Sunday, October 9, 2011

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΘΩΝΑ


ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΣΤΟΝ ΑΘΩΝΑ


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

==========


Βαρυσήμαντες δηλώσεις με πολλούς αποδέκτες έκανε ο Παναγιότατος κατά την επίσκεψή του στο Αγιον Ορος.

Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος τόνισε ότι

1.) Η Ορθοδοξία έχει την αλήθεια και επομένως και την αδήριτη υποχρέωση να διαλέγεται με όλους για να προσελκύσει τους καλοπροαίρετους.

2.) Καταδίκασε τον ζηλωτισμό και μάλιστα αυτόν που εκπροσωπεί η Μονή Εσφιγμένου ως οθνεία συμπεριφορά προς το ήθος της υπακοής του μοναχισμού.

3.) Διαβεβαίωσε ότι κατά τους διαλόγους δεν γίνονται παραχωρήσεις σε θέματα πίστεως.

4.) Παραδέχθηκε ότι ο διάλογοι καρκινοβατούν και δεν παράγουν αποτέλεσμα.

5.) Είπε όμως επίσης ότι ακόμη και μια καλοπροαίρετη ψυχή αν ελκυσθεί στην Ορθοδοξία είναι επαρκής λόγος για να συνεχιστούν οι διάλογοι.

6.) Καταδίκασε τον εθνοφυλετισμό και είπε ότι η αίρεση αυτή δεν έχει θέση στη πολιτεία του Αθωνα που ζει τον υπερεθνικό χαρακτήρα της Ορθοδοξίας ως ουσιαστικό στοιχείο της ζωής του.

7.) Διατράνωσε την πεποίθηση ότι - πριν την επίτευξη δογματικής συμφωνίας-, δεν τίθεται θέμα ένωσης των αιρετικών με την Εκκλησία.


ΕΠΙΒΕΒΛΗΜΕΝΟΣ Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕ ΟΛΟΥΣ

_______


Οι δηλώσεις του Παναγιότατου δημιουργούν - σε πολλά - ευφορία στην ψυχή των πιστών.

Οντως! Ο διάλογος της Εκκλησίας με τους αιρετικούς, τους αλλόθρησκους και τους άθεους είναι επιβεβλημένο χρέος του Οικουμενικού Πατριαρχείου και όλων των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών.


ΟΙ ΕΣΦΙΓΜΕΝΙΤΕΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΘΕΣΗ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ

________


Η Ιερά Μονή Εσφιγμένου, ΔΕΝ έκανε αποτείχιση - όπως εσφαλμένα νομίζουν πολλοί - αλλά μνημονεύει τον αιρετικό και σχισματικό Παλαιοημερολογίτη Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο Κιούση. Επομένως η αδελφότητα αυτή δεν έχει κανένα δικαίωμα να ασκείται στον Αθωνα επειδή ούτε σχισματικοί, ούτε αιρετικοί επιτρέπεται να εγκαταβιώνουν στο Αγιον Ορος.


Αυτό πρέπει να το προσέξουν όσοι δεν κατανοούν - ή προσποιούνται ότι δεν κατανοούν - ότι οι Παλαιοημερολογίτες δεν είναι απλά αποτειχισμένοι αλλά σχισματικοί και αιρετικοί.


Η Αποτείχιση - υπό ορισμένες προυποθέσεις - είναι επιτρεπτή. Το Σχίσμα και η Αίρεση ΠΟΤΕ. Ας σταματήσουν λοιπόν ορισμένοι να υπερασπίζονται τους σχισματικούς και αιρετικούς, επειδή αντί να προσφέρουν υπηρεσία στον αγώνα εναντίον του Οικουμενισμού, τον υποσκάπτουν καίρια.


ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ, ΑΛΛΑ...

_________


Ανακουφισθήκαμε μεν με τις διαβεβαιώσεις του Παναγιότατου ότι η δογματική συμφωνία είναι προυπόθεση της ένωσης των αιρετικών με την Εκκλησία πλήν όμως οι λόγοι του Οικουμενικού Πατριάρχη μόνον τότε θα δώσουν σιγουριά στους πιστούς αν σταματήσει να επικαλείται το κύρος των Αθηναγόρα και Μελίτωνα Χατζή, αν σταματήσει να μιλά για την “Ρωμαιοκαθολική “Εκκλησία””, αν δεν ξανακάνει συμπροσευχές με αιρετικούς και αλλόθρησκους, αν δηλώσει ξεκάθαρα ότι οι προδοτικές συμφωνίες του Μπαλαμάντ και του Σαμπεζύ και τα κακόδοξα κοινά κείμενα της Ραβέννας, του Ρίο και του Πόρτο Αλέγκρε δεν ισχύουν για την Ορθόδοξη Εκκλησία και αν μεριμνήσει να αποχωρήσει το Πατριαρχείο και οι άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες από το Π.Σ.Ε., όπως έκαναν ήδη οι Εκκλησίες της Βουλγαρίας και της Γεωργίας.


