Η ΠΑΠΙΚΗ ΕΜΜΟΝΗ ΤΟΥ ΕΞΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΠΡΩΤΕΙΟΥ, ΚΑΘΙΣΤΑ ΤΟΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΙ ΠΑΠΙΚΩΝ, ΑΤΕΡΜΟΝΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
=====
Μακραίνει ο χρόνος του διαλόγου Ορθοδόξων και Παπικών ή κατά τη φράση του Μητροπολίτου Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνος «Ο Οικουμενισμός παίρνει χρόνο» (“Lʼ ecumenismo si prende tempo”, αναφέρει το σχετικό άρθρο του Gianni Valente στη Vatican insider 26/9/2014). Σύμφωνα με το άρθρο, ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων, αναφέρθηκε στις διαιρέσεις μεταξύ των Ορθοδόξων, λόγω του θεολογικού διαλόγου στο Αμμάν, των Ορθοδόξων με τους Παπικούς για το πρωτείο.
Η αναφορά του Μητροπολίτου Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνος για το πρωτείο καταδεικνύει σαφέστατα, ότι όλη η συζήτηση αφορά το εξουσιαστικό πρωτείο, γιατί η Συνοδικότητα δεν μπορεί να συνυπάρξει με το εξουσιαστικό πρωτείο οποιασδήποτε μορφής. Οι βατικάνειοι το γνωρίζουν, γι’ αυτό και δεν υπάρχουν μεταξύ τους ουσιαστικές θεολογικές ενστάσεις. «Η πρόθεση ήταν να υπογραφεί ένα κοινό έγγραφο, που υποτίθεται ότι θα αντιπροσωπεύει ένα βήμα προς τα εμπρός, των όσων έχουν διαπραχθεί από το 2006» αναφέρει ο αρθρογράφος GianniValente, για να ομολογήσει στη συνέχεια την έγνοια του να εξευρεθεί τρόπος να ασκηθεί το εξουσιαστικό «πρωτείο του Επισκόπου Ρώμης» και να γίνει αποδεκτό από τους Ορθοδόξους. Οχι μόνο την πρωτείο τιμής απώλεσεν, μετά το Σχίσμα του 1054 μ. Χ. ο της Ρώμης επίσκοπος, αλλά και από τη Μία Αγία Εκκλησία απεκόπηκε.


Ως γνωστό η συνάντηση της Ολομέλειας της Θεολογικής Μικτής Επιτροπής του Θεολογικού διαλόγου μεταξύ Ορθόδοξης Εκκλησίας και Παπικής “Εκκλησίας”, στο Αμμάν της Ιορδανίας, είχε θέμα «Συνοδικότητα και Πρωτείο». Ηταν αποτέλεσμα των διαβουλεύσεων που ακολούθησαν τη συνάντηση της Κύπρου, που σκοπό είχε να εξετάσει το «ρόλο του Επισκόπου Ρώμης κατά την Πρώτη Χιλιετία». Το θέμα «Συνοδικότητα και Πρωτείο» είναι αποτέλεσμα των συναντήσεων της Συντονιστικής Επιτροπής, που προηγήθηκαν στη Ρώμη το 2011 και στο Παρίσι το 2012. Θα πρέπει να αναφέρομε ότι η θεματική της συζήτησης έλκει την καταγωγή της από το «Κείμενο της Ραβέννας» του έτους 2007, καθώς και της συνάντησης της Βιέννης του έτους 2010, «Εκκλησιολογικές και Κανονικές συνέπειες της μυστηριακής φύσεως της Εκκλησίας. Εκκλησιαστική Κοινωνία, Συνοδικότητα και Πρωτείο». Ο αυτοσκοπός της επίπλαστης ενότητας, την οποία το Βατικανό επιζητεί, είναι απλά η αναγνώριση του παπικού εξουσιαστικού πρωτείου.


