Wednesday, August 3, 2011

"ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΕΚΛΟΓΗΣ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ"


“ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΕΚΛΟΓΗΣ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ”


“Πράξ. α΄ 23-26 Καί ἔστησαν δύο Ἰωσήφ τόν καλούμενον Βαρσαββᾶν, ὅς ἐκλήθη Ἰοῦστος καί Ματθίαν, καί προσευξάμενοι εἶπον· σύ Κύριε͵ καρδιογνώστα πάντων, ανάδειξον ὅν ἐξελέξω ἐκ τούτων τῶν δύο ἕνα, λαβεῖν τόν κλῆρον τῆς διακονίας ταύτης καί ἀποστολῆς, ἐξ’ ἧς παρέβη ὁ Ἰούδας πορευθῆναι εἰς τόν τόπον τόν ἴδιο. Καί ἔδωκαν κλήρους αὐτῶν, καί ἐπεσεν ὁ κλῆρος ἐπί Ματθίαν, καί συγκατεψηφίσθη μετά τῶν ἕντεκα Ἀποστόλων.”.


Του θεολόγου κ. Ιωάννη Ρεντζίδη

======================


Πολλοί Αρχιερείς πιστεύουν ότι πρέπει να αλλάξει η διαδικασία εκλογής των Επισκόπων.

Την ίδια άποψη διετύπωνε και ο νυν Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας, αλλά… μέχρι την αναρρίχησή του στον Πρώτο Θρόνο της Ελλάδος.!


Δυστυχώς, όμως, διετήρησε το υπάρχον σύστημα, πού είναι αντιπνευματικό και άδικο, επειδή τον εξυπηρετεί, ώστε να προωθεί τους «ημετέρους», που, τις περισσότερες φορές είναι ανίκανοι και προβληματικοί ή τουλάχιστον υποτεταγμένα στρατιωτάκια, «ιχθύος αφωνότερα και απραγότερα βατράχου». [“64.5 Αρσάκιος δὲ ὁ ἀδελφὸς τοῦ μακαρίου Νεκταρίου ἀντεισήγετο τῷ τόπῳ τοῦ Ἰωάννου͵ ἀνδρὸς ἱεροφάντου͵ ἄνθρωπος ἰχθύος ἀφωνότερος καὶ βατράχου ἀπραγότερος (ἔστι γὰρ ὅτε καὶ πρᾶξις λαλεῖ͵ μάλιστα ὅταν δι΄ αὐτὸ γένηται τὸ καλόν).” (Παλαδίου, Διάλογος περί τοῦ βίου καί τῆς πολιτείας Ἰ. Χρυσοστόμου)].


Είναι βέβαιον, ότι αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει. Οι έχοντες νουν, ευλάβεια και ήθος, και κατά Θεόν σοφίαν, οφείλουν να καταθέσουν τις προτάσεις τους.

Εμείς ταπεινά προτείνουμε, με τη χάρη του Θεού, μία μέθοδο βελτιώσεως του υπάρχοντος συστήματος, μέσα στα πλαίσια της σωστής Εκκλησιολογίας.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι, η Εκκλησία της Ελλάδος είναι από κάθε άποψη, η πιο πνευματική, η πιο ελεύθερη και η πιο σωστή από τις λοιπές κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες.

Και ελπίζουμε πως ό,τι βελτιωτικό κάνει, θα αποτελέσει πρότυπο πνευματικής προόδου και για τους υπολοίπους.


Α. Το πρόβλημα


Η διαδικασία εκλογής νέων Αρχιερέων είναι γνωστή. Παρουσιάζει δε πολλά προβλήματα, πού δεν χρειάζεται να τα αναλύσουμε σε βάθος.

Μνημονεύουμε το σημαντικότερο:

Ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος επιλέγει τους εκλεκτούς του και πάντοτε (με μία ή δύο το πολύ εξαιρέσεις τα τελευταία 35 τουλάχιστον χρόνια) κερδίζει τις εκλογές.

