Saturday, March 25, 2017

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΗΓΟΥΜΕΝΟ ΕΦΡΑΙΜ, Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΛΕΜΕΣΟΥ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΗΓΟΥΜΕΝΟ ΕΦΡΑΙΜ, Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΛΕΜΕΣΟΥ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
=====

Κατά την πρόσφατη ομιλία του Γέροντα Εφραίμ της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, στην Κόρινθο (20 Μαρτίου 2017), ακροατής αναφέρθηκε στη Σύνοδο της Κρήτης, στο σχετικό κείμενο όπου οι αιρετικές κοινότητες και ομάδες καλούνται ‘’ετερόδοξες εκκλησίες’’. Ο Γέροντας Εφραίμ για το τόσο σοβαρό θέμα της Συνόδου της Κρήτης, που τόσο προβλημάτισε το πλήρωμα της Εκκλησίας, απάντησε  με επιμονή ότι: «Εις την Κρήτην έγινε η επισήμανση εις την Πίστιν εις την Μίαν Αγίαν, Καθολικήν και Αποστολικήν Εκκλησίαν». Η απάντηση του Ηγουμένου Εφραίμ αποδίδει επακριβώς τα αναφερόμενα στο σχετικό κείμενο της Συνόδου της Κρήτης; Δεν θα έπρεπε να λάβει αφορμή ο Γέροντας Εφραίμ, να τοποθετηθεί για το τόσο σοβαρό θέμα που συνετάραξε την Ορθόδοξη Εκκλησία;

Το ότι έγινε η επισήμανση αυτή στη Σύνοδο της Κρήτης είναι αληθές, όπως όμως αληθές είναι και το γεγονός της απαράδεκτης αντίφασης να κληθούν οι αιρετικές κοινότητες και ομάδες, αρχικά ‘’εκκλησίες’’ και ακολούθως συμβιβαστικά ‘’ετερόδοξες εκκλησίες’’. Αυτό εξάλλου είχε αποβεί και η αιτία να μην υπογράψει ο Μητροπολίτης Λεμεσού, ο Αμαθούντος και ο Λήδρας (από το πνευματικό περιβάλλον του Σεβ. Λεμεσού), αλλά και ο Μητροπολίτης Μόρφου, το κείμενο της Συνόδου της Κρήτης. Γιατί τότε οι εν λόγω Επίσκοποι δεν υπέγραψαν;

Μάλιστα ο Μητροπολίτης Λεμεσού σε επιστολή του για τα κείμενα όπως είχαν τεθεί πριν την Σύνοδο της Κρήτης έγραφε μεταξύ άλλων: «Θεωρώ ότι Θεολογικά και δογματικά και νομοκανονικά η απόδοση του τίτλου ‘’Εκκλησία’’ σε αιρετικές ή σχισματικές κοινότητες είναι παντελώς λανθασμένη γιατί μία είναι η Εκκλησία του Χριστού, όπως αναφέρεται και στο άρθρο 1, και δεν μπορεί να ονομασθή από εμάς μία αιρετική ή σχισματική κοινότητα ως Εκκλησία, εκτός της Ορθόδοξης Εκκλησίας». Αν δεν υπήρχε αυτή η αντίφαση αυτή δεν υπήρχε λόγος ο Μητροπολίτης Λεμεσού να έγραφε τέτοια επιστολή και κατά συνέπεια θα υπέγραφε τα κείμενα της Συνόδου της Κρήτης, τόσο εκείνος όσο και οι υπόλοιποι Επίσκοποι στην Κύπρο. 

Θα σημειώσουμε επίσης ότι στην ανακοίνωση που αναρτήθηκε στην επίσημη ιστοσελίδα του Πατριαρχείου Βουλγαρίας www.bg-patriarshia.bg, ημερομηνίας 27 Ιουνίου 2016, όπου αναφέρεται στο κείμενο ‘’Η σχέση της Ορθοδόξου Εκκλησίας με τον υπόλοιπο χριστιανικό κόσμο’’, της Συνόδου της Κρήτης, επισημαίνει ότι το κειμενο αυτό προκάλεσε τις περισσότερες αντιδράσεις, γιατί αναφέρει φανερά τον όρο ‘’εκκλησίες’’ για τις διάφορες αιρέσεις, συμπεριλαμβανομένων των Παπικών, Προτεσταντών και Αντιχαλκηδονίων.  

Μάλιστα επισημαίνεται στην επίσημη ιστοσελίδα του Πατριαρχείου Βουλγαρίας, ότι «εκτός από την Αγία Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υπάρχουν άλλες εκκλησίες, αλλά μόνο αιρέσεις και σχίσματα, και το να ονομάζονται ‘’εκκλησίες’’ είναι θεολογικό, δογματικό και κανονικό λάθος».

Εκτός αυτών θα πρέπει να προσθέσουμε και την αναφορά στη Σύνοδο της Κρήτης, στις εκκλησιολογικές πρϋποθέσεις της «Δήλωσης του Τορόντο». Θα αναφέρουμε από την Δήλωση αυτή το εδάφιο 5, όπου αναφέρει ότι «Οι εκκλησίες – μέλη του Π.Σ.Ε. αναγνωρίζουν στις άλλες εκκλησίες στοιχεία της αληθούς εκκλησίας». Επίσης πρέπει να αναφέρομε και την καταληκτική σημείωση της «Δήλωσης του Τορόντο», η οποία αναφέρει ότι «οι εκκλησίες αναγνωρίζουν ότι το να αποτελεί κάποιος μέλος της εκκλησίας του Χριστού είναι πιο περιεκτικό από το να αποτελεί μέλος της ίδιας του της εκκλησίας» και την οποία δυστυχώς οι τότε εκπρόσωποι των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών υπέγραψαν και ακολούθως κατά τη Σύνοδο της Κρήτης έγινε αναφορά σ’ αυτή.


Θα προσθέσομε επιλογικά και την επισήμανση του Ηγουμένου της Μονής Οσίου Γρηγορίου του Αγίου Όρους Γέροντα Χριστοφόρου, ο οποίος ανέφερε ότι ‘’είναι σφάλμα να θεωρηθούν Εκκλησίες, οι κακόδοξες χριστιανικές κοινότητες της Δύσης’’. Προς τι λοιπόν οι τόσες επισημάνσεις, αν ‘’Εις την Κρήτην έγινε η επισήμανση εις την Πίστιν εις την Μίαν, Αγίαν, Καθολικήν και Αποστολικήν Εκκλησίαν’’, χωρίς καμιά εκκλησιολογική εκτροπή;

No comments:

Post a Comment