Tuesday, January 31, 2017

‘’Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΥΠΟΔΥΕΤΑΙ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΜΕΤΑΝΟΟΥΝΤΟΣ’’ - ΤΟ ΑΝΟΗΤΟ ΑΤΟΠΟ ΠΟΥ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΠΡΟΒΑΛΛΕΤΑΙ


‘’Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΥΠΟΔΥΕΤΑΙ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΜΕΤΑΝΟΟΥΝΤΟΣ’’ - ΤΟ ΑΝΟΗΤΟ ΑΤΟΠΟ ΠΟΥ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΠΡΟΒΑΛΛΕΤΑΙ

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
=====

Στην ιστοσελίδα που επιγράφεται ΙΕΡΑ Μ. ΜΟΝΗ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ (www.vatopedi.gr), προβλήθηκε πρόσφατα βίντεο (το τελευταίο προβαλλόμενο βίντεο με τον π. Ιωσήφ Βατοπαιδινό), που τιτλοφορείται «Μετά τη Σάρκωση ο άνθρωπος γίνεται υιός του Θεού», με ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού που έγινε στο Συνοδικό της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει και πάλι το ανόητο άτοπο, ότι ο δήθεν Χριστός μετά την ενανθρώπισή του ‘’υποδύεται το ρόλο του μετανοούντος’’.

Το ίδιο επακριβώς ανόητο άτοπο, που αναφέρθηκε και πάλι σε ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, που έγινε στο Συνοδικό της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, που τιτλοφορείται «Είναι και σήμερα εφαρμόσιμος ο Χριστιανισμός;», στο οποίο μεταξύ άλλων ανέφερε τα εξής: «Ο Χριστός κατέβηκε φοράει τη διεφθαρμένη φύση που διεφθείραμε να την ανακαινίσει, υποδύεται το ρόλο του μετανοούντος, μπαίνει στο πρακτικό τρόπο της επιστροφής και μας υποδεικνύει πως να γυρίσομε πίσω».

Τι ανόητα άτοπα προβάλλονται; Κανένα ρόλο μετανοούντος δεν έχει υποδυθεί ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, ούτε και μπήκε σε τέτοιο πρακτικό τρόπο επιστροφής και συνεπώς ούτε μας υπόδειξε τοιουτοτρόπως πώς να γυρίσομε πίσω. Αυτά είναι ανόητα άτοπα που δεν πρέπει να προβάλλονται. Ο Χριστός «ημίν υπολιμπάνων υπογραμμόν ίνα επακολουθήσομεν τοις ίχνεσιν αυτού»*, σύμφωνα με τον Απόστολο Πέτρο, και δεν έχει υποδυθεί το ρόλο του μετανοούντος, όπως αναφέρει η απαράδεκτη άτοπος αναφορά του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού. Είναι αυτά τα άτοπα σύμφωνα με την Πατερική μας διδασκαλία; Γιατί να προβάλλονται τέτοιες απαράδεκτες αναφορές; Δεν μπορούν να αφαιρούνται αυτά; Γιατί τόση αδιάκριτος υπερπροβολή του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού;

Το επίσης ανόητο άτοπο, ότι δηλαδή «φόρεσε τη διεφθαρμένη φύση που διεφθείραμε», γιατί το προβάλλουν; Τι ανόητη ανοφορά είναι αυτή; Τι απαράδεκτα είναι αυτά για τον Χριστό μας; Στο κεφάλαιο «Περί φθοράς και διαφθοράς» ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός αναφέρει ότι ήταν «φθαρτό το σώμα του Κυρίου φαμέν» ως «ομοούσιον ημίν» και όχι διεφθαρμένο, όπως η ανόητη αναφορά του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού. 

Στο κεφάλαιο «Για τα φυσικά και αδιάβλητα πάθη», ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός επεξηγεί: «Ομολογούμε δε, ότι πάντα τα φυσικά και αδιάβλητα πάθη του ανθρώπου ανέλαβεν. Όλον τον άνθρωπον και πάντα τα του ανθρώπου ανέλαβε πλην της αμαρτίας». Άλλη η έννοια του φθαρτού και άλλη η έννοια του διεφθαρμένου. Είναι απαράδεκτο να προβάλλεται τέτοιο ανόητο άτοπο. Πρέπει να παραδεχθούμε όμως την ευκολία να προβάλλεις ανεμπόδιστα τέτοια ανόητα άτοπα στο πλήθος των εκουσίως σιωπώντων. 

