Sunday, October 28, 2018

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΡΩΣΣΙΑΣ ΔΕΝ ΕΚΧΩΡΕΙ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ;


ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΡΩΣΣΙΑΣ ΔΕΝ ΕΚΧΩΡΕΙ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ;

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Διαβάσαμε, στο Ιστολόγιο “Φως Φαναρίου”, το ακόλουθο απόσπασμα από ομιλία του Οικουμενικού Πατριάρχη:

«Αφενός οι Ουκρανοί δικαιούνται να λάβουν την αυτοκεφαλία τους, όπως και όλοι οι βαλκανικοί λαοί, οι οποίοι υπήγοντο μέχρι κάποιας στιγμής στην άμεση δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και κάποτε ήρθε η στιγμή κατά την οποίαν εχειραφετήθησαν. Και απέκτησαν την εκκλησιαστικήν ανεξαρτησίαν των και εσωτερικήν αυτοδιοίκησιν. 

Αφετέρου, είναι προνόμιο του Οικουμενικού Πατριάρχου να χορηγεί την αυτοκεφαλία», είπε ο Οικουμενικός Πατριάρχης και πρόσθεσε: «Το αίτημα των Ουκρανών για εκκλησιαστική ανεξαρτησία δεν είναι καινούργιο. Κυρίως ανέκυψε μετά την ίδρυση του κυριάρχου, του ανεξαρτήτου ουκρανικού Κράτους, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, αλλά ήταν αίτημα πολύ παλαιότερο. Όπως συνέβη με τους Ρώσους, τον 16ο αιώνα, και αργότερα με τους Σέρβους, τους Βουλγάρους, τους Ρουμάνους, την Εκκλησία της Ελλάδος, το 1850, την Εκκλησία της Αλβανίας, το 1937. 

Γιατί δηλαδή όλοι οι άλλοι να έχουν δικαίωμα εις την αυτοκεφαλία και τα 45-50 εκατομμύρια των Ουκρανών να μην έχουν αυτό το δικαίωμα; Είναι αδικία.»

Το ερώτημα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου είναι άξιο προσοχής. 

Βάσει ποιας λογικής η Εκκλησία της Ουκρανίας, που έχει 42 εκατομμύρια πιστούς, δεν είναι Αυτοκέφαλη, ενώ οι Εκκλησίες της Κύπρου, της Πολωνίας της Τσεχίας και των Σλοβακικών χωρών, που δεν έχουν ούτε ένα εκατομμύριο πιστούς, είναι Αυτοκέφαλες;

Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος θεωρεί ότι η χορήγηση Αυτοκεφάλου είναι αποκλειστικό προνόμιο του Οικουμενικού Θρόνου και προσκομίζει πολλά επιχειρήματα για να στηρίξει τον ισχυρισμό του.

Το Πατριαρχείο Μόσχας διαμφισβητεί την πρωτοκαθεδρία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και τον συντονιστικό του ρόλο μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών και οπωσδήποτε αρνείται να αποδεχτεί το δικαίωμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου να εκχωρεί Αυτοκεφαλία μονομερώς.

Το βασικό, όμως, ερώτημα είναι άλλο.

Ας υποθέσουμε ότι το Πατριαρχείο Μόσχας έχει όλο το δίκαιο του κόσμου με το μέρος του. 

Ας δεχτούμε ότι η μονομερής ενέργεια του Οικουμενικού Πατριαρχείου είναι αντικανονική. 

Ας συμφωνήσουμε ότι η πρόταση για την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας έπρεπε να γίνει από το Πατριαρχείο Ρωσσίας.

Γιατί, όμως, το Πατριαρχείο της Μόσχας δεν κάνει εισήγηση στο Οικουμενικό Πατριαρχείο να συγκαλέσει Σύνοδο για να εκχωρήσει Τόμο Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας;

Αυτό είναι το ακατανόητο ή μάλλον αυτό θα ήταν το ακατανόητο, αν δεν γνωρίζαμε ότι η στάση της Ρωσσικής εκκλησιαστικής ηγεσίας υπαγορεύεται καταρχήν και πρωτίστως από τα ύψιστα γεωστρατηγικά συμφέροντα της Ρωσσικής Ομοσπονδίας, αλλά και από το όραμα και τις φιλοδοξίες της λεγόμενης “Τρίτης Ρώμης”, που προσπαθεί για αιώνες τώρα να υφαρπάσει την πρωτοκαθεδρία των Ορθοδόξων Εκκλησιών από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

27 comments:

  1. Με την ίδια λογική, κε Τελεβαντο, γιατί το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπολεως δεν χορηγεί αυτοκεφαλια στους ορθοδόξους της Αμερικής ;

