Friday, May 28, 2021

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΗΣ κ. Ε. ΛΩΡΙΤΟΥ


 ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΗΣ κ. Ε. ΛΩΡΙΤΟΥ


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

=====

Αγαπητή κ. Λωρίτου,


Το σχόλιό σας μας βοηθά να ξεκαθαρίσουμε πολλά πράγματα.


Καταρχήν όσοι νομίζουν ότι η Αποτείχιση είναι Σχίσμα, καλό είναι πριν ξανανοίξουν το στόμα τους, για να επαναλάβουν την ίδια ανοησία, να διαβάσουν τι λέγει το Πηδάλιο και συγκεκριμένα οι Κανόνες της ΑΒ΄ Συνόδου για το θέμα.


Η Αποτείχιση θεσπίστηκε για να απομακρύνει από τους ζηλωτές την σκέψη 

να προχωρήσουν 

σε Σχίσμα.

Γι’ αυτό, σύμφωνα με τον 15ο Κανόνα της ΑΒ΄ Συνόδου, όχι μόνο επιτρέπεται η Αποτείχιση, αν ο οικείος επίσκοπος κηρύσσει επ’ εκκλησίαις γυμνή τη κεφαλή κατεγνωσμένη αίρεση, αλλά και επαινεί όσους αποτειχιστούν από ένα αλλοτριοεπίσκοπο, όπως είναι λ.χ. o Σεβ. Ιταλίας Πολύκαρπος, που διδάσκει ξεκάθαρα αιρέσεις κατεγνωσμένες και συνοδικά καταδικασμένες.


Και ενώ είναι σαφές ότι η Αποτείχιση και το Σχίσμα δεν ταυτίζονται, είναι επιβεβλημένο να επισημάνουμε ότι η Αποτείχιση μπορεί κάλλιστα να διολισθήσει σε Σχίσμα αν


1.) Επί παραδείγματι. Πρέπει να επαινέσουμε, εκ  βάθους καρδίας, ένα κληρικό της Μητροπόλεως  Ιταλίας αν διακόψει το μνημόσυνο του αρχιοικουμενιστή 

Μητροπολίτη 

Ιταλίας κ. Πολύκαρπου.

Αν, όμως, ένας κληρικός της Μητροπόλεως Αιτωλοακαρνανίας διακόψει το μνημόσυνο του οικείου του Ιεράρχη, Σεβασμιώτατου κ. Κοσμά, επειδή ο Μητροπολίτης Ιταλίας Πολύκαρπος είπε όσα αχαρακτήριστα είπε, τότε καθίσταται σχισματικός. 


Κανένα τέτοιο κανονικό δικαίωμα δεν έχει. Τότε μόνο νομιμοποιείται ένας κληρικός να διακόψει το μνημόσυνο του οικείου του Ιεράρχη, αν ο επίσκοπός του κηρύσσει επ’ εκκλησίαις

κατεγνωσμένη αίρεση.

2.) Σχισματικοί είναι όσοι θεωρούν ότι ο ιβ΄ Κανόνας της Αντιοχείας σχετίζεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο με την Αποτείχιση. 


Ο Κανόνας αυτός δεν έχει καμμία σχέση με την Αποτείχιση. Αναφέρεται στους συνοδικά καταδικασθέντες.


3.) Σχισματικοί, επίσης, είναι όσοι θεωρούν ότι ο ιε΄ Κανόνας της ΑΒ΄ Συνόδου είναι υποχρεωτικός και όχι δυνητικός.


Ο Κανόνας επαινεί όσους Αποτειχίζονται από κακόδοξους επισκόπους, αλλά δεν επιβάλλει καμμία ποινή σε όσους δεν Αποτειχιστούν. Άρα είναι δυνητικός.


4.) Σχισματικοί -προπαντός- είναι όσοι, εκ των αποτειχισμένων, θεωρούν ότι η Εκκλησία και η Ορθοδοξία διασώθηκαν στο πρόσωπό τους και στους ελάχιστους ομοϊδεάτες τους και ότι όλοι οι άλλοι είναι προδότες της πίστεως επειδή δεν αποτειχίστηκαν.

1 comment: