Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Ξεχωριστή μέρα για την Εκκλησία η γορτή αυτή. Αν κοιτάξει κανείς προσεκτικά το εκκλησιαστικό τυπικό θα εντοπίσει ορισμένα δεδομένα που δεν απαντούν σε κανένα άλλο Σάββατο. Ο αναγνώστης διαβάζει το «Ανάστασιν Χριστού θεσάμενοι». Αυτό διαβάζεται κάθε Κυριακή, ολόχρονα, μετά το εωθινό ευαγγέλιο, που πάντα αναφέρεται στην ανάσταση του Χριστού. Έπειτα το απολυτίκιο της Εορτής λέγει: «Την κοινήν ανάστασιν προ του σου πάθους πιστούμενος, εκ νεκρών ήγειρας τον Λάζαρον Χριστέ, ο Θεός». Ώστε το Σάββατο αυτό, που είναι η μέρα των νεκρών, τώρα γίνεται αναστάσιμο. Ο Χριστός με την έγερση του φίλου του Λαζάρου πιστοποιεί ότι ο θάνατος θα καταλυθεί. Το πρώτο ανάγνωσμα του εσπερινού της Παρασκευής του Λαζάρου, που διαβάζεται κατά την Προηγιασμένη θεία λειτουργία, περιγράφει το θάνατο και την ταφή του πατριάρχου Ιακώβ. Το μήνυμα του είναι σαφές, καθαρό και διαυγέστατο. Η Παλαιά Διαθήκη μας μιλά για το θάνατο όλων των ανθρώπων, δικαίων και αδίκων. Η Καινή Διαθήκη και συγκεκριμένα το κατά Ιωάννην ευαγγέλιο, μας αποκαλύπτει ότι ο θάνατος νικήθηκε από το Ζωοδότη Χριστό. «Ζωοδότην τεκούσα, ελυτρώσο Παρθένε τον Αδάμ αμαρτίας».
Ο Χριστός δεν είναι παρών στην αρρώστια και στην ταφή του Λαζάρου. Φτάνει στη Βηθανία τέσσερις ολόκληρες μέρες μετά το θάνατο του φίλου του. Στην κηδεία του Λαζάρου συμμετείχαν πολλοί Ιουδαίοι, ενώ η παρατήρηση της Μάρθας: «Κύριε ήδη όζει. Τεταρταίος εστίν» βοηθά τον κάθε ερευνητή να πιστοποιήσει τον θάνατο του Λαζάρου. Τέλος η ιουδαϊκή απιστία, η τελείως αδικαιολόγητη, ξεσκεπάζεται πλήρως με την έγνοια των αρχόντων των Εβραίων, όχι να ερευνήσουν για να εξακριβώσουν την αλήθεια, αλλά να σκοτώσουν το Χριστό και το Λάζαρο, τον ζωντανό πλέον κήρυκα της παντοδυναμίας του Χριστού. Το θαύμα δεν αναγκάζει τους κακόπιστους να γίνουν πιστοί. Ο Χριστός καλεί ελεύθερα τους ανθρώπους στη Βασιλεία του. Τα υπόλοιπα από μας εξαρτώνται.
No comments:
Post a Comment