Monday, May 2, 2011

ΜΑΘΗΜΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ: ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟ


ΜΑΘΗΜΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ:
ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
===========

Με πολλή χαρά αναδημοσιεύουμε από το ιστολόγιο “Θρησκευτικά”, που διεξάγει με συνέπεια αγώνα εναντίον του Οικουμενισμού, αλλά και για τη διατήρηση του ορθόδοξου και υποχρεωτικού μαθήματος των θρησκευτικών, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, άρθρο του κ. Ιωάννη Τάτση αναφορικά με την ανάγκη της διατήρησης και του υποχρεωτικού χαρακτήρα του μαθήματος σε όλες τις τάξεις του Λυκείου αλλά και για την ανάγκη διατήρησης του ορθόδοξου χαρακτήρα του.

Με την ίδια χαρά δημοσιεύουμε αποσπάσματα εμπεριστατωμένου και σφαιρικού υπομνήματος - με πολύ δυνατή επιχειρηματολογία - του Συνδέσμου Θεολόγων Μακεδονίας - Θράκης που τονίζει την ίδια ανάγκη.

Μακάρι όλος ο θεολογικός κόσμος και η Ιεραρχία να συνειδητοποιήσουν ότι με το μάθημα των θρησκευτικών διακυβεύονται πολλά και ότι όλοι πρέπει να αναλάβουμε την ευθύνη μας πριν οι συνωμότες κατορθώσουν να επιβάλουν - μέσω της συγγραφής νέων σχολικών εγχειριδίων για τα Θρησκευτικά - τη μετατροπή του μαθήματος των θρησκευτικών από Ορθόδοξο σε θρησκειολογικό.

Νομίζω ότι ήρθε ο καιρός να μιλήσουμε όλοι ανοιχτά και επώνυμα. Η ΠΕΘ, ο Σύνδεσμος Θεολόγων Μακεδονίας - Θράκης και το ιστολόγιο “Θρησκευτικά” είπαν ποιοι ευθύνοναι για το σημερινό αδιέξοδο για το μάθημα των θρησκευτικών και τι χρειάζεται να γίνει.

Αν δεν έχουμε το θάρρος να καταγγείλουμε τους συνωμότες επώνυμα, αν δεν τους δακτυλοδείξουμε και αν δεν τους αποδοκιμάσουμε έντονα θα ολοκληρώσουν την καταστροφή ανενόχλητοι. Θα αλλοτριώσουν με τη συγγραφή νέων σχολικών εγχειριδίων για το μάθημα των θρησκευτικών το ορθόδοξό του περιεχόμενο και θα επιτύχουν τους στόχους τους.

Πρέπει να τους προλάβουμε. Ολοι γνωρίζουμε ότι το μαχαίρι βρίσκεται στα χέρια του κ. Γιαγκάτζογλου. Το κρέας βρίσκεται στα χέρια των αθέων. Και το τσοπανόσκυλο που έπρεπε να φυλάει τη μάντρα φυλάει τα έρημα. Είναι μέρος της συνωμοσίας.

Παραθέτουμε στη συνέχεια τα δύο κείμενα που μας έδωσαν την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.

*****

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ

Του κ. Ιωάννη Τάτση
========

Η πανελλήνια σύσκεψη των Θεολόγων στο Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας στην Πεντέλη το περασμένο Σάββατο με τη συμμετοχή του Αρχιεπισκόπου κατέγραψε με σαφή και ξεκάθαρο τρόπο την κοινή βούληση του θεολογικού και εκκλησιαστικού κόσμου να διεκδικήσουμε δίωρο υποχρεωτικό μάθημα για όλες τις τάξεις του Λυκείου. Το Δελτίο Τύπου, που εκδόθηκε ωστόσο από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, δεν περιέχει καμία αναφορά στην άλλη πτυχή του ζητήματος, που αφορά στο χαρακτήρα και το περιεχόμενο του μαθήματος στο Λύκειο.

Η υποβάθμιση του θρησκευτικού μαθήματος στο κυβερνητικό σχέδιο για το νέο Λύκειο είναι διπλή. Αφενός αφορά στις ώρες και την υποχρεωτικότητα του μαθήματος και αφετέρου στο χαρακτήρα του. Και για μεν το πρώτο σκέλος είναι σαφές και ξεκάθαρο το Δελτίο Τύπου της Συνόδου: Ζητείται δίωρο υποχρεωτικό μάθημα σε όλες τις τάξεις των Λυκείων.

Για το χαρακτήρα του μαθήματος όμως;... Ήδη το σχέδιο για το Νέο Λύκειο προβλέπει τη μετονομασία του θρησκευτικού μαθήματος σε «Θρησκεία και Κόσμος» στις τάξεις Β΄ και Γ΄. Η Υπουργός Παιδείας έχει κάνει λόγο για ένα «μάθημα διαλόγου», ενώ και ο Γ. Γραμματέας του Υπουργείου και κύριος σχεδιαστής του Νέου Λυκείου κ. Βασίλης Κουλαϊδής σε άρθρο του κάνει λόγο για ένα μάθημα που θα είναι «forum διαλόγου». Είναι σαφές ότι το Υπουργείο σχεδιάζει την αλλαγή στο χαρακτήρα του μαθήματος, κάτι για το οποίο δεν έχει ενημερώσει κανένα θεολογικό φορέα.

Το κείμενο που θα αποσταλεί προς την υπουργό Παιδείας από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο ως καρπός της Ημερίδας στην Πεντέλη είναι απαραίτητο να περιέχει εκτός από την απαίτηση για δίωρο υποχρεωτικό μάθημα σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και την αυτονόητη (;) διεκδίκηση για διατήρηση του ορθόδοξου χριστιανικού χαρακτήρα του μαθήματος. Οι ώρες που δικαίως διεκδικούμε για το μάθημά μας δεν πρέπει να θυσιαστούν στο βωμό μιας άχρωμης θρησκειολογικής διδασκαλίας αλλά να αφιερωθούν στην διδασκαλία μαθήματος ορθόδοξης θεολογίας που θα καλλιεργεί την ορθόδοξη χριστιανική συνείδηση των μαθητών μας. Για την περίπτωσή μας ισχύει το «ταῦτα δὲ ἔδει ποιῆσαι, κἀκεῖνα μὴ ἀφιέναι» (Μτθ. 23,23). Και δίωρο υποχρεωτικό μάθημα Θρησκευτικών και ορθόδοξο χριστιανικό πατερικό μάθημα.

ΠΗΓΗ:

Θρησκευτικά


*****

ΘΕΣΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ
______________

Στο σχέδιο για το Νέο Λύκειο γίνεται ένα παιδαγωγικό και ανθρωπολογικό λάθος, αφού υπερτιμάται η οικονομική και επαγγελματική πλευρά της μόρφωσης του νέου και υποβαθμίζεται η πνευματική, ηθική, κοινωνική και συναισθηματική.

Η ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
_________

Ο ισχύων εκπαιδευτικός νόμος 1566 του 1985 στο 1ο άρθρο και στην 1η παράγραφο, αναφερόμενος στο θέμα αυτό, είναι εντελώς σαφής: «Σκοπός της Εκπαίδευσης είναι να συμβάλλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών. Ειδικότερα υποβοηθεί τους μαθητές να γίνονται ελεύθεροι, υπεύθυνοι δημοκρατικοί πολίτες, να εμπνέονται από αγάπη προς τον άνθρωπο, τη ζωή και τη φύση, να διακατέχονται από πίστη προς την πατρίδα και τα γνήσια στοιχεία της ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης και να αποκτούν μέσα από τη σχολική τους αγωγή κοινωνική ταυτότητα και συνείδηση». Το Σύνταγμα επίσης (άρθρ. 16) ορίζει σαφώς ως στόχο της ελληνικής παιδείας την «ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης».
Δεν κατανοούμε τους λόγους, που το Υπουργείο παιδείας παραβαίνει το Σύνταγμα και τον ίδιο τον ισχύοντα εκπαιδευτικό νόμο, σύμφωνα με τον οποίο μία από τις κύριες λειτουργίες του σχολείου είναι η κοινωνικοποίηση του μαθητή, που σημαίνει μια εσωτερίκευση τρόπων σκέψης και ζωής, συμπεριφορών, στάσεων, προτύπων, αρετών αξιών, που έχουν κληροδοτηθεί ως ελληνική ταυτότητα, μέσα από τη ζώσα κοινωνικοπολιστισμική και εκκλησιαστική παράδοση.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ
______________

Το νέο σχέδιο για το Λύκειο, ειδικά σ’ αυτήν την ιστορική συγκυρία, θα έπρεπε, όχι να μειώνει, αλλά να ενισχύει τη γενική ανθρωπιστική κατάρτιση.

