Wednesday, June 12, 2019

Ο ΣΕΒ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΒΑΖΕΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΘΕΣΜΟ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ



Ο ΣΕΒ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΒΑΖΕΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΘΕΣΜΟ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ
=====

Πρῶτον. Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας στίς Οἰκουμενικές Συνόδους συγκρότησαν, μέ τούς ἱερούς Κανόνες, τήν ὁρατή ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας, ὥστε αὐτή νά εἶναι Μία, Ἁγία, Ἀποστολική καί Καθολική.

Ἔτσι, ἀπό τίς πρῶτες Ἀποστολικές Ἐκκλησίες ὑπῆρξε μιά ὀργανική ἀνάπτυξη καί ἐξέλιξη τῆς διοργανώσεως τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ συστήματος, ὥστε οἱ Πατέρες ἀπό τό Μητροπολιτικό σύστημα νά προχωρήσουν στά «ὑπερμητροπολιτικά πρεσβεῖα», στήν συνέχεια στό πατριαρχικό σύστημα καί τελικά στόν θεσμό τῆς Πενταρχίας τῶν Θρόνων.

Δεύτερον. Ὁ ἱερός θεσμός τῆς Πενταρχίας δέν λειτουργοῦσε στήν πρώτη χιλιετία ὡς ἀνεξάρτητες πέντε κεφαλές, ὡσάν «καπετανᾶτα ἤ ἐκκλησιαστικαί ἐπικράτειαι ξέναι πρός ἀλλήλας» (Παναγιώτης Τρεμπέλας), οὔτε ὡς «κεφαλαρχίες» (Ὀλιβιέρ Κλεμάν), ἀλλά «ὡς αἰσθήσεις πέντε μιᾶς κεφαλῆς ἀριθμούμεναι καί μή μεριζόμεναι» (Βαλσαμών), ἀφοῦ μιά εἶναι ἡ κεφαλή τῆς Ἐκκλησίας, ὁ Χριστός. Ὁ ὅρος Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες πρέπει νά νοηθῆ ὡς αὐτοδιοίκητες Ἐκκλησίες καί ὄχι ὡς ἀνεξάρτητες Ἐκκλησίες ἀπό τήν ὅλη Ἐκκλησία. Πρῶτος θρόνος ἦταν τῆς Παλαιᾶς Ρώμης καί τά ἴσα πρεσβεῖα τιμῆς μέ αὐτόν εἶχε ὁ θρόνος τῆς Νέας Ρώμης – Κωνσταντινουπόλεως.

Τρίτον. Ἀπό τόν ἑνδέκατο αἰώνα (1009), πού ἀπομακρύνθηκε ἡ Ἐκκλησία τῆς Παλαιᾶς Ρώμης ἀπό τήν «Πενταρχία», ἡ Ἐκκλησία λειτουργοῦσε ὡς Τετραρχία, ὁπότε ἡ Ἐκκλησία τῆς Νέας Ρώμης –  Κωνσταντινουπόλεως ἔγινε πρωτόθρονη Ἐκκλησία καί εἶχε ὅλες τίς ἁρμοδιότητες τῆς Ἐκκλησίας τῆς  Παλαιᾶς Ρώμης.

Ὁ Ἐπίσκοπος τῆς Νέας Ρώμης καί Οἰκουμενικός Πατριάρχης ἀπέκτησε ἰδιαίτερη ἀξία καί τιμή κατά τήν διάρκεια τῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας, ἀλλά καί κατά τήν περίοδο τῆς Τουρκοκρατίας, μέσα ἀπό τό σύστημα τῆς ἐθναρχίας πού καθόρισε ὁ Μωάμεθ ὁ Πορθητής. Αὐτό ἐπηρέασε καί τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο λειτουργοῦσε ἡ Τετραρχία τῶν Θρόνων τῆς Ἀνατολῆς, μαζί μέ τήν Αὐτοκέφαλη Ἐκκλησία τῆς Κύπρου.

