Wednesday, June 1, 2016

ΣΧΟΛΙΟ ΣΕ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΑΒΥΔΟΥ ΚΥΡΙΛΛΟΥ


ΣΧΟΛΙΟ ΣΕ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΑΒΥΔΟΥ ΚΥΡΙΛΛΟΥ

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====

Σε εκτενέστατο άρθρο του στο ιστολόγιο ΑΜΗΝ, υπό τον τίτλο «Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον χριστιανικό κόσμο», ο επίσκοπος Αβύδου Κύριλλος αποπειράται να μας πείσει πως οι κινήσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου τα τελευταία εκατό χρόνια βρίσκονται στο σωστό δρόμο. 

Σημειώνει ο Θεοφιλέστατος Κύριλλος: «Οι Ορθόδοξες Εκκλησίες της Ανατολής θεωρούσαν και θεωρούν χρέος του προσευχόμενες «υπέρ της των πάντων ενώσεως», πιστές στην εντολή του Χριστού «ίνα πάντες εν ώσιν», να εργαστούν δια της προσευχής και του διαλόγου και για την ενότητα, να αναζητήσουν την πορεία προς την ειρήνη…» Δεν διαφωνούμε καθόλου με το διάλογο. Ούτε απορρίπτουμε, προς Θεού, την επιστροφή των εκτός της Εκκλησίας ανθρώπων σ΄αυτή. Αυτή η ενότητα επιτυγχανεται με την άρνηση των κακοδιδασκαλιών, με την απόρριψη κάθε δεδομένου που είναι αντίθετο με την ευαγγελική αλήθεια. Θέλουμε ένα ενωθούν οι μη Ορθόδοξοι με την Εκκλησία, όχι να τους κρατήσουμε στην πλάνη με ψεύτικη ενότητα. Καθαρά πράγματα. 

Οι διάλογοι μεχρι τώρα, όπως απέδειξε η πείρα δεκαετιών πολλών, μόνο στην απώλεια του ορθοδόξου αισθητηρίου οδήγησε πολλούς και δη εκ του κλήρου. Είναι χαρακτηριστική η ερμηνεία του «ινα πάντες εν ώσιν» από τον Αγίο Κύριλλο Αλεξανδρείας. Αναφερόμενος στον πρόμαχο της πίστεως Άγιο Μάξιμο τον Ομοληγητή, που τάβαλε υπέρ της ευσεβείας με πατριάρχες κι επισκόπους που πρέσβευαν την αίρεση, αναφέρει: «Ο Άγιος Μάξιμος δεν έκανε διάλογο με την κακοδοξία της εποχής του;…Το ίδιο δεν εκανε ο Μ. Αθανάσιος, ο Μ. Βασίλειος, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος συζητώντας με Αρειανούς, Ανόμοιους, Ευνομιανούς, Πνευματομάχους;» 

Αυτού του είδους το διάλογο επιζητούμε «επόμενοι τοις Αγίοις Πατράσι». Δυστυχώς τέτοια πράγματα δεν τα διαπιστώνουμε σήμερα. Παράδειγμα πρόχειρο η επιμονή στην αναφορά στην «αδελφή Εκκλησία της πρεσβυτέρας Ρώμης». Άλλο παράδειγμα η υποδοχή που επεφύλαξε το Οικουμενικό Πατριαρχείο στον Πάπα Φραγκίσκο στις 29.11.2014 και οι συστηματικές συμπροσευχές. Βάζουμε τοιουτοτρόπως μπροστά το αμάξι και πίσω τα άλογα. Δυστυχώς. Διάλογο πατερικής υφής έκανε ο μ. Αρχιμανδρίτης Γεώργιος Γρηγοριάτης με τους Κόπτες. 

Σημειώνει επίσης ο Θεοφιλέστατος: «Όταν διαλέγεσαι με αυτούς, που κάποιοι καλούν αιρετικούς, κάποιοι άλλοι τους καλούν ετερόδοξους, ουσιαστικά βάζεις ανάχωμα σε οποιανδήποτε προσηλυτιστική διάθεση…» Ο Θεοφιλέστατος Κυριλλος, να μας επιτρέψει να μη συμμερισθούμε την άποψή του αυτή. Πρώτ’ απ’ όλα αιρετικούς απεκάλεσε τους Παπικούς ο Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός, ο Άτλας της Ορθοδοξίας. 


Όμως τα γεγονότα λένε ότι σήμερα, που οι διάλογοι είναι στον κολοφώνα της δόξης τους, στην Ουκρανία οι Παπικοί Ουνίτες συνεχίζουν  απτόητοι τον ύπουλο πόλεμο κατά  της Πίστης μας με ολοφάνερες προσηλυτιστικές τάσεις. Όταν ο Πάπας Φραγκίσκος ήταν έτοιμος να επισκεφθεί τη Μυτιλήνη τον παρελθόντα Απρίλιο στη «φιλοπροσφυγική» του αποστολή, μια μέρα πρίν σε ένδειξη καλής θελήσεως «χειροτόνησε» ένα Σπανιόλο Ιησουίτη σαν «επισκοπο» των εν Αθήναις Ουνιτών. Δυστυχώς τα πράγματα δεν επιβεβαιώνουν αυτά που προβάλλει ο Θεοφιλέστατος.

No comments:

Post a Comment