Wednesday, October 20, 2021

Η ΜΟΣΧΑ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ ΝΑ ΣΥΓΚΑΛΕΣΕΙ ΝΕΟ ΑΜΜΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΜΠΛΟΚΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ

 


Η ΜΟΣΧΑ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ ΝΑ ΣΥΓΚΑΛΕΣΕΙ ΝΕΟ ΑΜΜΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΜΠΛΟΚΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ


Του θεολόγου κ. Αλεξάντερ Εφραιμένκο

=====

Πρόσφατα ο επιβλέπων των υποθέσεων της Ρωσικής Εκκλησία στην Ουκρανία  Μητροπολίτης Αντώνιος (Πακάνιτς) έδωσε αναλυτική συνέντευξη στο πρακτορείο RIA news, στο οποίο σχολίασε την επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου στην Ουκρανία. Εκτός από την ίδια την επίσκεψη ο Αντώνιος αναφέρθηκε σε θέματα διορθοδόξων σχέσεων και ειδικότερα στο επίπονο για τη Ρωσική Εκκλησία θέμα της λεγόμενης «πανορθόδοξης

καταδίκης της 

Κωνσταντινούπολης».


Η κυρίως πράξη της παράστασης θα γίνει στην επικείμενη Αρχιερατική Σύνοδο της Ρωσικής Εκκλησίας, η οποία έχει προγραμματιστεί για τις 15-18 Νοεμβρίου, ενόψει των 

75ων γενεθλίων του Προκαθήμενου της Ρωσικής Εκκλησίας Πατριάρχη Κύριλλου (Γκουντιάγιεβ).

Η Ρωσική Εκκλησία έχει ήδη έτοιμο σχέδιο όσον αφορά την καταδίκη της Κωνσταντινούπολης και προσωπικά του Πατριάρχη Βαρθολομαίου σε σχέση με την παραχώρηση του Τόμου 

Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία 

της Ουκρανίας.

Δεν είναι δύσκολο να υποθέσει κανείς ότι για να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο πρέπει να «αναστηθεί» το εξαρχής αποτυχημένο σχέδιο «Αμμάν».

Προκειμένου να μην ντοπιαστούν ακόμη μια 

φορά, στην επόμενη συγκέντρωσή του το Πατριαρχείο Μόσχας θα επιχειρήσει να μαζέψει όσο το δυνατόν περισσότερες Τοπικές Εκκλησίες, καθώς η πρώτη εκκλησιαστική «σύνοδος» του Αμμάν επέδειξε την μη λειτουργικότητα και την αδυναμία της για τη λήψη οποιονδήποτε σημαντικών Κανονικών 

αποφάσεων.

Όπως είναι γνωστό, το δικαίωμα να οργανώσει, να διεξάγει και να προεδρεύσει σε διορθόδοξες συνόδους ανήκει στην Κωνσταντινουπολη. Το ξέρουν πολύ καλά στις Τοπικές Εκκλησίες, και για αυτό η προτεινόμενη μοσχοβίτικη πρωτοβουλία αγνοήθηκε από τις περισσότερες Τοπικές Εκκλησίες.

Όπως έδειξε η προηγούμενη εμπειρία, τα Ιεροσόλυμα δεν ταίριαξαν ιδιαίτερα σε αυτόν τον ρόλο, αν και το κύρος τους στην παγκόσμια Ορθοδοξία δεν μπορεί να υποτιμηθεί, αποδείχθηκε ανεπαρκής. Ως εκ τούτου, η Μόσχα πιθανότατα σχεδιάζει να ενισχύσει αυτό το κύρος χρησιμοποιώντας το Πατριαρχείο Αντιοχείας – αρχαία Εκκλησίας, η οποία σήμερα κατέχει την τρίτη θέση στα Ορθόδοξα 

δίπτυχα.

Μονάχα η από κοινού καταδίκη του Οικουμενικού Πατριαρχείου από αυτές τις Εκκλησίες μπορεί να αλλάξει την ισορροπία δυνάμεων υπέρ της Ρωσικής Εκκλησίας. Ωστόσο για το Πατριαρχείο Μόσχας ένα τέτοιο σχήμα είναι μονάχα η επικάλυψη για την αρπαγή της πρωτοκαθεδρίας στον Ορθόδοξο κόσμο.

Βάσει του σχεδίου, η Ρωσική Εκκλησία θέλει να αρπάξει την πρωτοκαθεδρία δίνοντάς την στην Αντιόχεια και τα Ιεροσόλυμα, τα οποία -κατά την άποψή της- θα λειτουργήσουν ως κάλυψη, και μέσω αυτών θα μπορεί να ασκεί τη διοίκηση της οικουμενικής ορθοδοξίας. Βάση για αυτό το σχέδιο είναι οι πολιτικοί παράγοντες και η χρηματοδότηση από 

τη Ρωσική Εκκλησία.

Ωστόσο, μια τέτοια «σύνοδος» ακόμα και αν πραγματοποιηθεί, μπορεί και πάλι να χαρίσει όνειδος στον διοργανή της – το Πατριαρχείο Μόσχας. Άλλωστε, για να καταδικάσετε κάποιον, είναι απαραίτητο να ακούσετε τουλάχιστον τη θέση του. Ακόμη και οι Οικουμενικές Σύνοδοι άκουσαν τις θέσεις των αιρετικών. Ωστόσο, η Μονή Ντανίλοφ δεν χρειάζεται την αλήθεια, αλλά την εφαρμογή ειλημμένων αποφάσεων: Την καταδίκη του Οικουμενικού Πατριαρχείου και την αρπαγή της πρωτοκαθεδρίας στην ορθοδοξία. Αυτό είναι κάτι που καταλαβαίνουν οι περισσότερες Τοπικές Εκκλησίες και για αυτό δεν βιάζονται να στηρίξουν τα ματαιόδοξα σχέδια της Μόσχας.

Ωστόσο, δεν αποκλείεται ότι η ζημιά που θα κάνει με αυτό στον εαυτό της θα είναι μεγαλύτερη από τη ζημιά που θα κάνει σε εκείνους, τους οποίους στοχεύει.

ΠΗΓΗ: Ιστολόγιο “Αγγελιαφόρος”

No comments:

Post a Comment