    ReplyDelete
  2. Αδυνατώ να ακολουθήσω την λογική σας. Κριτήριο λοιπόν χορηγήσεως αυτοκεφαλιας μιας τοπικής εκκλησίας είναι ο πληθυσμός αυτής της εκκλησίας ;

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ποιο είναι το κριτήριο κατά την άποψή σας;

      Delete
    2. Η Εκκλησάι της Ουκρανίας έχει πνευματική ωριμότητα, έχει ανθηρό μοναχισμό και δυναμισμό. Για ποιο λόγο είστε εναντίον της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας; Επειδή δεν εξυπηρετούνται τα γεωστρατηγικά σχέδια της Ρωσσικής Ομοσπονδίας; Η μόνη μου επιφύλαξη είναι ότι αν δοθεί Αυτοκεφαλία στην Ουκρανία θα βρεθούμε μπροστα στον κίνδυνο πανόρθοδοξου Σχίσματος και γι' αυτό κατ' επανάληψη αρθρογράφησα εναντίον της εκχώρησης Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία χωρίς την σύμφωνη γνώμη της Εκκλησίας της Ρωσσίας και όχι επειδή πιστεύω ότι ένα έθνος 42 εκατομμυρίων δεν έχει δικαίωμα να έχει αυτοκέφαλη Εκκλησία. Σε τελευταία ανάλυση για ποιο λόγο έχουμε υποχρέωση ή έστω δικαίωμα να υποστήριζουμε μια Εκκλησία η οποία αφόρισε όλο το Άγιον Όρος, την μισή Ελλάδα και όλη την ομογένεια της Διασποράς; Συνειδητοποιείτε ότι αν ζούσατε σήμερα στην Αμερική θα είσαστε αφορισμένος με την απόφαση της Συνόδου του Μίνσκ;

      Delete
    3. Εντελώς διαφορετικά τα μεγέθη. Άλλο Ουκρανία άλλο Αρχιεπισκοπή Αμερικής. Όπως καλώς γνωρίζετε η Εκκλησία της Αμερικής δεν πρέπει επί του παρόντος να γίνει Αυτοκεφάλη επειδή είναι μια Εκκλησία παραδομενη στην εκκοσμίκευση και επηρεασμένη από την περίοικη προτεστανική κουλτούρα.

      Ουδεμία επομένως σχέση με την Ουκρανία που είναι μια ώριμη από κάθε άποψη Εκκλησία και δικαιούται να έχει Αυτοκεφαλία. Όταν και εάν και εφόσον η Εκκλησία της Αμερικής ενηλκιωθεί πνευματικά ασφαλώς και πρέπει να καταστεί Αυτοκέφαλη. Όχι όμως στο προβλεπτό μέλλον. Νομίζω ότι γνωρίζετε εκ του σύνεγγυς ποια κατάσταση επικρατεί.

      Σε κάθε περίπτωση το Πατριαρχείο Ρωσσίας δεν έχει κανένα δικαίωμα να διαμαρτύρεται επειδή εντελώς αναρμοδίως και αντικανονικά χορήγησε Αυτοκεφαλία στην OCA, σε έδαφος, δηλαδή, του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Τα ίδια έκανε με την Εκκλησία της Κίνας και άλλων χωρών της Άπω Ανατολής. Οι πρώτοι και καλύτεροι που επεμβαίνουν σε ξένες Δικαιοδοσίες είναι οι Ρώσσοι. Επομένως πώς νομιμοποιούνται τώρα να διαμαρτύρονται;

      Από πού και ως πού έχουμε υποχρέωση να διευλολύνουμε τον Ρωσσικό μεγαλοιδεατισμό και την προσπάθεια της Ρωσσικής Ομοσπονδίας να έχει τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης υπό την επήρειά της με την εκκλησιαστική τους εξάρτηση από το Πατριαρχείο της Ρωσσίας;

      Delete
  3. Ανοιξατε πολλά θέματα και μέτωπα. Κατ'αρχήν δεν είμαι εναντίον της αυτοκεφαλιας της Ουκρανίας αν και οι ίδιοι οι Ουκρανοί το επιθυμούν. Ούτε αγνοώ τα σχέδια της Μόσχας όσον αφορά τις φιλοδοξίες της στον ορθόδοξο χώρο.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Και ποιος είπε ότι οι Ουκρανοί δεν θέλουν Αυτοκεφαλία; Το 10% των ουκρανών που εκπροσωπεί ο Μητροπολίτης Ονούφριος; Ή μήπως αγνοείτε ότι ήδη απο το 1991 ο Μητροπολίτης Ονούφριος και πολλοί αλλοι ιεράρχες της Ουκρανίας ζήτησαν να αυτοκεφαλοποιηθεί η Ουκρανία;

      Delete
    2. Απο ότι έχω διαβάσει το 10% το εκπροσωπούν οι σχισματικοι κι οχι οι κανονικοί. Κάτι παρόμοιο με την κατάσταση στην Εσθονία.

      Delete
    3. Αν διαβάσετε τα άρθρα του κ. Γ. Παπαθανασόπουλου δοκιμασμένου φίλου της Εκκλησίας της Ρωσσίας θα διαπιστώσετε ότι έχετε λανθασμένη αντίληψη για τα πράγματα.

      Delete
  4. Συνεχίζω. Η επίκληση του εκκλητου απο την Κωνσταντινούπολη είναι απαράδεκτη. Αν όντως το Πατριαρχείο έχει το δικαίωμα του εκκλητου, τότε οι Τοπικές Σύνοδοι είναι απλά γλάστρες και η σύνοδος του πατριαρχείου Υπερσυνοδος. Ξέρετε,οι τελευταίοι φοβοι και συζητήσεις μεταξύ των συνοδικων της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι ότι σύντομα θα έχουμε Αρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης στις Νέες Χώρες. Ο νοών νοειτω.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Το ότι σύντομα θα έχουμε Αρχιεπισκοπο θεσσαλονίκςη είναι θέμα εικασίας. Ακόμη και αν αυτή είναι η πρόθεση του Πατριάρχη πολύ δύσκολα θα μπει σε εφαρμογή. Αλλά δεν βλέπω για ποιο λόγο μιλούμε για εικασίες όταν η Συνοδος του Μίνσκ αφόρισε την μισή Ελλάδα και την ομογένεια στις τέσσερις ηπείρους. Αν ο Πάτραρχης παραβιάσει το καθεστώς των νέων Χωρών ασφαλώς και θα αντιταχθούμε στην ενέργειά του που είναι συν τοις άλλοις αντισυνταγματική και γι' αυτό πολύ δύσκολα μπορεί να πραγματοποιηθεί. Τώρα όμως έχουμε τον αφορισμό του 60% των Ελλήνων ανά την υφήλιο. Θα παραβλέψουμε τα γεγονότα και θα επικεντρώσουμε την προσοχή μας στις εικασίες και στους φόβους;

      Delete
    2. Ειλικρινά, δεν με απασχολεί ο λεγόμενος αφορισμός. Μήπως με τον αφορισμό τα Μυστήρια μας είναι ακυρα; Σας παρακαλώ να μου πείτε την άποψή σας όσον αφορά το εκκλητο του Πατριαρχείου.

      Delete
    3. Δεν σας απασχολεί ο αφορισμός; Μπορώ να μάθω το γιατί; Από πότε έγινε οι αφορισμοί που επιβάλλουν Σύνοδοι επισκόπων πρέπει να μας είναι αδιάφοροι τοσούτον μάλλον εφόσον μας αφορούν ως έθνος και ως Εκκλησία;

      Delete
    4. Θα πρέπει να κλείσω σε λίγο τον υπολογιστή. Γι' αυτό δεν θα μπορέσω να δώσω τώρα συνέχεια στην συζήτηση, αν θέλετε να στείλετε άλλα σχόλια. Σας παρακαλώ όμως, να στείλετε όποια σχόλια θέλετε και το πρωί όταν ξυπνήσω θα έχω την δυνατότητα να συνεχίσουμε την συζήτηση.

      Delete
  5. Τρίτον. Πώς περιμένετε να ωριμάσει η εκκοσμικευμενη ελληνορθόδοξη Εκκλησία της Αμερικής όταν η αρχή, δηλαδή το Πατριαρχείο είναι υπερκοσμικευμενο, για να μην αναφερθούμε σε θεματα ηθικής φύσεως μεταξύ των ιεραρχών του θρόνου.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Δεν περιμένω να ωριμάσει εξαιτίας της εξάρτησής της από το Πατριαρχείο αλλά από την σταδιακή διεργασία που έχει αρχίσει με επίκεντρο τα μοναστήρια του Γέροντα Εφραίμ. Αυτή την στιγμή αν δοθέι Αυτοκεφαλία στην Αμερική θα καταστήσει ακόμη περισσότερο δυσχερή τον απογαλακτισμό της από τον εκπροτεσταντισμό και την εκκοσμίκευση. Απλά δεν είναι ώριμη η Εκκλησία της Αμερικής για να της εκχωρηθεί Αυτοκεφαλία. Ποιος ξέρει; Σε 50 ή 100 χρόνια ίσως είναι έτοιμη.

