Saturday, March 14, 2015

ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ κ. ΑΝΔΡΕΑ ΠΙΤΣΙΛΛΙΔΗ, ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΕΚΤΡΩΣΕΩΝ



ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ κ. ΑΝΔΡΕΑ ΠΙΤΣΙΛΛΙΔΗ, ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΕΚΤΡΩΣΕΩΝ

(Στην εκπομπή “ΑΝΟΙΧΤΗ ΓΡΑΜΜΗ”, ημερομηνίας 12 Μαρτίου 2015, του Κυπριακού Τηλεοπτικού σταθμού “Sigma”)

Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
======

Στην εκπομπή “ΑΝΟΙΧΤΗ ΓΡΑΜΜΗ” (ημερομηνίας 12 Μαρτίου 2015), του Κυπριακού Τηλεοπτικού σταθμού “Sigma”, με θέμα “Σε ποιο στάδιο της κύησης επιτρέπεται θεολογικά η διακοπή της κύησης;», o θεολόγος κ. Ανδρέας Πιτσιλλίδης, εξέφρασε απάρεδεκτες θέσεις από Εκκλησιαστική άποψη.

Ο θεολόγος κ. Ανδρέας Πιτσιλλίδης, εξέφρασε εντελώς λάθος θέσεις για το θέμα των εκτρώσεων πριν τον τρίτο μήνα της κυήσεως. Δεν δέχθηκε να καλείται άμβλωση ή έκτρωση, αλλά απλά διακοπή κύησης. Ομίλησε για τον τρίτο μήνα της κυήσεως, καθότι όπως υποστήριξε, σχηματίζεται μετά την 5η εβδομάδα ο εγκέφαλος και αρχίζει η εγκεφαλική λειτουργία.

Ποιος είπε ότι ο σχηματισμός του εγκεφάλου και η έναρξη της εγκεφαλικής λειτουργίας, καταδεικνύει ότι τότε το έμβρυο εμψυχούται; «Άμα δε το σώμα και η ψυχή πέπλασται, ου το μεν πρώτον, το δε ύστερον» αναφέρει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός στο σύγγραμμά του «Έκδοσις ακριβής Ορθοδόξου Πίστεως», με το «άμα» να δηλώνει επακριβώς το ταυτόχρονο. 

Στο άρθρο του ο Herman T. Engelhardt, Καθηγητής του Τμήματος Φιλοσοφίας, του Rice University, με τίτλο «Οι εκτρώσεις και οι πόλεμοι των πολιτισμών» (Μετάφρ. π. Γεωργίου Κανάκη), αναφέρει πως «Αυτό που είναι σημαντικό για τους Χριστιανούς είναι ότι μία διάκριση μεταξύ διαμορφομένων και ασχηματίστων εμβρύων, εμψυχωμένων και μη εμψυχωμένων εμβρύων, απορρίπτεται διαρρήδην ως μη έχουσα θεολογική σημασία για τους Ορθοδόξους Χριστιανούς» και ότι «Οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί βιώνουν μια αδιάσπαστη εκτίμηση του πώς να εκτιμούν την ανθρώπινη ζωή από τη σύλληψή της, και να αναγνωρίζουν ότι η αφαίρεση αυτής της ζωής απαγορεύεται».

Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, στα «Κεφάλαια φιλοσοφικά» αναφέρει «Ομοϋπόστατα εισίν, ότε δύο φύσεις εν μιά υποστάσει ενωθώσι και μίαν σχώσιν υπόστασιν σύνθετον και εν πρόσωπον, ως ψυχή και σώμα».

«Την ψυχήν ούτε γαρ προυφίσταται του σώματος, ούτε μεθυφίσταται. Αλλ’ άμα τη τούτου γενέσει κτίζεται και αυτή» ομιλεί ο Άγιος Ιωάννης ο  Σιναΐτης (Κλίμαξ, Λόγος Κστ΄). Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς στα Εκατόν Πεντήκοντα Κεφάλαια (Συγγράμματα Τόμος Ε΄) αναφέρει «Η μέντοι ψυχή συνέχουσα το σώμα, ω και συνεκτίσθη, πανταχού του σώματος εστίν… ».

Ο Β΄ Κανών του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου (Περίτης φθειράσης κατ’ επιτήδευσιν το έμβρυον), εις την προς Αμφιλόχιον Ικονίου Επιστολή Κανονική Α, αναφέρει «Η φθείρασα κατ’ επιτήδευσιν, φόνου δίκην επέχει. Ακριβολογία δε εκμεμορφωμένου και ανεξεικονίστου παρ’ ημίν ουκ έστιν». Η απόφαση της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου για το θέμα τούτο, επικύρωσε τον Β΄ Κανόνα του Αγίου Βασιλείου.