Ουδεμία διαφωνία για την ανάγκη να διεξάγεται διάλογος της Ορθοδοξίας με όλους (Σχισματικούς, αιρετικούς, αθέους) αν δεν παραχαράσσονται τα όρια της πίστεως και αν δεν παραβιάζονται οι Ιεροί Κανόνες.


Ουδεμία διαφωνία ότι ο ζηλωτισμός και μάλιστα της υφής του σχισματικού και αιρετικού φρονήματος των Εσφιγμενιτών δεν έχει καμιά σχέση με την Ορθόδοξη Πίστη.


ΟΧΙ όμως επειδή οι μοναχοί ή οι λαικοί οφείλουν υπακοή στον Πατριάρχη όταν παρασπονδεί σε θέματα πίστεως - άπαγε της βλασφημίας! - αλλά επειδή το σχίσμα δεν είναι ΠΟΤΕ επιτρεπτό για οποιονδήποτε λόγο.


ΠΟΙΟΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΝ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ

______


Χαιρόμαστε επειδή ακούμε ότι η δογματική συμφωνία θα προηγηθεί απαραιτήτως της μετά των αιρετικών μυστηριακής ενώσεως, αλλά ο Παναγιότατος θα γίνει πολύ περισσότερο πιστευτός για τις διαβεβαιώσεις που δίνει αν απομακρύνει από τους διαλόγους πρόσωπα που διατυπώνουν κακόδοξες θεωρίες όπως ο Σεβ. Μητροπολίτης Περγάμου και οι υπόλοιποι “Σαμπεζιανοί” και “Ραβεννίτες” και αν τα αντικαταστήσει με κληρικούς, μοναχούς και λαικούς με ορθόδοξο φρόνημα και ομολογιακό ήθος.


Παραθέτουμε στη συνέχεια την είδηση που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.


*****


ΑΥΣΤΗΡΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΟΝΗ ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ

===========


Αυστηρό μήνυμα προς τους σχισματικούς μοναχούς και τους επικριτές του διαλόγου μεταξύ των εκκλησιών έστειλε από την Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος.


Ο Προκαθήμενος της Ορθοδοξίας, επικαλούμενος τις νουθεσίες του αγίου Αθανασίου του Αθωνίτη, κτίτορος της παλαιότερης μονής του Αγίου Όρους, επεσήμανε ότι για την οδό που οδηγεί στην «τελείωσιν του μοναχού», ο «πρώτος όρος είναι η υπακοή» η οποία ελαφρύνει τον ζυγόν της ασκητικής ζωής, διότι το βάρος αυτού αίρεται υπό του ηγουμένου». Πρόσθεσε, ότι ο «δεύτερος όρος» είναι «η μεταξύ των αδελφών αγάπη και ενότης» και «η μη η εν υμίν μήτε διχοστασίαι και έριδες», οι οποίες «ατυχώς» εμφιλοχωρούν «εξ εγωισμού και φιλοδοξίας ωρισμένων εις μοναστικάς αδελφότητας» και οδηγούν «εις επικινδύνους και ολισθηράς δια την ψυχικής σωτηρίαν και την πνευματικήν πρόοδον ατραπούς».


«Το επικίνδυνον δε έγκειται εις το γεγονός ότι ο τοιούτος μοναχός πλανάται θεωρών ότι ούτος τηρεί «άσπιλον» την παρακαταθήκην της πίστεως, αγνοών την εντολή του Θεού διατυπούμενην σαφώς υπο του πρωτοκορυφαίου των αποστόλων Παύλου: «Πείθεσθε τοις ηγουμένοις υμών και υπείκετε, αύτοι γαρ αγρυπνούσιν υπέρ των ψυχών υμών, ως λόγον αποδώσοντες» επεσήμανε ο Οικουμενικός Πατριάρχης και συνέχισε:


«Ούτω κι ημείς έχομεν απόλυτον συνείδηση της ευθύνης, την οποίαν φέρομεν μετά του αρχιερατικού και πατριαρχικού ωμοφορίου, επί των ώμων ημών».


Ο Οικουμενικός Πατριάρχης καταδίκασε τη στάση των αρνητών του διαλόγου «μετά των ετεροδόξων», τονίζοντας ότι η «κατέχουσα την αλήθεια» Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχει να φοβάται «οιασδήποτε εκπτώσεως, η παραχαράξεως της αγίας ημών πίστεως», αλλά συνεχίζει τον διάλογο «δια να πεισθούν οι καλοπροαίρετοι, εκ των συνομιλητών ημών».