Εκείνο που τόνισε ιδιαιτέρως ο αρθρογράφος Gianni Valente, είναι ότι ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων, επανέλαβε τη διαφωνία του Πατριαρχείου Μόσχας με το κείμενο της Ραβέννας, το οποίο είχε εγκριθεί από την Επιτροπή το 2007, με το οποίο οριζόταν η σχέση Πρωτείου και Συνοδικότητας ως «αμοιβαίως αλληλοεξαρτωμένων». Θα πρέπει όμως να αναφερθεί ότι το σχετικό κείμενο της Ραβέννας το 2007, δεν έγινε αποδεκτό από τους αντιπροσώπους του Πατριαρχείου Μόσχας οι οποίοι απουσίασαν. Επίσης η Ορθόδοξη Εκκλησία της Γεωργίας, διαφώνησε με το κείμενο της Ραβέννας του 2007.
Παρενθετικά είναι σκόπιμο να αναφερθεί ότι η Διεθνής Μικτή Θεολογική Επιτροπή για τον Διάλογο Ορθοδόξων Παπικών, στην Ι΄ Συνέλευση της στη Ραβέννα τον Οκτώβριο του 2007, στην παράγραφο 45 ανέφερε ότι «Το ερώτημα περί του ρόλου του επισκόπου Ρώμης εν τη κοινωνία πασών των εκκλησιών παραμένει προς μελέτην εις μεγαλύτερον βάθος. Ποία είναι η συγκεκριμένη λειτουργία του επισκόπου της “πρώτης καθέδρας” εν μια εκκλησιολογία κοινωνίας και υπό το πρίσμα όσων περί συνοδικότητος και αυθεντίας έχομεν αναφέρει εν τω παρόντι εγγράφω; Πώς θα ήτο δέον να νοείται και να βιούται η διδασκαλία της πρώτης και της δευτέρας Βατικανής συνόδου επί του παγκοσμίου πρωτείου, υπό το φως της εκκλησιαστικής πρακτικής κατά την πρώτην χιλιετίαν; Ταύτα είναι κρίσιμα ερωτήματα διά τας ημετέρας ελπίδας περί αποκαταστάσεως της πλήρους μεταξύ ημών κοινωνίας» (από το σχετικό κείμενο της Ραβέννας, Παράγραφος 45)

Εάν η Εκκλησία κατά την πρώτη χιλιετία δεχόταν την πλάνη του εξουσιαστικού πρωτείου και όχι του πρωτείου τιμής, τότε εξουσιαστικά ο Πάπας Λιβέριος (352-366 μ.Χ), ο οποίος είχε καθαιρεθεί, επειδή υπέγραψε την αρειανίζουσα ομολογία περί «ομοιουσίου», θα επέβαλε στην Εκκλησία την πλάνη στην οποία υπέπεσε. Το αυτό θα συνέβαινε και με τον Πάπα Ονώριο τον Α΄ (625-638 μ.Χ.) ο οποίος καταδικάστηκε από την ΣΤ΄ Οικουμενική Σύνοδο, επειδή ασπάστηκε τον Μονοθελητισμό. Δεν θα εδέχετο η Εκκλησία το του Πάπα Ιννοκεντίου Δ΄, ο οποίος είχε ορίσει να καίονται οι διαφωνούντες με τα παπικά δόγματα; Αυτό φυσικά υποστηρίχθηκε με επίσημες παπικές βούλες και από άλλους Πάπες. Δεν θα ήταν τούτο μέγα ατόπημα;
Επίσης αν η Εκλλησία δεχόταν την πλάνη του εξουσιαστικού πρωτείου, τότε ο Πάπας Σέργιος Δ΄ (1009-1012 μ.Χ.), ο οποίος έβαλε την αυθαίρετη προσθήκη του «filioque», θα επέβαλλε τούτη τη δογματική πλάνη στην Εκκλησία.

Ο Αρχιμανδρίτης Γεώργιος Καψάνης, αναφέρει σχετικά για το κείμενο της Ραβέννας του 2007: «Στο “Κείμενο της Ραβέννας” διαφαίνεται η τάσις να αντιμετωπισθή το ζήτημα του παπικού Πρωτείου ως “διακανονισμός” των Παπικών προνομίων και όχι ως βαθύ θεολογικό πρόβλημα, που αφορά αυτό τούτο το μυστήριο του Χριστού» (Το κείμενο της Ραβέννας και το πρωτείο του Πάπα - Αρχιμανδρίτου Γεωργίου Καψάνη).
No comments:
Post a Comment