ΚΑΤΕΠΛΑΓΗ ΙΩΣΗΦ, ΤΟ ΥΠΕΡ ΦΥΣΙΝ ΘΕΩΡΩΝ
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Ενα πρόσωπο, καθόλου ευκαταφρόνητο, γιορτάζει η Εκκλησία την Κυριακή μετά την Χριστού Γέννηση, μαζί με το Δαυίδ και τον Ιάκωβο τον Αδελφόθεο, το δίκαιο Ιωσήφ. Ο χαρακτηρισμός “δίκαιος” σημαίνει ότι πρόκειται για αγιασμένο πρόσωπο κι απονέμεται στον Ιωσήφ από τον ευαγγελιστή Ματθαίο.
Ποιός είναι ο Ιωσήφ; Πρόκειται για ευσεβή Ιουδαίο, από τη γενιά του Δαυίδ, στον οποίο δόθηκε η Θεοτόκος Μαρία όταν βγήκε από το Ναό του Σολομώντος. Ο Ιωσήφ ήταν ηλικιωμένος και χήρος και είχε αρκετά παιδιά, όπως αναφέρουν τα ιερά ευαγγέλια. Ετσι η Θεοτόκος κατά τον Ευαγγελισμό διέμενε στο σπίτι του Ιωσήφ στη Ναζαρέτ. Ο ευαγγελιστής Ματθαίος μας αναφέρει ότι όταν έγινε εμφανής η εγκυμοσύνη της Θεοτόκου ο δίκαιος Ιωσήφ, μη γνωρίζοντας το “αγγέλοις άγνωστον μυστήριον”, δεν θέλησε να την διαπομπεύσει, όπως έκαναν οι Ιουδαίοι, αλλ’ “εβουλήθη λάθρα απολύσαι αυτήν”.

Οπως μας λέει το ευαγγελικό κείμενο άγγελος Κυρίου εμφανίζεται στο όνειρο του Ιωσήφ και του αποκαλύπτει το μυστήριο της εγκυμοσύνης της Παρθένου Μαρίας. Κατά τον ευαγγελιστή Λουκά ο Ιωσήφ με την Παρθένο Μαρία μεταβαίνουν στη Βηθλεέμ όταν “εξήλθε δόγμα παρά καίσαρος Αυγούστου απογράφεσθαι πάσαν την οικουμένην”. Παρίσταται στην Γέννηση του Θεανθρώπου, μαθαίνει από τους βοσκούς την αγγελοφάνεια και το “Δόξα εν υψίστοις Θεώ”, αποφασίζει να μείνουν στη Βηθλεέμ, είναι παρών στην Περιτομή και τήν Υπαπαντή του Θείου Βρέφους.

No comments:
Post a Comment