Sunday, May 15, 2011

Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΕ ΚΡΙΣΙΜΗ ΚΑΜΠΗ



Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΕ ΚΡΙΣΙΜΗ ΚΑΜΠΗ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
========

Η ενότητα της Εκκλησίας βρίσκεται σε εξαιρετικά κρίσιμη καμπή.

Η στάση της Εκκλησίας της Ρωσίας και της Εκκλησίας της Ρουμανίας στην προπαρασκευαστική επιτροπή για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο στη Γενεύη έδειξε ότι ο εθνοφυλετισμός έχει πολύ γερές ρίζες στην Ορθόδοξη Εκκλησία.

Η στάση της Ρωσικής αντιπροσωπείας - αλλά και η αντίστοιχη της Ρουμανικής Εκκλησίας - δεν θα έπρεπε να είναι έκπληξη σε κανένα επειδή και οι δύο Εκκλησίες θέτουν υπό τη δικαιοδοσία τους κάθε μέρος της γης όπου εγκαθίστανται Ρώσοι και Ρουμάνοι μετανάστες αντίστοιχα.

Παρόλον ότι η πρακτική αυτή δεν είναι άγνωστη και μεταξύ άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, είναι φανερόν ότι τα τελευταία χρόνια το Πατριαρχείο Ρωσίας, αλλά και το Πατριαρχείο Ρουμανίας, έχουν γίνει η αιχμή του δόρατος του εθνοφυλετισμού.

ΟΙ ΒΛΕΨΕΙΣ ΤΗΣ “ΑΓΙΑΣ ΡΩΣΙΑΣ”
____________

Η λεγόμενη “Αγία Ρωσία” (η νέα προσωνυμία της λεγόμενης “Τρίτης Ρώμης”) προχωρεί ακάθεκτη να οριοθετήσει τα όρια της “Αγίας Ρωσίας” σε κάθε γωνιά του πλανήτη, από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ενωσης μέχρι τις χώρες του “Νέου κόσμου”, και από το Αγιον Ορος μέχρι και την ίδια τη Βασιλεύουσα.

Η ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΠΡΕΣΒΥΓΕΝΩΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΩΝ
___________

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο βλέπει έντρομο τις επεκτατικές διαθέσεις του Πατριαρχείου Ρωσίας και προσπαθεί να ανακόψει τη φόρα των πραγμάτων.

Η πρωτοβουλία του Παναγιότατου να παρακάμψει τον Ρωσικό - πρωτίστως-, αλλά - δευτερευόντως - τον Ρουμανικό σκόπελο με τη Συνδιάσκεψη των Πατριαρχών των Πρεσβυγενών Πατριαρχείων και της Εκκλησίας της Κύπρου εντάσσεται μέσα σε αυτά τα πλαίσια.

ΠΟΙΑ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ Η ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗΣ;
________________

Το ερώτημα, που γεννάται, είναι, αν η οποιαδήποτε απόφαση των πρεσβυγενών Πατριαρχείων και της Εκκλησίας της Κύπρου, μπορεί να έχει οποιαδήποτε ισχύ αν δεν συναινέσουν προς τούτο όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες και προπαντός το παντοδύναμο και άριστα οργανωμένο Πατριαρχείο Ρωσίας, που έχει ως μέλη του περισσότερους από τους μισούς Ορθόδοξους πιστούς ανά την υφήλιο.

Αλλά και το Πατριαρχείο Ρουμανίας είναι μια πολύ καλά οργανωμένη Εκκλησία, η οποία καλλιεργεί το δικό της εθνοφυλετισμό και οι αντιρρήσεις της δεν είναι δυνατόν να παρακαμφθούν εύκολα.

Κοντά σ’ αυτά είναι λογικό να εικάσουμε ότι και οι υπόλοιπες Ορθόδοξες Εκκλησίες, που δεν προσεκλήθησαν στη συνδιάσκεψη των Πατριαρχών των πρεσβυγενών Πατριαρχείων, δεν πρέπει να αισθάνονται ιδιαίτερα ευτυχείς με την πρωτοβουλία του Παναγιότατου, έστω και αν έχουν αντιρρήσεις για τους εθνοφυλετικούς ακροβατισμούς των Ρώσων και των Ρουμάνων.

