Ορθή βεβαίως η Ἐγκύκλιος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος "Περί τῆς χρήσεως ἠλεκτρονικῶν μέσων ἐν τῷ ἱερῷ ἀναλογίῳ κατά τήν Θείαν Λατρείαν.”
Ο δικός μας προβληματισμός είναι ο εξής:
Ποιος είναι αυτός που θα κρίνει ποια είναι η λελογισμένη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων στην θεία λατρεία, σε κάθε ναό που τελείται η Θεία Λειτουργία, αφού εξ ορισμού διαφέρουν σχεδόν πάντοτε οι γνώμες των ανθρώπων αναφορικά με το τι αποτελεί λελογισμένη ή όχι χρήση των ηλεκτρονικών μέσων;
Ποιος είναι αυτός που θα κρίνει ποια είναι η λελογισμένη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων στην θεία λατρεία, σε κάθε ναό που τελείται η Θεία Λειτουργία, αφού εξ ορισμού διαφέρουν σχεδόν πάντοτε οι γνώμες των ανθρώπων αναφορικά με το τι αποτελεί λελογισμένη ή όχι χρήση των ηλεκτρονικών μέσων;
Πώς να το κάνουμε;
Δεν έχει εφευρεθεί ακόμη το λελογισμενόμετρο;
Επομένως;
Μόνον μία εντολή της Ιεράς Συνόδου μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη στην κακή και ανευλαβή συνήθεια χρήσης ηλεκτρονικών μέσων στην Θεία Λατρεία: Η πλήρης απαγόρευσή της.
Η Ι. ΣΥΝΟΔΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΧΡΗΣΕΩΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
=====
Ἐκ Συνοδικῆς Ἀποφάσεως, ληφθείσης ἐν τῇ Συνεδρίᾳ τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς 5ης μηνός Φεβρουαρίου ἐ.ἔ., γνωρίζομεν ὑμῖν, ὅτι ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος, ἐν τῇ ῥηθείσῃ Συνεδρίᾳ Αὐτῆς, διεξελθοῦσα τό ὑπ' ἀριθ. πρωτ. 59/11.12.2018 ἔγγραφον τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Θείας Λατρείας καί Ποιμαντικοῦ Ἔργου, ἀπεφάσισεν ὅπως γνωρίσῃ ὑμῖν τά ὡς κάτωθι ἀφορῶντα εἰς τήν χρῆσιν ἠλεκτρονικῶν μέσων ὑπό τῶν ἱεροψαλτῶν ἐν τῷ ἱερῷ ἀναλογίῳ, κατά τήν Θείαν Λατρείαν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.


Τά ὡς ἄνω ζητήματα, ἀνήκοντα εἰς τό πεδίον τῆς Θείας Λατρείας, διά τήν ὁποίαν ἡ ποιμαίνουσα Ἐκκλησία μεριμνᾷ ἰδιαιτέρως, ὡδήγησαν τήν Διαρκῆ Ἱεράν Σύνοδον νά λάβῃ τάς ὡς κάτωθι ἀποφάσεις:
1) Ἀνανεώνει τήν κατά τά ὡς ἄνω Συνοδικήν ἀπαγόρευσιν (ὑπ' ἀριθ. 1630/726/11.5.1992 Ἐγκύκλιον Σημείωμα) τῆς χρήσεως τῶν ἠλεκτρονικῶν ἰσοκρατῶν (μηχανικῶν ἤ ψηφιακῶν) εἰς ὅλους τούς Ἱερούς Ναούς τῆς Ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Ἡ καινοτομία αὕτη δέν συνάδει πρός τόν ΟΕ΄ Κανόνα τῆς Πενθέκτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου συνιστῶντα: «Τούς ἐπί τῷ ψάλλειν ἐν ταῖς ἐκκλησίαις παραγινομένους, βουλόμεθα... μήτε τι ἐπιλέγειν τῶν μή τῇ ἐκκλησίᾳ ἁρμοδίων τε καί οἰκείων...». Ἀντί τῆς χρήσεως ἠλεκτρονικῶν ἰσοκρατῶν, ἡ Ἱερά Σύνοδος προτρέπεται ὅπως, μερίμνῃ τῶν ἐνοριῶν καί τῶν ἱεροψαλτῶν, ἐκπαιδευθοῦν νέοι μαθηταί τῆς πατρῴας Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, ὥστε νά ἐπιλυθῇ φυσικῶς καί οὐχί τεχνικῶς τό πρόβλημα τῆς ἐλλείψεώς των.

Δεν είναι σωστό νά χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά μέσα οι ιερείς π.χ. Ιερό Ευαγγέλιο κατα την Θεία Λειτουργία . Όμως οι ψάλτες βοηθητικά γιατί δεν μπορούν ! Εκεί είναι το θέμα ; Λέμε βοηθητικά , γιατι υπάρχει θέμα ως μηχάνημα να μπλοκάρει . Αναλόγως δεν θα έπρεπε και εμείς νά διαβάζουμε την Αγία Γραφή ηλεκτρονικά . Παλαιότερα κουβαλούσαμε πάντα την μικρούλα Καινή Διαθήκη και ως φυλακτό . Προιούσης όμως της ηλικίας πού μάτια ! Ποιό είναι το κακό ! Ο π. Αθανάσιος Μυτιληναίος πρόλαβε νά δεί τις ομιλίες του ηλεκτρονικά και είχε χαρεί πάρα πολύ . Δεν αμφισβητούμε την αναντικατάστατη γοητεία του βιβλίου .
ReplyDelete