Ο τρόπος επιλογής των ημετέρων, είναι κάθε άλλο παρά σωστός, διότι συχνά γίνονται συναλλαγές και συμφωνίες καταχθόνιες και βέβαια τελείως μακράν της βουλήσεως του Θεού.!

Οι άλλοι Αρχιερείς, στην ουσία δεν έχουν καμιά δυνατότητα να προωθήσουν κληρικούς, πού κρίνουν ότι είναι πιο ικανοί και πιο άξιοι από εκείνους του περιβάλλοντος του εκάστοτε Αρχιεπισκόπου.


Κατ’ αυτόν τον τρόπο ο Αρχιεπίσκοπος επιτυγχάνει τον πλήρη έλεγχο της Ιεραρχίας. Καταλύεται δε κάθε έννοια Aγιοπνευματικότητος και ελευθερίας της συνειδήσεως. Καταλύεται κατ’ ουσίαν το Συνοδικό σύστημα.


Σημειώνουμε με έμφαση ότι, όταν κάποιοι πού επελέγησαν κατ’ αυτόν τον τρόπο και ψηφίστηκαν, κάποτε αποφασίσουν να ενεργήσουν σύμφωνα με την αρχιερατική τους συνείδηση, αντιμετωπίζονται με υποτιμητικό ή και επιθετικό (μέχρις απειλής!!!) τρόπο από τον «ευεργέτη» τους Αρχιεπίσκοπο. Το λιγότερο που μπορεί να συμβεί είναι να ακούσουν πεζοδρομιακά λόγια του τύπου:

-“Τι είπες ρε τάδε; Θέλεις να ενεργήσεις, όπως επιτάσσει η Αρχιερατική σου συνείδηση; Και πού τη βρήκες εσύ ρε … την Αρχιερατική συνείδηση;”!!!


Β. Ποία η Αποστολική παράδοση


Η πρόταση πού κάνουμε, νομίζουμε ότι, στηρίζεται στην Αποστολική παράδοση, όταν για τη θέση του προδότη Ιούδα, επελέγησαν από τους αδελφούς ο Ιούστος και ο Ματθίας, και μετά από προσευχή, έγινε η εκλογή του Ματθία, διά κληρώσεως.

Προφανώς, εν προκειμένω, συμμετέχει ο ανθρώπινος παράγων διά της επιλογής των δύο υποψηφίων προσώπων πού έχουν τις πνευματικές προϋποθέσεις, αλλά την τελική απάντηση και εκλογή δίδει ο Θεός, διά της θεοδικίας τού κλήρου.


Γ. Ποία η πρόταση


Είναι απλή η πρόταση σύμφωνα με το πρότυπο εκλογής του Απ. Ματθία. Κατά την προδικασία ας γίνονται οι δέουσες αναζητήσεις των καταλλήλων για μία Μητρόπολη.

Κατόπιν, διά μυστικής ψηφοφορίας, καταρτίζεται το λεγόμενο τριπρόσωπο, από τους τρεις Κληρικούς πού συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους. Προφανώς, αυτοί και οι τρείς θεωρούνται, ανθρωπίνως, ικανοί και άξιοι για την συγκεκριμένη Μητροπολιτική θέση.

Αντί της τελικής ψηφοφορίας, ασφαλώς και πρέπει να γίνει κλήρωση μεταξύ των τριών πρώτων, παρά το δήθεν αντιρρητικό επιχείρημα ότι, ο πρώτος συγκέντρωσε πολύ περισσότερες ψήφους από τους άλλους δύο. Και αυτό γιατί ποτέ (για αρκετές ακόμη δεκαετίες) δεν θα παύσουν οι μητροπολίτες να επηρεάζονται από τον Αρχιεπίσκοπο.

Προφανώς Αυτή η μέθοδος θα κτυπήσει την ευνοιοκρατία και την κάθε είδους συναλλαγή.

