ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΒΟΛΟΚΟΛΑΜΣΚ ΙΛΑΡΙΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΓΑΜΙΑ ΤΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Διαβάσαμε, στην “Ρομφαία”, το ακόλουθο απόσπασμα από συνέντευξη του Σεβ. Βολοκολάμσκ:
“Ἐν τῷ μεταξύ, εάν πούμε ότι η Σύνοδος της Κρήτης μέχρι σήμερα παρουσιάζεται από την Κωνσταντινούπολη ως sui generis Πανορθόδοξη, ως Αγία και Μεγάλη, οι αποφάσεις της οποίας είναι δεσμευτικές για όλους, διατί δεν τις ακολουθεί το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως το ίδιο;

Δυσκολεύομαι καν να φαντασθώ πῶς θέλουν να τελέσουν εκκλησιαστικό γάμο αυτών των κληρικών. Π.χ. κατά τη σχετική τελετή γάμου ενός τέτοιου κληρικού θα φορέσει ράσο με σταυρό ή σακάκι; Πῶς θα επιλέγουν τις μελλοντικές τους πρεσβυτέρες αυτοί οι ιερείς; Θα τις αναζητήσουν μεταξύ των ενοριτισσών τους; Αυτού του είδους οι κανόνες δεν θεσπίσθηκαν τυχαίως, αλλά προκειμένου να προστατεύσουν την Εκκλησία από τα σκάνδαλα.

Λέξη προς λέξη είναι ορθές οι επισημάνσεις του Σεβ. Βολοκολάμσκ.
Δεύτερος γάμος των κληρικών είναι αδιανόητος.
Αν κάποιος χήρος ή διαζευγμένος κληρικός θέλει οπωσδήποτε να νυμφευθεί τότε οφείλει εξάπαντος να καθαιρεθεί.

Ο ιερέας είναι ο πνευματικός πατέρας. Δεν μπορεί να κυκλοφορεί στην ενορία ως υποψήφιος γαμπρός. Αλλοιώς το κύρος του καταρρακώνεται. Μαζί και της Εκκλησίας.
Αλίμονον αν θεωρηθεί επιτρεπτόν οι Σύνοδοι των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών να καταργούν τους Κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων που ισχύουν για 15 αιώνες.
Είναι άξιος θερμών συγχαρητηρίων ο Σεβ. Βολοκολάμσκ για τις σύμφωνες με την ορθόδοξη παράδοση θέσεις που διατύπωσε για την διγαμία των κληρικών.
Δύο ερωτήματα:
Οι Κανόνες απαγορεύουν τον γάμο του χήρων ή διαζευγμένων κληρικών, αλλά απαγορεύουν, επίσης, την συμπροσευχή με τους αιρετικούς και τους αλλόθρησκους.
Γιατί το Πατριαρχείο της Ρωσσίας αναφέρεται επιλεκτικά στους Ιερούς Κανόνες;
Γιατί Ρώσσοι ιεράρχες -και δη ο ίδιος ο Σεβ. Βολοκολάμσκ- πηγαινοέρχονται στο Βατικανό και συμπροσεύχονται και κάνουν κοινές ποιμαντικές παραστάσεις, όχι μόνον με αιρετικούς, αλλά και με αλλόθρησκους;
Γιατί ενοχλούν το Πατριαρχείο Ρωσσίας μόνον όσα το Οικουμενικό Πατριαρχείο ενεργεί στην Ουκρανία, ενώ το ίδιο παραβαίνει ασύστολα και κατ’ εξακολούθηση τους Ιερούς Κανόνες που αφορούν την συμπροσευχή με τους αιρετικούς και τους αλλόθρησκους;
2.) Το δεύτερο ερώτημα:
Ορθότατα ο Σεβ. Βολοκολάσμκ καταδίκασε -και αιτιολόγησε επαρκώς- το απαράδεκτον της αυθαιρεσίας του Πατριάρχη Βαρθολομαίου για τον δεύτερο γάμο των κληρικών.
Γιατί η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου της Ρωσσίας, που συνήλθε πριν λίγες μέρες για να καταδικάσει τις ενέργειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Ουκρανία, δεν καταδίκασε, επίσης, την καθιέρωση του δεύτερου γάμου των κληρικών που νομολόγησε αντικανονικά η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου;
Η συνέπεια πείθει Σεβασμιώτατε Βολοκολάμσκ. Όχι τα δύο μέτρα και τα δύο σταθμά.
Είτε ισχύουν οι Ιεροί Κανόνες, είτε δεν ισχύουν. Δεν μπορούμε να τους επικαλούμαστε επιλεκτικά.
No comments:
Post a Comment