Monday, January 3, 2011

Ο π. ΠΑΙΣΙΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΤΑΠΑΤΕΡΙΚΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ


Ο π. ΠΑΙΣΙΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΤΑΠΑΤΕΡΙΚΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

============


Πολύ ωραίες οι σκέψεις που καταγράφει ο κ. Τάτσης στο καλό ιστολόγιο “Θρησκευτικά” για τον μακαριστό και εν Αγίοις αυλιζόμενο Γέροντα Παίσιο, ο οποίος συνιστούσε να περνούμε από την κρισάρα των Πατέρων της Εκκλησίας όλες τις θεωρίες, θεολογίες και φιλοσοφίες που μας κατακλύζουν τη σημερινή εποχή!


Φοβούμαι όμως ότι οι πολύ συνετές συμβουλές του κ. Τάτση θα προσκρούσουν στον ίδιο σκόπελο που προσκρούει και η θεολογία των Αγίων Πατέρων στη συνείδηση των νεωτεριστών, “μεταπατερικών” και “συναφειακών” θεολόγων.


Αφού οι “Βολιώτες” θεωρούν ξεπερασμένους τους Αγίους Πατέρες πολλώ μάλλον δεν σέβονται τον π. Παίσιο ούτε τα μαργαριτάρια της σοφίας που μας κληροδότησε ως ιερά παρακαταθήκη.


Αλλωστε ούτε που το κρύβουν πολλοί στις μέρες μας πόσο λίγο σέβονται τον Αγιο Γέροντα.


Αλλοι τον ονομάζουν οικουμενιστή, άλλοι τον χαρακτηρίζουν ως ένα αγράμματο γεροντάκι που έκανε μερικές προσευχές παραπάνω, κοκ.


Αλλοι πάλιν, που παριστάνουν τους λαλίστατους επικριτές της μεταπατερικής θεολογίας, υιοθετούν στο ακέραιο τις δοξασίες και τη μεθοδολογία της και καταφέρονται με την ίδια ασέβεια - για να ακριβολογούμε με μεγαλύτερη ασέβεια - κατά του μεγάλου αυτού Αγίου των ημερών μας.


Χαρακτηριστική περίπτωση ο λεγόμενος ΙΚ, άλλως Αμέθυστος, άλλως Ιωάννης Καρδάσης, άλλως εκπαιδευτικός Ε.Κ., άλλως ειδικός μπαρκοντολόγος (γράφε φαιδρολόγος), ο οποίος εμφορείται από ένα ακραιφνώς κακόδοξο φρόνημα. Δεν χάνει την ευκαιρία με διάφορα ψευδώνυμα να διασύρει τον π. Παίσιο εξαιτίας της στάσης του για το ηλεκτρονικό φακέλλωμα.


Δεν φτάνουν τα προτεσταντιλίκια που καταγράφει στον “Αμέθυστο” και σε άλλα ιστολόγια - και για τα οποία δέχτηκε την καταλυτική κριτική του Μητροπολίτη Ναυπάκτου Ιερόθεου - τώρα άρχισε επίθεση εναντίον των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας και εναντίον κορυφαίων ορθόδοξων θεολόγων όπως του π. Γεώργιου Φλωρόφσκι τη θεολογία του οποίου ο μακαριστός Γέροντας Παίσιος είχε σε μεγάλη υπόληψη.


Αναφερόμαστε φυσικά στο γνωστό κληρικό της Πτολεμαίδας, το σκανδαλοποιό, το βωμολόχο και συστηματικό συκοφάντη, που διέπεται από ένα Βιβλικό "μονισμό" και μια Λουθηρανή λαικοκρατία και ο οποίος έπρεπε από καιρό να έχει κρεμάσει το πετραχήλι και να κυτάξει την ψυχή του.


Παραθέτουμε στη συνέχεια το ωραίο άρθρο του κ. Τάτση, που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.


*****


ΤΟ ΠΑΤΕΡΙΚΟ ΚΟΣΚΙΝΟ


Του Ιωάννη Τάτση

=================


Εποχή θεολογικής σύγχυσης η σημερινή. Ο χαρισματικός θεολογικός λόγος, καρπός ασκητικής βιωτής και φωτισμού του Αγίου Πνεύματος, υπερκαλύπτεται πολλές φορές από τις ανθρώπινες φιλοσοφίες διανοητών θεολόγων. Ο σκοτισμός του νου πολλών θεολόγων δεν τους επιτρέπει να διακρίνουν ούτε την πνευματική τους φτώχεια αλλά οδηγεί στην οίηση ώστε να τολμούν με θράσος να προτείνουν την υπέρβαση της θεολογίας των Αγίων Πατέρων!


