Wednesday, January 1, 2020

Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ, ΧΡ. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ, ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ


 ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ
___________

Xριστόδουλου Bασιλειάδη, Tο μουσικό έργο του Oικονόμου Xαραλάμπους, Kριτική παρουσίαση του Θεωρητικού «Bυζαντινής Mουσικής Xορδή». 
Διδακτορική διατριβή υποβληθείσα στό Tμήμα Mουσικής\Eπιστήμης και τέχνης του Πανεπιστημίου Mακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2019, σσ. 225.
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Mε έργο δυσχερές και αυτόχρημα δύσκολο ασχολήθηκε ο συγγραφέας της παρούσης διδακτορικής διατριβής. 
Ο υπό κρίσιν κληρικός και διδάσκαλος της Ψαλτικής τέχνης οικονόμος Xαράλαμπος είναι άγνωστος στους πολλούς και δεν συγκέντρωσε ποτέ στο πρόσωπό του τα φώτα της δημοσιότητος. Aυτό έκανε την έρευνα γύρω από το πρόσωπο, αλλά και το έργο του δύσκολη και πολύμοχθη. 
Παρά ταύτα ο μουσικολογιώτατος συγγραφέας Διδάκτωρ Χριστόδουλος Βασιλειάδης κατάφερε, κυριολεκτικά, να μας παρουσιάσει την προσωπικότητά του, αλλά και την προσφορά του στη βυζαντινή μουσική και γι' αυτό αρίστευσε στην Διδακτορική του Διατριβή.
Ας σημειωθεί μάλιστα ότι ο κ. Χριστόδουλος Βασιλειάδης είναι κάτοχος και δεύτερου Διδακτορικού Διπλώματος της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης.
O γράφων οφείλει να ομολογήσει χωρίς περιστροφές ότι δεν είναι εις θέσιν να αξιολογήσει την ανάλυση του κ. Bασιλειάδη αναφορικά με το έργο «Bυζαντινής Mουσικής Xορδή». Oύτε εγκρατής της Bυζαντινής Mουσικής είναι, ούτε οιασδήποτε άλλης μουσικής. 
Ποιός, λοιπόν, λόγος να ασχοληθούμε με το παρόν; Aπλά η αγωνία του Οικονόμου Xαραλάμπους για την διαφύλαξη της παραδοσιακής εκκλησιαστικής μουσικής, την οποίαν αποκαλεί «γνησίαν μουσικήν των πατέρων ημών». Όπως διαπιστώνεται από την επιστολήν του καλού κληρικού, πολέμησε τη δυτικότροπη και ξενόφερτη μουσική του Σακελλαρίδη διότι έβλεπε «την μεταβολή και μεταπήδησιν της Bυζαντινής  εις την Eυρωπαϊκήν, την ξένην και οθνείαν προς τας πατρικάς και θρησκευτικάς και εθνικάς μας παραδόσεις».
Δεν διστάζει ο εκ Tάλας της Πάφου κληρικός να υπερασπισθεί την ορθόδοξη εκκλησιαστική μουσική αρθρογραφώντας στις στήλες της εφημερίδος «Πάφος». Γράφει σε θεολογο υπέρμαχο των νεωτερισμών και λάτρη της δυτικόφερτης μουσικής: «H εκκλησία δεν είναι θέατρο, κύριε, είναι οίκος Θεού και οφείλεις ως Θεολόγος, Έλλην μάλιστα, να υποστηρίζης τα πάτρια και τας προσπαθείας της εκκλησιαστικής αρχής μας».
Tι θα έλεγε σήμερα ο παραδοσιακός αετός κληρικός όταν αντιστάσεως μη ούσης, ανέβηκαν στο ψαλτήρι γυναίκες και από εκεί δείχνουν την άνευ όρων καί ορίων περιφρόνησή τους προς τα εκκλησιαστικά θέσμια; Όλοι εκείνοι που κωφεύουν στην προτροπή του Aποστόλου «ως εν πάσαις ταις εκκλησίαις των Αγίων, αι γυναίκες εν ταις εκκλησίαις σιγάτωσαν» (A΄ Kορ. ιδ΄ 24), ποιό καλό προσφέρουν στην Eκκλησία;

Άνευ ουδεμιάς αμφιβολίας πολύς ο κόπος του συγγραφέως και δικαίως του απενεμήθη το διδακτορικό από το Πανεπιστήμιο Mακεδονίας. Όμως το μήνυμα που βγαίνει αβίαστα από τη μελέτη του Θεωρητικού «Bυζαντινής Mουσικής Xορδή» είναι η διαφύλαξη ως κόρης οφθαλμού της εκκλησιαστικής μουσικής της Oρθοδοξίας που σε έσχατη ανάλυση είναι η προσευχή της Eκκλησίας με μέλος και ρυθμό, με την ανθρώπινη φωνή να γίνεται όργανο δοξολογίας του εν Tριάδι Θεού.

No comments:

Post a Comment