ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ
_________
Ιερομονάχου Γρηγορίου, Οι λόγοι του Χριστού επί του σταυρού, Ιερόν Κουτλουμουσιανόν Κελλίον Αγ. Ιωάννου του Θεολόγου, Άγιον Όρος, Εκδ. Εν πλώ, 2016, σσ. 52.
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Στο υπερφυές μυστήριο του σταυρικού θανάτου του Κυρίου μας μεταφέρει με το ολιγοσέλιδο, αλλά μεστόν νοημάτων πόνημά του, ο γνωστός καλλιεπής αγιορείτης συγγραφέας. Αναφέρεται, όπως μαρτυρεί ο τίτλος του, στους λόγους που βγήκαν από το στόμα του Κυρίου, όταν Αυτός κατώδυνος βρισκόταν καρφωμένος στο ξύλο του σταυρού. Οι λόγοι αυτοί του Χριστού «φανερώνουν το μυστήριο της θείας αγάπης και είναι τρόπον τινά, η πνευματική του διαθήκη».
Στην προσπάθεια του να διεισδύσει στο μυστήριο των επτά αυτών λόγων του Κυρίου ο συγγραφέας δεν καταφεύγει σε στοχασμούς, ούτε σε συναισθηματικές αναλύσεις. Προσφεύγει στην πνευματική καθοδήγηση των Αγίων Πατέρων, οι οποίοι ερμηνεύουν εν Χριστώ τα ζωηρά αυτά λόγια του Θεανθρώπου. Ο ιερός Χρυσόστομος, ο Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας, ο Μάρκος ο Ασκητής, ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, ο Μέγας Φώτιος, ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, αλλά και η Φιλοκαλία των ιερών Νηπτικών αποτελούν τους απλανείς οδηγούς του στην αναζητηση του απόθετου κάλλους των λόγων του Κυρίου.
Ο συγγραφέας, αναφερόμενος στο κυριακόν λόγιον «Πάτερ, αφές αυτοίς, ου γαρ οίδασι τι ποιούσι» σημειώνει τα πιο κάτω: «Κάποιοι Πατέρες υποστηρίζουν ότι ο Κύριος με το λόγο του αυτό αναφέρεται στους Ρωμαίους «διότι αυτοί που σταύρωναν τον Χριστό δεν ήταν Ιουδαίοι αλλά Ρωμαίοι… Το στίφος λοιπόν των Ρωμαίων και των εθνικών δεν γνώριζαν τι έκαναν. Διότι δεν είχαν μυσταγωγηθή σε όσα προανήγγειλε ο μωσαϊκός νόμος και οι Προφήτες για το Χριστό. Προσεύχεται λοιπόν ο Χριστός υπέρ των Ρωμαίων και των εθνών και αμέσως φαίνεται ο καρπός της προσευχής. Διότι αμέσως βλέπεις την ώρα της σταυρώσεως τον εκατόνταρχο να ανακηρύττει τον εσταυρωμένο Υιόν Θεού».
Με μεθοδικότητα ο π. Γρηγόριος αντλεί τους λόγους του Κυρίου από τα ιερά Ευαγγέλια κι αναλύει εξαντλητικά ένα έκαστον εξ αυτών. Χειρίζεται, όπως μαρτυρεί το γράψιμό του, με μαεστρία το πατερικό απόθεμα το οποίο συνέλεξε ως εργατική μέλισσα. Λησμόνησα να υπογραμμίσω την παράθεση πλείστων όσων ύμνων από την Παρακλητική, τα Μηναία, αλλά και το Τριώδιο. Όλ’ αυτά εκφράζουν «μετά μέλους» την πίστη της Εκκλησίας κι αποτελούν ακόμη μια πατερικής υφής προσέγγιση στο μυστήριο του σταυρού. Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναλύει με πολλή δύναμη τους επτά αυτούς λόγους και μας καλεί ν’ αντλήσουμε απ’ αυτούς διδάγματα και για την καθημερινή μας ζωή.
Ευχαριστούμε εκ βαθέων τον καλό συγγραφέα που μας βοηθά να προσεγγίσουμε σωστά το υπερφυές αυτό μυστήριο της πίστεως.
No comments:
Post a Comment