Sunday, January 23, 2011

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΟΡΦΟΥ ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΚΑΙ Η ΑΙΡΕΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΒΑΡΛΑΑΜΙΣΜΟΥ


Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΟΡΦΟΥ ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΚΑΙ Η ΑΙΡΕΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΒΑΡΛΑΑΜΙΣΜΟΥ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=============

Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Μόρφου κ. Νεόφυτος δημοσίευσε άρθρο "Τα κατά τον λαόν" για την αίρεση του Νεοβαρλααμισμού. Πρόκειται για πολύ εύστοχο κείμενο που χτυπά στην καρδιά της την κακοδοξία που κρύβεται πίσω από το αίτημα της μεταγλώττισης των ιερών κειμένων.

Η επιβολή της νοησιαρχίας στη λατρεία της Εκκλησίας (δηλαδή ο Νεοβαρλααμισμός) πρέπει να μας προβληματίζει πάνω από κάθε τι άλλο όταν αναφερόμαστε στην προσπάθεια της ετσιθελικής και αντίθετης με την απόφαση της Συνόδου χρήση των μεταγλωττισμένων κειμένων της Λατρείας.

Ο Σεβασμιότατος Μόρφου είναι σαφής: “Αν το θέμα της κατανόησης της Θείας Λειτουργίας ήταν θέμα γλωσσικής επάρκειας τότε οι φιλόλογοι έπρεπε να ήταν...άγιοι”. Πολύ σωστή κουβέντα.

Ας θυμηθούμε ένα σύγχρονο Αγιο της Εκκλησίας μας - τον Αγιο Νικόλαο Πλανά - ο οποίος όχι μόνον δεν είχε τις γραμματικές γνώσεις για να κατανοεί τη γλώσσα των κειμένων αλλά και έκανε συνεχώς πολλά λάθη κατά την ανάγνωση των ευχών και του Ευαγγελίου.

Ερώτηση: Αν στίψουμε - όχι απλά τους φιλόλογους - αλλά όλους τους Καθηγητές της Λειτουργικής των ανά την υφήλιο Ορθόδοξων Θεολογικών Σχολών θα βγάλουμε έστω και ένα χιλιοστό από την ουσιαστική κατανόηση της Θείας Λειτουργίας που είχε ο Αγιος Νικόλαος Πλανάς; Ή μήπως ξεχνούμε πόσο πολλά και πόσα σοβαρά ορθογραφικά λάθη έκανε ο π. Παίσιος όταν έγραφε; Λέτε να χρειάζονται τη βοήθεια μας οι Αγιοι αυτοί άνθρωποι για να καταλάβουν τα νοήματα της Θείας Λειτουργίας;

“Κατεβάστε τα τέμπλα, μεταφράστε τα λειτουργικά κείμενα, διαβάζετε τις ευχές της Θείας Λειτουργίας εκφώνως, χειροτονείστε γυναίκες, κάνετε μικτές χορωδίες για να ψάλλουν φράγκικα και όχι βυζαντινά και οι εκκλησίες θα γεμίσουν νέους”, ισχυρίζονται οι προτεσταντίζοντες Νεοβαρλααμίτες.

Με άλλα λόγια οι άνθρωποι ούτε που μπαίνουν στον κόπο να κρύψουν ότι η υποδομή της σκέψης τους είναι άδολα προτεσταντική και στην ουσία της Νεοβαρλααμική.

Αυτό που με προβληματίζει δεν είναι ότι οι ίδιοι οι Νεοβαρλααμίτες δεν τον κατανοούν. Αυτό λίγο πολύ είναι αναμενόμενο. Με προβληματίζει επειδή οι περισσότεροι, που επικρίνουν την προσπάθεια μεταγλώττισης των ιερών κειμένων, δεν κατανοούν ότι το θέμα δεν είναι γλωσσικό αλλά θέμα πίστεως.

Οι κορυφαίοι Ορθόδοξοι Θεολόγοι π. Θεόδωρος Ζήσης, π. Σαράντη Σαράντος, ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος αλλά και η απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ξεκαθάρισαν ότι η όλη προσπάθεια διέπεται από κακόδοξο φρόνημα. Και στον κακόδοξο χαρακτήρα της λεγόμενης “λειτουργικής αναγέννησης” πρέπει να εστιάσουμε την κριτική μας.