Τέταρτον. Ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης τόν 16ο αἰώνα (1589) ἔδωσε τήν Πατριαρχική ἀξία καί τιμή στόν Μητροπολίτη Μόσχας καί αὐτό ἀναγνωρίσθηκε ἀπό τούς ὑπόλοιπους Πατριάρχες τῆς Ἀνατολῆς (1590 καί 1593).  Ἐπίσης, ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης ἀργότερα μόνος του χορήγησε τίς Αὐτοκεφαλίες καί τίς Πατριαρχικές ἀξίες καί τιμές σέ διάφορες τοπικές Ἐκκλησίες καί φυσικά ἔχουν ἀναγνωρισθῆ ἐν τῇ πράξει ἀπό ὅλες τίς Ἐκκλησίες, διότι ὅλοι οἱ Προκαθήμενοι συμμετέχουν σέ θεῖες Λειτουργίες καί Συνόδους, μέ μερικές ἐξαιρέσεις.

Πέμπτον. Ἡ Ἐκκλησία τῆς Μόσχας μέ τήν θεωρία τῆς «Τρίτης Ρώμης», τήν ὁποία καλλιέργησε καί ἀνέπτυξε ἀπό τόν 15ο αἰώνα μέχρι σήμερα, ὄχι μόνον ὑπονομεύει τήν θέση τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου ὡς Πρώτου στό κανονικό σύστημα  διοργανώσεως τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἀλλά αὐτοπροβάλλεται ἐν τοῖς πράγμασι ὡς πρώτη Ἐκκλησία μέ δύναμη καί ἰσχύ, ὅπως φαίνεται καθαρά στό θέμα τῆς Οὐκρανίας.

Ἄν προσθέση κανείς ὅτι ἀπό τόν 19ο αἰώνα καί ἐντεῦθεν ἀναπτύχθηκε μιά ἰδιαίτερη θεολογία, σύμφωνα μέ τήν ὁποία ἡ ρωσική θεολογία εἶναι ἀνώτερη καί ἀπό τήν πατερική θεολογία μέχρι τόν 8ο αἰώνα καί ἀπό τήν σχολαστική θεολογία τοῦ 11ου ἕως 13ου αἰῶνος, τότε ἀντιλαμβάνεται καλά ὅτι τό θέμα περί «Τρίτης Ρώμης» δέν ἔχει μόνο γεωπολιτική ὑποδομή, ἀλλά καί μεταπατερική θεολογική βάση.

Βεβαίως, γιά τήν ἀντικειμενική θεώρηση τῶν πραγμάτων, θά πρέπει νά σημειωθῆ ὅτι δέν ἰσχύουν καί οἱ θεωρίες μερικῶν συγχρόνων θεολόγων περί ἀναγωγῆς τοῦ Πρώτου τῆς Ἐκκλησίας μέσα στό Μυστήριο τῆς Ἁγίας Τριάδος, στήν ὁποία Ἁγία Τριάδα μάλιστα θέτουν κακοδόξως καί ἱεραρχικότητα!!  Ἄλλο εἶναι ὁ ἱερός κανονικός θεσμός τῆς Ἐκκλησίας, πού διαθέτει Πρῶτον μέσα στό συνοδικό καί ἱεραρχικό πολίτευμα τῆς Ἐκκλησίας, καί ἄλλο εἶναι τό μυστήριο τῆς Ἁγίας Τριάδος, πού εἶναι παντελῶς ἀπρόσιτο στόν ἄνθρωπο.

Συνεπῶς, πρέπει νά σεβόμαστε τόν κανονικό θεσμό τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως καθιερώθηκε ἀπό τούς Πατέρας τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων, καί δέν πρέπει νά τόν ὑπονομεύουμε. Ἐπίσης, πρέπει νά σεβόμαστε τήν πρωτόθρονη Ἐκκλησία, τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο.

Καί ὅταν καί ἀπό αὐτό γίνονται μερικά λάθη, θά πρέπει νά διατυπώνουμε μέ σεβασμό, διάκριση καί τιμή τήν σκέψη μας, χωρίς ὅμως νά κατεδαφίζουμε καί νά ὑπονομεύουμε τόν ἱερό θεσμό τῆς Ἐκκλησίας πού συγκροτήθηκε ἀπό τό Ἅγιον Πνεῦμα, τό Ὁποῖο φώτισε τούς Πατέρας τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων νά τόν καθορίσουν.

Δέν μπορεῖ νά ἰσχύη στά ἐκκλησιολογικά θέματα, ὅπως καί σέ ἄλλα θέματα, ἡ ἀρχή «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι» καί νά γινόμαστε μητραλοῖες καί πατραλοῖες, δηλαδή ὑπονομευτές τοῦ ἔργου τῶν ἁγίων Πατέρων.

1 comment:

  1. Κ. Τελεβάντο , δεν  κατάλαβα  ,  αυτό  είναι  κάποιο  καινούργιο  κείμενο  του  σεβ.  Ναυπάκτου  ή  είναι  ο  δικός  σας  σχολιασμός  επί  θέσεων  του  Ναυπάκτου  ;  Αν  είναι  κείμενο  του  Ναυπάκτου ,  το  μόνο  που  έχω  νά  πώ  είναι  οτι  έχουμε  όλη  την  καλή  διάθεση  νά  δείχνουμε  σεβασμό  και  νά  είμαστε  σεβαστικοί  πρός  κάθε  άνθρωπο   αξιωματούχο  ή  μή  , ανώτερο  ή  κατώτερο  --  τρόπος  του  λέγειν  ,  δεν  υπάρχει  κατώτερος  άνθρωπος   ,  άν  υπάρχει  είμαστε   ημείς  αυτοί  --   προιστάμενο  ή  υφιστάμενο  ,  εκτός  και  άν  ο  οποιοσδήποτε  προαναφερόμενος  λέει  μπούρδες  .  Αυτό  είναι  μία  γενική  αρχή  ,  που  απορρέει  απο  το  χριστιανικό  ήθος  στο  βαθμό ,   που   καταφέραμε  νά  το  καλλιεργήσουμε  . Η  ίδια  αρχή  ισχύει  προς  πάντας  μηδενός  εξαιρουμένου  .  Δεν  κατάλαβα  τις  συστάσεις   της  ευγενικής  συμπεριφοράς  είτε  είναι  δικές  σας  ,  είτε  του  σεβ.  Ναυπάκτου  .  Το  οικουμενικό  πατριαρχείο  κινδυνεύει  απο  κάτι  τέτοιους  υπερασπιστές  του  .  Νά  σας  πώ  και  κάτι  ;  Δεν  έχει   εν  τέλει  και  τόσο  μεγάλη  σημασία  ποιός  έχει  τα  πρωτεία  .  Και  η  Ρώμη  τά  είχε  και  τα  έχασε  .  Αναφέρεται  το  κείμενο  γενικώς  και  αορίστως  σε  οικουμενικές  Συνόδους  και  Ιερούς  Κανόνες  ,  οτι  δήθεν  κατοχυρώνουν   κάποιο  εξουσιαστικό  --  όπως  δυστυχώς  διατείνεται    --  πρωτείο  στην  Κων/πολη  .  Κανένα  τέτοιο  πρωτείο  δεν  κληρονόμησε  η  Κων/πολη  απο  την  Ρώμη  ,  διότι  απλούστατα  δεν  το  είχε  και  η  Ρώμη  .  Αντίθετα  οι  οικουνενικές  Σύνοδοι  διά  των  Ιερών  Κανόνων   περιόριζαν   την  άσκηση  ενός  τέτοιου  πρωτείου  που  διαστρέφει  την  ορθόδοξο  εκκλησιολογία  .  Ο  ανεκδιήγητος  Αβύδου  έφθασε   στο  σημείο  νά  λέει  οτι  ο  Κανών  ούτος  αναφέρεται  στην  Ρώμη  ,  όχι  στην  Κων/πολη  .  Δηλαδή  καταδικάζουμε  τον  Μήτσιο  για  ένα  έγκλημα  ,  όχι  όμως  και  τον  Γιάννη .  Εάν  υπάρχουν  οι  διεκδικήσεις  που  αναφέρει  το  κείμενο  εκ  μέρους  της  Μόσχας  είναι  ένα  άλλο  θέμα  ,  που  δεν  είναι  του  παρόντος  .  Τι  θα  πεί  "  πονάει  κεφάλι  κόβει  κεφάλι  "  Αυτός  που  έκανε  την  εκκλησία  μπάχαλο  ,  πρέπει  νά  φεύγει  ,  γιατί  είναι  επικίνδυνος  .  Ο  κ.  Βαρθολομαίος   εκπροσωπεί    ένα  θεσμό  ,  δεν  είναι  ο  ίδιος  ο  θεσμός  .  Αν  φύγει  ο  κ.  Βαρθολομαίος  δεν  θα  πάθει  κάτι  το  πρωτόθρονο  της  Κων/πόλεως  . 

    ReplyDelete