ΕΠΙ ΘΥΡΑΙΣ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Με πολύ πόνο ψυχής παρακολουθούμε τις εξελίξεις στην Ουκρανία.
Άμεση και αυστηρή η αντίδραση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ρωσσίας -στην οποία συμμετέχει και ο Μητροπολίτης Ουκρανίας Ονούφριος- για την αποστολή των δύο Έξαρχων του Οικουμενικού Πατραρχείου στην Ουκρανία μέσα στα πλαίσια της προετοιμασίας για την χορήγηση Αυτοκεφαλίας.
Η συνέντευξη του Σεβ. Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα δίνει σαφές το στίγμα των προθέσεων του Πατριαρχείου Ρωσσίας.
Η εκκλησιαστική κοινωνία μεταξύ των Πατριαρχείων Κωνσταντινουπόλεως και Ρωσσίας είναι βέβαιο ότι θα διακοπεί, ενώ παραμένει άγνωστο αν θα υπάρξουν και άλλες Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες που θα ακολουθήσουν το παράδειγμα του Πατριαρχείου Ρωσσίας, οπότε θα βρεθούμε μπροστά στο φάσμα Πανορθόδοξου Σχίσματος.
Ο Σεβ. Βολοκολάμσκ, όμως, απειλεί έμμεσα, όχι μόνον με Σχίσμα μεταξύ των δύο Πατριαρχείων, αλλά και με διαμφισβήτηση της πρωτοκαθεδρίας τιμής που απολαμβάνει το Οικουμενικό Πατριαρχείο μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Προειδοποιεί τον Οικουμενικό Πατριάρχη ότι η εκχώρηση Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία θα σημάνει, όχι μόνον την διακοπή της εκκλησιαστικής κοινωνίας του Πατριαρχείου Μόσχας με το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, αλλά και απόρριψη της πρωτοκαθεδρίας του Οικουμενικού Θρόνου.
Προσευχόμαστε θερμά προς τον Κύριο να αποτρέψει την δημιουργία Σχίσματος μεταξύ των δύο Πατριαρχείων και ακόμη χειρότερα Πανορθόδοξο Σχίσμα.
Τα Σχίσματα, έλεγε ο μακαριστός Γέροντας Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος, δημιουργούνται εύκολα και επουλώνονται δύσκολα και ορισμένες φορές ποτέ.
Ευχών χρεία!
Παραθέτουμε στην συνέχεια τρία ρεπορτάζ από την “Ρομφαία” που αναφέρονται στις ραγδαίες εξελίξεις που αφορούν την αποστολή Έξαρχων του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Ουκρανία.
*****
Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΜΟΣΧΑΣ
=====
Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ρωσίας εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία και βαθιά αγανάκτηση της, όσον αφορά το ανακοινωθέν του Οικουμενικού Πατριαρχείου που αφορά τον διορισμό δύο επισκόπων ως Εξάρχους στο Κίεβο.
Η απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου έγινε χωρίς την έγκριση του Πατριάρχη Κυρίλλου και του Μητροπολίτου Ουκρανίας Ονουφρίου, κάτι που αποτελεί σοβαρή παραβίαση των εκκλησιαστικών κανόνων.
Η απόφαση αυτή είναι εντελώς αντίθετη με την θέση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, ο οποίος επανειλημμένα έχει δηλώσει ότι αναγνωρίζει μόνο τον Μητροπολίτη Ονούφριο ως επικεφαλής της Κανονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ουκρανία.
Η απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, είναι ενάντια στη βούληση των Επισκόπων της Εκκλησίας της Ουκρανίας, οι οποίοι ψήφισαν ομόφωνα για την διατήρηση του υπάρχοντος καθεστώτος.
Για να δικαιολογήσει την παρέμβασή του σε υποθέσεις μία άλλης Τοπικής Εκκλησίας, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος προέβη πρόσφατα σε ψευδείς ερμηνείες ιστορικών γεγονότων και αναφορών, οι οποίες στην πραγματικότητα δεν υπήρξαν ούτε κατείχε ποτέ.
Οι ενέργειες αυτές οδηγούν σε ρήξη των σχέσεων των δύο Εκκλησιών και αποτελούν πραγματική απειλή για την ενότητα της παγκόσμιας Ορθοδοξίας.
Η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας δηλώνει ότι η ευθύνη για τις πράξεις αυτές, πέφτει προσωπικά στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και σε όλους εκείνους που τις υποστηρίζουν.
Η αντίδραση του Πατριαρχείου Μόσχας θα ακολουθήσει στο εγγύς μέλλον.
*****
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΒΟΛΟΚΟΛΑΜΣΚ
=====
Ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ αναφέρθηκε στο πρόσφατο ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη, καθώς και στην συνάντηση τον δύο Προκαθημένων στο Φανάρι.
Εξωτερικά, υπήρχε μια πολιτισμένη και αδελφική συζήτηση, αλλά, δυστυχώς το Φανάρι όχι μόνο δεν άκουσε τα επιχειρήματά μας, αλλά αποφάσισε ύπουλα επί του ζητήματος.
