Thursday, March 1, 2012

Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΦΙΛΟΜΗΛΙΟΥ ΚΑΙ Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΑΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΟΥ


Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΦΙΛΟΜΗΛΙΟΥ ΚΑΙ Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΑΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΟΥ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Δεν νομίζω ότι χρειάζονται πολλά σχόλια για τη συνέντευξη του Θεοφιλέστατου επισκόπου Φιλομηλίου κ. Ηλία στον κ. Καλμούκο. Η ταπείνωση και το εκκλησιαστικό φρόνημα αναδύονται μέσα και από την τελευταία λέξη του Θεοφιλέστατου.

Θέλουμε να επαναλάβουμε - για μια ακόμη φορά - τη βαθύτατή μας ικανοποίηση και τις πιο θερμές μας ευχαριστίες για το έργο που επιτέλεσε ο Θεοφιλέστατος σε μια τόσο δύσκολη χρονική στιγμή για την Ιερά Μόνη Οσίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου.

Ευχόμαστε εκ βάθους καρδίας να συνεχίσει τη διακονία του προς τους ομόδοξους Αλβανούς αδελφούς μας και τον παρακαλούμε θερμά να συνεχίσει, και μετά την ανάληψη της ηγουμενίας από το νέο ηγούμενο της Μονής Πανοσιολογιότατο Αρχιμανδρίτη κ. Ιερόθεο Ζαχαρή, να συνεχίσει να προσεύχεται για την πρόοδο της Μονής.

Με πολλή ταπείνωση, με εκκλησιαστικό φρόνημα, με συναίσθηση ευθύνης και με αγάπη προς τον Χριστό ο Θεοφιλέστατος σήκωσε ένα βαρύ σταυρό και με τη χάρη του Θεού δικαιούται να καυχάται εν Κυρίω ότι επιτέλεσε επάξια το έργο του.

Τον ευχαριστούμε και τον ευγνωμονούμε και ελπίζουμε ο νέος Ηγούμενος της Μονής να καταστήσει την κεντρική Μονή και τα μετόχια της ασκητικά κέντρα και φωτεινό παράδειγμα για τους ορθόδοξους πιστούς της Εκκλησίας της Αμερικής.

Παραθέτουμε στη συνέχεια την είδηση που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.

*****


ΓΙΑ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΕΙΡΗΝΗ

Του κ. Θεόδωρου Καλμούκου
===========

Ο Επίσκοπος Φιλομηλίου Ηλίας με συνέντευξή του στον «Eθνικό Κήρυκα» εξήγησε τους λόγους οι οποίοι τον οδήγησαν στην παραίτησή του από τη θέση του ηγουμενεύοντος της Πατριαρχικής Μονής Οσίας Ειρήνης του Χρυσοβαλάντου, όπως έγραψε ο «Ε.Κ.» στην έκδοσή του 25 και 26 Φεβρουαρίου. Στη θέση του, το Οικουμενικό Πατριαρχείο διόρισε ως νέο ηγούμενο τον Αρχιμανδρίτη Ιερόθεο Ζαχαρή.

Ο Επίσκοπος Ηλίας είχε επιστρατευθεί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο στη θέση του ηγουμενεύοντος πριν από δέκα πέντε μήνες, σε μία εποχή εξαιρετικά δύσκολη έπειτα από τα διαμειφθέντα στη Μονή, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση αμφοτέρων των ιδρυτών της, Μητροπολίτη Τυάνων Παϊσίου και Επισκόπου Απαμείας Βικεντίου.

Η είδηση της παραίτησης του Επισκόπου Ηλία από τη Μονή Χρυσοβαλάντου, δημιούργησε αισθήματα λύπης σε πολλούς ομογενείς, οι οποίοι συνδέονται με τη Μονή επί πολλά χρόνια, εκκλησιάζονται εκεί και τον οποίον γνώρισαν και αγάπησαν αυτούς τους δέκα πέντε μήνες, αν κρίνουμε από τις επικοινωνίες τους με τον «Ε.Κ.».

