Friday, June 30, 2017

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΑΞΗΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ



ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΑΞΗΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Διαβάσαμε στη “Ρομφαία”:

“Συνεδρίαζε σήμερα, Παρασκευή 30 Ιουνίου στις Καρυές η Έκτακτη Διπλή Ιερά Σύναξη του Αγίου Όρους, αποτελούμενη από τους 20 Αντιπροσώπους των Ιερών Μονών.

Η Διπλή Ιερά Σύναξη απαντά στα τελευταία δημοσιεύματα, που μιλούσαν για σιγή ιχθύος του Αγίου Όρους στο θέμα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Κρήτης.

«Δεν υπάρχει λόγος ταραχής, εφ’ όσον ευρίσκεται μεθ’ ημών ο Αναστάς Κύριος. Η Σύνοδος εγίνε μετά από πολυχρόνιον προετοιμασίαν» αναφέρει μεταξύ άλλων το μήνυμα της Διπλής Ιεράς Συνάξεως.”

ΑΓΑΘΑ ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΑΞΗΣ ΑΛΛΑ ΑΠΟΤΥΓΧΑΝΕΙ ΣΤΟ ΣΤΟΧΟ
________

Η Ανακοίνωση της Διπλής Ιεράς Σύναξης του Αγίου Όρους έχει προφανώς αγαθά κίνητρα. Προσπαθεί να καθησυχάσει το πλήρωμα της Εκκλησίας, να του αναπτερώσει την ελπίδα ότι ο Χριστός δεν θα αφήσει την Εκκλησία Του να πλανεθεί, αλλά και να προλάβει τη δημιουργία σχισμάτων.

Και ενώ τα κίνητρα της Ανακοίνωσης της Ιεράς Σύναξης είναι αγαθά δυστυχώς κάθε άλλο παρά κατορθώνει να καθησυχάσει τις ανησυχίες των πιστών. Παράλληλα αφήνει κάποια πράγματα ασαφή ώστε να προστίθεται μεγαλύτερη ανησυχία στη συνείδηση των πιστών.

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΡΗΤΗ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΩΝ ΚΑΚΟΔΟΞΙΩΝ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ;
_________

Καταρχήν για ποιο λόγο η Ιερά Σύναξις δεν καταδικάζει ρητά και κατηγορηματικά τα αντορθόδοξα σημεία των κειμένων της Συνόδου της Κρήτης τα οποία επεσήμανε ήδη η Ιεροκοινοτική Επιτροπή που διορίστηκε για να εξετάσει τις αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης; 

Αφού το Άγιον Όρος αναγνωρίζει ότι υπάρχουν κακοδοξίες στα κείμενα της Συνόδου της Κρήτης γιατί δεν τις επισημαίνει ώστε να ενθαρρύνει τους πιστούς να πιστέψουν ότι οι Αγιορείτες Πατέρες παρακολουθούν άγρυπνοι τις εξελίξεις;

ΠΩΣ ΘΑ ΑΠΟΡΡΙΦΘΟΥΝ ΟΙ ΚΑΚΟΔΟΞΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ;
___________

Τι εννοεί η Ιερά Σύναξις όταν λέγει ότι η Εκκλησία θα αποβάλει -συν τω χρόνω- όσα οθνεία στοιχεία παρεισέφρησαν; Ασφαλώς και θα συμβεί αυτό! Αλίμονον αν πιστεύαμε  ότι ο Χριστός θα αφήσει την Εκκλησία Του να πλανεθεί. Γιατί, όμως, δεν πρότεινε η Ιερά Σύναξις συγκεκριμένους τρόπους που θα γίνει αυτό κατορθωτό αναφορικά με τις πλάνες που διατύπωσε η Σύνοδος της Κρήτης;

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος λ.χ. πρότεινε η Σύνοδος της Κρήτης να θεωρηθεί σαν πρώτη φάση των Συνοδικών διεργασιών που θα ακολουθήσουν ώστε να δοθεί, σε μελλοντική Πανορθόδοξη Σύνοδο, η ευκαιρία να διατυπωθούν τα κείμενα με ορθόδοξη ακρίβεια. Γιατί δεν υιοθέτησε την ίδια πρόταση ή κάποια παρεμφερή η Ιερά Σύναξις