Η ΠΡΟΣΕΧΗΣ ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗΣ ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
__________

Η πρωτοβουλία του Παναγιότατου για τη σύγκληση συνδιάσκεψης των πρεσβυγενών Πατριαρχείων και της Εκκλησίας της Κύπρου τείνει να τονίσει την εμμονή του Οικουμενικού Θρόνου στο θεσμό της “πενταρχίας”.

Ολοι οι θεολόγοι που συνδέονται στενά με τον Οικουμενικό Θρόνο - και είναι βέβαιο ότι εκπροσωπούν τις απόψεις του - (ο Μεσσηνίας Χρυσόστομος, ο π. Γεώργιος Τσέτσης και ο κ. Αριστείδης Πανώτης) έρριξαν το θεολογικό τους βάρος σε δύο σημεία.

Καταρχήν εμμένουν ότι ο θεσμός της “πενταρχίας” είναι αιώνιας και αμετάβλητης ισχύος, επειδή θεσπίστηκε από Οικουμενικές Συνόδους και ύστερα θεωρούν ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει και πρέπει να διατηρήσει τον συντονιστικό ρόλο της Ορθοδόξου Εκκλησίας με το δικαίωμα να συγκαλεί πανορθόδοξες συνόδους, να ανακηρύσσει το αυτοκέφαλο των Εκκλησιών και να δέχεται το έκκλητο των ιεραρχών όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΟΥΝ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΤΗ ΣΥΓΚΑΤΑΘΕΣΗ ΟΛΩΝ;
________

Πέραν των αντιρρήσεων που προβάλλουν πολλοί γι’ αυτές τις θέσεις το καίριο ερώτημα που πλανάται είναι το εξής. Ακόμη και αν υποτεθεί ότι οι ισχυρισμοί των συνηγόρων του Οικουμενικού Θρόνου είναι ορθοί, πώς είναι δυνατόν να εφαρμοστούν χωρίς τη συγκατάθεση των υπολοίπων Ορθοδόξων Εκκλησιών και μάλιστα των Πατριαρχείων Ρωσίας και Ρουμανίας;

Ποιος μπορεί λ.χ. να ανατρέψει την de facto δημιουργηθείσα αντικανονική κατάσταση στην Εκκλησία της Αμερικής και να καταργήσει την OCA, στην οποία εντελώς αντικανονικά το Πατριαρχείο Ρωσίας έδωσε Αυτοκεφαλία;

Αφού το ίδιο το Οικουμενικό Πατριαρχείο δέχτηκε την Εκκλησία αυτή μεταξύ των κανονικών δικαιοδοσιών, που δρουν στην Αμερική, πώς θα ανατρέψει αυτό το καθεστώς χωρίς τη συγκατάθεση και της OCA αλλά και του Πατριαρχείου Ρωσίας που την υποστηρίζει;

ΡΙΨΟΚΙΝΔΥΝΟ ΑΛΜΑ
_________

Γι’ αυτό το άλμα του Παναγιότατου να συγκαλέσει Συνδιάσκεψη των πρεσβυγενών Πατριαρχείων είναι πολύ ριψοκίνδυνο. Αντί να εδραιώσει το καθεστώς της “πενταρχίας” και να ανακόψει τη φόρα του εθνοφυλετισμού, είναι ενδεχόμενο να καταφέρει το ακριβώς αντίθετο! Είναι ενδεχόμενο να παραδώσει στις εθνοφυλετικές φλόγες την ανά την Οικουμένη Εκκλησία και να θρυμματίσει καίρια την ενότητά Της.

Η ΔΙΑΜΑΧΗ ΤΩΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΩΝ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ - ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ
_______________

Τα γεγονότα που σχετίζονται με τον ξενώνα του Πατριαρχείου Ρουμανίας στην Αγία Γη είναι επίσης περίπλοκα.

