Wednesday, April 20, 2011

Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΠΡΟΣΚΑΛΕΙ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ





Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΠΡΟΣΚΑΛΕΙ ΣΕ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΟΥΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΣ ΤΩΝ ΠΡΕΣΒΥΓΕΝΩΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
==========

Η επιστολή του Παναγιότατου κ. Βαρθολομαίου προς τους Προκαθημένους των Πρεσβυγενών Πατριαρχείων και τον Μακαριότατο Κύπρου για συγκρότηση Συνδιασκέψεως το τέλος Αυγούστου σηματοδοτεί μια νέα προσπάθεια του Οικουμενικού Θρόνου να αντιπαλαίσει με τις εθνοφυλετικές αξιώσεις των Εκκλησιών της Ρωσίας και της Ρουμανίας, αλλά και άλλων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών.

Με την κίνηση αυτή ο Παναγιότατος δείχνει την αποφασιστικότητά του να προβάλει την “πενταρχία” των Πατριαρχών ως τη βάση του διοικητικού συστήματος της Εκκλησίας αλλά και ως το κριτήριο για τη σειρά στα Δίπτυχα.

ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΤΗΝ "ΠΕΝΤΑΡΧΙΑ"
_____________

Γίνεται μάλιστα μια θαρραλέα - ίσως και ριψοκίνδυνη - έμμεση κίνηση, εκ μέρους του Πατριάρχη, να εντάξει έμμεσα την Εκκλησία της Κύπρου στην “πενταρχία” ως Εκκλησία που ιδρύθηκε με απόφαση Οικουμενικής Συνόδου.

Είναι αχρείαστο φυσικά να τονίσουμε ότι το Πατριαρχείο της Ρωσίας θα ενοχληθεί ιδιαίτερα από την προσπάθεια έμμεσης αναβάθμισης της Εκκλησίας της Κύπρου στην πέμπτη θέση στα πρεσβεία τιμής των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών εκ μέρους του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Πολλώ μάλλον εφόσον η Εκκλησία της Κύπρου στην πρόσφατη Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο πρόσφερε a priori την πέμπτη θέση στο Πατριαρχείο Ρωσίας επειδή ήλπιζε να εξασφαλίσει την υποστήριξη της Εκκλησίας της Ρωσίας για την έκτη θέση στα Δίπτυχα.

Πλην όμως το Πατριαρχείο της Ρωσίας πρόβαλε το Πατριαρχείο Γεωργίας γι’ αυτή τη θέση και κατόρθωσε έτσι να βάλει σφήνα για την επίτευξη πανορθόδοξης συμφωνίας. Ηταν στρατηγικό λάθος της Εκκλησίας της Κύπρου να προσφέρει την πέμπτη θέση στη Ρωσική Εκκλησία χωρίς να έχει εχέγγυα απόλυτης βεβαιότητας της Ρωσικής υποστήριξης για την έκτη θέση. Ετσι και την αρχή της αρχαιότητας και της αναγνώρισης από Οικουμενική Σύνοδο θυσίασε στο βωμό της σκοπιμότητας αλλά και τη ρωσική υποστήριξη δεν εξασφάλισε.

Ευτυχώς η παρέμβαση των εκπροσώπων της Εκκλησίας της Σερβίας έβαλε τα πράγματα στη θέση τους επειδή υπέδειξαν στους Ρώσους ότι, αν η αρχαιότητα είναι το κριτήριο της θέσης στα Δίπτυχα, τότε η Γεωργία πρέπει να κατέχει την πέμπτη θέση και όχι η Ρωσία.

ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ Η ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ
___________

Απομένει να φανεί καταρχήν η αντίδραση των Πρεσβυγενών Πατριαρχείων και της Εκκλησίας της Κύπρου στην διευρευνητική αυτή επιστολή της Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου αλλά και η αντίδραση των άλλων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών στην κίνηση του Παναγιότατου.

Οτι δεν θα αρέσει η πρόσκληση σε πολλές Αυτοκέφαλες Εκκλησίες ούτε που χρειάζεται να συζητηθεί. Εκείνο που δεν ξέρουμε είναι αν θα θελήσουν να δημοσιοποιήσουν την απαξίωσή τους για την Συνδιάσκεψη του Φαναρίου ή αν θα προτιμήσουν να την απαξιώσουν χωρίς δημόσιες δηλώσεις μια και δεν είναι σε θέση να πάρει αποφάσεις για λογαριασμό των άλλων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών.

Ετσι κι αλλιώς δεν πρόκειται για Πανορθόδοξη Σύνοδο αλλά για Συνδιάσκεψη πέντε Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, οι θέσεις των οποίων ήταν ήδη γνωστές από την Γ΄ Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΕΙ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΤΟΥ ΦΑΝΑΡΙΟΥ
________________

Να προσθέσουμε - για μια ακόμη φορά - ότι δεν προσέχθηκε στο βαθμό που έπρεπε η παρέμβαση του Μητροπολίτη Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομου για το θέμα.

Παρόλον ότι δεν συμμετείχε ως εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Προπαρασκευαστική Συνδιάσκεψη για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, με σχετική παρέμβασή του, εξέθεσε με σαφήνεια τη στρατηγική του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η οποία ουσιαστικά συνίσταται στην αποδοχή της “πενταρχίας” ως αναλλοίωτης βάσης για τα Δίπτυχα, επειδή στηρίζεται σε κανόνες Οικουμενικών Συνόδων οι οποίοι δεν μπορούν να μεταβληθούν.