Αναφορικά με τους λόγους που τον οδήγησαν να παραιτηθεί, o Επίσκοπος Ηλίας είπε, πως «εξέφρασα την ευγνωμοσύνη μου στον Παναγιότατο Οικουμενικό Πατριάρχη για την τιμή και την ευκαιρία που μου έδωσε να υπηρετήσω την Εκκλησία ως ηγουμενεύων της Μονής της Αγίας Ειρήνης» και συμπλήρωσε πως «ηγουμενεύων θα πει προσωρινός και μια μέρα θα έπρεπε να τελειώσει η θητεία μου». Πρόσθεσε πως «είναι τώρα δέκα πέντε μήνες που είμαι σʼ αυτή τη θέση κι ήταν καιρός να φύγω για δύο λόγους: Να επιστρέψω στα καθήκοντά μου στην Αλβανική Εκκλησία για να εξυπηρετήσω και αυτόν τον κόσμο και δεύτερον, είδα ότι τα πράγματα προχωρούν καλά εδώ και πως ωρίμασε το θέμα για να μπορέσω με καθαρή συνείδηση να αποχωρήσω από τα καθήκοντα και να διορίσει το Πατριαρχείο, όπως έκανε, έναν ηγούμενο ο οποίος θα εξυπηρετήσει της ανάγκες της Μονής και θα την βοηθήσει να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο».

Στην ερώτηση γιατί δεν θέλησε να μείνει στην ηγουμενία τώρα που γνώρισε πρόσωπα, πράγματα, καταστάσεις, είπε: «δεν είμαι ο κατάλληλος γιʼ αυτή την εργασία, διότι εδώ χρειάζονται έναν νεότερο άνθρωπο που θα αναπτύξει δραστηριότητα και θα εξυπηρετήσει πιο πολύ την επείγουσα ανάγκη της Μονής για να αναπτυχθεί στο επόμενο στάδιο και για την εργασία που πρέπει να γίνει από ικανούς ηγέτες και διακόνους του λόγου και της Εκκλησίας. Εγώ ήμουν προσωρινός, ήλθα να υπηρετήσω με όλες μου τις δυνάμεις και τώρα πια ήλθε ο καιρός να αποσυρθώ». Συμπλήρωσε δε, πως «ένα κομμάτι της καρδιάς μου θα μείνει εδώ στην Αγία Ειρήνη». Διευκρίνισε ότι «δεν υπάρχει καμία παρεξήγηση, τίποτε απολύτως, αλλά από μόνος μου τα βλέπω τα πράγματα ότι έπρεπε να δοθεί η ευκαιρία σε νεότερο κληρικό να εργαστεί».

Οπως ανέφερε, «όταν ήλθα εδώ στις 10 Οκτωβρίου του 2010 μου τηλεφωνήσατε και με ρωτήσατε τι ξέρετε για την Αγία Ειρήνη και σας είπα ειλικρινά δεν ξέρω τίποτε, ό,τι είχα μάθει ήταν από τα δικά σας άρθρα που είχατε γράψει από το Νοέμβρη». Διευκρίνισε πως «από τότε μέχρι στιγμής είχα μία εμπειρία η οποία προσέθεσε σημαντικά στο πνευματικό μου είναι, διότι το να είναι κανείς εδώ και να έχει συνεργασία ή να αντιμετωπίζει τα προβλήματα αυτά και να προσπαθεί να βρει λύσεις ή και να μη χάσει το είναι του, αλλά να αξιοποιήσει αυτήν την ευκαιρία για να αυξηθεί αυτή η επαφή με τον Κύριό του την Εκκλησία και την αρχιεροσύνη του, αγαπώντας τους ανθρώπους και εφαρμόζοντας τα διδάγματα του Σωτήρος μας, ήταν μεγάλη εμπειρία».

Στην ερώτηση ποιες ήταν μερικές από τις πιο δύσκολες στιγμές του, ο επίσκοπος Ηλίας απάντησε: «έπρεπε να λάβω ορισμένες αποφάσεις ή να εκπροσωπώ τη θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου σε διάφορα ζητήματα που είχαμε εδώ κι αυτό προσπάθησα να το κάνω με χαμηλούς τόνους και ήπια συμπεριφορά χωρίς να ερεθίσω τα πράγματα». Πρόσθεσε πως «είχα και εμπειρίες εξάρσεως στο ναό που μου δόθηκε η ευκαιρία να επικοινωνήσω με τον Χριστό και να γνωρίσω και μία πολύ σπουδαία αγία γυναίκα, την Αγία Ειρήνη Χρυσοβαλάντου». Συνέχισε, λέγοντας πως «δυσκολίες πάντοτε παρουσιάζονται, αλλά όταν ο άνθρωπος κάθεται και κουβεντιάζει με τον Χριστό, βρίσκει τις λύσεις και κάπως φεύγει το άγχος που δοκιμάζομε σαν άνθρωποι».

