Sunday, September 8, 2019

ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟΥ Ο ΣΕΒ. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΣ


ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟΥ Ο ΣΕΒ. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΣ

Της κ. Μαρίνας Ζιώζιου
=====

Η μοναδική σοβαρή πρόταση που ακούσθηκε, σύμφωνα με τον μητροπολίτη Ναυπάκτου, είναι να συγκληθεί μια Πανορθόδοξη Σύνοδος, αλλά με σοβαρή προετοιμασία και συγκεκριμένη πρόταση στην οποία να συγκλίνει η πλειοψηφία των Ορθοδόξων Εκκλησιών και φυσικά να την αποδεχθούν το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Εκκλησία της Μόσχας.

«Τα 6 σημεία που περιλαμβάνονται στην πρότασή του»

1.) Θα πρέπει να γίνει μια, έστω και άτυπη, συνάντηση των αντιπροσώπων του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριαρχείου της Μόσχας για να αποφασισθεί η συνέχιση του διαλόγου για την ολοκλήρωση της συζήτησης για το πως χορηγείται το αυτοκέφαλο σε μια Εκκλησία και να καθορισθεί ένα προσχέδιο επιλύσεως του θέματος της Ουκρανίας.

2.) Η Εκκλησία της Μόσχας να άρει την απόφασή της για την εκκλησιαστική κοινωνία με τον Οικουμενικό Πατριάρχη και ως ένδειξη καλής θελήσεως ο Πατριάρχης Μόσχας να αρχίσει να μνημονεύει τον Οικουμενικό Πατριάρχη στα Δίπτυχα.

3.) Ο διάλογος μεταξύ των εκπροσώπων των Ορθοδόξων Εκκλησιών πρέπει να έχει ως βάση τη συμφωνία και επικύρωση των δύο κειμένων που είχαν ετοιμασθεί να κατατεθούν στη Σύνοδο που έγινε στην Κρήτη τον Ιούνιο του 2016, αλλά τελικά δεν έγινε. Πρόκειται για τα δύο κείμενα που αφορούν το Αυτοκέφαλο και τα Δίπτυχα. Είναι δύο κανονικά θέματα, τα οποία, αν δεν υπήρχε η αντίθετη άποψη από την Εκκλησία της Μόσχας ως προς τον τρόπο της υπογραφής του Τόμου Αυτοκεφαλίας και κατατίθεντο στη Σύνοδο της Κρήτης για απόφαση, τότε δεν θα είχαμε τα θέματα αυτά με την Ουκρανία σήμερα. Επομένως, πρέπει να αρχίσει η συζήτηση μεταξύ εκπροσώπων των Ορθοδόξων Εκκλησιών, η οποία διακόπηκε, για το πως θα υπογράφεται ο Τόμος της Αυτοκεφαλίας, ώστε να ολοκληρωθεί η συζήτηση για το θέμα αυτό.

4.) Αφού μία προπαρασκευαστική Επιτροπή από εκπροσώπους όλων των Εκκλησιών ετοιμάσει τα δύο αυτά κείμενα που αφορούν το Αυτοκέφαλο και τα Δίπτυχα, στη συνέχεια να συγκληθεί μία Σύνοδος των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών με τις συνοδείες τους, η οποία θα τα επικυρώσει. Η Πανορθόδοξη αυτή Σύνοδος θα πρέπει να προβεί σε διαπίστωση ότι σήμερα υφίστανται δεκατέσσερεις Εκκλησίες, να επικυρώσει την Πατριαρχική αξία και τιμή μερικών νεότερων Πατριαρχείων, ώστε να λυθεί και μια εκκρεμής κατάσταση, να επικυρώσει την απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου για τη χορήγηση της Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας, ώστε να είναι δεκαπέντε Εκκλησίες και να αντιμετωπίσει επί μέρους θέματα που ανέκυψαν.

5.) Θα πρέπει να προσυνεννοηθεί ο τρόπος με τον οποίο θα επιλυθεί και θα ισχύσει το εκκλησιαστικό καθεστώς της Ουκρανίας σε όλες τις διαστάσεις του. Ενδεχομένως, θα πρέπει να λυθεί με εκκλησιαστική οικονομία «άχρι καιρού». Μια λύση είναι να βρεθεί τρόπος στην Αυτοκέφαλη αυτήν Εκκλησία να υπαχθούν όλες οι εκκλησιαστικές δικαιοδοσίες που υπάρχουν στην Ουκρανία. Περίπου να ισχύσει κατ’ οικονομία και ίσως άχρι καιρού αυτό που γίνεται στην Εκκλησία της Ελλάδος, που συνέρχονται και συναποφασίζουν οι αρχιερείς της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος και οι Αρχιερείς του Οικουμενικού Θρόνου εν Ελλάδι, των λεγομένων Νέων Χωρών. 

Εάν αυτό για διαφόρους λόγους δεν μπορεί να ισχύσει και στην Ουκρανία, τότε, θα μπορούσε να ισχύσει το σύστημα που επικρατεί στη Διασπορά με τις Επισκοπικές Συνελεύσεις, ο Κανονισμός λειτουργίας των οποίων ψηφίσθηκε στη Σύνοδο της Κρήτης το 2016. Μέσα στο πλαίσιο αυτό, είτε με τη μορφή διοικήσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος, είτε με τη μορφή της λειτουργίας των Επισκοπικών Συνελεύσεων θα μπορούσε να λειτουργήσει μία Σύνοδος, η οποία θα αποτελείται από όλες τις εκκλησιαστικές δικαιοδοσίες, η οποία θα έχει έναν Αρχιεπίσκοπο. Και, εάν αυτό δεν μπορεί να γίνει, τότε μπορεί να ισχύσει το υφιστάμενο καθεστώς στην Ελλάδα, με την Αυτοκέφαλη Εκκλησία – Νέες Χώρες, την ημιαυτόνομη Εκκλησία της Κρήτης και τις Μητροπόλεις στα Δωδεκάνησα. Οι μητροπολίτες των διαφόρων εκκλησιαστικών δικαιοδοσιών θα μνημονεύουν την Εκκλησία στην οποία αναφέρονται, δηλαδή ή τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως ή τον Πατριάρχη Μόσχας και να συμπληρώνουν και τη Σύνοδό τους, ήτοι: «Εν πρώτοις μνήσθητι Κύριε του Αρχιεπισκόπου και Πατριάρχου ημών (Βαρθολομαίου ή Κυρίλλου) και της Ιεράς ημών Συνόδου των ορθοτομούντων τον λόγον της σης αληθείας».

6.) Προς την κατεύθυνση αυτή πρέπει να εργασθούν τόσο οι εκκλησιαστικοί, όσο και οι πολιτικοί παράγοντες της Ουκρανίας. Και αυτό γιατί πάντοτε, ακόμη και στις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων, οι αποφάσεις θεσπίζονταν με νόμο από τους αυτοκράτορες. Γιατί, αν μια Σύνοδος λαμβάνει μόνη της τις αποφάσεις, τότε δεν είναι δυνατόν να εφαρμοσθούν, αν η πολιτική εξουσία δεν παρέμβει για την κατοχύρωσή τους με νόμους. Αυτός ήταν ο λόγος, για τον οποίο τις Οικουμενικές Συνόδους τις συγκαλούσαν οι αυτοκράτορες και οι αποφάσεις τους την τελευταία ημέρα αναγιγνώσκονταν στο παλάτι όπου και αποφασίζονταν να ισχύσουν με νόμο. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδο, η οποία ονομάσθηκε εν Τρούλλω Σύνοδος, ακριβώς, γιατί έγινε στην μεγάλη αίθουσα των Ανακτόρων που είχε τρούλλο.


ΠΗΓΗ:

2 comments:

  1. Ο Ναυπάκτου δεν λέει να γίνει πανορθόδοξη για το ουκρανικό. Αλλά πανορθόδοξη που θα ΕΠΙΚΥΡΩΣΕΙ όλες τις έως τώρα δοθείσες αυτοκεφαλιες, της ουκρανικής συμπεριλαμβανομένης) και έπειτα θα καταλήξει σε ένα νέο τρόπο χορήγησης αυτοκεφαλιας από τούδε και στο εξής. Κάτι το οποίο όμως η ίδια η Μόσχα είχε σαμποτάρει και γι'αυτό τώρα λούζεται το Βατερλώ της Ουκρανίας και όσα θα επακολουθήσουν ως ντόμινο νέων αιτημάτων από κυρίαρχες χώρες της πρώην ΕΣΣΔ για αυτοκεφαλη εκκλησία

    ReplyDelete
  2. Ούφ ! Ακουσόμεθά σου πάλιν περί τούτου ! Πρός το παρόν προτιμούμε ένα μεσημεριανό πλάγιο δεύτερο !

    ReplyDelete