Wednesday, September 8, 2010

ΤΑ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ π. ΙΩΑΝΝΗ ΡΩΜΑΝΙΔΗ




Ο ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΚΕΡΑΥΝΟΒΟΛΕΙ

ΤΟΝ ΚΑΚΟΔΟΞΟ ΝΕΟΒΑΡΛΑΑΜΙΤΗ ΚΛΗΡΙΚΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΘΕΡΜΟ


ΤΟ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ π. ΙΩΑΝΝΗ ΡΩΜΑΝΙΔΗ



ΤΑ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ

ΤΟΥ Π. ΙΩΑΝΝΗ ΡΩΜΑΝΙΔΗ


Του Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου

================


Επειδή γνώρισα προσωπικά τον ίδιο και επειδή μελέτησα επισταμένως τα κείμενά του και, κυρίως, μυήθηκα στον προφορικό λόγο του, θεωρώ ότι την ερμηνεία της Καινής Διαθήκης, ιδιαιτέρως του Αποστόλου Παύλου, δεν την έκανε αυθαίρετα, αλλά την έκανε με βάση δύο σημαντικά ερμηνευτικά κλειδιά, δύο δηλαδή ουσιαστικές παραδόσεις.

Η μία παράδοση-ερμηνευτικό κλειδί ήταν η διδασκαλία του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου, τον οποίο γνώριζε πολύ καλά, είχε μελετήσει όλη τη διδασκαλία του από πρωτότυπα κείμενα και συσχέτιζε την διδασκαλία του με τη διδασκαλία του Αποστόλου Παύλου.

Έχω μελετήσει επισταμένως –και έχω αποδελτιώσει– όλα τα έργα του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου και έχω αντιληφθή αυτόν τον σύνδεσμο μεταξύ αυτού και της διδασκαλίας του π. Ιωάννου.

Πολλές φορές το έλεγε φανερά, άλλες φορές απλώς φαινόταν αυτή η συσχέτιση. Κάποτε θα προσπαθήσω να κάνω αυτό το έργο, δηλαδή να συνδέσω την ερμηνεία που κάνει ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης των αποστολικών χωρίων με βάση την διδασκαλία του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου.

Η δεύτερη παράδοση-ερμηνευτικό κλειδί, με την οποία μελετούσε τις επιστολές του Αποστόλου Παύλου, ήταν η ζωντανή παράδοση την οποία συνάντησε σε ησυχαστές Πατέρες του Αγίου Όρους, και εκτός αυτού, με τους οποίους συζητούσε τα περί καθάρσεως της καρδίας, του φωτισμού του νοός, δηλαδή την νοερά προσευχή, και την θεωρία, ήτοι την θέα του ακτίστου Φωτός.

Επίσης, τον εντυπωσίασε το βιβλίο Οι περιπέτειες ενός προσκυνητού, τα κείμενα του οσίου Σιλουανού του Αθωνίτου και, βεβαίως, τα έργα των Πατέρων της Φιλοκαλίας.

Έτσι, η νηπτική-ησυχαστική διδασκαλία του π. Ιωάννου Ρωμανίδη συνδέεται αναπόσπαστα με την διδασκαλία του Αποστόλου Παύλου, του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου και της πείρας των συγχρόνων ησυχαστών που γνώρισε εμμέσως η αμέσως.

Κατά την γνώμη μου σε αυτά πρέπει να προστεθή και η δική του προσωπική πείρα, αλλά δεν γνωρίζω σε τι βαθμό είχε φθάσει. Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορεί κανείς να επιμένη σε μερικά θέματα, εάν δεν έχει προσωπική πείρα.

Κάποιος μακαριστός, έμπειρος Πνευματικός Πατέρας μου είπε ότι του έκανε εντύπωση αυτή η επιμονή του π. Ιωάννου σε μερικά ζητήματα και γι' αυτό πρόσεχε και εκείνος αυτά τα σημεία.

Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε και την διδασκαλία του αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη, που την διέκρινε από την Νεοπλατωνική παράδοση με δυνατά επιχειρήματα, την διδασκαλία του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, της οποίας ήταν μελετητής και εγκρατής γνώστης και την οποία θεωρούσε ως την πεμπτουσία της ησυχαστικής παραδόσεως της Εκκλησίας, και την διδασκαλία των Καππαδοκών Πατέρων, για τους οποίους εκαυχάτο, ως καταγόμενος και ο ίδιος από την Καππαδοκία.

Η εμμονή του στη νηπτική-ησυχαστική παράδοση συνδέεται με το ότι αυτή είναι η ζωή των Προφητών, Αποστόλων και Αγίων, όπως ανευρίσκεται στην Αγία Γραφή και σε όλη την εκκλησιαστική Παράδοση (ιεροί Κανόνες, υμνογραφία, πατερικά κείμενα, φιλοκαλία) και αναδείχθηκε έντονα στη συζήτηση που έγινε μεταξύ του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά και του Βαρλαάμ, κατ' αρχάς, και στη συνέχεια μεταξύ του αγίου Γρηγορίου και του Ακινδύνου και του Γρηγορά.