Το ουσιαστικό ερώτημα είναι: Αφού στόχος της Ιεράς Σύναξης ήταν να καθησυχάσει τις σκαδαλισμένες συνειδήσεις των Ορθοδόξων πανορθοδόξως γιατί δεν κάνει συγκεκριμένη πρόταση διόρθωσης των κειμένων ώστε να δώσει ελπίδα σε όσους ανησυχούν και να τους δείξει ότι υπάρχει τρόπος να αλλάξουν τα συνοδικά κείμενα χωρίς να καταφύγουμε σε ριζοσπαστικά μέτρα;

ΑΛΛΟ ΣΧΙΣΜΑ ΑΛΛΟ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ
__________

Η Ιερά Σύναξις μιλά για τον κίνδυνο σχισμάτων και αναφέρεται βασικά στις αποτειχίσεις που έγιναν. Και ότι βέβαια το Άγιον Όρος έχει -και πρέπει να έχει- αντίρρηση για τη δημιουργία σχισμάτων ουδείς αντιλέγει. Πλην, όμως, η Ανακοίνωση της Ιεράς Σύναξης -από σκοπού ή από παραδρομή- δεν κάνει τη διάκριση μεταξύ αποτείχισης και σχίσματος και αφήνει να νοηθεί ότι η αποτείχιση συνιστά σχίσμα.

Αλλά πώς η αποτείχιση σημαίνει σχίσμα αφού είναι απολύτως κατοχυρωμένο δικαίωμα των πιστών όταν ο οικείος επίσκοπος "κηρύσει γυμνή τη κεφαλή κατεγνωσμένη αίρεση"; Είναι δυνατόν να δεχτούμε ότι η Εκκλησία εν Συνόδω επιτρέπει ή προτρέπει πιστούς να δημιουργήσουν σχίσμα; 

Αν η διακοπή του μνημοσύνου του οικείου αιρετίζοντος ιεράρχη συνιστά σχίσμα σημαίνει ότι ήταν σχισματική η πλειοψηφία των Μονών του Αγίου Όρους τη δεκαετία του 1970 που διέκοψε το μνημόσυνο του Πατριάρχη Αθηναγόρα, όπως είχαν κάνει άλλωστε και οι τρεις Μητροπολίτες των Νέων Χωρών και ο Όσιος Ιουστίνος Πόποβιτς. Είναι δυνατόν η Ανακοίνωση του Αγίου Όρους να αφήνει σκιά υποψίας ότι είναι σχισματικοί ένας Άγιος της ολκής του Οσίου Ιουστίνου Πόποβιτς, οι τρεις Ομολογητές ιεράρχες (Φλωρίνης Αυγουστίνος, Ελευθερουπόλεως Αμβρόσιος και Παραμυθίας Παύλος) και η πλειοψηφία των Μονών του Αγίου Όρους;

ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΘΕΡΜΑ ΥΙΚΑ ΤΗΝ ΙΕΡΑ ΣΥΝΑΞΗ ΝΑ ΕΠΑΝΕΛΘΕΙ
________ 

Η Ανακοίνωση της Ιεράς Σύναξης, όχι μόνον δεν βοήθησε να απαντηθούν οι ανησυχίες του πληρώματος της Εκκλησίας, αλλά αντιθέτως δημιούργησε περισσότερες αμφιβολίες και προβληματισμούς. 

Ποτέ δεν είναι αργά να επανέλθει η Ιερά Σύναξις και να προτείνει συγκεκριμένη πρόταση υπέρβασης των προβλημάτων που δημιούργησε η Σύνοδος της Κρήτης ώστε να εμπεδωθεί στο πλήρωμα της Εκκλησίας η πεποίθηση ότι οι φύλακες αγρυπνούν και ότι υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση υπέρβασης της κρίσης χωρίς την καταφυγή σε ριζοσπαστικά μέτρα.

1 comment:

  1. Ψεύδος Νο1 : 1η σελίδα, τελευταία παράγραφος.

    Πότε οι πιστοί ενημερώθηκαν για τα κείμενα της "Συνόδου" και μάλιστα με δυνατότητα έκφρασης γνώμης ?

    Ψεύδος Νο2 : 2η σελίδα, δεύτερη παράγραφος.

    Αν οι "Αρχιερείς" εξέφρασαν προσωπικές απόψεις, τότε γιατί οι προσωπικές απόψεις έχουν υποχρεωτική εφαρμογή από τους κληρικούς και λαϊκούς σύμφωνα με το Βαρθολομαίο ?

    Υπάρχει κανείς που να μπορεί να απαντήσει σε αυτές τις ερωτήσεις ?

    ReplyDelete