ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ
Του Παναγιώτη Τελεβαντου
=====
Διαβάσαμε στην εφημερίδα “Καθημερινή”:
“Το Οικουμενικό Πατριαρχείο προχωρά την προετοιμασία της απονομής αυτοκεφάλου καθεστώτος εις την εν Ουκρανία Ορθόδοξο Εκκλησία.
Ετσι, το Οικουμενικό Πατριαρχείο «εξωνόμασεν ως Εξάρχους αυτού εν Κιέβω τον Πανιερώτατον Αρχιεπίσκοπον Παμφίλου κ. Δανιήλ, εξ Αμερικής, και τον Θεοφιλέστατον Επίσκοπον Edmonton κ. Ιλαρίωνα, εκ Καναδά, αμφοτέρους διακονούντας τους εν ταις χώραις αυταίς Ουκρανούς Ορθοδόξους υπό το Οικουμενικόν Πατριαρχείον» όπως λέει σε σχετική ανακοίνωση.
Οι δύο ιεράρχες θα μεταβούν στην Ουκρανία για να συζητήσουν για τις διαδικασίες της αυτοκεφαλίας. Το θέμα βέβαια προκαλεί τις οξύτατες αντιδράσεις του Πατριαρχείου Μόσχας.
Προ ημερών ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος είχε συνάντηση για το θέμα με τον Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών κ. Κύριλλου, η οποία έληξε χωρίς να γεφυρωθεί το χάσμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι έξαρχοι σε ένα εκκλησιαστικό χώρο στο Κίεβο θα παρακολουθήσουν την κατάσταση και θα επικοινωνήσουν με όλες τις πλευρές για να προχωρήσουν στην υλοποίηση της απόφασης του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Το Ουκρανικό Εκκλησιαστικό Ζήτημα συμπυκνώνεται στο αίτημα της Ουκρανίας (πρόσφατα το Κοινοβούλιο της χώρας το υποστήριξε) να αναγνωριστεί στη χώρα Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Στη χώρα υπάρχει η «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία» υπό την πνευματική δικαιοδοσία του Πατριαρχείου της Μόσχας.
Αντίθετα, η «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία-Πατριαρχείο Κιέβου» θεωρείται από τη Μόσχα σχισματική.”
Τι σημαίνει η ενέργεια του Οικουμενικού Πατριάρχη;
Ότι παρά τις ποικίλες πολιτικές και Εκκλησιαστικές ισχυρές αντιδράσεις και παρά τις απειλές για την δημιουργία Πανορθόδοξου σχίσματος ή τουλάχιστον ακοινωνησίας μεταξύ των Πατριαρχείων Κωνσταντινουπόλεως και Ρωσσίας, ο Παναγιώτατος είναι αποφασισμένος να χορηγήσει Αυτοκεφαλία στην Εκκλησία της Ουκρανίας.
Οι δύο Έξαρχοι (ο πρώτος από τις ΗΠΑ και ο δεύτερος από τον Καναδά), ανήκουν στους Ουκρανούς επισκόπους που διακονούν υπό το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Ας δούμε τέσσερις παραμέτρους του διορισμού των δύο Έξαρχων.
1.) Ο διορισμός Έξαρχων για να επιληφθούν του θέματος, στέλλει το μήνυμα ότι η Ουκρανία είναι έδαφος εξαρτώμενο από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και όχι από το Πατριαρχείο Μόσχας. Άρα η χορήγηση Αυτοκεφαλίας είναι αποκλειστική υπόθεση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως,
2.) Οι δύο Έξαρχοι έχουν ήδη την αναφορά τους στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, σε αντίθεση με πολλούς Ουκρανούς επισκόπους στις ΗΠΑ και τον Καναδά, που υπάγονται στο Πατριαρχείο Μόσχας ή σε άλλες Δικαιοδοσίες. Το γεγονός ότι οι δύο Έξαρχοι υπάγονται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο τονίζει έτι περαιτέρω την εξάρτηση της Ουκρανίας, από το Οικουμενικό Πατριαρχείο,
3.) Δεν ορίζει Έξαρχους από καμιά από τις τρεις Ορθόδοξες Δικαιοδοσίες που δρουν τώρα στην Ουκρανία, για να μην κατηγορηθεί ότι προχώρησε στην χορήγηση Αυτοκεφαλίας με Σχισματικούς επισκόπους ως Έξαρχους,
4.) Ο δύο Έξαρχοι είναι ουκρανικής καταγωγής για να δείξει ότι το θέμα της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας είναι υπόθεση των Ουκρανών.
Με αυτά τα δεδομένα, δεν είναι καθόλου παράξενο ότι η αυτόνομη κανονική Εκκλησία της Ουκρανίας, υπό τον Μητροπολίτη Ονούφριο, που υπάγεται στο Πατριαρχείο Ρωσσίας, αντέδρασε αμέσως έντονα μετά τον διορισμό των δύο Έξαρχων.
Το Πατριαρχείο Μόσχας είναι εξαιρετικά ενοχλημένο με την εξέλιξη και απείλησε δημόσια, διά εκπροσώπου του, ότι η πρόκληση δεν θα μείνει αναπάντητη. Με ότι αυτό συνεπάγεται....
Ο Θεός να φυλάει την Εκκλησία Του από τα Σχίσματα και μάλιστα από Πανορθόδοξο Σχίσμα.
No comments:
Post a Comment