Αλλο να κτιστεί ξενώνας - για το οποίο μόνον εθιμοτυπικά χρειάζεται η άδεια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων - και άλλο να κτιστεί ένα ολόκληρο συγκρότημα με ένα τεράστιο ναό.

Γιατί χρειάζεται ναός του Πατριαρχείου Ρουμανίας στα Ιεροσόλυμα; Οι Ρουμάνοι προσκυνητές μπορούν κάλλιστα, με τους Ρουμάνους κληρικούς που τους συνοδεύουν, να λειτουγούν - με την άδεια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων - σε όλα τα μεγάλα προσκυνήματα της χριστιανοσύνης στην Παλαιστίνη.

Σε τι ακριβώς αποσκοπεί η ανοικοδόμηση τεράστιου ναού στον ξενώνα του Πατριαρχείου Ρουμανίας στα Ιεροσόλυμα;

Το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων είναι φυσικό να βλέπει ως εισπήδηση και ως λίαν επικίνδυνη πρακτική να πηγαίνει η κάθε εθνική Ορθόδοξη Εκκλησία και να ιδρύει - χωρίς άδεια - στο χώρο της δικαιοδοσίας του ναούς, μοναστήρια και ξενώνες.

Το πιο πιθανόν είναι ότι το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων προσπαθεί να αποτρέψει παρόμοιες ενέργειες εκ μέρους του Πατριαρχείου Ρωσίας, το οποίο έχει ήδη δικά του μοναστήρια στην Αγία Γη, αλλά και εκατοντάδες χιλιάδες Ρωσοεβραίους οι οποίοι προσηλυτίστηκαν στην Ορθοδοξία και τώρα είναι εγκατεστημένοι στο Ισραήλ.

Νιώθει λοιπόν άμεσα την απειλή και προσπαθεί απεγνωσμένα να αντιδράσει σε κάθε είδους εισπήδηση.

Η ΛΕΙΨΑΝΔΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
__________

Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων έχει δίκαιο πλην όμως ο Μακαριότατος Ιεροσολύμων και οι Αγιοταφίτες πατέρες πρέπει να αντιληφθούν ότι η πιο μεγάλη απειλή κατά του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων δεν προέρχεται από την βούληση των μελών του να το δουν να περνά σε Αραβικά ή Ρωσικά χέρια ή από την εισπήδηση της Εκκλησίας της Ρουμανίας στο χώρο της δικαιοδοσίας του, αλλά πρώτιστα από τη φοβερή λειψανδρία που μαστίζει την Αγιοταφική αδελφότητα.

Κακά τα ψέμματα. Δεν υπάρχει κανένας κανόνας και κανένας θεσμός “πενταρχίας” που μπορεί να εξασφαλίσει τον Ελληνικό χαρακτήρα του Πατριαρχείου αν δεν υπάρχουν μερικές εκατοντάδες (επαναλαμβάνω εκατοντάδες) μοναχοί και μοναχές που θα βρίσκονται ακοίμητοι φρουροί των προσκυνημάτων των Αγίων Τόπων.

ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ ΔΕΝ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΤΟΝ ΚΙΝΔΥΝΟ ΑΠΟ ΤΗ ΛΕΙΨΑΝΔΡΙΑ
_____________

Γι’ αυτό - με μεγάλη απογοήτευση - παρακολούθησα την πρόσφατη συνέντευξη, που έδωσε στον “Πυλώνα Εκκλησιαστικών Ειδήσεων ΑΜΗΝ”, ο Μητροπολίτης Καπιτωλιάδος κ. Ησύχιος - εκπρόσωπος του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων - ο οποίος δεν φαίνεται να συνειδητοποιεί - ούτε κατά το ελάχιστον - τους κινδύνους που συνεπάγεται η λειψανδρία.

Γι’ αυτό και εξέφρασε την ικανοποίησή του επειδή τρεις μοναχοί από τη Θήβα θα ενταχθούν στην Αγιοταφική Αδελφότητα!!!

Κι αυτά ενώ χρειάζεται η άμεση επάνδρωση των προσκυνημάτων από εκατοντάδες μοναχούς και μοναχές, για να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία των προσκυνημάτων, και για να αποτραπεί η διολίσθηση του Πατριαρχείου στα χέρια άλλης εθνικής δικαιοδοσίας.

