Tuesday, November 4, 2014

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ Big Bang ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΞΕΩΣ


ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ Big Bang ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΞΕΩΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου 
=====

Διαβάσαμε στο “Πρώτο θέμα”:

“Ακόμα μια παρέμβαση του Πάπα Φραγκίσκου «ταράζει» τα θεμέλια της Καθολικής εκκλησίας. Αυτή τη φορά, ο Αργεντινός Πάπας επέλεξε να ασχοληθεί με την δαρβινική θεωρία της εξέλιξης, όχι όμως για να την... «αφορίσει» ως αντίθετη με την εκκλησία αλλά αντίθετα, για να δηλώσει υποστηρικτής της. Οπως μετέδωσε το πρακτορείο Reuters, o Φραγκίσκος, μιλώντας στην Παπική Ακαδημία των Επιστημών, ανέφερε πως η θεωρία του Big Bang και της εξέλιξης δεν είναι αντίθετες με την «παρέμβαση του Θεού» ως δημιουργού, αλλά αντίθετα, την προαπαιτούν. 

Στο λόγο του προς τους φοιτητές ο Μπεργκόλιο δήλωσε: «Οταν διαβάζουμε για την Δημιουργία στη Γένεση, κινδυνεύουμε να πιστέψουμε πως ο Θεός ήταν μάγος, που με ένα μαγικό ραβδί κατάφερε να κάνει τα πάντα. Αλλά, δεν είναι καθόλου έτσι». 

«Ο Θεός δεν είναι ένα θείο πλάσμα, ή ένας μάγος, αλλά ο Δημιουργός που έδωσε στα πάντα τη Ζωή», εξήγησε ο Φραγκίσκος και συνέχισε: «Η εξέλιξη των ειδών στη φύση δεν είναι ασύμβατη με την έννοια της Δημιουργίας, γιατί η εξέλιξη προϋποθέτει τη δημιουργία των όντων που εξελίσσονται».

Αν ο Πάπας Φραγκίσκος έλεγε ότι η πίστη της Εκκλησίας και η Αγία Γραφή ουδόλως επηρεάζονται από τη θεωρία της εξελίξεως ή από τη θεωρία του big bang ή από οποιανδήποτε άλλη επιστημονική θεωρία, ουδείς θα είχε να αντιτάξει σοβαρά επιχειρήματα για να αντικρούσει τις θέσεις του.

Ασφαλώς και δεν υπάρχει -ούτε μπορεί να υπάρξει- επιστημονική θεωρία, η οποία θα κλονίσει την πίστη της Εκκλησίας ή την αλήθεια της Αποκαλύψεως.

Η Αγία Γραφή δεν είναι επιστημονικό αλλά σωτηριολογικό βιβλίο. 

Μιλά, δηλαδή, για την πτώση και τη σωτηρία του ανθρώπου. 

Δεν είναι βιβλίο φυσικής ή Παλαιοντολογίας. Επομένως η σύγκρουση επιστήμης και θρησκείας αποκλείεται εξ ορισμού.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι όλοι οι θεολόγοι νομιμοποιούνται να κρίνουν τις επιστημονικές θεωρίες εκτός και αν πρόκειται για θεολόγους που είναι παράλληλα και ειδικοί επιστήμονες οπότε η κριτική προσέγγιση ή η αποδοχή ορισμένων επιστημονικών θεωριών από αυτούς γίνεται υπό την επιστημονική τους ιδιότητα.

Η χριστιανική ανθρωπολογία μιλά για την πορεία του ανθρώπου προς τη θέωση, ενώ η θεωρία της εξελίξεως αναφέρεται στον άνθρωπο ως απλά ένα εξελιγμένο ζώο, για την οποία θεωρία πλήθος επιστημόνων ενίσταται με σοβαρά επιστημονικά επιχειρήματα.

Η Εκκλησία μιλά για την κλήση του ανθρώπου να γίνει Θεός κατά χάριν.

Η δημιουργική ενέργεια του Θεού δεν μπορεί να εξιχνιαστεί στο εργαστήριο και η αξιολόγηση των απολιθωμάτων ή του πειράματος Cern δεν είναι δουλειά των θεολόγων. Εξάλλου δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα οι επιστημονικές έρευνες.

Αλλά όλα αυτά είναι besides the point!

Δεν έχουμε απολύτως κανένα ενδιάφερον να ξέρουμε τι πιστεύει για επιστημονικά θέματα ο Πάπας Φραγκίσκος. 

Αυτό που μας ενδιαφέρει να γνωρίζουμε είναι το εξής: Οταν τέλος Νοεμβρίου θα πάει στο Φανάρι στη Θρονική Εορτή του Οικουμενικού Θρόνου θα πάει ως ο “άγιος αδελφός” του Παναγιότατου, ως “ο άγιος πατέρας”, ως “ο αγιότατος επίσκοπος της πρεσβυτέρας αδελφής Εκκλησίας της Ρώμης” -όπως αποκαλούν οι Οικουμενιστές το Βατικανό- ή θα πάει για να εκφράσει τη μετάνοιά του επειδή προίσταται αίρεσης και θα δηλώσει έτοιμος να βαπτιστεί χριστιανός ορθόδοξος;

Οσο για τις επιστημονικές θεωρίες ας τις αφήσει στους ειδικούς επιστήμονες.

No comments:

Post a Comment