Thursday, April 3, 2014

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΩΝΙΑΣ



ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΩΝΙΑΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=========

Διαβάσαμε στο “Αγιορειτικό Βήμα” την ακόλουθη είδηση:

“Στις 18 Μαρτίου στην κατοικία του Μητροπολίτη Βαρσοβίας και Πάσης Πολωνίας Σάββα ελήφθη κατά την εαρινή συνεδρίαση της Συνόδου  των Επισκόπων της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Πολωνίας, μια πρωτοφανής απόφαση. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, που εκκλησία του νέου ημερολογίου, αποφάσισε να υιοθετήσει το παλαιό.

"Λόγω του γεγονότος ότι οι περισσότερες από τιςενορίες της Πολωνικής Εκκλησίας (96%) εορτάζουν τις εκκλησιαστιές αργίες με βάση το Ιουλιανό ημερολόγιο, και κατόπιν αιτήματος του Συμβουλίου των  Επισκόπων ανετράπη η απόφαση του Συμβουλίου της 12ης Απριλίου 1924 και έπειτα η μετάβαση στο νέο Γρηγοριανό ημερολόγιο. Η Σύνοδος αποφάσισε να επανέλθει στο Ιουλιανό ημερολόγιο από τις 15 Ιούνη 2014 την Κυριακή των Αγίων Πάντων " - ενημερώνει η Εκκλησία της Πολωνίας.”

Ποια είναι η σημασία της επικείμενης αλλαγής του Ημερολογίου στην Εκκλησία της Πολωνίας;

Καμία ως προς την ουσία της.

Η υιοθέτηση του Παλαιού ή του Νέου Ημερολογίου δεν καθιστά σχισματική ή όχι μια Εκκλησία.

Σχισματική καθίσταται μια Εκκλησία μόνον αν δεν έχει εκκλησιαστική κοινωνία με τις υπόλοιπες Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες.

Σχισματικοί λ.χ. είναι οι Παλαιοημερολογίτες στην Κύπρο, στην Ελλάδα, στη Διασπορά, στη Ρουμανία, στην Ιερά Μονή Εσφιγμένου κτλ., οι οποίοι δεν έχουν εκκλησιαστική κοινωνία με τις Ορθόδοξες Εκκλησίες. 

Οι Παλαιοημερολογίτες βέβαια δεν είναι απλά σχισματικοί, αλλά και αιρετικοί, επειδή θεωρούν άκυρα τα μυστήρια της Εκκλησίας και οι πλείστοι από αυτούς έχουν ανυπόστατη -προσοχή ανυπόστατη- και όχι απλά αντικανονική ιερωσύνη και αρχιερωσύνη.

Τα Πατριαχεία Ρωσίας, Ιεροσολύμων, Σερβίας, το Αγιον Ορος κτλ. ακολουθούν το Παλαιό Ημερολόγιο. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, το Πατριαρχείο Ρουμανίας, οι Εκκλησίες της Κύπρου, της Ελλάδας, της Αλβανίας κτλ. ακολουθούν το Νέο Ημερολόγιο. Ολες όμως οι πιο πάνω Εκκλησίες έχουν εκκλησιαστική κοινωνία μεταξύ τους. Σε κάθε Θεία Λειτουργία οι Προκαθήμενοι αυτών των Εκκλησιών μνημονεύουν τους Προκαθημένους των άλλων Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών είτε αυτές ακολουθούν το Νέο είτε το Παλαιό Ημερολόγιο.

Επομένως τίποτα δεν αλλάζει στην ουσία με την υιοθέτηση του Παλαιού Ημερολογίου από την Εκκλησία της Πολωνίας.

Το ότι ορισμένοι είδαν αυτή την αλλαγή ως προσχώρηση της Εκκλησίας της Πολωνίας στην αντι-οικουμενιστική γραμμή είναι τουλάχιστον αφελές.

Η Εκκλησία της Πολωνίας προβαίνει σε παντοειδείς οικουμενιστικές ασχημίες και υιοθετεί πρωτοφανείς νεωτερισμούς, που δείχνουν την βαθιά εκκοσμίκευση που την μαστίζει. Κάνει κοινές ποιμαντικές παραστάσεις και συμπροσευχές με τους Παπικούς και συμμετέχει στο ΠΣΕ και στους διαλόγους χωρίς να διαφοροποιείται ποσώς από απαράδεκτες Συμφωνίες και από προδοτικά για την Ορθοδοξία κείμενα που υπογράφονται.

Το ίδιο άλλωστε κάνουν και τα Πατριαρχεία Ρωσίας, Σερβίας και Ιεροσολύμων έστω και αν ακολουθούν το Παλαιό Ημερολόγιο. 

Αρα η υιοθέτηση του Παλαιού Ημερολογίου δεν σημαίνει απολύτως τίποτα ως προς τη στάση της έναντι του Οικουμενισμού.

Δεν γνωρίζω όμως αν δεν είναι απόρροια της προιούσας επίδρασης της Εκκλησίας της Ρωσίας στην εν γένει ζωή της Εκκλησίας της Πολωνίας, ενώ είναι βέβαιον ότι εξυπηρετεί το ότι οι πλείστες κοινότητες της Εκκλησίας της Πολωνίας ακολουθούσαν το Παλαιό Ημερολόγιο και έτσι με αυτό τον τρόπο αποκαθίσταται η ομοιομορφία στη ζωή της.

No comments:

Post a Comment