ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΟΥ 2016
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Κατά το 1971, επί πατριαρχείας του Οικ. Πατριάρχου Αθηναγόρα, συνήλθε στη Γενεύη η Α΄ Διάσκεψη της Ορθόδοξης Προσυνοδικής Επιτροπής της Αγίας και Μεγάλης Συνοδου.
Κατ’ αυτήν τέθηκαν ενώπιον των συνέδρων έξι θέματα με στόχο να επιτευχθεί ενιαία Ορθόδοξη άποψη επ’ αυτών. Απ’ αυτά θα σχολιάσω αυτό που αναφέρεται στην αναπροσαρμογή των περί Νηστείας εκκλησιαστικών διατάξεων συμφώνως ταις απαιτήσεσι της συγχρόνου εποχής.
Μάλιστα η Εκκλησία της Σερβίας ανέλαβε τότε να ετοιμάσει και να παρουσιάσει το όλον ζήτημα. Δεν υπάρχει λόγος να υπεισέλθω σε λεπτομέρειες. Απλώς παραθέτω το σκεπτικό, με βάση το οποίο έτεθη το όλο ζήτημα. Ο στόχος είναι η νηστεία της Εκκλησίας να καταστεί ηπιωτέρα και επίσης να συντομευθεί χρονικώς, ώστε να μην έχουν πρόβλημα συνειδήσεως οι καταλύοντες τη νηστεία. Απόλυτη εκκοσμίκευση δηλαδή. Είμαστε αγιώτεροι των προγόνων μας που έζησαν τηρούντες με ακρίβεια τις νηστείες της Εκκλησίας εν μέσω πτωχείας και καταπίεσης κατά την επαχθή τουρκοκρατία; Άδικα ψάλλει η Εκκλησία «νηστεία, αγρυπνία, προσευχή ουράνια χαρίσματα λαβων»;
Η Β΄Βατικάνεια Σύνοδο του Παπισμού εμφορούμενη συν τοις άλλοις από άκρατη κι άνευ όρων και ορίων εκκοσμίκευση «κούρεψε» τις νηστείες των παπικών ώστε να τρώνε απ’ όλα πλην του κρέατος και να έχουν την πεποίθηση ότι νηστεύουν κιόλας! Αυτή είναι το πρότυπο των αναμορφωτών της νηστείας.
Αναφορικά με τις Τετάρτες και τις Παρασκευές, οι οποίες κατά την εκκλησιαστική παράδοση είναι (ως επί το πλείστον) άνευ οίνου και ελαίου, η πρόταση είναι να εμπλουτισθούν καταλλήλως με τη βρώση ελαίου και ιχθύων! Προφανώς λησμόνησαν οι εισηγητές της αναπροσαρμογής το γεγονός ότι στην εποχή μας τα φρούτα και τα λαχανικά τα βρίσκουμε ολόχρονα. Μέσα στο καταχείμωνο βρίσκεις στις υπεραγορές σταφύλια από τη Χιλή, κεράσια από τη Ν. Αφρική κτλ..
Αν έχουν τύψεις οι παραβαίνοντες τη νηστεία ας νηστέψουν ή ας παραδεχθούν την αδυναμία τους ζητώντας το έλεος του Θεού. Τώρα θ΄αρχίζουμε να καταπιέζουμε αυτούς που νηστεύουν; Τι είδους ποιμαντική είν’ αυτή; Εν προκειμένω σήμερα 44 χρόνια μετά και εν όψει της Μεγάλης Συνόδου από την οποία δεν μας χωρίζει παρά μόνο ένα έτος οι πιο πάνω προτάσεις ισχύουν; Μια απάντηση δεν βλάπτει.
No comments:
Post a Comment