Tuesday, November 28, 2017

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΙΓΙΣΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗΝ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΩΝ ΣΚΟΠΙΩΝ



ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΙΓΙΣΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗΝ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΩΝ ΣΚΟΠΙΩΝ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Διαβάσαμε, στο ιστολόγιο “Ρωμαίικο Οδοιπορικό”, άρθρο της εφημερίδας “Δημοκρατία”, το οποίο μας πληροφορεί ότι το Πατριαρχείο Βουλγαρίας αποδέχτηκε το αίτημα της εκκλησιαστικής και πολιτικής ηγεσίας των Σκοπίων να γίνει Μητέρα Εκκλησία της Εκκλησίας των Σκοπίων και να την ανακηρύξει ως Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Μακεδονίας.

Αυτό, φυσικά, θα πυροδοτήσει σοβαρώτατες εξελίξεις στα Βαλκάνια, αλλά και θα δοκιμάσει σοβαρά τις σχέσεις των Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών.

Πέραν της αναπόφευκτης σύγκρουσης των Πατριαρχείων Σερβίας και Βουλγαρίας είναι φανερόν ότι πίσω από την κίνηση αυτή κρύβεται η Ρωσσική πολιτική και εκκλησιαστική εξουσία.

Πολύ δύσκολα μπορεί κάποιος να πιστέψει ότι ο Πατριάρχης Βουλγαρίας θα αποτολμούσε μια τόσο εξόφθαλμα αντικανονική ενέργεια χωρίς να έχει εξασφαλίσει τα νώτα του από τους Ρώσσους εθνοφυλετιστές.

Η Εκκλησία της Σερβίας αποκλείεται να δεχτεί αυτή την εξέλιξη, επειδή θεωρεί -και δικαίως- τα Σκόπια κανονικό έδαφος του Πατριαρχείου Σερβίας. Αφού, λοιπόν, είναι όντως η Μητέρα Εκκλησία των Σκοπίων με κανένα τρόπο δεν θα ανεχτεί το Πατριαρχείο Βουλγαρίας να σφετεριστεί το κανονικό του δικαίωμα χορήγησης Αυτοκεφαλίας στην Αυτόνομη Αρχιεπισκοπή Αχρίδος και να την επιβάλει Πανορθοδόξως ως Εκκλησία της Μακεδονίας.

Παράλληλα το Οικουμενικό Πατριαρχείο με κανένα τρόπο δεν θα δεχτεί το Πατριαρχείο Βουλγαρίας να χορηγήσει Αυτοκεφαλία σε Εκκλησία που ανήκει στο Πατριαρχείο Σερβίας, επειδή βάσει των Ιερών Κανόνων η Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως έχει το αποκλειστικό δικαίωμα να συγκαλεί Πανορθόδοξες Συνόδους για να ανακηρύσσει μία Εκκλησία Αυτοκέφαλη.

Το Πατριαρχείο Ρωσσίας, όμως, έχει εντελώς διαφορετική προσέγγιση, επειδή κινείται, ζει και αναπνέει με δύο πνεύμονες: Τον εθνοφυλετισμό και τον ηγεμονισμό. Αφού, λοιπόν, αμετάθετος στόχος του είναι να υφαρπάσει την Πρωτοκαθεδρία των Ορθοδόξων Εκκλησιών και να επιβληθεί σαν ηγέτιδα της Ορθοδοξίας, διακηρύττει ότι κάθε Αυτοκέφαλη Εκκλησία μπορεί από μόνη της να χορηγήσει αυτοκεφαλία σε Εκκλησία που υπάγεται σ’ αυτήν.

Ας μη διαλάθει της προσοχής μας ότι, εκτός από το Πατριαρχείο Ρωσσίας, το Πατριαρχείο Βουλγαρίας είναι η μόνη Ορθόδοξη Εκκλησία που αναγνωρίζει σαν Αυτοκέφαλη την OCA (Ορθόδοξη Εκκλησία της Αμερικής).

Με τις νέες εξελίξεις κανείς ας μην παραξενευτεί αν το Πατριαρχείο Ρωσσίας εκδώσει απόφαση με την οποία να απορρίπτει τη Σύνοδο της Κρήτης σαν κακόδοξη Σύνοδο, αλλά μπορεί κάλιστα να κάνει και το ακριβώς αντίθετο: Να εκδώσει απόφαση με την οποία να αποδέχεται τις κακόδοξες αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης, για να συγκρατήσει την οργή και τα αντίποινα του Οικουμενικού Πατριάρχη που έχει ανά πάσαν στιγμή τη δυνατότητα να συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύνοδο και να χορηγήσει Αυτοκεφαλία στην Εκκλησία της Ουκρανίας.

Είναι φανερόν ότι οι εξελίξεις που θα ακολουθήσουν θα είναι καταιγιστικές και η εμπλοκή της πολιτικής ηγεσίας πολλών Βαλκανικών χωρών -και όχι μόνον- θα είναι δυναμική.