ΠΡΩΤΙΣΤΟ ΜΑΣ ΜΕΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΧΘΕΙ Η ΑΝΑΦΛΕΞΗ ΤΗΣ ΑΙΡΕΣΗΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΦΥΛΕΤΙΣΜΟΥ
______________

Θα επαναλάβω αυτό που ανέφερα σε πρόσφατο άρθρο. Το ύψιστο όφελος από την επάνδρωση των ιερών προσκυνημάτων δεν είναι ότι τα ιερά προσκυνήματα θα παραμείνουν σε Ελληνικά χέρια, αλλά το ότι παραμένοτας σε Ελληνικά χέρια, θα αποσοβηθεί ο κίνδυνος σκληρής εθνοφυλετικής σύγκρουσης, που καραδοκεί να ξεσπάσει στην Αγία Γη, μεταξύ του Αραβικού στοιχείου και του Ρωσοεβραίων Ορθόδοξων που εγκατεστάθηκαν στο Ισραήλ.

Ελπίζω ότι Οικουμενικό Πατριαρχείο θα μπορέσει να πείσει τον Μακαριότατο Ιεροσολύμων ότι - για την ενότητα της Εκκλησίας - είναι επιβεβλημένη η άμεση επάνδρωση των ιερών προσκυνημάτων, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί, με τη συνδρομή του Οικουμενικού Πατριαρχείου, της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Αγίου Ορους.

Παραθέτουμε στη συνέχεια το δημοσίευμα που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.

