ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ J. ALLEN, ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ π. Ι. ΧΡΥΣΑΥΓΗ ΣΤΟΝ ΙΣΤΟΤΟΠΟ CRUX
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
=====
Ο Αρχιδιάκονος π. Ιωάννης Χρυσαυγής παραχώρησε συνέντευξη στον διαδικτυακό ιστότοπο Crux στις 6 Ιουνίου 2016, στον συντάκτη John L. Allen. Ο π. Ιωάννης Χρυσαυγής δήλωσε τα εξής αναφορικά με τη Β΄ Βατικανή σύνοδο: «Μπορεί εσείς να βλέπετε αναλογίες μεταξύ της Μεγάλης Συνόδου και της Βατικανής Συνόδου. Υπάρχουν σίγουρα περισσότερες διαφορές παρά ομοιότητες μεταξύ των δύο, αλλά θα μπορούσε η Μεγάλη Σύνοδος να έχει κάποιο παρόμοιο αντίκτυπο».
Ο συντάκτης John L. Allen, ‘’παρουσίασε’’ τα λεχθέντα του π. Ιωάννη, αναφορικά με τη Β΄ Βατικανή σύνοδο ως εξής: «Ενώ παραδέχεται ότι υπάρχουν πιθανώς ‘’περισσότερες διαφορές παρά ομοιότητες’’ μεταξύ της Μεγάλης Συνόδου και της Δευτέρας Βατικανής, ο π. Χρυσαυγής είπε ότι ελπίζει η Σύνοδος στην Κρήτη να μπορεί να έχει αντίκτυπο στην Ορθοδοξία κατά κάποιο τρόπο ανάλογο με εκείνο της Β΄ Βατικανής Συνόδου στον Καθολικισμό – ιδιαίτερα, είπε, στη κατεύθυνση για ενότητα και συνοδικότητα εντός της Ορθοδοξίας αλλά και στις σχέσεις με τις άλλες Εκκλησίες και τον υπόλοιπο κόσμο». Το συμπέρασμά του John L. Allen όσο αφορά τη ‘’κατεύθυνση για συνοδικότητα εντός της Ορθοδοξίας’’ σε σχέση με τη Β΄ Βατικανή, δεν υπάρχει στα λεχθέντα του π. Ιωάννη. Μάλιστα από όλα που είπε ο π. Ιωάννης βρήκε να δώσει ένα τίτλο παπικής μονομέρειας στο άρθρο του.

Όσο αφορά την αναφορά του π. Ιωάννη Χρυσαυγή ότι «θα μπορούσε η Μεγάλη Σύνοδος να έχει κάποιο παρόμοιο αντίκτυπο (με τη Β΄ Βατικανή)», πιστεύομε είναι αχρείαστη και χωρίς καμιά εκκλησιολογική σημασία, καθότι ο Παπισμός δεν είναι εκκλησία. Η Β΄ Βατικανή σύνοδος (1962-1965) με τους 2.500 συνέδρους παρουσίασε όντως μια ‘’καταπληκτική’’ ενότητα, αλλ’ όμως που δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί εκκλησιαστική ενότητα. Μια ενότητα που είχε διασφαλιστεί από τον εξουσιαστικό πρωτεύοντα ρόλο του ‘’αλάθητου’’ Πάπα.

Μη λησμονούμε επίσης ότι η Β΄ Βατικανή σύνοδος, έχει χαρακτηρισθεί από τους Παπικούς ως 21η Οικουμενική Σύνοδος. Μη λησμονούμε ότι κατά τη Β΄ Βατικανή σύνοδο είχε υποστηριχθεί η άποψη ότι εκτός της Παπικής ‘’εκκλησίας’’ υπάρχουν εκκλησίες σε ατελή μορφή. Προς τούτο συνηγορούσε και η σχετική δήλωση ότι «η Εκκλησία του Χριστού ενυπάρχει (subsistit in) στην Καθολική Εκκλησία (εννούσε τον Παπισμό)». Έτσι εδραιώθηκε η Βαπτισματική θεολογία κατά την Β΄ Βατικανή σύνοδο. Τα περί εκκλησιών σε ατελή μορφή, επαναλήφθηκαν επί των ημερών μας σε αναφορές για την Ορθόδοξη Εκκλησία ως δήθεν ελλειματικής Εκκλησίας (άπαγε της βλασφημίας).


(Για τις άλλες αναφορές του π. Ιωάννη Χρυσαυγή στην εν λόγω συνέντευξη, θα ακολουθήσει σχολιασμός σε ξεχωριστό κείμενο).
* Η αναφορά στη συνέντευξη έχει γίνει με βάση τη μετάφραση από τον διαδικτυακό ιστότοπο romfea.gr.
No comments:
Post a Comment