Εάν οι σχισματικοί λάβουν αυτοκεφαλία, οι σχέσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο θα τελειώσουν.
Αν το Φανάρι εκχωρήση αυτοκέφαλο, το οποίο σημαίνει αυτοκεφαλία σε μια ομάδα σχισματικών, η κανονική Εκκλησία δεν θα δεχτεί κάτι τέτοιο. Η Ρωσική Εκκλησία δεν θα αναγνωρίσει τους σχισματικούς και δεν θα έχουμε άλλη επιλογή από το να διακόψουμε την κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Ο Βαρθολομαίος δεν θα έχει δικαίωμα να αυτοαποκαλείται, επικεφαλής της Ορθοδοξίας, αφού το ήμισυ του ορθόδοξου πληθυσμού δεν θα τον αναγνωρίζει.
Η αντίδραση της Μόσχας θα εξαρτηθεί από την ταχύτητα της εκχώρησης του αυτοκεφάλου.
*****
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ ΠΟΡΟΣΕΝΚΟ
=====
Προσεύχομαι στον Θεό και ελπίζω με την Χάρη Του πως ένας ακόμα παράγοντας για την ενότητα της χώρας θα είναι η Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, τον Τόμο τον οποίο περιμένουμε να λάβουμε από τον Οικουμενικό Πατριάρχη'' δήλωσε σήμερα, Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου ο Πρόεδρος της Ουκρανίας κ. Πέτρο Ποροσένκο.
''Πριν από έξι μήνες κανείς δεν πίστευε ότι θα πλησιάζαμε τόσο κοντά στον εκχώρηση Αυτοκεφαλίας. Η Ουκρανία επιστρέφει στη Μητέρα Εκκλησία, το Οικουμενικό Πατριαρχείο''.
Η εκχώρηση της Αυτοκεφαλίας ανταποκρίνεται πλήρως στους Ιερούς Κανόνες της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
300 χρόνια μετά δημιουργούμε ή καλύτερα, επαναφέρουμε την Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, γιατί αυτό είναι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά ενός ανεξάρτητου κράτους. Όπως για την υπόθεση του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν θα ρωτήσουμε τον Πούτιν ή τον Κύριλλο πως να προσευχόμαστε, ποιους Ναούς να επισκεπτόμαστε και πως να ζήσουμε. Θα είμαστε καλύτερα χωρίς αυτούς.
Κατά την γνώμη μου, τώρα στην πραγματικότητα αρχίζει η αληθινή διαπραγμάτευση μεταξύ Φαναρίου και Μόσχας, τώρα που το Φανάρι δείχνει ότι πρόκειται να προχωρήσει πραγματικά. Το Φανάρι δύο πράγματα ζητάει να κερδίσει, την Πρωτοκαθεδρία, όχι μόνο στον τύπο, αλλά στην ουσία στην Ορθοδοξία και δεύτερο την Αποδοχή της "Ψευδοσυνόδου" της Κρήτης. Αν τα πετύχει, θα προσπαθήσει να δώσει ένα Αυτοκέφαλο στην Ουκρανία με τέτοια χαρακτηριστικά, που θα είναι ίσως ανεκτό και από την Μόσχα, εάν όχι όλα είναι πιθανά, ακόμη και τα χειρότερα σενάρια. Το Φανάρι ήδη από την "Σύνοδο" της Κρήτης, που την έκανε τελικά, παρά την απουσία τεσσάρων Τοπικών Εκκλησιών και μάλιστα της Ρωσίας, που είναι η μεγαλύτερη, έδειξε ότι έχει αποφασίσει να προχωρήσει τα σχέδιά του με οποιοδήποτε κόστος.
ReplyDeleteΣυμπληρώνωντας το προηγούμενο σχόλιό μου και επειδή κάποιος φίλος με ρώτησε ποιό θα μπορούσε σχέδιο Αυτοκεφάλίας της Ουκρανίας να γίνει πιθανόν ανεκτό από τη Μόσχα, εάν υποτεθεί ότι τα βρεί με το Φανάρι στα άλλα θέματα, έχω την γνώμη, ότι θα μπορούσε πιθανόν, να γίνει μία Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας, που θα συμπεριλάβει στους κόλπους της και την Σύνοδο του Μητροπολίτη Ονουφρίου και τις δύο Σχισματικές Συνόδους σε μία Σύνοδο και Εκκλησία, με επικεφαλής ως πρώτο Πατριάρχη Κιέβου ένα εκ των Ουκρανών Επισκόπων, που σήμερα ανήκει στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και με ανάθεση των Ρωσόφωνων περιοχών σε Επισκόπους προερχόμενους από την Σύνοδο του Ονουφρίου και των περιοχών των υπόλοιπων Ουκρανών σε Επισκόπους από τις πρώην Σχισματικές Εκκλησίας και με μία Ουκρανική Εκκλησία που θα είναι, κατόπιν συμφωνίας όλων των συνιστωσών μερών, ουδέτερη στα Εσωτερικά Πολιτικά πράγματα και θα απέχει από τις Εθνικιστικές διαμάχες που σήμερα υπάρχουν στην Χώρα.
ReplyDelete