ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ, ΑΣ ΕΝΤΡΥΦΗΣΟΜΕ ΣΤΗΝ ΥΜΝΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ ΠΟΥ ΑΠΟΦΘΕΓΓΕΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΒΑΣΗ
«Πρέπει να θέτωμεν φυλακήν τω στόματι ημών, όταν ομιλούμεν περί των μυστηρίων του Χριστού» (Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς)
Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
=====
Εν αναμονή των Χριστουγέννων, ας εντρυφήσομε στο θεολογικό και σωτηριολογικό μήνυμα της Γεννήσεως του Χριστού, όχι «μεταίροντες όρια», να προβαίνομε σε περιγραφές που δεν έλκουν την καταγωγή τους σε πατερική βάση, όπως τούτο έχει συμβεί με τον π. Ιωσήφ Βατοπαιδινό.


Να θεωρήσομε ως κριτήριο ορθότητας της αστήρικτης αυτής θέσης, αυτό που είπε π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός «συνιστών εαυτόν» ότι του δόθηκε όλη η Πατερική θεολογία; Όπως λέγει ο Απόστολος Πάυλος «Ου γαρ ο εαυτόν συνιστών, εκείνος εστί δόκιμος, αλλ’ ον ο Κύριος συνίστησιν» Β΄ Κορ. 10,18.

Ας αρκεσθούμε στον πλούτο, τόσο των Πατερικών Λόγων, όσο και της Υμνολογίας της Εκκλησίας μας. («Μυστήριον ξένον ορώ και παράδοξον», «Σήμερον ο ων τίκτεται», «Η Παρθένος σήμερον, τον προαιώνιον Λόγον, εν σπηλαίω έρχεται αποτεκείν απορρήτως», «ότι ετέχθη ημίν σήμερον Σωτήρ»).
Αρκεί η περιγραφή του Ευαγγελιστού Λουκά, «Εγένετο δε εν τω είναι αυτούς εκεί, επλήσθησαν αι ημέραι του τεκείν αυτήν και έτεκεν τον υιόν αυτής τον πρωτότοκον και εσπαργάνωσεν αυτόν και ανέκλινεν αυτόν εν τη φάτνη, διότι ουκ ην αυτοίς τόπος εν τω καταλύματι».

Το «τείχισόν μου τας φρένας Σωτήρ μου», από τον Οίκον της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ας είναι η ικεσία μας, όταν θα αναφερόμαστε σε τέτοια θέματα. Επίσης το του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού «μη μεταίροντες όρια αιώνια, μηδέ υπερβαίνοντες την θείαν Παράδοσιν…», ας είναι κανών ακριβείας για τόσον σοβαρά θέματα, διά να μπορέσομε αληθώς να ψάλλομε, «σώσον με θεολογούντα σε».
Εις την Εσπερινή Ακολουθία της Εορτής της κατά Σάρκα Γεννήσεως του Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, ψάλλομε στα Στιχηρά Ιδιόμελα «Η γαρ απαράλλακτος εικών του Πατρός, ο χαρακτήρ της αϊδιότητος αυτού, μορφήν δούλου λαμβάνει, εξ απειρογάμου Μητρός προελθών, ου τροπήν υπομείνας.»
«Ο σαρκωθείς εκ Πνεύματος Αγίου, και εκ της αειπαρθένου Μαρίας ενανθρωπήσας, φως ημίν έλαμψας, Χριστέ ο Θεός, τη ση παρουσία».
«Μέγα και παράδοξον θαύμα τετέλεσται σήμερον». Το «Μέγα και παράδοξον θαύμα» ότι ο «Θεός εφανερώθη εν σαρκί» και όχι οι περιγραφικές αναφορές του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού και χωρίς καμιά προηγούμενη Πατερική βάση.
«Τι θαυμάζεις Μαριάμ; τι εκθαμβείσαι το εν σοι; Ότι άχρονον Υιόν, χρόνω εγέννησα φησί, του τικτομένου την σύλληψιν μη διδαχθείσα».
Εις την Εσπερινή Ακολουθία της Εορτής της Συνάξεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, ψάλλομε στα Στιχηρά Ιδιόμελα «Παράδοξον Μυστήριον, οικονομείται σήμερον· καινοτομούνται φύσεις, και Θεός άνθρωπος γίνεται».

Αν τα πιο πάνω προσκρούουν στις αντίθετες γνώμες των «ιδιοτελώς κειμένων», ας συμβουλευτούν εγκρίτους Δογματολόγους και είμαι σίγουρος, ότι η απάντηση θα είναι, ότι πρέπει να αποφεύγονται περιγραφές, χωρίς καμιά Πατερική βάση. Ας αρκεσθούμε στον πλούτο, τόσο των Πατερικών Λόγων, όσον και της Υμνολογίας της Εκκλησίας μας και ας αποφύγομε περιγραφές που δεν έχουν καμιά Πατερική βάση. Θα επαναλάβω τα σοφά λόγια του Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς «Πρέπει να θέτωμεν φυλακήν τω στόματι ημών, όταν ομιλούμεν περί των μυστηρίων του Χριστού».
No comments:
Post a Comment