Δεν θα επιχειρήσουμε να αναλύσουμε - στο παρόν τουλάχιστον στάδιο - τις θέσεις που διατυπώνει ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας, στο άρθρο του, "Το κανονικό περιεχόμενο των Εκκλησιαστικών Διπτύχων και η τάξη αναγραφής των Θρόνων των Ορθοδόξων Εκκλησιών" http://amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=4960 ).

Ας μην διαλάθει πάντως της προσοχής όλων μας, είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε με τις θέσεις του Σεβασμιότατου, ότι συνιστούν στην ουσία κωδικοποίηση των στόχων του Οικουμενικού Πατριαρχείου για τα Δίπτυχα.

Παραθέτουμε στη συνέχεια την είδηση που μας έδωσε αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.

*****


Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΟΤΑΤΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΣ ΤΩΝ ΠΡΕΣΒΥΓΕΝΩΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ ΚΥΠΡΟΥ
===========


«Μετά πολλής συνοχής καρδίας παρακολουθούντες και ημείς από της έδρας του καθ΄ ημάς Οικουμενικού Πατριαρχείου τας τρέχουσας εν τη περιοχή της Μέσης Ανατολής εξελίξεις, αίτινες πολλήν αναστάτωσιν και αβεβαιότητα δια το μέλλον προξενούν εις πάντας τους κατοικούντας εν τη περιοχή ταύτη, ιδιαιτέρως δε εις τους εκεί από αιώνων διαβιούντας ορθοδόξους και ετερόδοξους χριστιανούς, νυχθημερόν δεόμεθα του Παναγάθου και Πανοικτίρμονος όπως επιβλέπων φιλευσπλάχνως επί τον, εν τω ιστορικώ τούτω χώρω, δεινώς δοκιμαζόμενον λαόν Του χαρίσηται αυτώ ειρήνην εν δικαιοσύνη επ΄ αγαθώ και των εκείσε παροικουσών Αγιωτάτων Ορθοδόξων Εκκλησιών.

Τον νουν και την καρδίαν ημών εστραμμένα έχοντες προς Υμάς και τα ποίμνια Υμών, συνοδική διαγνώμη, ήχθημεν εις την απόφασιν όπως παρακαλέσωμεν Υμάς, ίνα έλθητε ενταύθα τη λα' προσεχούς Αυγούστου, ημέρα Τετάρτη, συνοδευόμενοι υπό ενός ή δύο αρχιερέων, επί τω τέλει όπως συγχοροστατήσωμεν τη επιούση επί τη ενάρξει του νέου εκκλησιαστικού έτους και του απογεύματος της ίδιας ημέρα, α΄Σεπτεμβρίου, και επί διήμερον διασκεφθώμεν από κοινού, μετά και των Μακαριωτάτων Πατριαρχών (...) και Αρχιεπισκόπου Κύπρου, περί της καταστάσεως των Εκκλησιών ημών εν τη παρούση συγκυρία, προς αδελφικόν στηριγμόν αλλήλων, ως και την ανταλλαγήν απόψεων περί των Ορθοδόξων πραγμάτων, περιλαμβανομένου και του θέματος της πορείας προς την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον της Αγιωτάτης Ορθοδόξου ημών Εκκλησίας.

Εις την απόφασιν ημών ταύτην ήχθημεν και εκ του γεγονότος ότι τα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία της Ορθοδόξου Εκκλησίας ως έχοντα, μετά της Αγιωτάτης Εκκλησίας της Κύπρου, το αυτοκέφαλον αυτών κεκυρωμένον υπό Οικουμενικής Συνόδου, δέον όπως συσκέπτωνται συχνότερον περί των ορθοδόξων πραγμάτων αποτελούντα οιονεί τον κορμόν της όλης δομής και διαθρώσεως της Ορθοδόξου Εκκλησίας, ουχί, βεβαίως, προς αποκλεισμόν τελικώς των λοιπών Ορθοδόξων Εκκλησιών εκ των πανορθόδοξων αποφάσεων, αλλά αντιθέτως, προς υποβοήθησιν και διευκόλυνσιν της πανορθόδοξου ενότητος.

Ταύτα κατ΄αρχήν ανακοινούμενοι τη Υμετέρα πρσφιλεστάτη Μακαριότητι αναμένομεν την γνώμην Υμών περί της ανωτέρω ημετέρας προτάσεως, ίνα χωρήσωμεν εν συνεχεία εις την προετοιμασίαν της υφ΄υμών προτεινόμενης συναντήσεως ημών ταύτης, εάν αυτή ευρίσκη σύμφωνον την Υμετέραν φίλην Μακαριότητα.

Ασπαζόμενοι δε Υμάς φιλήματι αγίω ευχόμεθα όπως διέλθητε τας ημέρας της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος εν πάση ευλογία πνευματική και καλή καρποφορία και εορτάσητε ευφροσύνως και εν ειρήνη τον Αγιον Πάσχα».

ΠΗΓΗ:

Εκκλησιαστικό Πρακτορείο Ειδήσεων ΑΜΗΝ

No comments:

Post a Comment