Είναι αλήθεια ότι οι μεταγλωττίσεις του Μητροπολίτη Πρεβέζης είναι γλωσσικά κακόγουστες και γεμάτες θεολογικά λάθη, αλλά, αν εστιάσουμε την κριτική μας σε αυτό τον τομέα και ΜΟΝΟΝ ή στην πολιτιστική αξία της διατήρησης της γλώσσας της Θείας Λατρείας, χωρίς ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ και ΠΡΟΠΑΝΤΟΣ να επισημαίνουμε τον κακόδοξο χαρακτήρα του εγχειρήματος τότε παίζουμε το παιγνίδι των Νεοβαρλααμιτών.

Και ιδού το γιατί. Ο γνωστός για τις κακοδοξίες του π. Βασίλειος Θερμός έγραψε ότι όποτε χρησιμοποίησε τις μεταγλωττίσεις του Πρεβέζης τις βρήκε ερμηνευτικά απαράδεκτες. Ακόμη κι αυτός!!! Τι θα πει αυτό; Οτι αν το πρόβλημα είναι οι συγκεκριμένες μεταγλωττίσεις τότε οι Νεοβαρλααμίτες θα μας απαντήσουν: Και γιατί χολοσκάτε; Ας διορθώσουμε τα λάθη και το θέμα τελείωσε.

Αν τους πούμε ότι ξέρετε έχουμε χρέος να διασώσουμε το θησαυρό της γλώσσας ή την πολιτιστική παράδοση, που είναι συνυφασμένη με το ιερό κείμενο, θα μας απαντήσουν ότι δεν υπάρχουν ιερές γλώσσες και ότι σε κάθε περίπτωση, η σωτηρία του ανθρώπου έχει πιο μεγάλη σημασία από την οποιαδήποτε πολιτιστική ή γλωσσική ή εθνική σκοπιμότητα.

Οταν όμως τους αντιτείνουμε
1.) Οτι ο Νεοβαρλααμισμός στοχεύει στη διαστροφή του μυσταγωγικού χαρακτήρα της λατρείας της Εκκλησίας και την επιβολή νοησιαρχίας, και
2.) Ουδεμία ποιμαντική ανάγκη υφίστατα για την εισαγωγή της, διότι δεν υπάρχει κανείς που εκκλησιάζεται που ζήτησε τη μεταγλώττιση όπως και δεν υπάρχει κανείς που δεν εκκλησιαζόταν και άρχισε να εκκλησιάζεται εξαιτίας των μεταγλωττίσεων, τότε τα περιθώρια αντιλόγου εκ μέρους των Νεοβαρλααμιτών στενεύουν απελπιστικά

Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Μόρφου είναι άξιος των πιο θερμών συγχαρητηρίων μας επειδή κατανοεί πλήρως ότι η προσπάθεια διαστροφής του μυσταγωγικού χαρακτήρα της Ορθοδόξου λατρείας δεν είναι απλά γλωσσικό θέμα αλλά θέμα πίστεως επειδή η νοησιαρχία στη λατρεία πλήττει ευθέως τον ορθόδοξο χαρακτήρα της.

Παραθέτουμε στη συνέχεια απόσπασμα άρθρου του Σεβασμιότατου Μόρφου κ. Νεόφυτου που δείχνει το ορθόδοξο φρόνημα που διακρίνει την προσέγγισή του για τη μεταγλώττιση των κειμένων της θείας λατρείας.

Να σημειώσουμε μάλιστα - με ιδιαίτερη χαρά - ότι ουδείς των Ιεραρχών της Εκκλησίας της Κύπρου υιοθετεί τη Νεοβαρλααμική πρακτική - όπως δεν την υιοθετεί ούτε το Οικουμενικό Πατριαρχείο ή οποιαδήποτε Ελληνόφωνη Ορθόδοξη Εκκλησία και ότι ο Σεβασμιότατος Μόρφου ως διάκονος πριν δεκαετίες συγύρισε δεόντως τον τότε Αρχιμανδρίτη Ιγνάτιο (και νυν Μητροπολίτη Δημητριάδος), ο οποίος σε ομιλία του στη Λάρνακα εξέφρασε παρόμοιες αθεολόγητες απόψεις.

Εύγε, Σεβασμιότατατε, Μόρφου! Πάντα τέτοια να ακούμε από την ιδιαίτερή μας πατρίδα και όχι οικουμενιστικές δηλώσεις και ενέργειες που μας δημιουργούν αφόρητο σκανδαλισμό και πνευματική ασφυξία.

Απολαύστε το ωραιότατο κέιμενο του Αγίου Μόρφου στη συνέχεια.

*****

“ΤΑ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΛΑΟΝ”
=====
Άλλη συχνή απορία έχει να κάνει με την κατανόηση της Λειτουργίας. Ρωτούν κάποια παιδιά: «αφού ζητείται η όσο το δυνατό μεγαλύτερη συμμετοχή μας στη Λειτουργία, γιατί να μη μεταφραστεί στα νέα Ελληνικά έτσι που να καταλαβαίνουμε καλύτερα τι λέει»; Θα ήθελα σχετικά μ’ αυτό να παρατηρήσω τα εξής: Είναι πάρα πολύ εύκολο να διαβάσει κανείς μια μετάφραση του κειμένου της Λειτουργίας, θα του πάρει περίπου καμιά μισή ώρα. Μ’ αυτό τον τρόπο θα καταλάβει όλες τις λέξεις που λέγονται εκεί. Μήπως όμως αυτό είναι αρκετό για να κατανοήσει τη Λειτουργία;

Ή, για να το θέσω καλύτερα: Μήπως το ζήτημα στη Λειτουργία είναι η κατανόηση της γλώσσας; Αν ήταν έτσι, τότε οι φιλόλογοι και θα ήσαν όλοι άγιοι της Εκκλησίας. Όμως τελικά άγιοι δεν γίνονται εκείνοι που κατανοούν γλωσσικά τη Λειτουργία, αλλά εκείνοι που φέρνουν την ύπαρξη τους ολόκληρη μέσα στη Λειτουργία, εκείνοι που αφήνουν τη Λειτουργία να τους αλλάξει και να τους κάνει άλλους ανθρώπους, καινούς εν Χριστώ ανθρώπους.

Και για να προλάβουμε παρεξηγήσεις: Όταν τα λέμε αυτά, δεν εννοούμε ότι τα παιδιά ή οι μεγάλοι δεν πρέπει να καταλαβαίνουν τα λόγια της Λειτουργίας. Στο σπίτι μας, στην τάξη μας, μπορούμε να μάθουμε τη γλώσσα της Λειτουργίας και γι’ αυτό το σκοπό υπάρχουν πολλά βοηθήματα. Ωστόσο, αν έχουμε ακάθαρτη καρδιά, που δεν συγχωρά, που δεν μετανιώνει για τα λάθη της, που δεν ψάχνει να καθαριστεί από τα πάθη της, είναι δυνατόν να καταλάβουμε τη Λειτουργία επειδή απλώς μάθαμε τις λέξεις; Μ’ άλλα λόγια, η κατανόηση προϋποθέτει την κάθαρση της καρδιάς και τον φωτισμό από το Άγιον Πνεύμα.

Κατά μία παλαιά και ευλογημένη συνήθεια, που συνεχίζεται και σήμερα στον τόπο μας, ο λαός μας δεν λέει «πάμε στη Θεία Λειτουργία», αλλά «πάμε στην Εκκλησιά». Ασυνείδητα λοιπόν ο λαός μας ταυτίζει τη Θεία Λειτουργία με την Εκκλησία, κι αυτό είναι μια μεγάλη αλήθεια που ανακεφαλαιώνει όλα αυτά που είπαμε πιο πάνω. Στη Θεία Λειτουργία φανερώνεται η Εκκλησία. Πηγαίνοντας δε στην Εκκλησία και μετέχοντας στη Θεία Ευχαριστία, γινόμαστε Σώμα και Αίμα Χριστού, και αφού όλοι όσοι συναζόμαστε εκεί κοινωνούμε του ιδίου Σώματος και Αίματος, γινόμαστε όλοι αδέλφια.

Για να ελευθερωθούμε από τις πολλές μας μέριμνες και αγωνίες, πρέπει να δώσουμε χρόνο και χώρο στον Θεό που πάντοτε μάς περιμένει όλους. Και αυτός ο χώρος και ο χρόνος, είναι η Θεία Λειτουργία.

Τη Θεία Λειτουργία, παιδιά μου, δεν την καταλαβαίνουμε. Μας καταλαμβάνει...

6 comments:

  1. ΝΑ ΑΓΙΑΣΕΙ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΟΡΦΟΥ,
    ΝΑ ΑΓΙΑΣΕΙ ΚΑΙ Η ΜΑΝΟΥΛΑ ΤΟΥ!

