας;

Η επιτυχία του ποιμαντικού έργου εξαρτάται από το τι είδους οργάνωση θα κάνει η ποιμαίνουσα Εκκλησία ή από το βαθμό που η ενορία, η επισκοπή, η οικογένεια, το “κελλάκι” μας πάνω από κάθε τι άλλο, θα καταστεί ασκητικό εργαστήρι από αγίους επισκόπους, αγίους ιερείς, αγίους διακόνους, αγίους μοναχούς, αγίες μοναχές και αγίους λαικούς, όπως μας διδάσκει ο Αγιος Ιουστίνος Πόποβιτς “συν πάσι τοις Αγίοις”;

Η ομιλία του Σεβασμιότατου Μεσσηνίας, π. Γεράσιμε, κινείται προφανώς στις προδιαγραφές της Β΄ Βατικάνειας Συνόδου σε “ορθόδοξη” εκδοχή. 

Ενώ αναφέρεται στο “ήθος” με το οποίο πρέπει η Εκκλησία να λειτουργεί και να μιλά στον κόσμο για να τον προσλάβει και να τον μεταμορφώσει σε Εκκλησία, τελικά υποκύπτει στον πειρασμό και μιλά - της Β΄Βατικάνειας Συνόδου "τοις ίχνεσιν επόμενος" - για την ενίσχυση του ρόλου των λαικών στην Εκκλησία.

Προσέξτε, σας παρακαλώ, π. Γεράσιμε, την αναφορά του Σεβασμιότατου ότι η αναβάθμιση του ρόλου των λαικών πρέπει να αντανακλάται και στον τρόπο τέλεσης της λατρείας.!!!

Συνειδητοποιείτε, Γέροντά μου, ποιες πύλες του Αδη της λεγόμενης "λειτουργικής αναγέννησης" ανοίγει διάπλατα αυτή η πρόταση, ώστε να εκπροτεσταντιστεί η ορθόδοξη λατρεία της Β΄Βατικάνειας Συνόδου το παράδειγμα επόμενη; 

Οι γυναίκες να ψάλλουν στην Εκκλησία, να καταργηθεί η αντιφωνική ψαλμωδία, η βυζαντινή μυσική να αντικατασταθεί με τις φραγκοχορωδίες κτλ..!

Γέροντα μου!

Οταν έλαβα το ηλεκτρονικό σας μήνυμα μέσα από το χώρο του Ιερατικού Συνεδρίου που ακούσατε την ομιλία του Σεβασμιότατου με το οποίο μου μιλήσατε με τόσο ενθουσιασμό για την ομιλία του Αγίου Μεσσηνίας, νόμισα ότι ακούσατε κάτι το εξαιρετικό.

Τώρα που διάβασα όμως την ομιλία λυπάμαι να παρατηρήσω: “Ωδινεν όρος και έτεκεν μυν.” 

Πλήρης επαλήθευση του ρητού: “Οπου ακούσεις μεγάλα λόγια πάρε μικρό καλάθι”.

Την ευχή σας.

2 comments:

  1. Λάβαμε την ακόλουθη επιστολή από τον π. Γεράσιμο Φραγκουλάκη:

