Tuesday, December 9, 2014

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ



ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Η Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς και ο Σεβ. κ. Σεραφείμ, έχουν κάθε δικαίωμα να είναι περήφανοι για την Ημερίδα για την Αποτείχιση που διοργάνωσαν και η οποία δυστυχώς έτυχε πολύ λίγης προσοχής, επειδή συνέπεσε -ή πιθανότατα προγραμματίστηκε να συμπέσει- με τη μετάβαση του Πάπα Φραγκίσκου στο Φανάρι για την Θρονική Εορτή του Οικουμενικού Θρόνου, που μονοπώλησε -ως εικός- το ενδιαφέρον όλων μας.

Γνωρίζουμε ότι τα εκτενή κείμενα δεν διαβάζονται. Γι' αυτό δημοσιεύσαμε τα πορίσματα της Ημερίδας σε τρεις συνέχειες για να προσέξουν περισσότεροι το περιεχόμενο τους. 

Πρόκειται για ένα βαθύτατα θεολογικό και ταυτόχρονα κατανοητό από όλους κείμενο, που συμπυκνώνει τη θεολογία της Εκκλησίας, όχι μόνον για το θέμα της διακοπής του μνημοσύνου των αιρετιζόντων επισκόπων, αλλά και για τον Οικουμενισμό.

Με τις εισηγήσεις της ημερίδας απεδείχθη περίτρανα ότι η διακοπή του μνημοσύνου είναι δυνητική, και όχι υποχρεωτική, όπως διατείνονται όσοι προσέφυγαν σ’ αυτήν. 

Το παράδειγμα των Αγίων Πατέρων και των συγχρόνων αγίων Γερόντων είναι καθοριστικό για τον τρόπο που πρέπει να εφαρμόζεται -όταν είναι απαραίτητη- η Αποτείχιση. 

Οι Αγιοι Πατέρες και οι σύγχρονοι Αγιοι Γέροντες αντιμετώπιζαν -κατά κανόνα- τους αιρετίζοντες επισκόπους με την πρακτική της “άχρι καιρού” ανοχής των χωρίς την προσφυγή σε αποτειχίσεις, οι οποίες σε πλείστες περιπτώσεις καταλήγουν σε σχίσματα.

Τα πορίσματα και οι εισηγήσεις και τα πορίσματα της Ημερίδας βάζουν “τον δάκτυλο επί τον τύπο των ήλων” και ελπίζω ότι θα τύχουν της δέουσας προσοχής από όλους.

Να συγχαρούμε και πάλιν θερμά τον Σεβ. Πειραιώς, και τους εισηγητές της Ημερίδας και να παρακαλέσουμε θερμά οι εισηγήσεις να δημοσιευθούν σε έντυπη και σε ηλεκτρονική μορφή -όχι μόνον, όπως τώρα, σε βίντεο- για να αξιοποιηθούν τα μέγιστα.

Καλόν είναι να έχουμε υπόψη ότι τα ηχητικά και τα βίντεο λίγοι τα ακούουν, ενώ όσα κείμενα έχουμε σε ηλεκτρονική μορφή διαβάζονται από ασύγκριτα μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων, αλλά και αξιοποιούναι πολύ πιο εύκολα από όλους όσους θέλουν να γράψουν ή να παραπέμψουν σ’ αυτά.

No comments:

Post a Comment