    ReplyDelete
  2. Εγώ λέω σε κάθε θεία λειτουργία να συγγράφονται διαφορετικές ευχές για να μην ακούμε συνέχεια τα ίδια και τα ίδια κάθε φορά.

    Να προσαρμόσουμε επίσης τις παραβολές του Χριστού στην σημερινή εποχή και να υποθέσουμε μία αντιστοιχία με πιθανές παραβολές που θα ανταποκρίνονται στις μέρες μας. Τι θα μας έλεγε ο Χριστός αν κατέβαινε σήμερα; Π.χ. Η παραβολή του χάκερ.

    Θα μπορούσα επίσης να είχα λευκό κρασί ή και γιατί όχι ένα εξωτικό κοκτείλ στη θεία κοινωνία γιατί το κόκκινο κρασί δεν μου αρέσει; Αντί του αντιδώρου θα επέλεγα ένα κρουασάν με γέμιση λευκής σοκολάτας.

    Στο εξής αν με ξαναρωτήσει ο ιερέας το όνομά μου πριν με κοινωνήσει, ή αν με γνωρίζει και το αναφέρει, θα αποτανθώ στην προστασία προσωπικών δεδομένων.

    Επίσης θα απευθυνθώ στην WWF γιατί η Εκκλησία προσβάλει τα ζώα απαγορεύοντας στα αθώα κατοικίδια να μετέχουν στις τελετές. Επίσης κάνει γιατί αφήνει τις μύγες να μπουν μέσα αλλά δεν αφήνει τους σκύλους.

    Εναλλακτικά προτείνω το συμβολικό λιβάνισμα με τη χρήση κάποιου hardware που θα λειτουργεί με κάποιο εξειδικευμένο software, διότι αυτό το αντικείμενο που κουνάει πέρα δώθε ο ιερεάς και βγάζει καπνό παραπέμπει σε άλλες εποχές.

    ReplyDelete
  3. Πολύ πλάκα το σχόλιο του Κυριάκου!

    ReplyDelete
  4. Ναι, ναι, Κυριάκο είσαι όλα τα ...σχόλια!
    (κατά το Κυριάκο είσαι όλα τα λεφτάααα!)
    Το να αποταθούμε στην υπηρεσία προσωπικών δεδομένων όταν ο ιερέας ρωτάει το όνομά μας, δεν το είχα σκεφτεί...
    Γέλασα!

    ReplyDelete
  5. ΚΥΡΙΕ ΤΕΛΕΒΑΝΤΕ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΝΑ ΤΑ ΛΕΤΕ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ. ΕΧΟΥΜΕ ΒΑΡΕΘΕΙ ΤΟ AMEN.GR, ΤΗΝ ΙΔΩΤΙΚΗ ΟΔΟ ΤΟΥ «ΘΕΟΛΟΓΟΥ» ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΑΝΔΡΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ «ΑΒΑΝΤΑΡΟΥΝ» ΣΥΝΕΧΩΣ ΤΙΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΕΥΣΕΙΣ «ΑΝΩΘΕΝ», ΒΟΡΕΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.

    ΣΗΜΕΡΑ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙ ΠΟΛΥ ΔΕΣΠΟΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ ΤΟ ΕΧΟΥΝ ΔΕΙ ΔΕΣΠΟΤΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ. ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΚΛΗΡΙΚΟΥΣ ΕΙΣ ΤΥΠΟΝ ΚΑΙ ΤΟΠΟΝ ΧΡΙΣΤΟΥ, ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΚΛΗΡΙΚΟΥΣ-ΤΟΠΙΚΟΥΣ ΑΡΧΟΝΤΕΣ. ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ Η ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ, ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΤΟΝ ΚΑΘΕ ΕΠΙΣΚΟΠΟ «ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟ». ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΚΑΛΑ.

    ReplyDelete
  6. Δεν βλέπω το ρόλο μου ως αντίπαλο οποιουδήποτε πολλώ μάλλον του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

    Οσο για το Δεσποτισμό είναι φυσικά απαράδεκτος αλλά ο κίνδυνος αυταρχισμού δεν αφορά μόνον τους επισκόπους αλλά όλους μας στην καθημερινή μας ζωή, στις οικογενειακές και προσωπικές μας σχέσεις.

    ReplyDelete