Wednesday, June 5, 2019

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ κ. Ε. ΛΩΡΙΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΥ ΟΛΒΙΑΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ κ. Ε. ΛΩΡΙΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΥ ΟΛΒΙΑΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Η κ. Ελένη Λωρίτου μου έστειλε σχόλιο με το οποίο μου υπέδειξε ότι έχω ελλειπή ενημέρωση για τον Θεοφιλέστατο Ολβίας Επιφάνιο της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Δέχτηκα με πολλή χαρά και ευγνωμόνως την ενημέρωση της κυρίας Λωρίτου και διόρθωσα αμέσως τις ανακρίβειες.

Η κυρία Λωρίτου, όμως, δεν περιορίστηκε να μου υποδείξει ότι είχα ελλειπή γνώση των αφορώντων τον Θεοφιλέστατο Ολβίας, αλλά πρόσθεσε και τα ακόλουθα:

“Τό ίδιο ασφαλώς ισχύει και δι' υμάς, ο οποίος αναγνωρίζετε τον "Θεοφιλέστατο Ολβίας" παρ' όλο που δεν αναγνωρίστηκε από την Εκκλησία της Κύπρου, στην οποία ανήκετε, ούτε βέβαια από την Εκκλησία της Ελλάδος τουλάχιστον ακόμα. Ασφαλώς έχετε το δικαίωμα να το κάνετε, γιατί ως λαικός δεν εκφράζετε κάποιον παρά μόνον τον εαυτόν σας. Σέ αυτή την περίπτωση όμως θα πρέπει να σκεφθείτε σε ποιά Εκκλησία ανήκετε.”

Ελέγχομαι, λοιπόν, από την κυρία Λωρίτου, διότι αποκαλώ με το τίτλο του τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Ολβίας κ. Επιφάνιο.

Κυρία Λωρίτου!

Ο Πανοσ. Αρχιμανδρίτης Επιφάνιος χειροτονήθηκε επίσκοπος από τον Μακαριώτατο Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφάνιο, Προκαθήμενο της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, ο οποίος βρίσκεται σε ευχαριστιακή κοινωνία με την Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου που τον αποκατέστησε.

Βεβαίως υπάρχουν πολλές αντιρρήσεις από πολλούς και σημαντικούς θεολόγους και από 5 -για την ώρα- Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, για την αποκατάσταση των πρώην Σχισματικών της Ουκρανίας.

Αυτό, όμως, κυρία Λωρίτου, δεν είναι δουλειά ενός ιστολόγου λαικού μέλους της Εκκλησίας να το αποφασίσει.

Μόνον οι Σύνοδοι των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών μπορούν και πρέπει να δώσουν απάντηση.

Επομένως, για την ώρα -τουλάχιστον- και μέχρις ότου τυχόν αποφασίσουν οι Σύνοδοι των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών ότι είναι παράνομη ή και ανυπόστατη η εκλογή του Μακαριώτατου κ. Επιφάνιου, έχω την υποχρέωση να θεωρώ τον Μακαριώτατο Κιέβου ως κανονικό Μητροπολίτη Ουκρανίας, έστω και αν θεωρώ ότι οι πρωτοβουλίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Ουκρανία δεν είναι σύμφωνες με το κανονικό δίκαιο.

Ως επακόλουθο θεωρώ και την χειροτονία του Θεοφιλέστατου Ολβίας ως έγκυρη εκτός αν η Εκκλησία (η Εκκλησία, κυρία Λωρίτου, όχι εγώ) σε Πανορθόδοξη Σύνοδο ή Σύνοδο Προκαθημένων ή με τις αποφάσεις των Συνόδων των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών αποφασίσει διαφορετικά.

Ότι αποφασίσει η Εκκλησία συνοδικά είμαι υποχεωμένος να το δεχτώ, έστω και αν διαφωνώ με τις αποφάσεις της, έστω και αν θεωρώ τις αποφάσεις της μή σύμφωνες με το κανονικό δίκαιο. 

Εκτός φυσικά και αν δεν πρόκειται για ΚΑΝΟΝΙΚΗ παράβαση αλλά για ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ παρέκκλιση.

Άλλο παράβαση των Ιερών ΚΑΝΟΝΩΝ και άλλο αλλοτρίωση των ΌΡΩΝ της πίστεως.

Φέρνω ορισμένα παραδείγματα για να γίνει πιο κατανοητή η θέση μου.

1.) Ο θεσμός των Τιτουλαρίων επισκόπων και των βοηθών επισκόπων είναι αντικανονικός.

2.) Η χειροτονία διακόνων πριν τα 25 και πρεσβυτέρων πριν τα 30 είναι αντικανονική.

3.) Η μετάθεση επισκόπων τιμωρείται με αυστηρότατες ποινές από τους Ιερούς Κανόνες.

4.) Η χειροτονία κληρικών με κωλύματα ιερωσύνης είναι σαφώς αντικανονική.

