Sunday, January 4, 2015

Ο ΜΕΓΑΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ


Ο ΜΕΓΑΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
====

Κατά την παραμονή των Θεοφανείων, αλλά κι ανήμερα της μεγάλης Γιορτής, περί το τέλος της θ. λειτουργίας, τελείται η Ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού των υδάτων. 

Κατά πρώτον πρέπει να διευκρινίσουμε ότι δεν είναι ορθή η άποψη, ότι την παραμονή τελείται ο Μικρός και τη μέρα των Θεοφανείων ο Μέγας Αγιασμός. Και στις δύο περιπτώσεις τελείται ο Μέγας Αγιασμός των υδάτων. 

Η ένσταση ότι, κατά την παραμονή παραλείπεται η ανάγνωση της πρώτης μεγάλης ευχής υποβιβαζει τρόπον τινά τον αγιάσμό αυτό δεν ευσταθεί διότι η ευχή αυτή δεν είναι αγιαστική, αλλά κηρυκτική, δηλαδή αναλύει θεολογικά το νόημα της Εορτής. 

Ιστορικά η αρχή του Αγιασμού έχει να κάνει με τις ομαδικές βαπτισεις των κατηχουμένων, που εγίνοντο την παραμονή των Θεοφανείων, αλλά και το Μ. Σάββατο και την Πεντηκοστή. Από το αγιασμένο αυτό νερό οι χριστιανοί έπαιρναν στα σπίτια τους, όπως μαρτυρεί ο ιερός Χρυσόστομος (Ρ. G.  49. 366). 

Αργότερα η Ακολουθία του Αγιασμού χωρίστηκε από την Ακολουθία του Βαπτίσματος. Μπορούμε ασφαλώς να μιλήσουμε για διαφορά μεταξύ του Μικρού και του Μεγάλου Αγιασμού. Η διαφορά δεν είναι όμως ποιοτική αλλά ποσοτική. Τι εννοούμε μ’ αυτό; Θα πάρουμε μια παράλληλη κατάσταση για να  προσεγγίσουμε το θέμα, πάντα τηρουμένων των αναλογιών. Στην ιερωσύνη έχουμε επίσκοπο, πρεσβύτερο και διάκονο. Και στους τρεις βαθμούς  η θεία χάρις είναι η ίδια ποιοτικά αλλά διαφορετική ποσοτικά. 

Θα μου πουν κάποιοι ότι ο Αγιασμός δεν συγκαταριθμείται στα εφτά μυστήρια. Η Εκκλησία ουδέποτε είπε ότι τα μυστήρια είναι μόνο εφτά. Πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν ότι, όλα όσα γίνονται στην Εκκκλησία έχουν μυστηριακό χαρακτήρα. Είναι συγκλονιστικό το γεγονός ότι το νερό του Αγιασμού δεν μυρίζει ποτέ άσχημα, όσα χρόνια κι αν περάσουν, κι αυτό μαρτυρείται από τον 4ο αιώνα μέχρι και σήμερα. 

Ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος το μαρτυρεί κι αυτό. Ο μακαριστός ηγουμενος της Ι.Μ. Διονυσίου αρχ. Γαβριήλ αναφέρει περίπτωση κατά την οποία, παρόντος του, δαιμονισμένος, όταν ήπιε αγιασμό ωρυόταν ότι τον έκαψε !!! Την παραμονή των Θεοφανείων νηστεύουμε και πίνουμε τον Μεγάλο Αγιασμό.

No comments:

Post a Comment