*****

“ΣΤΑΥΡΩΝΟΥΝ” ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
========

Μια επιστολή - κάλεσμα του Οικουμενικού Πατριάρχη και ένας...ξενώνας στην Ιεριχώ απειλούν να τινάξουν την ενότητα της Ορθοδοξίας στον αέρα.
Και να βγει με σοβαρά τραύματα από τα τελευταία γεγονότα που έχουν προκαλέσει υπόγειους τριγμούς στις σχέσεις πολλών τοπικών Ορθόδοξων Εκκλησιών με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και έχουν φέρει σε πλήρη ρήξη το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων με το Πατριαρχείο Ρουμανίας.
Για τον πολύ κόσμο αυτά που συμβαίνουν είναι ήσσονος σημασίας.
Και σίγουρα σε κάθε άλλη περίπτωση αν υπήρχε n αγαθή πρόθεση απ' όλες τις πλευρές όλα τα προβλήματα θα μπορούσαν να λυθούν μέσα σε μία μέρα.
Όμως, όπως λένε έμπειροι κληρικοί, τα «αγκάθια» που πρόσφατα έχουν προκύψει μεταξύ των Εκκλησιών αποτελούν τις αφορμές.
Πίσω τους πιθανότατα κρύβονται άλλοι σχεδιασμοί, ετερόκλητες συμμαχίες και διάφορες βλέψεις και προθέσεις.
Δύο ταχυτήτων
Τις ημέρες του Πάσχα ο Οικουμενικός Πατριάρχης προσκάλεσε τους Προκαθήμενους των Εκκλησιών της Αλεξάνδρειας, της Αντιόχειας, των Ιεροσολύμων και της Κύπρου να συμμετάσχουν σε σύσκεψη που θα γίνει στο Φανάρι με κύριο θέμα τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή.
Και εκτός από τα γεγονότα και τα νέα δεδομένα στη Μέση Ανατολή, στη Σύνοδο των Προκαθημένων που θα γίνει στα τέλη Αυγούστου θα συζητηθεί και η σχεδιαζόμενη «Πανορθόδοξη» Σύνοδος, η στρατηγική που επιδεικνύει η Εκκλησία της Ρωσίας, αλλά και η πρόσφατη κόντρα που έχει ξεσπάσει μεταξύ της Εκκλησίας της Ρουμανίας και των Ιεροσολύμων.
Η δυσφορία που προκλήθηκε με τη δημοσιοποίηση της επιστολής του κ. Βαρθολομαίου ήταν μεγάλη, κυρίως από τους Προκαθημένους των άλλων αυτοκέφαλων Εκκλησιών που δεν έχουν προσκληθεί στη Σύνοδο.
Δικαίωμα συμμετοχής, σύμφωνα με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, έχουν μόνο οι Εκκλησίες που ιδρύθηκαν από Οικουμενικές Συνόδους.
Υποστηρίζουν πως το Οικουμενικό Πατριαρχείο με αυτήν την κίνηση χωρίζει τις Ορθόδοξες Εκκλησίες σε Εκκλησίες «δύο ταχυτήτων» και δεν ευνοεί καθόλου την ενότητα των Ορθοδόξων.
Αρχιερείς σχολίαζαν πως δεν είναι δυνατόν το Φανάρι να χωρίζει τους αρχηγούς των Εκκλησιών σε Προκαθήμενους και...λιγότερο Προκαθήμενους.
Και ειδικά όταν έχουν προηγηθεί τα τόσο μεγάλα προβλήματα στην τελευταία Διορθόδοξη συνάντηση που έγινε στη Γενεύη για το θέμα του Αυτοκεφάλου των Εκκλησιών.
«Οι Προκαθήμενοι που θα συμμετέχουν δεν εκπροσωπούν ούτε το ένα δέκατο των Ορθόδοξων πιστών» έλεγε Μητροπολίτης με μεγάλο ποίμνιο στο εξωτερικό.
Με αυτή του την κίνηση το Πατριαρχείο καταργεί τη συνοδικότητα και δημιουργεί κακό προηγούμενο που μπορεί να διασπάσει ανεπανόρθωτα την ενότητα της Ορθοδοξίας.
Για έναν ξενώνα
Το άλλο μεγάλο πρόβλημα που έχει χωρίσει σε δύο στρατόπεδα την Ορθόδοξη παγκόσμια κοινότητα είναι η διαμάχη που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και το Πατριαρχείο Ρουμανίας.
Πριν από μερικές μέρες το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων τράβηξε στα άκρα και διέκοψε την κοινωνία με την Εκκλησία της Ρουμανίας, καθαιρώντας και τον εκπρόσωπο της Ρουμανικής Εκκλησίας στους Αγίους Τόπους.
Τα Ιεροσόλυμα κατηγόρησαν τους Ρουμάνους για εισπήδηση σε έδαφός τους.
Το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων προχώρησε στη λήψη των πιο σκληρών μέτρων ανάμεσα σε Ορθόδοξες Εκκλησίες με τη διακοπή της κοινωνίας.
Και αυτό, λένε οι καλά γνωρίζοντες, κυρίως για να μην ανοίξει η όρεξη και σ' άλλες Εκκλησίες (κυρίως τους Ρώσους) να έχουν αντίστοιχες αξιώσεις.
Ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος δεν έκανε δεκτό το αίτημα του Πατριάρχη Ρουμανίας Δανιήλ να δώσει την ευλογία του για τη λειτουργία Ναού και ξενώνα της Εκκλησίας της Ρουμανίας σε έδαφος της δικαιοδοσίας του Ιεροσολύμων (στην Ιεριχώ).
Από την πλευρά του ο Πατριάρχης Ρουμανίας Δανιήλ κατηγόρησε τον Θεόφιλο για επιπολαιότητα, υποστηρίζοντας πως η ανέγερση του ξενώνα και του ναού έχει ξεκινήσει από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 και πως γι' αυτό είχε συμφωνήσει ο τότε Πατριάρχης Ιεροσολύμων Διόδωρος με τον Πατριάρχη Ρουμανίας Θεόκτιστο.
Κακώς, λένε στο Πατριαρχείο Ρουμανίας, βιάστηκε ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων και δεν περίμενε να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση, αφού είχε συμφωνηθεί να υπάρξει κοινή συνάντηση αντιπροσωπειών των δύο Εκκλησιών στα τέλη Μαΐου.

ΠΗΓΗ:


Εκκλησιαστικό Πρακτορείο Ειδήσεων “Ρομφαία”,

“Το Παρόν”

No comments:

Post a Comment