Είναι απορίας άξιον πως, ενώ η ίδια η υπουργός τονίζει ότι το νέο Λύκειο στοχεύει σε «αξίες», «συλλογικότητα», «αλληλεγγύη», «σεβασμό στους άλλους», ώστε να μπορεί να γίνει ο μαθητής «συνειδητός Έλληνας πολίτης του κόσμου, γνώστης της ταυτότητάς του στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον», στη συνέχεια υποβαθμίζει και αποδυναμώνει το μάθημα των θρησκευτικών, που, εκτός από τον πνευματικό και θεολογικό του προσανατολισμό, αποτελεί, επίσης, ένα βασικότατο ανθρωπιστικό και κοινωνικό μάθημα του σχολικού Προγράμματος, που υπηρετεί σε βάθος τους παραπάνω στόχους που θέτει και η ίδια η Υπουργός.

Γι΄ αυτούς τους λόγους καταλήγουμε στις παρακάτω προτάσεις:

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
__________

Ως προς το θέμα της προαιρετικότητας του θρησκευτικού μαθήματος στη Γ΄ Λυκείου, θεωρούμε ότι η καθιέρωσή της, είναι βέβαιο ότι θα πλήξει κυριολεκτικά το όλον της Γενικής Παιδείας στο Λύκειο. Ο έφηβος στην ηλικία αυτή έχει αναπτύξει την ικανότητα της κριτικής του σκέψης και θα μπορούσε, πλέον, μέσα από ένα δημιουργικό διάλογο και μια πλούσια θεματολογία, όπως αυτή που του προσφερόταν έως τώρα, στο μάθημα της χριστιανικής ηθικής να συνειδητοποιεί και να αφομοιώνει αξίες, πρότυπα και τρόπους ζωής, που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς του. Η τοποθέτηση του Θρησκευτικού μαθήματος στο Πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου σε μια θέση που είναι βέβαιο ότι κανείς μαθητής δεν θα το επιλέξει, αφού θα προτιμήσει αναγκαστικά άλλα μαθήματα που σχετίζονται άμεσα με τις πανελλαδικές εξετάσεις και την επιτυχία του σ’ αυτές, στερείται παιδαγωγικής θεμελίωσης.
Η πρότασή μας είναι να παραμείνει το μάθημα υποχρεωτικό και να γίνει δίωρο στη Γ΄ Λυκείου.

Η ΜΟΝΟΩΡΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
__________

Ως προς το θέμα της μονόωρης διδασκαλίας του θρησκευτικού μαθήματος στη Β΄ Λυκείου, θωρούμε θετική την πρόταση για τη διατήρηση της υποχρεωτικότητάς του στη Β΄ Λυκείου. Η εμπειρία μας, όμως, δείχνει ότι η μία ώρα διδασκαλίας είναι ανεπαρκής και μη αποτελεσματική. Η ίδια η Υπουργός ενώ τόνισε στην πρότασή της ότι «η έννοια του μονόωρου μαθήματος δεν υφίσταται στο νέο Λύκειο» στη συνέχεια, εντελώς αυθαίρετα και άνευ αιτιολόγησης καθιστά μόνο το μάθημα των θρησκευτικών μονόωρο σε σχέση με όλα τα μαθήματα του Λυκείου.

Τονίζεται ότι στη Β΄ Λυκείου οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να διδαχθούν συστηματικά και με κριτική σκέψη θέματα πίστεως και υπαρξιακά όπως: Δημιουργία του κόσμου και του ανθρώπου, παράδοση, πίστη και πλουραλισμός, φανατισμός και ανεξιθρησκία, θρησκεία και κράτος, ελληνισμός και χριστιανισμός, πίστη και επιστήμη, χριστιανισμός και πολιτισμός. Διδάσκονται ακόμα το φαινόμενο της θρησκείας και βασικά στοιχεία για τα σπουδαιότερα θρησκεύματα και τις πιο διαδεδομένες θρησκευτικές κινήσεις του κόσμου, όπως η αρχαία ελληνική θρησκεία, ο Ιουδαϊσμός, το Ισλάμ, ο Ινδουισμός, ο Βουδισμός, η γιόγκα κ.ά. Είναι βέβαιο ότι ο θεολόγος καθηγητής με μία ώρα μόνον στη Β΄ Λυκείου δεν θα μπορέσει να διεξέλθει τα θέματα αυτά επαρκώς.

Η πρότασή μας είναι να παραμείνει το μάθημα στη Β΄ Λυκείου δίωρο.

Ο ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
_________

Ως προς το θέμα της αλλαγής του τίτλου του μαθήματος στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου θεωρούμε εντελώς αυθαίρετη την πράξη του Υπουργείου Παιδείας, διότι έτσι επιχειρείται μετατροπή του χαρακτήρα του μαθήματος προς μια θρησκειολογική κατεύθυνση, χωρίς διάλογο και διαβούλευση, χωρίς παιδαγωγική επεξεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους θεολογικούς φορείς και κυρίως χωρίς την ενημέρωση και τη γνώμη της Εκκλησίας.

Σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες οι Εκκλησίες έχουν καθοριστικό λόγο και ρόλο για όλα τα θέματα που αφορούν στη θρησκευτική αγωγή και μόνον στη χώρα μας συμβαίνει αυτό το παράδοξο φαινόμενο, κατάλοιπο ίσως μιας ιδεολογικής προκατάληψης και ενός συνδρόμου προοδευτισμού, που διακατέχει διαχρονικά τους εκάστοτε ιθύνοντες του Υπουργείου Παιδείας ως προς τη διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών.

Ωστόσο το θέμα αυτό είναι ένα θέμα παιδείας των ελλήνων και όχι θέμα ιδεολογικών συναρτήσεων ή συμβιβασμών και υπολογισμών. Δεν γνωρίζουμε τους λόγους που στρέφει το Υπουργείο το μάθημα σε μια τέτοια θρησκειολογική κατεύθυνση, αντίθετη με τη Νομοθεσία και τη θρησκευτική ταυτότητα και συνείδηση των ορθοδόξων Ελλήνων γονέων και πολιτών. Θεωρούμε ότι το θέμα αυτό είναι πάρα πολύ σπουδαίο και προδιαγράφει προθέσεις μη ειλικρινούς διαλόγου, ελλιπούς συνεργασίας και αλληλοκατανοήσεως της Πολιτείας έναντι της Εκκλησίας.
ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΤΩΝ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
___________

Ελπίζουμε να μην χρησιμοποιηθεί το θέμα των αλλοδαπών μαθητών, που κατά καιρούς χρησιμοποιείται ως επιχείρημα, για τη μετατροπή του μαθήματος σε θρησκειολογικό, χωρίς ουσιαστικά παιδαγωγικά και επιστημονικά ερείσματα.

Πρέπει να σημειωθεί μάλιστα ότι πολλοί από τους αλλοδαπούς αντιμετωπίζουν το μάθημα των θρησκευτικών ως ένα από τα μαθήματα που θα τους βοηθήσουν ουσιαστικά στην πλήρη ένταξή τους στην ελληνική κοινωνία.

Με βάση τα παραπάνω επισημαίνουμε την αναγκαιότητα βελτιώσεων του σχεδίου που είδε το φως της δημοσιότητας και καλούμε την Υπουργό Παιδείας να τηρήσει τις υποσχέσεις της, σχετικά με τη δυνατότητα διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και την Εκκλησία, προκειμένου να ληφθούν υπόψη οι θέσεις, ώστε να προκύψει το τελικό βελτιωμένο Πρόγραμμα του Νέου Λυκείου.
H ΔΙΟΙΚΟΥΣΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

No comments:

Post a Comment