ΠΗΓΗ:

Εκκλησιαστικό πρακτορείο ειδήσεων “Ρομφαία”

6 comments:

  1. Πολλά μπράβο αδελφέ Παναγιώτη για τις δημοσιεύσεις αυτές του Μητρ.Ιεροθέου για τον αείμνηστο, πραγματικά νέο Πατέρα της Εκκλησίας μας, π. Ιωάννη Ρωμανίδη!
    Πότε θα το καταλάβουν επιτέλους οι λασπολόγοι επικριτές του? Πότε?
    Ποτέ λέω εγώ!
    Εδώ διορθώνουν τον Συμεών τον Νέο Θεολόγο στον π.Ρωμανίδη θα κολήσουν?

    ReplyDelete
  2. Δεν μπορούν οι χριστιανοί να κοιμηθούν αν δεν διορθώσουν Αγίους!!!

    Αυτό το τυπικό βρήκαν τώρα.

    Ο αρχιερεύς των διορθώσεων ο π. Βασίλειος Θερμός, που άρχισε με τον Αγιο Μάξιμο τον Ομολογητή!!!

    Οσο για τον Αγιο Συμεών λέγουν ότι είχε παραισθήσεις!!!

    Η Εκκλησία όμως τον ονόμασε θεολόγο μια τιμή που έκανε μόνο στον ηγαπημένο μαθητή του Κυρίου και στον Αγιο Γρηγόριο.

    Αφού όλα τα άλλα τα κάναμε σαν τα μούτρα μας τώρα τα βάζουμε με τους Αγίους!

    Τι προκοπή να γίνει με αυτό το φρόνημα;

    ReplyDelete
  3. Όχι!!!! Δέν λένε μόνο ότι είχε παραισθήσεις αλλά και ότι η διδασκαλία του ήταν υπερβολική διότι έπρεπε να "ξυπνήσει" τους ράθυμους μοναχούς του!!!!
    Οι οποίοι παρένθεση δεν ήταν από του μοναχούς που αμελούσαν τα πνευματικά τους καθήκοντα αλλά δεν θέλαν καν να βλέπουν στα μάτια τους τον όσιο!!!
    Με αποτέλεσμα όπως αναφέρει ο ίδιος να μπαίνουν την ώρα του όρθρου μέσα να τον αρπάζουν να τον βγάζουν έξω από τη μονή και να τον ξυλοφορτόνουν!!!

    ReplyDelete
  4. Δεν αναφερόμουν στις αντιδράσεις την εποχή που ζούσε ο Αγιος αλλά στους σύγχρονους ερμηνευτές της διδασκαλίας του που θεωρούν τη θεωτική εμπειρία του Αγίου ως παραισθήσεις και τα καρδιακά του δάκρυα ως συναισθηματισμό.

    ReplyDelete
  5. Ναι κύριε Παναγιώτη κατάλαβα τι είπατε! Αναφέρατε τα όσα γράφει ο Τρεμπέλας στο βιβλίο του "Μυστικισμός-Αποφατισμός-Καταφατική θεολογία"
    για τον Οσιο Συμεών!
    Κι εγώ σας είπα ότι δεν λένε μόνο αυτό σήμερα αλλά λένε επίσης ότι η διδασκαλία του οσίου είναι υπερβολική ειδικά ως προς το ποιός είναι πραγματικά ναός του Αγίου Πνεύματος και μέλος του Σώματος του Χριστου για να ξυπνήσει λένε τους ράθυμους υποτακτικούς του!
    Και είπα ότι οι μοναχοί αυτοί δεν ήταν απ'αυτούς που απλώς δεν τηρούσαν το πρόγραμμα του ηγουμένου τους ετσί ώστε να κάθονται να τους κατηχεί πόσο μάλλον για χάρη τους να γράψει τόσα κείμενα που εκπηγάζουν τόση αγιοπνευματική εμπειρία και κατανύσουν τον αναγνώστη! Αφού αυτοί δεν ήθελαν καν να τον ακούν και να τον βλέπουν και τον πέρναν και σηκωτό από την λειτουργία για να τον δείρουν!!!
    Οπότε δεν ισχύουν αυτές οι φτηνές προφάσεις τους!!!

    ReplyDelete
  6. Η διένεξη μεταξύ Τρεμπέλα και Αγίου Ορους είναι κάτι που έγινε πριν δεκαετίες.

    Δυστυχώς σήμερα υπάρχουν πολλοί της Νεοβαρλααμικής Σχολής και της Μεταπατερικής θεολογίας που θεωρούν τη θεωτική εμπειρία και τα καθαρτικά δάκρυα, την άσκηση και τα στάδια του αγιασμού ως υπερβολές.

    Ετσι εμμένουν στην ευχαριστική θεολογία ΧΩΡΙΣ να δέχονται την άσκηση ως απαραίτητη για την προσοικείωση της χάριτος που διοχετεύεται στους πιστούς μέσω των μυστηρίων.

    Σε αυτούς αναφερόμουν αλλά αντιλαμβάνομαι και τις δικές σας παρατηρήσεις για τους "ράθυμους μαθητές".

    ReplyDelete