Όλους, όμως, 
1.) τους επισκόπους που μετατέθηκαν

2.) όλους τους διακόνους και τους πρεσβυτέρους που χειροτονήθηκαν χωρίς να συμπληρώσουν το κανονικό όριο ηλικίας για χειροτονία

3.) όλους τους Τιτουλάριους και βοηθούς επισκόπους, 

4.) όλους τους κληρικούς που έχουν κωλύματα ιερωσύνης, αποδέχομαι ότι έχουν υποστατή ιερωσύνη, επειδή η Εκκλησία έτσι τους αναγνωρίζει, έστω και αν γνωρίζω ότι με την χειροτονία τους παρέβησαν τους Ιερούς Κανόνες.

Το ίδιο ασφαλώς συμβαίνει με την χειροτονία του Θεοφιλέστατου Επισκόπου Ολβίας Επιφάνιου.

Ορισμένες Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες (Σερβία, Τσεχία, Αλβανία και Πολωνία) θεωρούν τις πρωτοβουλίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου αντικανονικές ή και ανυπόστατες. 

Μόνον, όμως, η Εκκλησία της Ρωσσίας -για την ώρα- διέκοψε την εκκλησιαστική κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο χωρίς, όμως, να διακόψει την εκκλησιαστική κοινωνία με τις Εκκλησίες που βρίσκονται σε εκκλησιαστική κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Μένω, λοιπόν, για την ώρα, με την απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου και αναμένω εν προσευχή και αγωνία πολλή για τον φόβο δημιουργίας Πανορθόδοξου Σχίσματος, τις αποφάσεις των 14 Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών.

Τα υπόλοιπα σημεία, που αναφέρατε στο σχόλιό σας, κυρία Λωρίτου, θα τα σχολιάσω, συν Θεώ, σε προσεχές άρθρο.

12 comments:

  1. Από ότι παρατήρησα σε μία από τις φωτογραφίες που δημοσίευσε το Πρακτορείο Ρομφαία, την ώρα της χειροτονίας του Επισκόπου Ολβίας, καθώς ο Μητροπολίτης Επιφάνιος έθεσε το χέρι του επί της κεφαλής του χειροτονουμένου, έθεσαν συγχρόνως τα χέρια τους και οι δύο Μητροπολίτες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ομοίως επί της κεφαλής του χειροτονουμένου. Αυτό δεν σημαίνει απλή παράσταση και συμμαρτυρία, αλλά στην ουσία συνχειροτονία. Ο Επίσκοπος Ολβίας χειροτονήθηκε και από τους δύο Μητροπολίτες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, οπότε κυρία Λωρίτου τα πράγματα είναι περισσότερο πολύπλοκα, εκτός εάν θεωρήσει κάποιος και τους Μητροπολίτες του Φαναρίου Σχισματικούς, πράγμα υπερβολικό και θα πρέπει να σκεφθεί πολύ πριν το εκστομίσει. Ομοίως και όσα διάβασα, ότι κάποιοι Ηγούμενοι του Αγίου Όρους ζητούν από προσκυνητές Ουκρανούς να έχουν μαζί τους έγγραφο που δηλώνει ότι ανήκουν στην Σύνοδο του Μητροπολίτη Ονουφρίου, ενώ τους άλλους δεν τους δέχονται ως Σχισματικούς, τότε αμφισβητούν την ίδια Εκκλησιαστική αρχή που ανήκουν, το Φανάρι, που τους θεωρεί Κοινωνικούς. Αυτά είναι πράγματα που δεν αντέχουν ούτε στην λογική. Εάν θέλουν να αντιδράσουν στον Πατριάρχη τους για το θέμα αυτό, άλλο τρόπο προβλέπουν οι Ιεροί Κανόνες, αλλά εκείνος ο τρόπος φαίνεται είναι δύσκολος.

    ReplyDelete
  2. Ελπιδοφόρος και Καρλούτσος: Δύο "ανεξάρτητοι" πόλοι στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής ή ενθρονισμένοι στο ίδιο πάζλ; Η πρόσφατη φωτογραφία τους λέγει πολλά. https://pnemorem1.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. Δεν χρειάζεται να σχολιάζεται τις απόψεις τις κυρίας Λωρίτου. Την έχουμε καταλάβει τόσο καιρό και ρίχνεται το επίπεδο στο μπλοκ σας . Ο σοφός λαός λέει καλύτερα η αμάθεια παρά η ημιμάθεια.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Δεν δείχνει σεβασμό το σχόλιό σας.

      Σε κάθε περίπτωση σας διαβεβαιώ ότι η κυρία Λωρίτου διακρίνεται για ευρυμάθεια και όχι αμάθεια.

      Delete
    2. Κυριε Τελεβαντο σας διαβαζω έδω και πέντε χρόνια σας σέβομαι και με το παραπάνω . Απλα εχω κάνει δύο τρείς τοποθετήσεις μαζί με αυτήν εδώ. Δεν την χαρακτηρίζω ως αμαθείς αλλά ημιμαθείς. Ο καθένας μας έχει διαφορετική κρίση και είναι σεβαστή. Αλλά υπάρχει και η κριτική είτε είναι καλή είτε είναι κακή . Οι κριτικές μας κάνουν καλύτερους ,και δείχνουν τι επίπεδο έχουμε εμείς ως προς να τις εκλάβουμε.
      Με όλο τον σεβασμό Γιάννης Γιάννου.

