Saturday, January 25, 2020

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΒΟΛΟΚΟΛΑΜΣΚ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΕΙΟ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ


ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΒΟΛΟΚΟΛΑΜΣΚ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΕΙΟ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Συνεχίζουμε τον σχολιασμό της συνέντευξης του Σεβ. Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα αναφορικά με το πώς βλέπει το πρωτείο του Κωνσταντινουπόλεως το Πατριαρχείο Ρωσσίας.

Ο Σεβ. Βολοκολάσμκ, ισχυρίζεται, ότι η Εκκλησία της Ρωσσίας αποδέχεται το πρωτείο του Κωνσταντινουπόλεως, αλλά διαφωνεί με την πρακτική της εφαρμογής του τα τελευταία 100 περίπου χρόνια.

Όσοι, όμως, μελετούν την εκκλησιαστική Ιστορία του τελευταίου αιώνα διαπιστώνουν το ακριβώς αντίθετο από ότι ισχυρίζεται ο Σεβασμιώτατος κ. Ιλαρίωνας.

Σε τίποτα δεν άλλαξε η πρακτική του Οικουμενικού Πατριαρχείου τον 20 αιώνα σε σχέση με τους προηγούμενους αιώνες, ως προς την άσκηση του πρωτείου τιμής που ασκεί.

Αντίθετα! Αυτό που άλλαξε -και μάλιστα δραστικά- είναι ο ηγεμονισμός της Εκκλησίας της Ρωσσίας, από τα τέλη του 19ου αιώνα τουλάχιστον, ο οποίος -συν τοις άλλοις- την οδήγησε να χορηγεί αυθαίρετα, χωρίς την έγκριση του Οικουμενικού Πατριαρχείου και των άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, Αυτοκεφαλίες και Αυτονομίες στις Εκκλησίες της Κίνας, της Ιαπωνίας, της Αμερικής, της Τσεχίας και Σλοβακίας κτλ. ή να καταργεί αυθαίρετα -ιδιαίτερα την Σοβιετική περίοδο- Αυτονομίες που ίσχυαν προηγουμένως (λ.χ. της Εσθονίας).

Η εκκλησιαστική Ιστορία του τελευταίου τουλάχιστον αιώνα είναι αδιάψευστος μάρτυρας ότι ο ισχυρισμός του Σεβ. Βολοκολάμσκ ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο υιοθέτησε την αρχή sine paribus στην διακονία του πρωτείου του, θυμίζουν την παροιμία “φωνάζει ο κλέφτης”.

Το Πατριαρχείο Ρωσσίας επιδιώκει -κατά την ομολογία Ορθοδόξων Προκαθημένων, ως λ.χ. του Αρχιεπισκόπου Κύπρου- να καταστεί η Πρωτόθρονη Εκκλησία. 

Θεωρητικά μεν βάσει της αρχής του primus inter pares. 

Στην πραγματικότητα, όμως, έκανε πράξη ζωής την κακοδοξία sine paribus τα τελευταία εκατό και βάλε χρόνια.  

Επιπλέον! 

1.) Πώς συμπεριφέρεται η Εκκλησία της Ρωσσίας στις χώρες της “βαρβαρικής”; 

Δεν συμπεριφέρεται λες και ανήκουν στην Δικαιοδοσία της; 

2.) Δεν πολιτεύεται ανταγωνιστικά με τις ιεραποστολικές προσπάθειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου και άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών ή και νοσφίζεται τους καρπούς των κόπων τους, όπως έγινε στην Ινδονησία και στην Νότια Κορέα, δεκαετίες πριν εκχωρηθεί Αυτοκεφαλία στην Ουκρανία; 

3.) Δεν αληθεύει ότι οι Ρώσσοι ιεραπόστολοι -ιδιαίτερα στις χώρες της Άπω Ανατολής- έψησαν και "ψήνουν το ψάρι στα χείλη" -κατά την λαϊκή φράση- των Ιεραποστόλων του Οικουμενικού Πατριαρχείου, δεκαετίες προτού εκχωρηθεί Αυτοκεφαλία στην Ουκρανία, παρόλον ότι οι τελευταίοι τους έβλεπαν και τους βλέπουν ως εν Χριστώ Ορθόδοξους αδελφούς και συνεργάτες και όχι ανταγωνιστικά;

Μετά από αυτά, Σεβ. Βολοκολάμσκ, πώς μιλάτε για την sine paribus τακτική του Φαναρίου, ενώ η αντίστοιχη τακτική της Εκκλησίας της Ρωσσίας υπερβαίνει κατά πολύ τις οποιεσδήποτε αντίστοιχες πρακτικές του Οικουμενικού Πατριαρχείου;

Θα συνεχίσουμε -συν Θεώ- αύριο.

1 comment: