ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΚΥΡΟΥΣ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΜΗΤΡOΠΟΛΙΤΗ ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ
Του Δρος της Νομικής κ. Αναστάσιου Βαβούσκου
=====
Η αναδρομική αυτή αποκατάσταση, έχοντας και ως απώτερο στόχο την θεραπεία του Σχίσματος στην Ουκρανική Εκκλησία, «συμπαρέσυρε» στην αναδρομική κανονικότητα και όλες τις πράξεις, τις οποίες διενήργησε ο Φιλάρετος Ντενισένκο μετά την καθαίρεσή του, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται και η χειροτονία του νυν Μητροπολίτη Επιφανίου.
Το συμπέρασμα αυτό είναι αυτονόητη συνέπεια του τυπικού χαρακτήρα της αποφάσεως, η οποία εκδίδεται επί του εκκλήτου.
Διότι, επαναλαμβάνω, η αποδοχή του εκκλήτου οδηγεί σε «εξαφάνιση» της προσβαλλομένης αποφάσεως και σε επανεξέταση της υποθέσεως από μηδενικής βάσεως.
Εάν, δε, η εκδιδόμενη επί του εκκλήτου απόφαση δεν είχε αναδρομική ισχύ αλλά θα ίσχυε από την έκδοση της και για το μέλλον, τότε σε περίπτωση ευδοκιμήσεως του εκκλήτου και εξαφανίσεως της ποινής της καθαιρέσεως, και προκειμένου η απόφαση να εκτελεσθεί και στην πράξη ως προς την αποκατάσταση του προσφεύγοντος κληρικού, θα έπρεπε ο δικαιωθείς κληρικός να δεχθεί αναχειροτονία.
Διότι μόνον μ’ αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσε να εφαρμοσθεί η απόφαση της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η οποία θα διέταζε την αποκατάστασή του.
Η αναχειροτονία όμως απαγορεύεται από τους ιερούς κανόνες (βλ. 68ο των Αποστόλων: «Εἴ τις ἐπίσκοπος, ἢ πρεσβύτερος, ἢ διάκονος, δευτέραν χειροτονίαν δέξηται παρά τινος, καθαιρείσθω καὶ αὐτός, καὶ ὁ χειροτονήσας· εἰ μή γε ἄρα συσταίη, ὅτι παρὰ αἱρετικῶν ἔχει τὴν χειροτονίαν») και συνεπώς η αναδρομικότητα της ισχύος της αποφάσεως της Αγίας και Ιεράς Συνόδου είναι πλήρως συμβατή με τους ιερούς κανόνες - για να μην πω ότι είναι άμεση απαίτηση των ιερών κανόνων.
Από όλα τα παραπάνω προκύπτει, ότι η αμφισβήτηση του κύρους της χειροτονίας του Μητροπολίτη Επιφανίου δεν είναι ζήτημα, που ανάγεται στην προβληματική του κύρους χειροτονίας που τελέσθηκε από σχισματικό, αφού το ασκηθέν έκκλητο και η αποδοχή του από την Αγία και Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, εξάλειψε – και μάλιστα αναδρομικώς - την ιδιότητα του «σχισματικού» από τον Φιλάρετο Ντενισένκο.
Με αποτέλεσμα να ισχυροποιηθεί ως προς το κανονικό κύρος της αναδρομικώς και η χειροτονία του Μητροπολίτη Επιφανίου.
Και έτσι να τεθεί εκ προοιμίου εκτός συζητήσεως το θέμα αυτό άπαξ διά παντός.
Είναι όμως ζήτημα, που οδηγεί σε αμφισβήτηση του θεσμού του εκκλήτου και του ανωτάτου δικαιώματος του Οικουμενικού Πατριάρχη και της περί αυτόν Αγίας και Ιεράς Συνόδου κρίσεως κανονικών παραπτωμάτων κληρικών, μοναχών και λαϊκών της καθόλου Ορθόδοξης Εκκλησίας.
ΠΗΓΗ:
Ρομφαία
Ήξεις , αφήξεις ....! Το κερασάκι της τούρτας βρίσκεται στην τελευταία παράγραφο , η οποία αναιρεί όλα τα προηγούμενα ! Αν το πατριαρχείο Κων/ πόλεως δεν έχει το έκκλητο τότε πρός τί όλη η κουβέντα ; Συνεπώς τί νά σχολιάσουμε !
ReplyDeleteΜάλλον δεν καταλαβαίνετε τι διαβαζετε (καλα, αυτό έχει εξακριβωθεί πολλάκις).
DeleteΜπράβο βρέ έξυπνε ! Εξήγησέ τα μας εσύ ! Είμαστε όλο αυτιά ! Κι άν εγώ δεν τα κατάλαβα , μήπως θα έπρεπε νά είναι πιό σαφή ; Σε κάθε περίπτωση το δέχομαι οτι δεν τα κατάλαβα , μιάς και η ώρα ήταν δύσκολη . Όμως περιμένουμε εξηγήσεις . Έχει το πατριαρχείο Κων/πόλεως το έκκλητο ; Δεν το έχει ; Πού στηρίζεται το κάθε ενδεχόμενο ; Αν δεν το έχει ποιός ο λόγος νά κουβεντιάζουμε , τί θα ίσχυε άν το είχε ; Αν το έχει πού το στηρίζει και ποιά η διαδικασία που ακολουθήθηκε ; Μαγικά ραβδιά δεν υπάρχουν ! Ένα μόνο υπήρχε του Μωυσή .
ReplyDeleteΕδώ το πλήρες κείμενο του κ. Βαβούσκου https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/27230-peri-tou-kurous-tis-xeirotonias-tou-mitropoliti-epifaniou
Delete