Στην ερώτηση αν ήλθαν στιγμές που σκανδαλίστηκε ακούγοντας τα όσα έγιναν στο παρελθόν, είπε: «είμαι πενήντα χρόνια ιερεύς, δέκα χρόνια Επίσκοπος και καταλαβαίνω τις αδυναμίες της ανθρώπινης φύσεως. Εχω ακούσει εξομολογήσεις, έχω ακούσει διαφόρους ανθρώπους, κι ένας που έχει μία τέτοια ευθύνη και προπαντός ένας ιεράρχης δεν πρέπει να δείξει ότι σκανδαλίσθηκε και να πει στον κόσμο ότι κι εγώ έχασα την εμπιστοσύνη μου, την υπομονή μου ή το θάρρος μου». Πρόσθεσε «μάλιστα, αυτή ήταν μία δοκιμασία, αλλά προσπάθησα και κρατήθηκα διότι κουβέντιαζα με τον Κύριό μου».

Αναφορικά με το ποιες είναι μερικές από τις μεγαλύτερες ελλείψεις της Μονής, είπε ότι «χρειάζονται ιερείς να προωθήσουν το έργο και τον σκοπό της Μονής, έχω ζητήσει από το Πατριαρχείο να μας στείλει ή και να λύσει το πρόβλημα».

Στην ερώτηση αν μπορούν να εξακολουθήσουν η Μονή και τα Μετόχιά της να λειτουργούν όπως λειτουργούν σήμερα, δηλαδή ως ενορίες που κάνουν βαφτίσεις, γάμους, κηδείες, ή θα πρέπει να αλλάξει η δομή και το καθεστώς της Μονής, διότι τι Μονή είναι όταν έχει σχολεία, φιλόπτωχο, φεστιβάλ, χορούς, υπογράμμισε ότι «είναι θέμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, είναι Πατριαρχική Μονή, αλλά για να εξηγήσω την άποψή μου πάντοτε υπάρχει και αυτό που λέγεται η μεταβατική περίοδος και ίσως βρισκόμαστε στη μεταβατική περίοδο που ορισμένα πράγματα μπορούν να αλλάξουν ή να γίνουν πιο σαφή στην έκφραση και στην πορεία της Μονής και των Μετοχίων».

Μιλώντας για τα οικονομικά, είπε ότι «θα έλεγα ότι είναι εντάξει, δεν θα έλεγα ότι δεν έχουμε να πληρώσομε τους λογαριασμούς μας κι ότι θα κλείσουμε». Στην ερώτηση τι έχουν απογίνει αυτές οι 280 χιλιάδες δολάρια που παρέδωσε η πρώην Μοναχή Χριστονύμφη στην Αστυνομία, τόνισε πως «τα πράγματα παραμένουν όπως έχουν, δεν έχω πληροφορηθεί τίποτε άλλο γιʼ αυτό».

Σχετικά με το αν ρωτήθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο προτού διορίσουν ηγούμενο τον Αρχιμανδρίτη Ιερόθεο Ζαχαρή, ο επίσκοπος Ηλίας απάντησε: «εγώ είμαι Επίσκοπος του Οικουμενικού Πατριαρχείου κι έχω κάποια υπόσταση εδώ και κάποια υπευθυνότητα» και συμπλήρωσε «δεν σας λέγω ότι ούτε με ρώτησαν, ούτε δεν με ρώτησαν».

Είπε ακόμα, πως «είναι Αρχιμανδρίτης, έχει προσόντα για τη θέση αυτή την οποία του ανέθεσε η Μητέρα Εκκλησία».


ΠΗΓΗ:

Πυλώνας Εκκλησιαστικών Ειδήσεων ΑΜΗΝ,

Εθνικός Κήρυξ

No comments:

Post a Comment