Τελευταία προέκυψε η ανάγκη υπενθύμισης των αυτονόητων αρχών της Ορθόδοξης Θεολογίας και η αναγκαία προβολή του πατερικού χαρακτήρα της με την παράλληλη απόρριψη «μετα-πατερικών» θεωριών. Πάντοτε βέβαια η Εκκλησία είχε να αντιμετωπίσει «θεολογικές θεωρίες» περισσότερο ή λιγότερο αιρετίζουσες και αποκλίνουσες από την Αλήθεια.


Ένας από τους σημαντικότερους θεολόγους της εποχής μας, ο ασκητής Γέροντας Παΐσιος ο Αγιορείτης μας προτείνει ως εργαλείο για το ξεκαθάρισμα της αληθούς θεολογίας από τα σκουπίδια και τα πίτουρα το «πατερικό κόσκινο».... Δίδασκε σχετικά ο αθωνίτης Γέροντας: «Τις διάφορες θεωρίες των θεολόγων να τις περνάτε από το πατερικό κόσκινο. Πρέπει να τις κοσκινίζετε με βάση τους Πατέρες και ό,τι είναι σκουπίδια ή πίτουρα να τα πετάτε. Να ψάχνετε με βάση τους Πατέρες. Προσέξτε ένα παράδειγμα. Υπάρχει το μπακίρι, ο μπρούντζος και ο χρυσός. Ακόμη και μπακίρι καλό και άσχημο, μπρούντζος καλός και άσχημος, χρυσός 12 καρατίων και χρυσός 24 καρατίων. Εσείς να διαλέγετε το χρυσό των 24 καρατίων. Και τα άλλα χρειάζονται, αλλά όλοι να προτιμάτε το χρυσό» (Πρεσβ. Διονυσίου Τάτση, Ο Γέροντας Παΐσιος Βιογραφικά στοιχεία - Διδαχές – Επιστολές – Περιστατικά – Κείμενα, σελ. 146-147).


Όσοι στις μέρες μας επιχειρούν να περάσουν τη διδασκαλία των Αγίων Πατέρων από το δικό τους κόσκινο της «συνάφειας» με τον παρόντα καιρό και κόσμο, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι όσοι πορεύτηκαν την οδό της αγιότητας όχι μόνο δεν επιχείρησαν να υπερβούν την πατερική παράδοση αλλά βιωματικά γνώρισαν ότι εντός αυτής υπάρχει η Αλήθεια και η Ζωή, αυτός ο Κύριος, θαυμαστός εν τοις Αγίοις αυτού.


ΠΗΓΗ:


Θρησκευτικά

6 comments:

  1. "επίθεση εναντίον των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας και εναντίον κορυφαίων ορθόδοξων θεολόγων όπως του π. Γεώργιου Φλωρόφσκι τη θεολογία του οποίου ο μακαριστός Γέροντας Παίσιος είχε σε μεγάλη υπόληψη".

    Το απόπασμα παρέχεται με απροσδιόριστη την "επίθεση". Δεν έχει σημασία ποιος επιτίθεται διότι:

    Αν δεν δεχόμαστε επίθεση και επιθέσεις κατά του Γέροντος Παϊσίου, δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να δεχθούμε επίθεση και επιθέσεις κατά του π. Φλωρόφσκυ. Στην ίδια μοίρα ο ένας και ο άλλος επειδή τον είχε σε εκτίμηση ο Γέροντας;

    Γνώριζε ο π. Παΐσιος ότι ο Φλωρόφσκυ ήταν αυτός που έγραψε - και επαινέθηκε από τον πολύ Μπερντιάγιεφ - ότι "αν υπάρχει αιώνια κόλαση αυτό θα αποτελεί θρίαμβο για τον σατανά"; Μάλλον όχι. Καλύπτει όλη η άλλη εργασία του π. Φλωρόφσκυ σε θεολογικά ζητήματα αυτό το μέγα δογματικό του λάθος;

    Αν είναι έτσι, τότε ας παραβλέψουμε και το δογματικό λάθος με το φιλιόκβε. Ή μήπως για να συμμαζέψουμε τα ασυμμάζευτα, θα πούμε ότι η άρνηση της αιώνιας τιμωρίας δεν συμπεριλαμβάνεται στο Σύμβολο της Νικαίας; Αυτό το "κρίναι ζώντας και νεκρούς" τι είναι; Η κρίση των νεκρών και των ζώντων θα σημάνει την αποκατάσταση των πάντων; Κατά τον π. Φλωρόφσκυ θρίαμβος του σατανά είναι η αιώνια τιμωρία. Τελικά ποιος θα θριαμβεύσει;

    Θεολόγος είσαστε κύριε Τελεβάντο, διαφωτίστε κι εμάς τους ερασιτέχνες. Εμείς οι ερασιτέχνες λέμε ότι η αποκατάσταση πάντων σημαίνει, με απλά λόγια, "κάθε κατεργάρης στον πάγκο του".