Στο προβληματισμό αν έπρεπε να γραφεί ένα κείμενο για την άτοπο τούτη αναφορά, τελικά υπερίσχυσε ο εξής ερωτηματικός συλλογισμός. ‘’Είναι προτιμότερο να ακούονται από τόσες χιλιάδες Ορθόδοξους Χριστιανούς τέτοια ανόητα άτοπα, με το δικαιολογητικό μήπως και θιγεί η αίγλη του μοναχού αυτού;’’ Κι ας υποθέσουμε ότι κρατούσαμε σιωπή. Ήταν αυτό σωστό να συνηγορήσομε στο να ακούεται αυτό το ανόητο ατόπημα για τον Χριστό μας; Πάνω από τον γλυκύτατο Ιησού είναι ο μοναχός αυτός;

Γνωρίζομε τι δύσκολο είναι να γράφεις σε περίοδο ‘’παχέων αγελάδων’’. Θα προτάξουν κάποιοι δημοσίως και πάλι τα απαράδεκτα περί ‘’πλανεμένων’’, αλλά αυτό δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα. Γνωρίζομε τι είναι να έχεις ‘’φραγμό’’, το πλήθος των σιωπώντων. Είναι όμως καλύτερα να ακούεται τέτοια άτοπος ανοησία για τον Χριστό μας, για να μη μας καταλογήσουν τα γνωστά περι νοσηρότητας και εμπάθειας; Εδώ όχι μόνο ένα ανόητο ατόπημα ξεστόμισε, αλλά αιρέσεις (την περί της Θείας Χάριτος κατωτερότητα έναντι του νοός και την περί εκτρώσεων κακοδοξία του) και η σιωπή ήταν σχεδόν ολοκληρωτική. 

Γνωρίζω πόσο οδυνηρό τι είναι να γράφεις σε περίοδο ‘’παχέων αγελάδων’’. Ως άγιος προβάλλεται σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, χωρίς καμιά ανασκευή των κακοδοξιών του. Είναι εύκολο να τολμηθεί οποιαδήποτε ανασκευή των κακοδοξιών και ατόπων που είπε; 

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς αναφέρει ότι «οι θεόσοφοι θεολόγοι θεοχαρίστως τε εδιδάχθησαν και θεομιμήτως ημάς εδίδαξαν». Είναι φρόνιμο να προβάλλονται αυτοί που «θεομιμήτως ημάς διδάσκουν» και όχι να υπερπροβάλλεται ένας μοναχός που μέχρι και κακοδοξίες δίδαξε. Υπάρχει τρόπος να αφαιρούν τα άτοπα αν θέλουν. Δεν είναι σωστό αδιακρίτως να προβάλλουν ότι είχε πει ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός. 

Αναφορές όπως αυτή που ακούσαμε σε ομιλία για τον π. Ιωσήφ Βατοπαιδινό στην Αθήνα, ότι δηλαδή ‘’οι Άγιοι εμαρτυρήθησαν από τους μαθητές τους’’, πέρασε απαρατήρητη, κι ας επιχειρηματολόγησε ο τιμώμενος ή μάλλον ο προβαλλόμενος, ‘’θεολογικά’’ την αιρετική πλάνη του περί της Θείας Χάριτος, ότι δήθεν αυτή είναι κατώτερη από τον ανθρώπινο νου (άπαγε της βλασφημίας). Ποιος όμως θα μιλούσε ή μάλλον ποιος τολμούσε να μιλήσει; Η σιωπή είναι λογιώ-λογιώ και έχει πολλές αιτίες. Φυσικά οι ‘’παραδόξως’’ σιωπώντες, βρίσκουν το ‘’κουράγιο’’ να ‘’κατασείσουν τη χειρί του σιγάν’’ στους ανασκευάζοντες. 


*Κατά το «υμίν υπολιμπάνων υπογραμμόν ίνα επακολουθήσητε τοις ίχνεσιν αυτού» (Α΄ Πέτρ. 2,21).

No comments:

Post a Comment