Παραθέτουμε το πιο κάτω ρεπορτάζ του κ. Αιμίλιου Πολυγένη από την “Ρομφαία”, που αναφέρεται στο φλέγον θέμα της Αυτοκεφαλίας της Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Το ρεπορτάζ μας αποκαλύπτει το παρασκήνιο της σοβούσης κρίσεως.
Γι’ αυτό και θεωρήσαμε σκόπιμο να το θέσουμε υπόψη των αναγνωστών με την παράκληση να πέσουμε όλοι στα γόνατα για να μας λυπηθεί ο Θεός ώστε να αποφευχθεί το μεγάλο κακό στην Εκκλησία του Χριστού.
ΠΩΣ ΟΙ “ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΕΣ” ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΟΝ ΑΣΚΟ ΤΟΥ ΑΙΟΛΟΥ
Του κ. Αιμίλιου Πολυγένη
=====
Από την Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου η Ορθοδοξία δείχνει να μπαίνει σε νέα τροχιά.
Η απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου να ορίσει δύο Έξαρχους στο Κιέβο για την προετοιμασία της εκχώρησης του Αυτοκεφάλου στην Ουκρανία φέρνει νέα δεδομένα.
Δεδομένα που έχουν μια βεβαιότητα: δε θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι για τον απλό πιστό λαό το «σκάκι» μεταξύ Προκαθημένων και Εκκλησιών προκαλούν σκανδαλισμό και απογοήτευση.
Το θέμα της Ουκρανίας κινδυνεύει να γίνει το εφαλτήριο για έναν εκκλησιαστικό πόλεμο, που κανείς δεν ξέρει πόσοι θα εμπλακούν και που θα σταματήσει.
Η Εκκλησία της Ρωσίας με χθεσινή της ανακοίνωση έδωσε ένα στίγμα για το τι πρόκειται να δούμε στο εγγύς μέλλον.
Κατηγόρησε ανοιχτά το Φανάρι για παραβίαση των Ιερών Κανόνων που θα οδηγήσει σε ρήξη στην ενότητα της Ορθοδοξίας.
Υπάρχουν βέβαια και εκείνες οι φωνές που εκτιμούν ότι η Μόσχα θα «απαντήσει» στο Φανάρι με την δημιουργία Επισκοπών στην Τουρκία, για τους Ρώσους που ζουν μόνιμα στην Κωνσταντινούπολη και άλλες πόλεις.
"Οι Ρώσοι φτάνουν και τα 5 εκατομμύρια κάθε χρόνο στην Τουρκία και είναι υπέρ αρκετός αριθμός για την δημιουργία Επισκοπών" - ανέφερε γνωστός Καθηγητής - Θεολόγος της Μόσχας στο Interfax Ρομαν Σιλαντίγιεφ, δίνοντας το στίγμα.
Σύμφωνα με τον ίδιο Καθηγητή «το Οικουμενικό Πατριαρχείο παίζει ένα επικίνδυνο παιχνίδι που στην πραγματικότητα θα χωρίσει σε πολλά κομμάτια τον Ορθόδοξο κόσμο."
Υπάρχει βεβαίως και η αντίθετη άποψη. Ιεράρχης του Οικουμενικού Πατριαρχείου μιλώντας στην Romfea.gr για το Ουκρανικό ζήτημα, ανέφερε ότι "κάποτε πρέπει να δει και η Μόσχα την πραγματικότητα. Οι εκκλησίες δεν μπορούν να ταυτίζονται με την ωμή βία."
Αναφέρθηκε στην αποχή της Μόσχας και των τεσσάρων Εκκλησιών που απείχαν από την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, υπογραμμίζοντας ότι "εκεί άνοιξαν από μόνοι τους τον ασκό του Αιόλου".
"Τόσα χρόνια το Οικουμενικό Πατριαρχείο παίζει κλεφτοπόλεμο με την Μόσχα, ήρθε η ώρα να λυθούν αυτές οι διαφορές για πάντα" - δήλωσε χαρακτηριστικά στην Romfea.gr Μητροπολίτης του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Η πΓΔΜ και η Αμπχαζία
Η Ουκρανία όμως δεν είναι η μόνη χώρα όπου ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, αποφάσισε να επουλώσει το σχίσμα της Εκκλησίας μέσω της αναγνώρισης.
Ταυτόχρονα, βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες με την σχισματική Εκκλησία της πΓΔΜ, ενώ αργότερα μπορεί να ακολουθήσει κι άλλη ορθόδοξη χώρα.
Για μεγάλο χρονικό διάστημα, ένα ζωντανό παράδειγμα είναι η μη κανονική λεγόμενη "Μακεδονική" Ορθόδοξη Εκκλησία, με επικεφαλής τον Αρχιεπίσκοπο Στέφανο.
Η σχισματική Εκκλησία των Σκοπίων εξακολουθεί μέχρι σήμερα να μην αναγνωρίζεται από καμία τοπική Εκκλησία, η οποία και προέκυψε από την διάσπαση των τριών νοτιότερων επαρχιών της Σερβικής Εκκλησίας, δηλαδή των Ιερών Μητροπόλεων Σκοπίων, Ζλετόβου-Στρωμνίτσας, Αχρίδας – Βιτωλίων, τον Οκτώβριο του 1958.
Στις 30 Μαϊου 2018 για πρώτη φορά η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου εξέτασε αίτημα εκπροσώπων των σχισματικών, που υποστηρίζεται από τον Πρωθυπουργό της πΓΔΜ Ζόραν Ζάεφ.
Σημειώνεται ότι με την ίδρυση της το 1958 βρίσκονταν σε κανονική ενότητα με το Πατριαρχείο Σερβίας, και ο πρώτος επίσκοπος της χειροτονήθηκε από τον Σέρβο Πατριάρχη.
Ο συγχρονισμός της παρέμβασης του Πατριάρχη Βαρθολομαίου στις υποθέσεις των δύο Ορθοδόξων χωρών προκαλεί αντιδράσεις στη ρωσική πλευρά.
Ο Πατριάρχης στις 9 Απριλίου είδε τον Πρόεδρο της Ουκρανίας Πέτρο Ποροσένκο, και την επόμενη ημέρα 10 Απριλίου συνάντησε τον Πρόεδρο της πΓΔΜ Γκιόργκε Ιβάνοφ.
Εκκλησιαστικοί αναλυτές λένε ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος ενδέχεται να αναγνωρίσει την αποκαλούμενη Ιερά Μητρόπολη Αμπχαζίας, επικαλούμενοι ιστορικά στοιχεία και υπογραμμίζουν ότι δεν μιλούν για δημιουργία, αλλά για αναδημιουργία αυτοκεφαλίας της τοπικής Εκκλησίας.
Για κάποιους το κλειδί για την αποκατάσταση της αυτοκεφαλίας της Αμπχαζίας βρίσκεται στη Μόσχα, για κάποιους στην Κωνσταντινούπολη, παρόλο που η Ρωσία θεωρείται ο κύριος στρατηγικός εταίρος της Αμπχαζίας.
Πάντως οι συνέπειες τέτοιων αποφάσεων είναι δύσκολο να εκτιμηθούν και το πλήγμα που ενδέχεται να υποστεί η ενότητα της Ορθοδοξίας.
No comments:
Post a Comment