«Η ψυχή όλη δι’ όλου του σώματος χωρεί και ομοχρόνως εν τη ζωή γίνεται» λέγει ο Άγιος  Γρηγόριος Νύσσης στο σύγγραμμά του «Εξήγησις του Άσματος των Ασμάτων», Λόγος Ζ΄. Σαφώς δεν προηγείται το σώμα της ψυχής, αλλ’ η ψυχή γίνεται «ομοχρόνως» με το σώμα. Είναι χαρακτηριστική η ρήση του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης, με το ομοχρόνως να επεξηγεί πλήρως ότι «άμα το σώμα και η ψυχή». 

«Ούτε γαρ σώμα προ της ψυχής αφίστατο, ούτε ψυχή προ του σώματος» αναφέρει ο Άγιος Αναστάσιος ο Σιναΐτης, P.G. 89,724. Πώς δύναται να ισχυριστεί κανένας, ότι «το σώμα πρώτον γέγονεν και η ψυχή ύστερον» εάν θέλει ορθοδόξως να φρονεί; 

Ο Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης λέγει ότι «Η αγωγή των παιδιών αρχίζει απ’ την ώρα της συλλήψεώς τους. Το έμβρυο ακούει κι ακούει και αισθάνεται μέσα στην κοιλιά της μητέρας του. Ναι ακούει και βλέπει με τα  μάτια της μητέρας.  Αντιλαμβάνεται τις κινήσεις και τα συναισθήματά της, παρόλο που ο νους του δεν έχει αναπτυχθεί.  Σκοτεινιάζει το πρόσωπο της μάνας, σκοτεινιάζει κι αυτό. Νευριάζει η μάνα, νευριάζει κι αυτό. Ό,τι  αισθάνεται η μητέρα, λύπη, πόνο, φόβο, άγχος κ.λ.π. τα  ζει κι αυτό» (Η αλήθεια για τις εκτρώσεις  - Εκδόσεις "Ορθόδοξος Κυψέλη").

Η Εκκλησία μας εθέσπισεν της Εορτήν του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, την Εορτήν της Σύλληψεως της Αγίας Άννης, της μητρός της Θεοτόκου και την Εορτήν της Συλλήψεως του Τιμίου Προδρόμου.

Επίσης η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, στις 7/6/2001 σε ανακοίνωσή της αναφέρει «Η Εκκλησία πιστεύει ότι το έμβρυο από τη στιγμή της συλλήψεως είναι πρόσωπο και εικόνα του Θεού και έχει δικαίωμα στη ζωή, το οποίο κανείς δεν μπορεί να του το αφαιρέσει»

Ο αιρετικός Θωμάς Ακινάτης, ο οποίος ως γνωστό είχε επηρεασθεί από τον Αριστοτέλη, δεν δεχόταν ότι είναι φόνος η πρώιμη άμβλωση.

Θεωρεί ο θεολόγος κ. Ανδρέας Πιτσιλλίδης, ότι το έμβρυο αποκτά ψυχήν μετά τον τρίτο μήνα; Δεν είναι φόνος η έκτρωση που γίνεται πριν τον τρίτο μήνα; Για τούτο δεν δέχθηκε να καλείται άμβλωση ή έκτρωση, αλλά διακοπή κύησης;   

Θα μπορούσε λοιπόν κανείς, ορθοδόξως φρονών, να ισχυριστεί ότι «άχρι τρίτου μηνός, ουκ είναι το έμβρυον άνθρωπος»; Τότε δηλαδή είναι μόνο σώμα; 

Ποιός Άγιος της Εκκλησίας μας, είπε ποτέ κάτι τέτοιο; 

Απάντηση αληθείας στον κ. Α. Πιτσιλλίδη, το «συναμφότερον» που είπε ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, καθώς και το καταληκτικό «ον δη κατ’ εικόνα ποιηκέναι Θεός λέγεται», το οποίο μαρτυρεί το μεγαλείο της αγάπης του Τριαδικού Θεού προς τον άνθρωπο. 

Εάν γίνουν αποδεκτές, τέτοιες απαράδεκτες συμβουλές, θα δολοφονούνται δυστυχώς τα έμβρυα που δεν έχουν φτάσει τον τρίτο μήνα της κυήσεως.  

1 comment:

  1. ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΝΑ ΛΕΓΕΤΑΙ ΘΕΟΛΟΓΟΣ Ο ΑΝΩΤΕΡΩ ΚΥΡΙΟΣ.ΤΟ ΣΙΓΜΑ ΝΑ ΠΡΟΣΚΑΛΕΙ ΣΩΣΤΟΥΣ ΘΕΟΛΟΓΟΥΣ ΣΤΙΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΟΤΙ ΠΟΥΛΑΕΙ ΤΗΛΕΘΕΑΣΗ.ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΘΑ ΑΦΑΙΡΕΣΟΥΜΕ ΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΤΟ
    ΣΙΓΜΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΜΑΣ.

    ReplyDelete