Παραθέτουμε στη συνέχεια το άρθρο της εφημερίδας “Δημοκρατία”, που διαβάσαμε στο ιστολόγιο “Ρωμαίικο Οδοιπορικό” που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου. 



ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕ ΤΗΝ ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΩΝ ΣΚΟΠΙΩΝ ΩΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ!
=====

«Καπελώνει» τὸν θρόνο τῆς Σερβίας καὶ βάζει βόμβα στὰ Βαλκάνια.

Ἀπόφαση βόμβα ἔλαβε χθὲς τὸ Πατριαρχεῖο Βουλγαρίας, ἀναγνωρίζοντας τὴ σχισματικὴ καὶ αὐτοαποκαλούμενη «Μακεδονικὴ» Ἐκκλησία, κάτι ποὺ -ὅπως ἐκτιμᾶται- μπορεῖ νὰ πυροδοτήσει ἁλυσιδωτὲς ἐκκλησιαστικές, διπλωματικὲς καὶ πολιτικὲς ἀντιδράσεις στὴ Βαλκανική, ἐν ὄψει καὶ τοῦ νέου γύρου διαπραγματεύσεων γιὰ τὸ ὄνομα τῆς ΠΓΔΜ.

Ἡ ἀπόφαση ποὺ ἐλήφθη ἀπὸ τὴ Σύνοδο, ὑπὸ τὸν Πατριάρχη Νεόφυτο, ἀποδεικνύει ὅτι τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Βουλγαρίας βαδίζει σὲ ἐπικίνδυνες ἀτραπούς, καθὼς -ὅπως ὅλα δείχνουν- φαίνεται νὰ ἔχει ἀποδεχθεῖ τὸν ρόλο τοῦ ἐκτελεστικοῦ ὀργάνου σὲ ἕνα ἐπικίνδυνο ἐκκλησιαστικὸ παιχνίδι μὲ πολιτικὲς καὶ διπλωματικὲς διαστάσεις.

Μὲ τὴν ὁμόφωνη ἀπόφασή της νὰ ἀνταποκριθεῖ θετικὰ στὴν αἴτηση τῆς σχισματικῆς «Μακεδονικῆς» Ἐκκλησίας, ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας στὴ Βουλγαρία δημιουργεῖ μεῖζον μέτωπο μὲ τὸ Πατριαρχεῖο Σερβίας. Στὶς ἀρχὲς Νοεμβρίου ὁ σχισματικὸς Ἀρχιεπίσκοπος Στέφανος ζήτησε τὴν ἀναγνώριση καὶ τὴν ἀπόδοση Αὐτοκεφαλίας στὴ «Μακεδονικὴ» Ἐκκλησία ἀπὸ τὸ Πατριαρχεῖο Βουλγαρίας.

Τελικὰ, τὸ Πατριαρχεῖο Βουλγαρίας ἀποδέχθηκε τὴν αἴτηση ἀναλαμβάνοντας τὸν ρόλο τῆς «μητέρας» τῆς σχισματικῆς «Μακεδονικῆς» Ἐκκλησίας. Τὸ Πατριαρχεῖο Βουλγαρίας ἀνακοίνωσε «διπλωματικὰ» ὅτι «θὰ διαμεσολαβήσει καὶ θὰ ὑποστηρίξει καὶ στὶς ἄλλες Τοπικὲς Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες, λαμβάνοντας ὅλα τὰ ἀπαραίτητα βήματα, τὴν καθιέρωση κανονικοῦ καθεστῶτος στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τῆς Μακεδονίας».

Ἡ ἀπόφαση αὐτὴ δημιουργεῖ πολλαπλὰ ἐκκλησιολογικὰ προβλήματα, καθὼς βάσει τῶν Ἱερῶν Κανόνων τὸ ἔδαφος τῆς ΠΓΔΜ ἀνήκει ἐκκλησιαστικὰ στὸ Πατριαρχεῖο Σερβίας, συνεπῶς τὸ Πατριαρχεῖο Βουλγαρίας δὲν μπορεῖ νὰ ἀποφανθεῖ γιὰ τὸ θέμα αὐτό, ὡς ἀναρμόδιο.

Ἐπιπλέον, ἡ μόνη ἐκκλησιαστικὴ Ἀρχὴ νὰ ἀποφανθεῖ ἐπὶ αἰτήματος ἀναγνώρισης καὶ αὐτοκεφαλίας εἶναι τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο. Ἡ ἐπιχειρηματολογία τοῦ Πατριαρχείου Βουλγαρίας εἶναι ταυτόσημη μὲ τὴν ἑρμηνεία ποὺ ἀποδίδει στοὺς Ἱεροὺς Κανόνες τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Μόσχας, ποὺ ὑποστηρίζει ὅτι κάθε Πατριαρχεῖο μπορεῖ νὰ γίνει «μητέρα» Ἐκκλησία.

ΠΗΓΗ:

Ρωμαίικο Οδοιπορικό,

dimokratianews.gr

No comments:

Post a Comment