Thursday, June 23, 2016

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ, ΙΕΡΟΜ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ


ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ
______

Ιερομονάχου Γρηγορίου, Το μυστήριον του Αγίου Βαπτίσματος, Η πατερική ερμηνεία του Μυστηρίου και η σημερινή πραγματικότης, Ιερόν Κουτλουμουσιανόν Κελλίον Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, Άγιον Όρος 2015, Εκδ. Εν πλω, σσ. 45.

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====

Ο λόγος που ωθεί το συγγραφέας του παρόντος ολιγοσέλιδου, αλλ’ αξιόλογου, πονήματος να καταπιασθεί με το θέμα είναι αυτόχρημα ποιμαντικός. 

Σημειώνει ενδεικτικά, με πολλή θλίψη εις την καρδίαν, τα πιο κάτω στον Πρόλογο: «Στις μέρες μας δυστυχώς τα μεγάλα Μυστήρια της εν Χριστώ αναγεννήσεως του ανθρώπου και της δωρεάς του Παναγίου Πνεύματος, δηλαδή το Άγιο Βάπτισμα και το ιερό Χρίσμα, αντιμετωπίζονται συνήθως ως μία κοινωνική υποχρέωση και ως αφορμή εκδηλώσεως ματαιοδοξίας». Τονίζεται η απαρχή της ιστορίας του ανθρωπίνου γένους, η πτώση του πτωχεύσαντος Αδάμ και η εν Χριστώ ανακαίνιση του μαζί με ολόκληρο το γένος των ανθρώπων. Δανείζεται από τον Άγιο Νικόλαο Καβάσιλα τα πιο κάτω συγκλονιστικά: «Το βάπτισμα είναι μια γέννηση, στην οποία ο Χριστός γεννά και εμείς γεννόμαστε. Και ως γνωστόν, εκείνος που γεννά δίνει τη δική του ζωή σ εκείνον που γεννιέται». 

Αναφορικά με το ιερό Χρίσμα, που ακολουθεί το Βάπτισμα, σημειώνει και τα ακόλουθα: «Η δωρεά του Αγίου Πνεύματος που δεχόμαστε με το Χρίσμα είναι πρόγευση της θείας υιοθεσίας που θα απολαμβάνουν οι Άγιοι στη βασιλεία του Θεού». Προβαίνει σε μια σε αδρομερή ιστορική αναδρομή μιλώντας για τις προεικονίσεις του Μυστηρίου στην Π. Διαθήκη κι αναφέροντας ακολούθως τα καινοδιαθηκικά δεδομένα και την πρακτική των αποστολικών χρόνων. 

Για το νηπιοβαπτισμό αναφέρει: «Άλλωστε ο λόγος του Κυρίου «Άφετε τα παιδία ελθείν προς με» είναι σαφής και δεν επιτρέπει καμμιά αμφιβολία ή αναβολή στη βάπτιση των νηπίων». 

Ιδιαίτερα ελεγκτικός κι οξύς είναι ο λόγος του π. Γρηγορίου για τη θλιβερή πραγματικότητα της σήμερον ημέρας, όπου καταγγέλλεται, συν τοις άλλοις, η αλόγιστη σπατάλη κι ο απάδων προς την πίστη κοσμικού τύπου στολισμός του ιερού χώρου του ναού, η προκλητικότατη αμφίεση των γυναικών και το πλέον εξωφρενικό η ταυτόχρονη βάπτιση του εξώγαμου τέκνου με τον γάμο των γονέων! 

Ευχαριστούμε τον οτρυρό συγγραφέα που, με εφόδιο τον πατερικό λόγο, μας διαφωτίζει, μας κατηχεί κατά Θεόν, μας προσγειώνει και μας ελέγχει με το μεστό νοημάτων βιβλίο του.

No comments:

Post a Comment