ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΩΝΙΑΣ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=========
Διαβάσαμε στο “Αγιορειτικό Βήμα” την ακόλουθη είδηση:
“Στις 18 Μαρτίου στην κατοικία του Μητροπολίτη Βαρσοβίας και Πάσης Πολωνίας Σάββα ελήφθη κατά την εαρινή συνεδρίαση της Συνόδου των Επισκόπων της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Πολωνίας, μια πρωτοφανής απόφαση. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, που εκκλησία του νέου ημερολογίου, αποφάσισε να υιοθετήσει το παλαιό.

Ποια είναι η σημασία της επικείμενης αλλαγής του Ημερολογίου στην Εκκλησία της Πολωνίας;
Καμία ως προς την ουσία της.
Η υιοθέτηση του Παλαιού ή του Νέου Ημερολογίου δεν καθιστά σχισματική ή όχι μια Εκκλησία.

Σχισματικοί λ.χ. είναι οι Παλαιοημερολογίτες στην Κύπρο, στην Ελλάδα, στη Διασπορά, στη Ρουμανία, στην Ιερά Μονή Εσφιγμένου κτλ., οι οποίοι δεν έχουν εκκλησιαστική κοινωνία με τις Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Οι Παλαιοημερολογίτες βέβαια δεν είναι απλά σχισματικοί, αλλά και αιρετικοί, επειδή θεωρούν άκυρα τα μυστήρια της Εκκλησίας και οι πλείστοι από αυτούς έχουν ανυπόστατη -προσοχή ανυπόστατη- και όχι απλά αντικανονική ιερωσύνη και αρχιερωσύνη.
Επομένως τίποτα δεν αλλάζει στην ουσία με την υιοθέτηση του Παλαιού Ημερολογίου από την Εκκλησία της Πολωνίας.
Το ότι ορισμένοι είδαν αυτή την αλλαγή ως προσχώρηση της Εκκλησίας της Πολωνίας στην αντι-οικουμενιστική γραμμή είναι τουλάχιστον αφελές.

Το ίδιο άλλωστε κάνουν και τα Πατριαρχεία Ρωσίας, Σερβίας και Ιεροσολύμων έστω και αν ακολουθούν το Παλαιό Ημερολόγιο.

Δεν γνωρίζω όμως αν δεν είναι απόρροια της προιούσας επίδρασης της Εκκλησίας της Ρωσίας στην εν γένει ζωή της Εκκλησίας της Πολωνίας, ενώ είναι βέβαιον ότι εξυπηρετεί το ότι οι πλείστες κοινότητες της Εκκλησίας της Πολωνίας ακολουθούσαν το Παλαιό Ημερολόγιο και έτσι με αυτό τον τρόπο αποκαθίσταται η ομοιομορφία στη ζωή της.
No comments:
Post a Comment