      Delete
  6. Και τελευταίο. Οσον αφορά την Κίνα και την Ιαπωνία. Ποιός διέδωσε τον χριστιανισμό σε αυτές τις χώρες ; Οι Ρώσοι ή οι Φαναριωτες; Μήπως αποτελεί και η Αλασκα έδαφος του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως ;

    ReplyDelete
    Replies
    1. Και επειδη διέδωσαν στην Αλάσκα ή στην Κίνα και αλλού τον χριστιανισμό αυτό ουδόλως σημαίνει ότι είναι κανονικό τους έδαφος. Στην αφρική λχ. Έλληνες ιεραπόστολοι άνοιξαν τον δρόμο της ιεραποστολής. Βάσει της δικής σας λογικής οι Αφρικανικές χώρες πρέπει να ανηκουν στην Εκκλησία της Ελλάδος και όχι του Πατριαρχείου Αλεξναδρείας. Ασφαλέστατα και η Αλάσκα είναι κανονικό έδαφος της Αρχιεπισκοπής Αμερικής και επομένως του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Εσείς δηλαδή ποιου κανονικό έδαφος θεωρείτε την Αλάσκα; Του Πατριαρχείου της Ρωσσίας; Οϋτε οι Μοσχοβίτες δεν προβαίνουν σε τέτοιο ισχυρισμό.

      Delete
    2. Όχι. Για να είμαστε συνεπείς με την λογική σας η Αφρική, εκτός του βορειου τμήματός της, θα έπρεπε να είναι κανονικό έδαφος της Κωνσταντινούπολης.

      Delete
    3. Είναι δυνατόν να αγνοείτε ότι η Εκκλησία της Αλεξανδρείας έχει αυτοκεφαλία που της αναγνώρισε Οικουμενική Σύνοδος με την πλήρη συμφωνία του Πατριαρχείου Κωνσταντινοπούλεως;

      Delete
    4. My point is: Τα ιστορικά όρια του Πατριαρχείου Αλεξανδρειας περιοριζονταν μέχρι τον 20στο αιώνα στις χώρες της Βόρειας Αφρικής. Σύμφωνα με την λογική σας, το υπόλοιπο της Αφρικής θα έπρεπε να ήταν κανονικό έδαφος της Κωνσταντινούπολης. Ναι ή όχι ;

      Delete
    5. Η Αφρική ήταν πάντοτε τμήμα του Πατραρχείου Αλεξανδρείας. Ουδείς έθεσε ποτέ θεμα ότι η Σιβηρία είναι τμήμα του Πατριαρχείου της Ρωσσίας. Ούτε ότι η Νότια Αφρική τμήμα του Πατραρχέιου Αλεξανδρείας. Αλλά δεν είναι δυνατόν αν στηρίζουμε τον ισχυρισμό ότι οι πρώην χώρες της Σοβιετικής Ένωσης δεν δικαιούντα Αυτοκεφαλία επειδή έτσι θέλει ο Ρωσσικος μεγαλοιδεατισμός.

      Delete
  7. Και για να τελειώνω, το προχθεσινό άρθρο του Μεσογαίας με εκφράζει απόλυτα.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Μόλις μπορέσω να κλέψω λίγο χρόνο θα απαντήσω όλα σας τα σχόλια. Στο μεταξύ έχετε την καλωσυνη να μας συνοψίσετε σε λίγες γραμμές τι λέγει το άρθρο του Μεσογαίας;

      Delete
    2. Είναι δημοσιευμένο στη Ρομφαία.

      Delete
    3. I know! Σας παρεκάλεσα να μας δώσετε την σύνοψη του άρθρου για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε την συζήτηση και να μπορούν να μας παρακολουθούν οι αναγνώστες.

      Delete
  8. Καλησπέρα. Και εμένα με εκφράζει το "υγιέστατο" άρθρο του Μητροπολίτου Μεσογαίας Νικολάου. Συνοπτικά νομίζω ότι το άρθρο λέει:
    Να αφήσουν η "Μόσχα" και η "Κωνσταντινούπολη" την κακία, την ανωριμότητα,τον φθόνο, την αντιπαλότητα και την εμπάθεια που έχουν μεταξύ τους γιατί δεν ταιριάζει σε κανέναν Χριστιανό αυτό, και να σοβαρευτούν, γιατί η Εκκλησία δεν είναι "μαγαζί" μαλωμένων συνεταίρων για να την χωρίσουν από καπρίτσιο!

    ReplyDelete