    Αγαπητέ κ. Τελεβάντο,
    αν και δεν είναι και τόσο «κομψό» να δώσω απαντήσεις για άλλον, εν τούτοις θα το προσπαθήσω μια και όπως φαίνεται προκληθήκατε από εμένα.
    Πριν όμως αρχίσω θα ήθελα να διευκρινίσω κάτι που αφορά το προηγούμενο μήνυμά μου. Εκλάβατε κάποια εκ των υπ’ εμού γραφθέντων ως ειρωνικά. Λάθος! Δεν εγράφησαν με ειρωνική διάθεση, αλλ’ ως παράπονο αν θέλετε, διότι μονοπωλείτε την πίστη, και αναγάγετε εαυτόν εις κριτή και δικαστή των πάντων διανέμοντας κατά το δοκούν «πιστοποιητικά χριστοηθείας» όπου και όπως νομίζετε. Γι’ αυτό και έκανα την έκκληση να μας αναγνωρίσετε κι εμάς λίγο δικαίωμα πίστεως!
    Κι έρχομαι τώρα στην εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μεσσηνίας, με βάση τα ερωτήματά σας.
    1. Κατ’αρχήν χαίρομαι που συμφωνείτε με τα πλείστα. Οπότε περιττεύει μάλλον το ερώτημά σας ποιο είναι το όφελος.
    2. Ερωτάτε: «Την αντιθετική διάκριση Εκκλησίας και θρησκείας ποιος Πατέρας της Εκκλησίας την διδάσκει;».
    Απ’ όσο γνωρίζω ο όρος «θρησκεία» χρησιμοποιείται εναλλακτικά με τη λέξη πίστη, χωρίς όμως να έχει ακριβώς αυτό το νόημα. Τι μπλέκετε λοιπόν τα πράγματα από τη στιγμή που μιλάμε για «Σώμα Χριστού», δηλαδή για πραγματικότητα, για ζωή! Άλλωστε όπως αναφέρεται στην εισήγηση «…Ορθοδοξία, Αλήθεια και Εκκλησία ταυτίζονται…». Οπότε γιατί να χρησιμοποιούμε τον όρο θρησκεία, εκτός από το να συνεννοούμαστε επειδή του έχουμε δώσει άλλη έννοια. Και πέστε μου κι εσείς, ποιος Πατέρας της Εκκλησίας μιλάει για «θρησκεία», με την αποκλειστική έννοια της λέξης.
    3. Ήδη σας έγραψα ότι δεν θεωρώ και πολύ «κομψό» να απαντώ αντί άλλου. Και το ερώτημα σας αυτό το θεωρώ μάλλον σκόπιμο και όχι και πολύ καλοπροαίρετο.
    4. Στο τελευταίο ερώτημά σας μάλλον έχετε μπερδέψει λίγο τα πράγματα. Θα ήταν άραγε κακό να επανέλθει η Εκκλησία σε κάποια πράγματα που αφορούν τη δομή Της, την καθημερινότητά Της στην Πρωτοχριστιανική περίοδο; Νομίζω ότι αυτό της το επιβάλλει το γεγονός ότι είναι «Σώμα Χριστού», οργανισμός δηλ. ζωντανός, οπότε η αναφορά σας στη β΄ βατικάνειο σύνοδο μάλλον ατυχής μπορεί να χαρακτηρισθεί.
    Αγαπητέ κ. Τελεβάντο,
    όλα αυτά εν αγάπη Χριστού έγραψα και χωρίς καμιά διάθεση να κάνω το δάσκαλο, πολύ δε περισσότερο να ειρωνευθώ.
    Δεν πρόκειται βέβαια να συνεχίσω τέτοιου είδος διάλογο, για τον απλούστατο λόγο ότι εκτίθεται σε δημόσια θέα και χρειάζεται πολύ προσοχή. Και από την άλλη, όσο σας έχω παρακολουθήσει έχω αποκομίσει την εντύπωση ότι είστε τόσο απόλυτος, που κάθε συζήτηση περιττεύει.

    Σας χαιρετώ εν Κυρίω!

    ReplyDelete
  2. Πανοσιολογιότατε,

    Δεν νομίζω ότι προσέξατε τα ερωτήματα που σας υπέβαλα.

    Σε κάθε περίπτωση είναι βέβαιος ότι γνωρίζετε το περιεχόμενο των αποφάσεων της Β΄Βατικάνειας Συνόδου.

    Ως εκ τούτου μπορείτε να κρίνετε αν η ομιλία του Σεβασμιότατου Μεσσηνίας στοιχείται ή όχι προς το πνεύμα της.

    Θα δημοσίευα ευχαρίστως την επιστολή σας ως κύριο άρθρο με δική μου εκτενή απάντηση, αλλά αφού όπως μου γράφετε, δεν επιθυμείτε συνέχεια του διαλόγου προτίμησα να την παραθέσω σε μορφή σχολίου.

    Την ευχή σας,

    Παναγιώτης

    ReplyDelete