Monday, December 28, 2015

ΠΕΡΙ ΑΝΑΠΛΑΣΕΩΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΟΜΙΛΕΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΕΡΙ ΑΝΑΠΛΑΣΕΩΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ



ΠΕΡΙ ΑΝΑΠΛΑΣΕΩΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΟΜΙΛΕΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΕΡΙ ΑΝΑΠΛΑΣΕΩΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

(Σχολιασμός στην πιο πρόσφατα προβαλλόμενη ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού)

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
=====

Στην ιστοσελίδα που επιγράφεται ΙΕΡΑ Μ. ΜΟΝΗ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ (www.vatopedi.gr), προβλήθηκε πρόσφατα βίντεο που τιτλοφορείται «Είναι και σήμερα εφαρμόσιμος ο Χριστιανισμός;»,  με ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, που έγινε στο Συνοδικό της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, στο οποίο  μεταξύ άλλων ομιλώντας για τον Χριστό  αναφέρει  τα εξής: «δια της αναπλάσεώς Του εκατέβη εδώ με μας».

Περί αναπλάσεως του ανθρώπου διδάσκει η Πατερική μας παράδοση και όχι περί αναπλάσεως του Χριστού.  Αυτό είναι μέγα θεολογικό ατόπημα. Κατά την Εσπερινήν Ακολουθίαν του Γενεθλίου της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου, στη Λιτή ψάλλομε  ‘’του Αδάμ η ανάπλασις και της Εύας η ανάκλησις’’.   Για ανάπλαση του Αδάμ και όχι του Χριστού ομιλούμε. 

«Ο Λόγος σαρξ εγένετο» (Ιωάν. 1,14) από αγάπη προς τον άνθρωπο για την ανάπλαση του ανθρωπίνου γένους και όχι «δια της αναπλάσεώς Του εκατέβη εδώ με μας»  σύμφωνα με την απαράδεκτη αναφορά του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού.

«Οίος ο χοϊκός, τοιούτοι και οι χοϊκοί, και οίος ο επουράνιος τοιούτοι και οι επουράνιοι» (Α΄ Κορ. 15,48), λέγει ο Απόστολος Πάυλος και συμπληρώνει «και καθώς εφορέσαμεν την εικόνα του χοϊκού, φορέσομεν και την εικόνα του επουρανίου» (Α΄ Κορ. 15,49).  Για ανάπλαση του ανθρώπου  ομιλούμε και όχι του Χριστού. 

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς  αναφέρει ότι από την αγάπη του για μας, θέλησε μας να σώσει και να μας αναπλάσει (Γρηγορίου Παλαμά ‘’Ομιλία περί της κατά σάρκα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού Οικονομίας’’).  Τον άνθρωπο θέλησε να σώσει και να αναπλάσει και όχι δια της αναπλάσεως του να μας σώσει.  Είναι απαράδεκτο και μέγα θεολογικό ατόπημα να ομιλεί κανείς περί αναπλάσεως του Χριστού.  Περί αναπλάσεως του ανθρωπίνου γένους ομιλεί και ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος.  Για ανάπλαση του ανθρωπίνου γένους και όχι του Χριστού.

Θα διερωτηθούν κάποιοι γιατί η αναφορά στο θεολογικό αυτό ατόπημα.  Είναι τούτο αποτέλεσμα εμμονής;  Φυσικά δεν είναι.  Πώς θα τηρούμε σιωπή όταν με τέτοια εμμονή προβάλλονται αδιακρίτως τόσα άτοπα;  Ποία χρεία να προβάλλονται τέτοια απαράδεκτα για τον Χριστό μας;  Ας το αποσύρουν από το διαδίκτυο.  Όμως το πρέπον είναι να ανασκευάσουν το ατόπημα τούτο λέγοντας ότι η Εκκλησία μας ομιλεί  για ανάπλαση του ανθρώπου και όχι του Χριστού.  Εμείς που δεν έχομε πειστεί ότι του δόθηκε η δυνατότητα να γράψει με λεπτομέρεια όλην την Πατερικήν ορολογία (όπως είπε συνιστώ εαυτόν), προβαίνομε στην ανασκευή των θεολογικών ατοπημάτων του. 

Εξάλλου είναι σ’ αυτή την ομιλία που αναφέρονται και τα θλιβερά: «Ο Χριστός κατέβηκε φοράει τη διεφθαρμένη φύση που διεφθείραμε να την ανακαινίσει, υποδύεται το ρόλο του μετανοούντος, μπαίνει στο πρακτικό τρόπο της επιστροφής και μας υποδεικνύει πως να γυρίσομε πίσω».   Επεξηγείται το θεολογικό ατόπημα περί αναπλάσεως του Χριστού με τη φράση «Ο Χριστός κατέβηκε φοράει τη διεφθαρμένη φύση που διεφθείραμε να την ανακαινίσει».  Ποία χρεία να προβάλλονται τέτοια θεολογικά άτοπα για τον Χριστό μας;

No comments:

Post a Comment