«Εν τω συνόλω, ο διάλογος ενδέχεται να φαίνηται αποτυχημένος. Η Θεία Χάρις όμως ενδέχεται να προσείλκυσε προς την αλήθειαν, τινάς των συμμετεχόντων εις αυτόν. Διότι, δεν αξίζει να διεξάγεται διάλογος, ακόμη και εάν μια μόνον ψυχήν ελκυσθή προς την αλήθειαν;» ρώτησε ο κ. Βαρθολομαίος.


Ο Οικουμενικός Πατριάρχης επεσήμανε ότι επανειλημμένως έχει τονίσει στο παρελθόν «τας ουσιώδεις διαφοράς μεταξύ Ορθοδοξίας και άλλων ομολογιών». Αναφερόμενος, ειδικότερα στον διάλογο με την καθολική εκκλησία υπογράμμισε ότι «η Ορθόδοξος Εκκλησία πάντοτε εύχεται «υπέρ της των πάντων ενώσεως» και δεν δύναται να αρνηθεί τον εαυτό της», όταν προσκαλείται σε διάλογο για τον σκοπό της επίτευξης αυτής της ενώσεως, όπως «την επιθυμεί και Αύτος Ούτος ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός», αλλά όχι χωρίς ουσιώδεις προϋποθέσεις:


«Η ένωσις είναι ο τελικός στόχος, αλλά πρό αυτού, πρέπει να επιτευχθεί η ταυτότης εν τη πίστει».


«Διο και ουδόλως εφεισθημεν, ομιλούντες προ ετών προς τους ρωμαιοκαθολικούς αδελφούς να επισημάνωμεν ότι με την τακτική την οποία ακολουθεί η ρωμαιοκαθολική εκκλησία αποδεχόμενη, ολοέν και νέα δόγματα, αι πορείαι αυτής και της ημετέρας Εκκλησίας, αντί να συγκλίνουν προς την ένωσιν, αποκλίνουν και οδηγούν προς την απομάκρυνση της μιας, από της άλλης (Πανεπιστήμιο Τζόρζταουν 21η Οκτωβρίου 1997)» συμπλήρωσε ο κ. Βαρθολομαίος και πρόσθεσε:


«Συνεπώς, ουδόλως τυγχάνει αληθές ότι παρασυρόμεθα εις μίαν απροϋπόθετον ένωσιν των εκκλησιών, ούτε είναι αληθές ότι παραβλέπομεν τας διαφοράς αι οποίαι εμποδίζουν την ένωσιν».


Ο Οικουμενικός Πατριάρχης επεσήμανε ειδικότερα τις ευθύνες «της πρώτης τη τάξει» μονής του Αγίου Όρους (στην οποία εγκαταβιώνει και ένας μικρός αριθμός ζηλωτών μοναχών) στα ζητήματα της Κανονικότητας, έναντι άλλης μονής «μικρότερου κύρους», που θα προβεί «είς ενέργειας διασπαστικάς της ψυχικής και πνευματικής ενότητος», τονίζοντας ότι «η Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας δεν δικαιολογείται να γίνει ουραγός, άλλης τινός μονής, τοιαύτα φρονούσης».


«Η Μεγίστη Λαύρα δεν ημπορεί και δεν επιτρέπεται να είναι ουραγός της σχισματικής Εσφιγμένου. Η Μεγίστη Λαύρα έχει κύρος είναι το πρώτο μοναστήρι του Αγίου Ορους και πρέπει να πρωτοπορεί και να είναι σημαιοφόρος του υγειούς Ορθοδόξου φρονήματος και δόγματος. Αλλά πρέπει να είναι πάντοτε πρώτη η Λαύρα και εις την διακήρυξιν και εις την εφαρμογή της ενότητος, εν πνεύματι αγάπης και αληθείας» επεσήμανε ο Οικουμενικός Πατριάρχης.


Κλείνοντας την ομιλία του επικαλέστηκε ένα εδάφιο της επιστολής του Ιακώβου: «Αδελφοί, εάν τις εν υμίν πλανηθή από της αληθείας και επιστρέψη τις αυτόν, γινωσκέτω ότι ο επιστρέψας αμαρτωλόν εκ πλάνης οδού αυτού σώσει ψυχήν εκ θανάτου και καλύψει πλήθος αμαρτιών (Ιακ. Ε' 19-20)».


ΠΗΓΗ:


Πυλώνας Εκκλησιαστικών Ειδήσεων ΑΜΗΝ



No comments:

Post a Comment