      Delete
    3. Μην επιμενετε κ. Γιάννου. Σας διαβεβαιώ μετά λόγου γνώσεως ότι η κ. Λωρίτου ούτε αμαθής ούτε ημιμαθής είναι. Μακάρι να είχα κλάσμα των γνώσεων της.

      Delete
  4. Γι ' αυτό ο κ. Γιάννου προτιμά την αμάθεια μέ τόσα ορθογραφικά μέσα σε μισή παράγραφο ! Ουδέν μεμπτόν ! Στα ιστολόγια δεν γράφουμε για νά κάνουμε επίδειξη γνώσεων ! Γι' αυτό γράφε εσύ κ. Γιάννου μου και ας κάνεις και ορθογραφικούλια ! Γράφε !

    ReplyDelete
  5. Δεν κατάλαβα   την στιγμή  αλλά  και  την  αιτία  κ.  Τελεβάντο  ,  που  αρχίσατε  να  γίνεστε  ένα  " καλό  και  υπάκουο  παιδί  "  !  Αυτό  δεν  ωφείλεται  σε  ψυχολογικούς  λόγους  ,  όχι  γιατί  δεν  έχετε  ευαισθησία  και  ευγένεια  χαρακτήρος  ,  αλλά  γιατί  δεν  σας  λείπει  η  ευθυκρισία  και  το  καλό  θράσος  νά  χρησιμοποιήσετε  μία  μακρυά  γλώσσα  ,  όπως  απαιτούν  τα  γεγονότα  .  Τώρα  συστέλλετε  αυτές  τις  ιδιότητες  και   γίνεστε  ένα  " καλό  παιδί "  !   Επιδεικνύετε  μιά     μαστοριά   νά  κρατήσετε  " ισορροπίες  "   υπέρ  φυσικά  του  ελληνικού  πατριαρχείου  .  Δεν  θέλω  να  σας  στενοχωρήσω   ,  αλλά  δεν  θα  ζήτε  ούτε  εσείς  ,  ούτε  και  εγώ  για  να  περιμένουμε  την  πανορθόδοξο  Σύνοδο  ,  για  νά  μας  πεί  τί  νά  κάνουμε  .  Τά  είπαν  και  άλλοι  αυτά .  Είπε  και  ο  Ναυπάκτου  οτι  πρέπει  τώρα  εμείς  νά  αναγνωρίσουμε  την  σχισματική  εκκλησία  της  Ουκρανίας  και  κατόπιν  , σε  ένα  αβέβαιο  μέλλον , η πανορθόδοξος  Σύνοδος   θα  πάρει  τα  πράγματα  πίσω  και  ασφαλώς  θα  θέσει  σε   αμφισβήτηση  όλες  τις  αυτοκέφαλες  εκκλησίες  που  δεν  πήραν  την   αυτοκεφαλία  απο  πανορθόδοξο  Σύνοδο  !  Ασφαλώς  και  τίθεται  θέμα  επικοινωνίας  μέ  μία  σχισματική  εκκλησία  μέσω  του  οικουμενικού  πατριαρχείου  .  Τώρα  τί  κάνουμε  εμείς  και  τί  κάνουν  οι  αγιορείτες   θα  το  κρίνουμε  εμείς  και  όχι   όσοι  προβαίνουν  στην  αναγνώριση  της  σχισματικής  εκκλησίας  αντικανονικώς και  αντιεκκλησιολογικώς ,   πρίν την  αναγνωρίσει   η εκκλησία  εν  Συνόδω   για  νά  προκαταλάβουν  τις  αποφάσεις  της  . 

    ReplyDelete
    Replies
    1. Κατ' επανάληψη, κ. Λωρίτου, εξήγησα για ποιο λόγο κρατώ τις ισορροπίες που επισημάνατε.

      Με συνέχει φόβος μέγας ότι θα παγιωθεί και θα διευρυνθεί Πανορθόδοξο Σχίσμα εξαιτίας του Ουκρανικού που μπορεί να διαρκεσει ακόμη και αιώνες.

      Δυστυχώς κατ' άνθρωπον δεν υπάρχει ελπίδα να αποσοβηθεί Πανορθόδοξο Σχίσμα, επειδή και οι δυο μονομάχοι δεν είναι διατεθειμένοι να υποχωρησουν έστω και λίγο.

      Ας ελπίσουμε ότι ο Άγιος Θεός θα λυπηθεί την Εκκλησία Του και θα δώσει λύση.

      Delete
  6. Κάτι τέτοια χαλούν το αφήγημα των πατριαρχομάχων και γι αυτο δεν τυγχάνουν και προβολής. Δεν συνιστά βλέπετε "ράπισμα" προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο προκειμένου να δημοσιευθεί με πομπώδη τίτλο.
    https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/29570-naupaktou-ierotheos-to-politeuma-tis-orthodojou-ekklisias

    ReplyDelete
    Replies
    1. Για δες και τις απαντήσεις του Vasileios Jesusslave στην κεκαλυμμένη δεσποτολογία άνευ προϋποθέσεων του Ναυπάκτου.

      Delete