Προσοχή. Επειδή ο Καταστατικός μας χάρτης δεν επιτρέπει μια τέτοια διαδικασία μπορεί να γίνει το εξής: Μετά την συγκρότηση του τριπροσώπου, να γίνεται ανεπίσημος, αλλά φανερή και καθαρή κλήρωση επί του Ι. Ευαγγελίου, ή εντός Αγίου Ποτηρίου. Κατόπιν, όποιος από τους τρείς θα επιλέγεται κατ’ αυτόν τον τρόπο από τον Θεό, θα προσκαλούνται να τον ψηφίσουν άπαντες οι Αρχιερείς, εκτός από εκείνους πού θα έχουν έντονο συνειδησιακό πρόβλημα, για ουσιαστική αιτία.


Δ. Με κλήρωση


Τα όσα είπαμε ανωτέρω δίνουν καθαρές λύσεις στο υπάρχον πρόβλημα, μας επαναφέρουν στην αποστολική παράδοση και εφαρμόζονται από τη Σερβική Εκκλησία πάντοτε στην εκλογή Πατριάρχη.

Οποιεσδήποτε μικροαλλαγές χρειάζονται και στα σχετικά άρθρα του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας, εύκολα μπορούν να γίνουν με σχετικές εισηγήσεις στην αρμόδια πολιτική αρχή. Επομένως η κλήρωση εύκολα μπορεί να θεσμοθετηθεί.


Ε. Όλοι οι Ορθόδοξοι Αρχιερείς ανά την Οικουμένη


Ευκολότερα στις λοιπές Ορθόδοξες εκκλησίες μπορεί το σύστημα αυτό να επικρατήσει (εάν, εννοείται, υπάρχει καλή θέληση), διότι εκεί δεν χρειάζονται καν νομικές ρυθμίσεις.

Νομίζουμε ότι έτσι μέσα σε μία δεκαετία θα πνεύσει άνεμος Αγιοπνευματικής ελευθερίας, σεβασμού και αξιοκρατίας στις Ιεραρχίες όλων των Αυτοκέφαλων Εκκλησιών μας.


ΣΤ. Εκλέγονται και ανάξιοι


Δυστυχώς η εκλογή και αναξίων Κληρικών και μάλιστα Αρχιερέων δεν είναι νέο φαινόμενο. Και το κατακεραυνώνει με μοναδικό τρόπο ο Ιερός Χρυσόστομος:

“Τί οὖν; φησί·

πάντας ὁ Θεὸς χειροτονεῖ͵ καὶ τοὺς ἀναξίους;

Πάντας μὲν ὁ Θεὸς οὐ χειροτονεῖ͵

διὰ πάντων δὲ αὐτὸς ἐνεργεῖ͵

εἰ καὶ αὐτοὶ εἶεν ἀνάξιοι͵

διὰ τὸ σωθῆναι τὸν λαόν.

Εἰ γὰρ δι΄ ὄνου͵ καὶ διὰ Βαλαὰμ͵

διὰ μιαροῦ ἀνθρώπου͵ τοῦ λαοῦ ἕνεκεν ἐλάλησε͵

πολλῷ μᾶλλον διὰ τοῦ ἱερέως” (Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Ὑπόμνημα εἰς τήν Β’ πρός Τιμόθεον Ἐπιστολήν).


Ζ. Παράκληση: Στείλτε αυτό το άρθρο παντού μέσω Φαξ ή με e-mails


Υποβάλλουμε ταπεινώς ένα αίτημα προς κάθε αναγνώστη τού κειμένου αυτού:

Εάν συμφωνείτε με το πνεύμα και με το περιεχόμενο, και εάν νομίζετε ότι είναι ορθόν κατά Θεόν, τότε, αποστείλατέ το προς όλους τούς Αρχιερείς πού γνωρίζετε, ή κρίνετε, είτε με Φαξ είτε με e-mail.

Και κυρίως, υποστηρίξτε το, με λόγο ισχυρό και ακαταμάχητο.

Αυτό ας γίνεται πάντοτε, ως υπενθύμιση, πριν από κάθε διαδικασία εκλογής Αρχιερέων.


No comments:

Post a Comment