    ReplyDelete
  2. Εσύ κ. Χριστοδουλίδη μου ερασιτέχνης; Τι λες αδελφέ μου.

    Θεολόγος, επίτιμος δικηγόρος, συνεργάτης του "Ορθοδόξου Τύπου" επί σειρά δεκαετιών, με ειδικές γνώσεις κανονικού δικαίου είστε ερασιτέχνης;

    Κάθε άλλο παρά ερασιτέχνης! Ξέρεις και παραξέρεις θεολογία και κανονικό δίκαιο. Ξέρεις μεν αλλά δεν θέλεις για λόγους που δεν σε τιμούν να λες την αλήθεια. Και να θυμάσαι ότι αυτοί που ξέρουν δαρήσονται πολλάς!

    Επί της ουσίας τώρα.

    Ασφαλώς και μπορεί να γίνει αντικείμενο κριτικής και ο Φλωρόσκι και η διδασκαλία συγκεκριμένου Πατέρα της Εκκλησίας που εκφράζει προσωπικές απόψεις που δεν συνιστούν διδασκαλία της Εκκλησίας. Αρκεί να γίνεται με τον απαιτούμενο σεβασμό.

    Οχι με τον τρόπο που την κάνει ο γνωστός κληρικός της Πτολεμαίδος τον οποίο ο αείμνηστο Φλωρίνης Αυγουστίνος αν ζούσε θα είχε καθαιρέσει αν γνώριζε το ένα δέκατο των ανοησιών που λέγει και των αδίστακτων ενεργειών που προβαίνει.

    Η αλήθεια είναι ότι όταν έγραφα το σχόλιο δεν σκεφτόμουν εσάς κ. Χριστοδουλίδη μου, αλλά τον "πάπαρδο", όπως αποκαλούσε το συνάφι τους- ο αείμνηστος Καντιώτης, τον αθεολόγητο και μικρόνου, το συκοφάντη, το σκανδαλοποοιό και βωμολόχο που παριστάνει το Μέγα Κύριλλο. Τρομάρα του!

    Είχα προπαντός υπόψη μου και κυρίως τους μεταπατερικούς του Βόλου αλλά για να κρίνετε σκόπιμο να απαντήσετε κάτι μου λέγει ότι όποιος έχει μύγα μυγιάζεται.

    Και κάτι τελευταίο!

    Τι είδους ιατρός είστε;

    ReplyDelete
  3. Κύριε Τελεβάντο,

    Θα ξέρετε, και αν δεν το γνωρίζετε είμαι υποχρεωμένος να το γράψω, ότι δεν μου αρέσει να ειρωνεύομαι τους συνομιλητές μου. Μπορεί να το κάνω, όταν με σπρώχνουν στα άκρα - υρχουν κι αυτά καλώς ή κακώς - αλλά φροντίζω να γίνεται διακριτικά και ευάγωγα.

    Δικηγόρος δεν είμαι, θεολόγος δεν είμαι, κανονολόγος δεν είμαι, συνεργάτης του ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΤΥΠΟΥ δεν είμαι. Ερασιτέχνης είμαι, όχι όμως της ιατρικής επιστήμης. Ειδικότητα έχω την της Παθολογίας.

    Αυτά ως προς εμέ και θα σας παρακαλούσα, όταν επικοινωνώ μαζί σας, την καλήν - ενίοτε και κακή - υπόνοια που έχετε να την αφήνετε για τους άλλους. Όχι για μένα. Την αλήθεια σας λέγω και συχνότατα τη γράφω, αλλά εσείς θέλετε να γίνεστε έρμαιο των υπονοιών σας. Δεν μπορώ να το καταλάβω. Ειλικρινά με θλίβει αυτό.

    Ποιοί είναι οι λόγοι που δεν με τιμούν, θα σας παρακαλούσα, αφού εσείς γνωρίζετε καλύτερον εμού, να μου τους πείτε. Χωρίς ειρωνείες και χωρίς σκώμματα.

    Κάνετε τον κόπο να ασχοληθείτε λίγο και με τον Φλωρόφσκυ. Θα βρείτε κι άλλα. Αλλά το σημαντικότερο κατά τη γνώμη μου είναι αυτό : Αιώνια κόλαση δεν υπάρχει. Αν δεν το έλεγε, δεν θα τον ήξερε ούτε ο καντηλανάφτης της γειτονιάς, όπως έγραψα κάπου αλλού. Οι διάσημοι από κάτι τέτοιες χοντροκοπιές γίνονται διάσημοι.
    Είναι το υπόβαθρο και το θεμέλιο του οικουμενισμού. Δεν θα έχετε αντίρρηση νομίζω.

    Μετά τιμής
    Κυπριανός Χ.

    ReplyDelete
  4. Το ποιος είσαι γνωρίζω πολύ καλά από δεκαετίες τώρα.

    Δεν χρειάζονται περαιτέρω διευκρινήσεις.

    Με τυφλά μάτια μπορώ να πάω στη Κάνιγγος 10 και να βγω στο γραφείο σου στον 5ον όροφο.

    Και θεολογία ξέρεις και κανονικό δίκαο ξέρεις και τον Ρωμανίδη γνώρισες από κοντά για δεκαετίες και ωφελήθηκες τα μέγιστα από τη διδασκαλία του και τον Ναυπάκτου τον ξέρεις και τον μακαριστό Επιφάνιο γνώριζες πολύ καλά. Θυμάσαι πόσες φορές με έστελλε σε σένα για να σε ρωτήσω διάφορα που ήθελε να μάθει. Δεν υπάρχει λόγος να προσποιείσαι ότι τα ξέχασες.

    Αρα επαναλαμβάνω και θεολογία ξέρεις και κανονικό δίκαιο ξέρεις.

    Οσο για τα ελατήρια που σε ωθούν να ποιείς την νήσσαν όταν ακούς τις αθεολόγητες ανοησίες και τα προτεσταντιλικία του ΙΚ, Αμέθυστου, Ιωάννη Καρδάση, εκπαιδευτικού Ε. Κ., κτλ. κτλ. αντί να με ρωτάς εμένα ποια είναι νομίζω ότι θα ήταν πολύ πιο αποτελεσματικό και πειστικό να μας τα ομολογούσες ο ίδιος.

    Οσον αφορά τον Φλωρόφσκυ καταρχήν περιορισμένη γνώση της θεολογίας του έχω και το συγκεκριμένο θέμα που αναφέρεις δεν γνωρίζω. Σε ποιο βιβλίο του τα λέγει αυτά; Δεν παραπέμπεις.

    Σε κάθε περίπτωση επαναλαμβάνω ότι ΟΛΟΙ - ασφαλώς και ο Φλωρόφσκυ- μπορούν να δέχονται κριτική αρκεί να ξέρουμε εμείς ποιοι είμαστε και ποιοι είναι οι κρινόμενοι.

    Και όπως σου εξήγησα και όπως είναι σαφέστατο από το άρθρο μου δεν είναι εσένα που είχα υπόψη όταν έγραφα αλλά τον γνωστό Αμέθυστο και τους μεταπατερικούς του Βόλου.

    ReplyDelete
  5. Ειλικρινά λυπούμαι,

    Πάλι σας περιτρυγυρίζουν φαντάσματα. Δεν με γνωρίζετε ΚΑΘΟΛΟΥ, μα εντελώς ΚΑΘΟΛΟΥ.

    Τέλος πάντων, αφού αυτή είναι η γνώμη σας μείνετε με αυτή.

    Το του Φλωρόφσκυ, μπορείτε να το βρείτε στο βιβλίο του Μπερντγιάεφ : ΠΕΡΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ, μεταφραστής +Μητροπολίτης Σάμου Ειρηναίος.

    ΣΗΜ. Οφείλω πάντως να σας ευχαριστήσω που μου δίνετε τα εύσημα της θεολογίας. Η ιατρική, στο τέλος, μπορεί να φτιάξει και θεολόγους - ερασιτέχνες οπωσδήποτε.

    ΚΧ

    ReplyDelete
  6. Θα σε απογοητεύσω οικτρά επειδή όχι μόνον εσένα ξέρω αλλά και τον αληθινό κ. Χριστοδουλίδη.

    Συναντήθηκα μαζί του στην παρουσία του π. Βασίλειου Βολουδάκη και είχα προειδοποιήσει το Γέροντα από τότε ότι ο γιατρός μας έκανε νερά και είναι σχισματικός.

    Τότε όμως ο π. Βασίλειος θεώρησε τις υποψίες μου υπερβολικές και ανεδαφικές. Οπως βλέπεις όμως δεν ήταν. Αρκετά τα περί ταυτότήτος σου και φαντασμάτων.

    Η παραπομπή που μου έδωσες για τον Φλωρόφσκυ είναι ιδανική! Λες και μπορώ να βρω το βιβλίο αυτό του Μπερντιάιεφ.

    ReplyDelete